Asuntojen turnoffit ja arvonnostajat
Jokaisella on omat pienet juttunsa, joihin kiinnittää asunnonvalinnassa huomiota. Mitkä jutut sinulle ovat plussaa tai turnoffeja?
Minua ei viehätä lainkaan kulmassa oleva hella, parvet, männyn väriset portaikot (jotka lähtevät olohuoneesta), puun värinen katto tai vihertävät tai sinertävät keittiön kaapit. Ihanaa on lasitettu terassi/ iso parveke, ikkuna keittiössä ja kodinhoitotila (pienessä asunnossa).
Kommentit (40)
Ainoat tärkeät asiat ovat hyvä pohja, valoisuus ja oikea ilmansuunta. Pintamateriaaleilla ei ole merkitystä, nehän uusitaan joka tapauksessa. Olenkohan missään nähnyt täysin minua miellyttävää keittiötä.
kodinhoitotila on turn off, lasitettu parveke myös
Minulle kans pienet makuuhuoneet (ja pienet ja ahtaat tilat muutenkin) ovat ehdoton nounou. Mulle myös valo on tärkeää, samoin tilan tuntu. Etsimme kotia, jossa oikeasti olisi isot makuuhuoneet eikä mitään kymmenen neliön koppeja.
Valesokkeli on mustalla listalla.
Holvikaaret ovat hirveitä.
Keltatiilinen seinä sisällä on ihan oksetus.
En myöskään arvosta sinistä tai oranssia keittiötä enkä mäntypaneelikattoa. Ne saa kuitenkin onneksi vaihdettua jos muuten ok.
Isot valoisat huoneet, tuoksuttomuus, suojaisa piha ja käytännölliset ratkaisut ovat taikasanoja.
Ainut millä on merkitystä, on sijainti. Muihun asioihin voi tehdä muutoksia.
Tarkoitinkin avauksessani sellaisia 'nipotusseikkoja' tai pikemminkin oikkuja, jotka harvoin osuvat kohdalleen, koska oikeasti määräävät seikat itselläni ovat: sijainti, as oy:n tilanne ja rakennusten hyvä kunto, riittävä määrä ikkunoita ja valoa, järkevä ja sisustettavissa oleva pohjaratkaisu, lämmitys ja ilmanvaihto.
AP
Minä haluan että talossa on ainakin yksi wc/kph -yhdistelmä. Minä en juokse menkkapäivinä iltapissalta ilman housuja suihkuun ja takaisin, kun side on poistettava ja laitettava eri paikassa kuin missä muuten peseydytään. Meiltä jää talo tai asunto ostamatta 100% varmuudella, olipa se muuten millainen hyvänsä, jos kombosaniteettihuonetta ei ole.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 16:01"]
Minä haluan että talossa on ainakin yksi wc/kph -yhdistelmä. Minä en juokse menkkapäivinä iltapissalta ilman housuja suihkuun ja takaisin, kun side on poistettava ja laitettava eri paikassa kuin missä muuten peseydytään. Meiltä jää talo tai asunto ostamatta 100% varmuudella, olipa se muuten millainen hyvänsä, jos kombosaniteettihuonetta ei ole.
[/quote]
Mutta eikö yksi ratkaisu tuohon voisi olla bideesuihkullinen vessa? Meillä pitää aina olla nimenomaan wc ja kylppäri erikseen, ja lisäksi vielä yksi erillinen wc, mieluummin vielä wc+kph, ettei arkiaamuisin tarvitse jonotella.
Läpitalonasunto plussaa, samoin korkeat huoneet ja isot ikkunat. 2 vessaa minimi. Keskeinen sijainti tai erinomaiset kulkuyhteydet (meillä ei ole autoa).
Turnoffeja matalat huoneet, etenkin pitkälle miehelleni. Persoonattomuus. Mieluummin sadan vuoden takaista rosoa kuin huonosti modernisoitua.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 16:06"]
[/quote]
Mutta eikö yksi ratkaisu tuohon voisi olla bideesuihkullinen vessa? Meillä pitää aina olla nimenomaan wc ja kylppäri erikseen, ja lisäksi vielä yksi erillinen wc, mieluummin vielä wc+kph, ettei arkiaamuisin tarvitse jonotella.
[/quote]
No mitä se bidee auttaa, kun en kuitenkaan voi laittaa vaatteita päälle ilman sidettä siirtyäkseni kylppäriin.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 16:11"]
[/quote]
[/quote]
No mitä se bidee auttaa, kun en kuitenkaan voi laittaa vaatteita päälle ilman sidettä siirtyäkseni kylppäriin.
[/quote]
Ahaa, eli iltasuihku on must, pelkkä alapesu ei riitä. Selkis :D Itselleni tuo ei tosin olisi ongelma, sillä en vuoda kuin vesiputous edes pahimpina vuotopäivinä.
Nou nou-listallani ovat: huonosti hoidettu talo, laittamaton piha, pienet ikkunat tai niiden puute, huonolaatuiset materiaalit tai ratkaisut, mosaiikkiparketti, värikkäät laatat kylppärissä tai vessassa., pieni eteinen, keittiö ja olohuone erikseen, sähkölämmitys.
Sen sijaan miellyttäviä asioita ovat: Hyvä, toimiva pohja, reilunkokoiset huoneet, valoisuus, isot ikkunat, paljon säilytystilaa, vaaleus, moderni tyyli, hyvin hoidetttu piha, autotalli, iso terassi, hyvä ilmanvaihto.
Pohjapiirroksen toimivuus, sijainti jne. tietysti pääasioita, mutta sivuseikoista turn off on vuolukivitakka, on niin ruma rohjake ja vaikea sekä kallis vaihtaa.
Pihana postimerkin kokoinen pläntti, jolle ei saa mitään näkösuojaa. Kerrostalossa sellainen parveke jotenkin kulmassa, että sinne näkee saman talon naapuri suoraan sisältä ikkunasta. Olen käynyt uudessa kerrostalossa, missä ruokailutilan ikkunasta näkyi oikeastaan vain naapurin parveke, alas asti lasia tietysti.
14 unohti inhokeista kaksikerroksisen olohuoneen.
Arvonnostajia on siis suojaisa piha tai parveke, yksikerroksinen ok-talo.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos vessasta ei voi siirtyä kylpyhuoneeseen ilman vaatteita?
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 16:23"]
[/quote]
Meillä on kuule sen verran usein isompien lasten kavereita iltasella kylässä, ettei pyllypaljasella viuhahtelu esim olohuoneen poikki tule kysymykseen.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 16:29"]
[/quote]
Meillä on kuule sen verran usein isompien lasten kavereita iltasella kylässä, ettei pyllypaljasella viuhahtelu esim olohuoneen poikki tule kysymykseen.
[/quote]
Onko liian hankalaa vaihtaa side vasta kun menet suihkuhuoneeseen, käyt pisulla ensin. Suihkun jälkeen kipität viemään tuotoksen roskiin. Ei tehdä asioista hankalia!
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ihan käsittämätön ongelma minulle, mutta käytänkin kuukuppia.
Tosi hyvä ketju meni heti kättelyssä pilalle kun nuita pillurättejä ja vuodon määrää ja itsekunkin käyttämiä kuukautissujoia täytyy jokaisen kommentoida. Ja vielä varmuuden vuoksi lainata IHAN KAIKKI viestit siihen omaan yhden rivin vataukseen ettei kenellekään jää epäselväksi kenellä vuotaa ja kenellä vaan tihkuu.
Jo on vaikeeta elämä! Kyllä kai suihkuhuoneessakin voi olla roskis??? Meillä suihkuhuone+sauna ja kaksi erillistä wc:tä. On ihan kiva kun on saunomassa porukkaa ettei samassa tilassa tarvi käydä pöntöllä.
Ja aiheeseen... miinusta sokkelot ja kauhee määrä ovia joka suuntaan. Varjoisa piha. Pienet ikkunat.
Tykkään että keittiö, ruokailutila ja olohuone on enemmän tai vähemmän yhtä tilaa. Plussaa myös jos kodinhoitohuoneeseen/kylppäriin pääsee ulkoa melkein suoraan (kätevää lasten kanssa kurakelillä). Pihalle hyvä näköyhteys pienten lasten kanssa myös ehdoton.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 16:48"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 16:29"]
[/quote]
[/quote]
Onko liian hankalaa vaihtaa side vasta kun menet suihkuhuoneeseen, käyt pisulla ensin. Suihkun jälkeen kipität viemään tuotoksen roskiin. Ei tehdä asioista hankalia!
[/quote]
Ap:n mainitsemat tekijät on mulle sivuseikkoja, joihin en kauheasti kiinnitä huomiota, koska ne voi helposti vaihtaa.
Itseäni häiritsevät pienet huoneen ja kummalliset nurkkaukset ja sokkelot. TYkkään avoimesta tilasta mielellään niin että sitä ei ole revitty rikki edes askelmilla tai takoilla tai seinäkkeillä tai pylväillä.
Sisään pääsevä auringonvalo on kiva. Jos ainoa ikkuna on pohjoiseen ja syvällä räystään alla, se ei ole niin kiva.