Tuttavani on toiminut pph:na yli kymmenen vuotta.
Ja ohjeisti minua, tuoretta keltanokkaa, että kun uusi pieni tulee hoitoon, kannattaa sen antaa huutaa ilman syliä lattialla. Oppii kuulemma nopeammin talon tavoille, eikä aina ole pahan paikan tullen kinuamassa syliin.
Joo kiitos ei, minä vietän ensimmäiset viikot uuden lapsen kanssa sylikkäin tai lattialla makoillen iho iholla, jos lapsi itkee. Vain hirviö pystyy itkettämään ensimmäistä päivää vanhemmista erossa olevaa 9kk ikäistä vauvaa lattialla.
Lasten vanhempien kanssa olen sopinut, että saan heidän puolestaan lämmittää ruoaksi edellisen päivän jämiä (tämähän ei olisi pph:ssa oikeasti sallittua), se antaa aikaa itkevän vauvan sylittelyyn.
Kiukkuraivarit on erikseen, mutta kipua, ikävää, tai hellyydenkaipuuta itkevää lasta on lohdutettava!
pph
Kommentit (5)
Minäkin olen pph. ja meillä ei lasten ole koskaan tarvinnut itkeä ilman syliä. Mutta minusta on väärin ,että muut lapset joutuvat syömään edellisen päivän jämiä siksi ,että jonkun toisen lapsi itkee sylissä.
Silloin kun on se tilanne ,että hoidossa on joku lapsi jonka tiedän itkevä paljon teen ruuan edellisenä iltana valmiiksi joten sen voi lämmittää sitten päivällä.
MIelestäni hyvään hoitoon kuuluu myö s se päivittäin vaihtuva masituva ruoka.
Joo, huomaa että olet tulokas alalla. Oikeesti ei hoitajalla ole aikaa sylitellä 9 tuntia sitä pientä itkevää. Pitää laittaa ruokaa, korjata jälkiä, askarrella isompien kanssa, ulkoilla, pestä kuravaatteita, pyyhkiä nenää tai peppua. Pestä peppua, käsiä, jalkoja, ja taas niitä kuravaatteita. Se pieni on laitettava ihan pakosti välillä siihen lattialle itkemään. Mutta onneksi pieni ei mene siitä rikki, osa jopa lopettaa huudon kun ei saa sillä huomiota.
Että tosiaan haluaisin nähdä sun iho ihoa vasten lattialla makoilun sen pienen kanssa kun vieressä huutaa omaa huomiota kolme isompaa. Aika hirviömäistä heitä kohtaan.
Eikähän tuolla pph:lla ole ihoa kaikille hoitolapsilleen, kuulostaa hyvältä asenteelta, hyvää jatkoa työhösi ap. Ehkei se uuden lapsen hyvinvointiin keskittyminen poissulje sitä, että muutkin lapset saavat huomiota. Käsittämätöntä, että joku hoitaja ei vastaa lapsen itkuun, vaan jättää lapsen turvattomaan tilaan yksin.
3, niinkuin sanoin, lämmitän edellisen päivän jämiä, meillä ei ole lupa laittaa seuraavan päivän ruokaa edellisenä iltana. Paitsi minulla, vanhempien luvalla, kun en halua vauvoja itkettää..
-ap
Tämän siis piti olla vastaus alempaan pk aloitukseen, mutta tullee kai mielipiteeni ilmi myös näin omana aloituksenakin..=)