Vierailija

Olen siis yli 40v nainen. Kuukautiseni ovat aina olleet melko säännölliset, kierto 28pv. Viimeisen vuoden ajan kierto on heitellyt hiukan, mutta heitot ovat siis olleet parin päivän luokkaa, menkat ovat siis välillä alkaneet vähän aiemmin, myöhässä ne eivät ole olleet oikeastaan koskaan.

Nyt kuukautiset ovat jo 10vrk myöhässä eli kierto 38 päivää jo. Tein raskaustestin, kun ne olivat olleet viikon myöhässä, negatiivista näytti.

Mitä ihmettä tämä voi olla? Ei kai vaihdevuodetkaan yhtäkkiä rymähdä? Kun mitään muuta niihin viittaavaa ei ole. Voiko testiin raskausluottaa? Raskaus olisi muutenkin todella epätodennäköistä, koska lapsemme on saatu hoitojen avulla, ei luomusti. Miten nyt yhtäkkiä voisin nyt tämänikäisenä olla raskaana?

Help siis naiset! Mitä teen? Pitääkö mennä lääkäriin vai voiko vain odotella niitä menkkoja?

Sivut

Kommentit (54)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Varmaan gynellä kannattaa käydä. Veikkaan että sulla on vaihdevuodet alkamassa. Kannattaa myös ostaa uusi raskaustesti, ihan vaan varmuuden vuoksi. Muista että jos nyt tulee hailakka viiva, kyse voi olla kohdun ulkopuolisesta raskaudesta, jolloin on parempi mennä lääkäriin ennemmin kuin myöhemmin.

Vierailija

Ei vaihdevuodet noin ala, kyllä siinä on kaikkenlaista muuta. Olisiko raskaus mahdollista  ja onko sulla ollut käytössä mitään ehkäisyä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei vaihdevuodet noin ala, kyllä siinä on kaikkenlaista muuta. Olisiko raskaus mahdollista  ja onko sulla ollut käytössä mitään ehkäisyä?

Toki voi, ei ole mitään yhtä ainoaa tapaa jolla ne alkaa. Joillain on enemmän oireita, toisilla vähemmän.

Vierailija

No mä tekisin uuden raskaustestin muutaman päivän päästä.

Mulla menkat on myös muuttuneet nyt kun olen 45 v. Kierto on vaan 3 viikkoa, mutta säännöllinen. Nuorempana kierto oli 4 viikkoa.

Onko sulla ehkäisyä käytössä? Mun 41 v tuttava tuli raskaaksi vaikka sillä oli sterilisaatio klipseillä😀

Vierailija

En käytä ehkäisyä, koska sitä ei ole koskaan tarvittu. Eli raskaus olisi mahdollinen mutta erittäin epätodennäköinen.

Kävin gynellä viime talvena, ei otettu verikokeita mutta mitään vaihdevuosiin viittaavaa ei kyllä todettu.

Nyt on joitakin outoja oireita, kuten vihlaisuja alavatsassa, turvotuksen tunnetta mahassa, mielialat heittelevät. Rinnat eivät ole kipeät, kuten yleensä ennen menkkoja.

T. Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Toki voi, ei ole mitään yhtä ainoaa tapaa jolla ne alkaa. Joillain on enemmän oireita, toisilla vähemmän.

No kyllä se on tositosi harvinaista tuon ikäisellä. Ennemminkin kyseessä voisi olla jokin elimistön häiriötila josta johtuu esim. laihdutus tai joskus jopa loma voi saada aikaan muutoksia normaaliin kiertoon...

Tai sitten ap. on raskaana, eli testaa vielä ja sen jälkeen tuloksesta riippumatta yhteyttä terkkariin jos menkat ei vaan ala.

Vierailija

Vaihdevodet varmaan alkamassa. Noin ne juuri alkaa.
Via oletko lihonut tai laihtunut rajusti? Sekä yli- että alipaino aiheuttaa menkkojen epäsäännöllisyyttä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En käytä ehkäisyä, koska sitä ei ole koskaan tarvittu. Eli raskaus olisi mahdollinen mutta erittäin epätodennäköinen.

Kävin gynellä viime talvena, ei otettu verikokeita mutta mitään vaihdevuosiin viittaavaa ei kyllä todettu.

Nyt on joitakin outoja oireita, kuten vihlaisuja alavatsassa, turvotuksen tunnetta mahassa, mielialat heittelevät. Rinnat eivät ole kipeät, kuten yleensä ennen menkkoja.

T. Ap

Kuinka paljon yli 40 v olet? Jos olet 48 niin tuskin olet raskaana.

Mutta jos 42 niin ihan hyvin voit olla raskaana. Mä, 45 v, kävin juuri vaihtamassa uuden kuparikierukan. Gynekologi ultrasi mun munasarjat ja sanoi että täysillä toimii ja ehkäisyä on pakko käyttää jos en halua lapsia.

Ei se hedelmällisyys lopu 40 v ikään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Minustahan nuo vaikuttaa ihan samanlaisilta, kuin ekat omat raskausoireeni on olleet. Mulla oli vaan noihin lisänä jännä kutiava kihelmöinti rinnoissa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eikös vaihdevuosissa ensin kierto lyhene ja sitten pitene? Mitä muita oireita on?

Mulla alkoi kierto ensin heitellä. Eli alkoi tulla lyhyempiä kiertoja suurimmaksi osaksi, mutta aina johonkin väliin joku superpitkä. Jossain vaiheessa kierto jatkoi lyhentymistään mutta säännöllistyi sellaiseen parin päivän vaihteluväliin (25-27 päivää, mikä on mulle lyhyt). Nyt tuli viimeksi ekaa kertaa muutamaan vuoteen pidempi, 30 päivän kierto.
Että aika yksilöllistä se on, miten homna etenee.

-9

Vierailija

Ap tässä. Gyne siis ultrasi viime talvena eikä mitään vaihdevuosiin viittaavaa näkynyt. Olen 45v. Olen lihonut koronakevään aikana pari kiloa, mutta olen normaalipainoinen, liikun aika paljon, terveelliset elämäntavat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

No kyllä se on tositosi harvinaista tuon ikäisellä. Ennemminkin kyseessä voisi olla jokin elimistön häiriötila josta johtuu esim. laihdutus tai joskus jopa loma voi saada aikaan muutoksia normaaliin kiertoon...

Tai sitten ap. on raskaana, eli testaa vielä ja sen jälkeen tuloksesta riippumatta yhteyttä terkkariin jos menkat ei vaan ala.

Ei, vaan melkoisen yleistä, kun ikä alkaa nelosella. Näin huonostiko naiset tietävät vaihdevuosista?

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat