Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko ihmisellä, joka synnyttää melkein täysiaikaisen lapsen yllättäin

Vierailija
06.06.2013 |

tietämättä että on raskaana... voiko sellaisella naisella olla ihan kaikki muumit laaksossa?

Miten voi esim kolmikiloinen vauva olla mahassa niin että ei sitä huomaa? Ei mahdu minun kaaliini.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tuntenut toisessa raskaudessani vauvan liikkeitä juurikaan. Jos en olisi tiennyt olevani raskaana, olisin helposti voinut sekoittaa ne vähäisetkin ilmavaivoihin tms. Ensimmäinen oli ihan toista maata ja potki kuin hevonen alvariinsa. Toinen kölli ultrissakin paikoillaan ja on synnyttyäänkin ollut rauhallinen.

Muita raskausoireita ja -vaivoja oli sitten senkin edestä, mutta siis en ihmettele, jos joku ei vauvan liikeitä tunne raskausaikana, etenkään jos ei osaa arvata olevansa raskaana.

Vierailija
22/37 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pitkä selkä ja taaksepäin kallistunut kohtu, ei raskaus välttämättä näy eikä tunnu. Lapsi kasvaa selkärankaa "pitkin ylöspäin" ja vyötärölle tulee lisää vain vähän yli vauvan ympäryksen verran. Jos vielä suolisto pysyy kohdun edessä, eikä maha pullahda ulos niin erottaako rauhallisen vauvan liikkeet?

Olen nähnyt uimarantakuvan naisesta, joka synnytti täysiaikaisen kolmekiloisen lapsen kuvan otosta viikon päästä. Uikkarikuvassa ei näkynyt mitään raskausmahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla ei ole pelkoa tästä... tiesin viikkoa ennen kuukautisten oletettua alkua että olen raskaana. Sellainen pahoinvointi iski jo heti. Nyt siis kolmas tulossa. Kuukautiset jäi kerralla pois. Maha kasvoi kyllä, mutta muuten mahduin rv 27 asti omiin normaaleihin vaatteisiin. Tokihan kaikki topit ym venyy. Matalavyötäröiset housut mahdollistaa niiden pitämisen pitkään. Mutta... nyt laskettu aika käsillä ja näytän sille, että olen niellyt ison pallon! Vauva liikkuu hirveästi edelleen ja liikkeet on nähtvissä paidan läpi ulkopuolisellekin. Aiemmat vauvat on olleet 4 kg luokkaa ja maha on suoraan edessä isona pallona. Tätä vasten olen ihmetellyt aina kuinka raskautta ei huomaa. Mutta kaikki ollaan vissiin niin erilaisia rakenteeltamme. Olen sitten sitä tyyppiä, jolta kysytään 2 kk ennen laskettua aikaa et joko kohta synnytät...

Vierailija
24/37 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla hyvin mahdollista. Itse olen ylipainoinen ja ainoa raskausoire oli pois jääneet kuukautiset. Jos nekin olisi tulleet, en olisi tiennyt olevani raskaana. Vauva ei liikkunut juuri ollenkaan. Niinpä pari päivää ennen laskettua aikaa se todettiin kuolleeksi. Oli ollut kuolleen ajo monta päivää. Voi sitä ihmettelyä: miten vauva voi olla kuolleena päiväkausia ilman että äiti huomaa? Etkö sinä huomannut, ettei se liiku? No huomasin, mutta kun sen normaali olotila oli liikkumattomuus, niin miksi olisin kiinnittänyt siihen huomiota? Ja eka oli kyseessä.

Vierailija
25/37 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden loppuvaiheissa viimeistään huomaa kun alkaa nukkumaan . Mulle tuli totaalinen väsymys loppuvaiheissa, piti päästä nukkumaan. Eli jos yleensä menit nukkumaan n 23 niin sitten piti päästä nukkumaan 22 ja aiemminkin. Vaikeeta uskoa että ei huomaa olevansa raskaana.

Vierailija
26/37 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta toi sairaanhoitaja tapaus on eri - hänhän huomasi olevansa raskaana, ei vaan kovin ajoissa. Kyllä ymmärrän, että niin voi käydä. Mutta että ihan loppuun saakka asti pääsee huomaamatta, niin se on hiukka outoa.

Vierailija
27/37 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut juurikaan mahaa, vasta rv 37 aloin käyttää löysempiä vaatteita. Eikä ulkopuoliset huomanneet raskautta jos mulla oli muuta kuin uikkarit päällä. Olen hyvin hoikka, pitkä ja pitkäselkäinen ja vauvakin syntyessään alle 3 kg.

Mutta juuri minunkaltaisella hoikalla ja "pienikohtuisella" ne vauvan liikkeet tuntuu ja näkyy hyvin, maha hytkyi, pullisteli ja pingoitti liikkeiden mukaan.

En tosiaan usko että vauvan liikkeitä ei huomaisi ellei sitten ole paksu rasvakerros peittämässä.

Vierailija
28/37 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 23:06"]

Aika harvoin ne 12-viikkoiset alkiot kauheasti potkiikaan...

[/quote]

Mutta se vauva ei nähtävästi muutenkaan potkinut, koska sitä ei havaittu ennen kuin 7.kuulla.

Vierailija
29/37 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 07:51"]

Raskauden loppuvaiheissa viimeistään huomaa kun alkaa nukkumaan . Mulle tuli totaalinen väsymys loppuvaiheissa, piti päästä nukkumaan. Eli jos yleensä menit nukkumaan n 23 niin sitten piti päästä nukkumaan 22 ja aiemminkin. Vaikeeta uskoa että ei huomaa olevansa raskaana.

[/quote]

Minä olen siis raskaana, koska aina illalla väsyttää? Huomaatko: oire ei välttämättä kerro raskaudesta vaan vaikka siitä, että harjoittelen maratonia varten.

Vierailija
30/37 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi järkyttävää. Saisi pelätä esim. lapsen terveyden puolesta, kai moni aikuinen 9kk aikavälillä alkoholia juo.

Vierailija
31/37 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä sitä pitäis jo liikkeet huomata ja se ettei kuukautisia oo tullut aikoihin, ei noin tyhmää ihmistä voi ollakaan ettei muka huomaisi raskauttaan edes viime hetkillä.... 

Vierailija
32/37 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut tämän päivystyksessä työskenneeltä henkilöltä. 

Todella ylipainoinen n.35v nainen tuli päivystykseen valittaen kovia vatsakipuja. Hänet ohjattiin odotusaulaan. Hetken päästä tuli vessasta hälyytys. Tämä nainen oli mennyt "kakalle" ja synnyttänyt lapsen vessanpönttöön. 

Nainen oli kaikinpuolin asiallinen. Hän ei tiennyt olevansa raskaana. Hänellä ei ollut kuukautisia moneen vuoteen johtuen valtavasta ylipainosta.

Vierailija
33/37 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomattomia juttuja! Raskaus on vaan niin erilainen kokemus jokaiselle. Itse oksentelin alusta loppuun, ja oli muutenkin kaikki mahdolliset tuntemukset. Maha oli kyllä sen verran pieni ettei töissäkään monet huomanneet että edes odotin ennen kun jäin jo äitiyslomalle. Ja olen hoikka. Poika oli syntyessään 3700g.

Vierailija
34/37 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 09:56"]

No kyllä sitä pitäis jo liikkeet huomata ja se ettei kuukautisia oo tullut aikoihin, ei noin tyhmää ihmistä voi ollakaan ettei muka huomaisi raskauttaan edes viime hetkillä.... 

[/quote]

Jos kuukautiset on ennen raskautta epäsäännölliset, niin ei sitä välttämättä huomaa. Tai jos on jo niin vanha että luulee menopaussin alkaneen. Naisen ruumis ei aina toimi oppikirjojen mukaan.

Vierailija
35/37 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa, että tapauksissa, jossa naisella on niin valtava ylipaino, ettei mitään näy tai tunnu, niin jo se ylipaino kertoo, että suhde omaan kehoon ei ole kunnossa. Varmaan kaikissa muissa asioissa voi olla ihan skarppi, mutta joku häikkä sairaalloinen ylipaino on jo itsessään. Joten sikäli voi sanoa, ettei ole ihan kaikki kunnossa.

Minä en tarkkaile sairaalloisesti, olenko raskaana, vaan tunnen kiertoni niin hyvin, että tiedän koko ajan, missä mennään. Mieluummin ottaisin elämän ilman pms-oireita, rintojen aristeluja ja muita kuukautiskiertoon liittyviä juttuja. Sikäli voin myös tajuta, että jos olettaa olevansa vaihdevuosi-iässä, kuittaa oireiden puuttumisen tai muuttumisen johtuvan niistä. 

Ihmiset ovat erilaisia. Silti tuntuu hassulle, että omaan kehoon olisi niin etäinen suhde, ettei tietäisi, mitä siinä tapahtuu. Kyse ei ole siitä, että hysteerisesti tarkkailisin kehoani, vaan kyllä mielen ja kehon pitää olla sillä lailla tasapainossa, että mieli huomaa, jos kohdussa kasvaa uusi elämä.  

Tajuan hyvin pitkälle edenneen raskauden ja ymmärrän, ettei vaadi kummallisuuksia, että niin käy, mutta en kyllä yllätyssynnytyksiä täysiaikaisen vauvan kanssa. 

Vierailija
36/37 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tapauksen jossa nainen luuli vaihdevuosien tulleen, kun kuukautiset ensin epäsäännöllistyivät ja jäivät sitten pois. Mitään raskausoireita ei ollut, normaalivartaloinen (pituutta ehkä 175 ja vaatekoko M), raskaus huomattiin kun oli jo 7 kk ja meni muissa asioissa lääkäriin. Istukka oli edessä ja vauva rauhallinen, luuli vähäisiä ja hentoja liikkeitä ilman kiertämiseksi. Lapsia oli kyllä ennestään, mutta jos teinejä ja aiemmatkin raskaudet olivat olleet helppoja.

Vierailija
37/37 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiset tulevat joskus koko raskauden ajan.