Eivätkö ruskettuneet ihmiset tajua kuinka traagiset...
...seuraukset heidän auringonottoaddiktiollaan on: todennäköinen melanooma ennemmin tai myöhemmin + ihon=ulkonäön raju rapistuminen => 40-vuotiaat ovat usein väh. 60-vuotiaan näköisiä "ryppyläisiä" jos ovat ottaneet joka kesä rusketuksen lapsuudesta/nuoruusvuosista alkaen. Mikä ihme muuten fiksuja ihmisiä oikein vaivaa kun paahtavat itseään rannalla vaikka tietävät että toimivat äärimmäisen typerästi? Itse olen AINA varjossa isolierisen hatun ja pitkähihaisten asusteiden kera (ja silti käytän min. 50-suojakerrointa jos olen ulkona) ja vaikka kuinka muistutan ystäviäni auringonoton kiistattomasta vaarallisuudesta, suurin osa heistä vain nauraa ja jatkaa rannoilla/maauimaloissa/pihoillaan "chillailua" bikineissä tai vähintään lyhythihaisissa paidoissa ja sortseissa: ovat kesän edetessä kyllä "kauniisti päivettyneitä" ja silminnähden reloissa fiiliksissä, mutta maksavat aikanaan tuosta nautiskelustaan raskaimman mahdollisen kautta. Vai mitä?
t. terveyttään ja hipiänsä nuorekkuutta vaaliva fiksu äiskä
Kommentit (35)
ei kai se melanoomakaan nyt ole Todennäköinen vaikka auringossa paljonkin aikaa viettäisi. Riski toki kasvaa
En mä mitään aurinkoa ota, mutta ruskettuuhan sitä väkisin, kun on pihalla. Auringolla on myös terveellisiä vaikutuksia, esim. luuston kannalta. Vaikka mulla on vaalea iho, en Suomen oloissa pala.
Olen 39-vuotias, ja tummana puoliksi eteläeurooppalaisena (suomalainen isä, italialainen äiti) rusketun pronssinväriseksi heti kun kevätaurinko alkaa paistaa, enkä koskaan pala. En ota aurinkoa, siis makaa auringossa bikineissä tarkoituksena saada rusketus, mutta en myöskään käytä aurinkovoiteita enkä pysyttele varjossa tarkoituksena välttää aurinkoa. Elän tavallista elämääni miettimättä aurinkoa sen enempää.
Ja ei, en ole ollenkaan ryppyinen vielä, vaikka en ole suojautunut auringolta mitenkään. Uskon, että on haitallista jos toistuvasti palaa, mutta en kyllä oikein jaksa uskoa että aurinkoa täytyisi pelätä silloinkin jos ei edes pala. Enkä toisaalta edes haaveile mistään ikuisesti nuoren näköisyydestä; ilmehtimisestä ja elämästä kuten nautituista kesistä tulleet ikääntymisen jäljet ovat ihan tervetulleita :)
Suomessa syöpään sairastuu vuosittain noin 29 000 ihmistä, joista puolet paranee. Melanoomaan sairastuu suomalaisista vuosittain noin 700.
Kyllä se vaan niin on, että kuiva iho rypistyy nopeampaa kuin rasvainen.
-kuivaihoinen kurttu, joka ei ole itseään kärvistellyt
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 21:08"]
ap, olet paras lierihattuinesi!
sä olet varmaan kuolematon! ja tosi nuoren näköinen, sillä eihän iho rypisty lainkaan, kun on lierihattu päässä.
[/quote]
Niin eikä silloin kun ei naura. ;)
Lisäksi on mahdollista, että auringonotto ehkäisee muunlaisia syöpiä.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=hpa00075
Sairastan pahaa psoriasista ja aurinko tekee iholleni hyvää. Joillakin ihmisillä auringossa makaamiselle on siis aivan lääketieteelliset perusteet.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 21:17"]
Suomessa syöpään sairastuu vuosittain noin 29 000 ihmistä, joista puolet paranee. Melanoomaan sairastuu suomalaisista vuosittain noin 700.
http://www.cancer.fi/tietoasyovasta/
http://fi.wikipedia.org/wiki/Melanooma
[/quote]
Tuo on vanhaa tietoa. Melanoomaan sairastuu nykyään vuosittain n. 1300 suomalaista. Itsekin olen sen sairastanut.
Mitä vinettoa! Vetelen naamaani kenkäplankkia mennen tullen, paljon terveemmän näköistä, kuin joku kalpea haamu https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/893033_10151484671218366_1339962651_o.jpg
Mikä on rusketusta? Kevyt päivetys (= se mikä tulee vaikka käyttäisi aurinkorasvaa eikä makaisi aurinkoa ottamassa vaan normaalin ulkoilun ja elämän seuraukssena) on myös ruskettumista ja joo, toki siinäkin on riskinsä mutta aika erit kuin varsinaisella pavuksi grillaamisella.
Että mistä tässä nyt puhutaan?
Muistakaa että rusketus on ihosyövän ensimmäinen oire!
http://yle.fi/uutiset/ihotautilaakari_rusketus_on_ihosyovan_ensioire/5273832
Liiallinen auringonotto on todella vaarallista. Varoittava esim. löytyy Afrikan mustista, jotka ovat grillanneet itsensä auringossa s.e. aivotkin ovat surkastuneet. Jäljelle on jäänyt vain primitiivinen ja aggressiivinen käytös.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 20:28"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 20:18"]
Olen 33 v. mies ja aina rannalla puun varjossa. Olen huomiota herättävän kalpea, pidän suurta lierihattua, pitkähihaista paitaa, käytän aurinkorasvaa, jonka suojakerroin 60. Kun yritän saada juttua aikaiseksi mimmien kanssa, he pitävät minua jonain v-tun friikkinä kun huutelen heille sieltä oksien alta/välistä. Sitten he hakeutuvat niiden ruskettuneiden kundien seuraan, jotka touhuavat auringossa estottoman iloisina. Mikä h--vetti naisia vaivaa, kun eivät tajua että me varjoissa lymyilevät kalkkilaivan kapteenit olemme fiksuja kavereita, vaikka meitä moni varmasti pitääkin puskaperversseinä tai vastaavina. Itse en kuitenkaan halua tuhota terveyttäni ja ulkonäköäni sillä, että heittelisin auringon paahteessa frisbiitä tai pelaisin rantalentistä tms., eli olen valintani tehnyt, mutta eivät mimmit tänne puiden oksien varjoihin halua kanssani aurinkoa pakoon. Mikä teitä naisia vaivaa. Olen ihan OK:n näköinen hemmo muuten, mutta siis todella kalpea ja lierihattuni ilmeisesti on aika outo monen silmään, koska ne lierit on kieltämättä aikamoiset.
[/quote]
mielestäni paras aurinkosuoja miehellä on puku: alle pitkähihainen kauluspaita ja sitten normaalit puvun housut ja takki. Itse olen ko. vetimissä rannalla ja aurinko ei pääse tekemään tuhojaan yhtään. Jos tulee kuuma, seison varjoisassa puskassa puku päällä. Yritän olla niin huomaamaton että kukaan ei pelästy. Pari kertaa on kuitenkin joku pelästynyt kun olen seissyt siellä puskassa jäykkänä salkku kädessä ja naama vitivalkoisena. Niin, salkku on tärkeä koska siellä mulla on mukana 5 x 1,5 litran vesipullosatsi: en siis todellakaan kärsi nestehukasta. Kravattikin mulla on aina kaulassa noissa rantameiningeissäni, mutta sitä pidän hiukan (mutta vain hiukan) normaalia löysemmällä, vähän niin kuin casual -pohjilta.
[/quote]
Kiitos :) sain päivän naurut! :)