Kaverin vaimo ei halua, että miehensä järjestää varpajaiset
Synnytys oli normaali, kaikki meni hyvin.
Miten vuonna 2013 voi Suomessa olla tuollaisia vaimoja?
Kommentit (121)
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 12:50"]
Synnytys oli normaali, kaikki meni hyvin.
Miten vuonna 2013 voi Suomessa olla tuollaisia vaimoja?
[/quote]
Mua pidettiin työporukassa kummallisena kun leivoin suolaista piirasta pakastimeen varpajaisia varten viikko ennen yliaikaiskontrollia.
Tiesin jo etukäteen että kotiin tulee n. 20 miestä saunomaan ja juomaan. Ja niin siinä kävikin, yhdellä kaverilla oli avaimet, hän kävi laittamassa saunan lämpeemään ja järjesteli muutkin tarjottavat, kun mieheni oli synnärillä meitä katsomassa (lapsi syntyi pe-iltana, varpajaiset oli lauantaina).
Mun ei tarvinnut miettiä että voinko "päästää" aikuisen miehen juhlimaan vai en.
Ja sunnuntai-iltana oli kuulemma sama miesporukka käynyt siivoamassa tyhjät tölkit, tiskaamassa jne. Me kotiuduttiin maanantaina vauvan kanssa siistiin taloon jonne samat miehet oli vielä järjestäneet täytekakunkin :)
Tuosta on kohta aikaa 15 vuotta. Nuo tyypit olivat tuohon aikaan 23 - 28 -vuotiaita.
Elääkö kaikkien av-mammojen miehet tossun alla? Siltä vaikuttaa.
Todellakin järjestin varpajaiset itse. Ja olen takuulla hyvä aviomies ja isä ollut. Juon alkoholia hyvin harvoin, parit-kolme ryyppyreissua vuodessa, arjessa yleensä 0 annosta per viikko. En tee tyhmyyksiä tai petä. Varpajaisten jättäminen pitämättä ei olisi tullut kyseenkään, jos synnytys tai lapsi eivät erikoisen hankala tms. ikävää. Ero olisi tullut, jos vaimolle olisi ollut kynnyskysymys.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 13:01"]
Miksi pitää lähteä ryyppäämään, kun vauva on parin päivän ikäinen? Eikö se isäkin nyt kykene muutaman kuukauden tai edes viikon odottamaan? Ottaen huomioon, että äidillekin tulee yleensä yli vuoden tauko humpsutteluun. Solidaarisuutta katsos.
Mutta ihan sama minulle, mitä muut tekevät. Oma mies tajusi onneksi ihan itse olla menemättä, en toki olisi kieltänytkään.
[/quote]
Naurettavaa. Mikäs tuon parempi syy ja aika? Äiti ja vauva on osastolla (yleensä) ja miehellä siis hyvä aika käydä baarissa.
No ei ollut onneksi tätäkään ongelmaa koska mies ei olisi lähtenyt mihinkään ryyppäämään kun vauva oli parin päivän ikäinen.
Ekalle kerralla oli niin pyörryksissä ja onnellinen vauvasta ja väsynyt ettei tullut mieleenkään. Laitoksella minä valvoin hormonihuuruissa ja mies + vauva nukkuivat sikeästi (perhehuone).
Tokalla kerralla mies hoiti esikoista ja kodin niin ei siinä ehtinyt ryyppäjäisiä järjestää.
Kyllä meillä on keskitytty vauvaan ja perheeseen...ei ryyppäämiseen.
Varpajaiset ymmärrän kyllä mut voisko sitä viettää muuten kuin vetämällä jäätävät plexit ja sit saa emäntä olla huolissaan sairaalassa et minkä pihapuskan juurella se ukko ensi yön viettää kun avaimista lähtien kaikki hukassa ja pitkästä aikaa käyty huolella juomassa....
Noh, tuo nyt on ihan ääritapaus mut ehkä eniten ärsyttäisi ottaa seur päivänä osastolle kylään tuleva ukko vastaan jos on ihan krapulainen ja haisee viinalta.. Saa kyllä jäädä tulematta jos näin käy meillä ens kesänä. Muutenkin vanhan viinan haju kuvottaa....
(en oo mikään raittiusseuran jäsen, tykkään vaan enempi siitä et otetaan kohtuullisesti)
Tää on jännä, että mies ei saa mennä, koska nainenkaan ei pääse.
On sitä oltava alkoholisti, kun ei kestä olla selvinpäin, jos joku toinen ottaa viinaa :-o
Lapsi-parat.
Voi myöskin johtua siitä että vaimo tietää juomatavat ja itse ainakin joudun "vahtimaan" hiukan kun ukko tulee baarista kotiin et esim perheen koirat on sisällä eikä pihalla kun ukko on tullu sisään...
Ison miehen huojumisen kunniaksi on lasivitriinikin kerran kaadettu....
Että voihan se huoli joskus olla ihan aiheellistakin.
Naisten pitää ehdottomasti pitää ne " sain kroppani takaisin " pirskeet, sitten kun on synnytyksestä hiukan aikaa ja kroppa on sulanut entiselleen. Se se vasta onkin sitten...Kun on reilusti toista vuotta aikaa siitä kun on viimeksi ottanut...niin parista viinilasista varmaan jo kova meno päällä- siinä saa ne miehet olla kyllä sitten jo huolissaan. Joo, minunkin mielestä ihan vastasyntyneen vanhempien pitäisi kyllä älytä vältellä tuollaisia "varpajaisiksi" naamioituja läträyskeikkoja. Mitä jos sille känniselle isälle sattuu jotain siellä humalaisena toikkaroidessaan, siinä on vaimo sitten vauvan kanssa melko avuton.Niin, että ei se ole mitään " onks tuollaisia vaimoja vielä 2013?..." Se on oikeastaan aika järkevää kieltää tuollainen meno. Mitäs se mies nyt muutenkaan siinä pitäisi riekkua- eihän hän odota ja synnytä, osoittakoon ilonsa kiinostuksellaan uuteen vauvaan, eikä ryyppäjäisiin.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 13:07"]
Elääkö kaikkien av-mammojen miehet tossun alla? Siltä vaikuttaa.
Todellakin järjestin varpajaiset itse. Ja olen takuulla hyvä aviomies ja isä ollut. Juon alkoholia hyvin harvoin, parit-kolme ryyppyreissua vuodessa, arjessa yleensä 0 annosta per viikko. En tee tyhmyyksiä tai petä. Varpajaisten jättäminen pitämättä ei olisi tullut kyseenkään, jos synnytys tai lapsi eivät erikoisen hankala tms. ikävää. Ero olisi tullut, jos vaimolle olisi ollut kynnyskysymys.
[/quote]
Ai että olisit jättänyt vaimon ja vastasyntyneen lapsesi, jos vaimosi ei olisi tykännyt varpajaisista? Vau. Sun vaimollasi on ihana mies, sitoutunut ja selvästi arvot kohdallaan...
En nyt tiedä kyllä yhtäkään vaimoja, joka innosta olisi hihkunut tästä tavasta. Mutta kukaan ei ole niitä kieltänytkään.
Yksikään ei ole pitänyt varpajaisia, kun vaimo on ollut sairaalassa, vaan esimerkiksi muutaman viikon päästä kotiutumisesta. Kun vaimo on jo ehtinyt synnytyksestä vähän toipumaan. On ne herkät hetket siellä sairaalassa sellaisia, ettei mieskään niitä halua menettää...
Näitä vastauksia kontrollifriikeistä ja toista rajoittavista naisista kun lukee, niin en kyllä enää hirveästi ihmettele miksi pikkulapsiaikana niin usein petetään ja erotaan..
Eihän kukaan vähänkin itseään kunnioittava ihminen kestä tuollaista, että KIELLETÄÄN viettämästä aikaa kavereiden kanssa, juhlimasta isyyttä ja ylipäätään, että rajoitetaan toista tolleen. Ihmisellä pitää sentään olla jokin itsemääräämisoikeus eikä siten, että se äitsykkä sitten määrää ja päättää kaikesta, kun sentään odotti sitä lasta ja synnytti sen. Se on ihan luonnollinen asia oikeasti, ei siitä tarvitse mitään kruunua ja jalustaa itselleen vaatia ;-)
Meidän lapsille ei koskaan olla järjestetty mitään varpajaisia.Eipä kukaan ole edes moista ehdottanut.Koskaan ei olla saatu edes mitään vauvalahjoja.Eipä siinä mitään menetä,kait.
Mä ainakin kehotin miestäni pitämään varpajaiset kun olin sairaalassa vauvan kanssa. Miksipä ei. Varmaan olivat baarissakin, mutta mitä sitten? Vastaavasti mies oma-aloitteisesti järjesti minulle aikaa käydäkseni vaikka kaupoilla, lenkillä tai ystävän kanssa kahvilla ja hän mielellään oli vauvan kanssa kahdestaan tuon ajan. Ei meillä ole koskaan tarvinut tällaisista liiemmin vääntää. Nyt jo lapset alakoululaisia, jos mennään esim. ulos, yleensä mennään yhdessä mutta voidaan mennä ihan ilman toistakin. Ei elämää kannata niin hirveän ryppyotsaisesti elää eikä toista kahlita kannata.
Ja varmaan jotain ollaan oikeinkin tehty; 17v yhdessä, 15v naimisissa ja erittäin onnellisia ollaan!
Kyllä sellaisia "pahoja" vaimoja on vuonna 2013 Suomessa aika montakin. Ehkäpä kääntäisinkin kysymyksen niin päin, että miksi vuonna 2013 Suomessa on vielä miehiä, joilla on tarve järjestää ryyppäjäisiä vauvan synnyttyä? Koska siitähän varpajaisissa on kyse, ei niinkään siitä, että päästään syömään piirakkaa, saunomaan ja juttelemaan uudesta vauvasta miesporukalla. Osassa varpajaisista kun ei muisteta koko vauvaa ollenkaan, ei ole edes kuvaa uudesta tulokkaasta näytetty.
Mä ihan äimistyin näitä vastauksia lukiessani! Kauhea määrä vuodatuksia Ei-tulisi-kuuloonkaan-koska-meillä-keskitytään-perheeseen! Ihan oikeestiko noin monella perhe-elämän lujuus, parisuhteen kunnioitus ja vauvan rakastaminen on kiinni siitä, viettääkö mies hauskan illan ulkona kavereittensa kanssa vai ei? Mun mielestä varpajaiset on kiva perinne, ja musta olisi kurjaa jos miehelle ei sellaisia järjestettäisi.
Ihme nipoilua!
Kokemus: olimme varpajais juhlissa ja esiinnyin siellä. Mies oli erittäin komeaa ja kaverit pyysivät minulta private shown n. 30-40 minuuttia ja siellä mies otti sylitanssin aikana heti minut lähemmäs suuteli rintojani ja riisui itse kaikki poijes. Ei mennyt kuin 10 minuuttia olimme jo asialla. Siis harrastimme seksiä ja pyysi minua olemaan hiljaa asiasta ettei vaimo suuttuisi ja siinäpäs oli varpajais juhlat! Tämä tapahtui 2013.
Meillä kolme lasta ja kahdesta ekasta on mies pitänyt varpajaiset kotona. saunoivat, polttelivat sikaria ja ehkä ekoissa kävivät vielä baarissakin, en muista :) Kolmannen varpajaisia eivät viettäneet koska vauva syntyi jouluaattona. En ole vielä keksinyt mitään pahaa varpajaisista, meillä saa elää ja käydä baarissa jos siltä tuntuu eikä tarvitse edes keksiä mitään "tekosyitä" Itse käyn useammin kuin mies ja minäkin vain 3-4 kertaa vuodessa. Hyvin pyyhkii kun ei nillitä turhasta.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 13:45"]
Kokemus: olimme varpajais juhlissa ja esiinnyin siellä. Mies oli erittäin komeaa ja kaverit pyysivät minulta private shown n. 30-40 minuuttia ja siellä mies otti sylitanssin aikana heti minut lähemmäs suuteli rintojani ja riisui itse kaikki poijes. Ei mennyt kuin 10 minuuttia olimme jo asialla. Siis harrastimme seksiä ja pyysi minua olemaan hiljaa asiasta ettei vaimo suuttuisi ja siinäpäs oli varpajais juhlat! Tämä tapahtui 2013.
[/quote]
Kiva että oot löytänyt maailman perinteikkäimmän ammatin itsellesi. Onnittelut siitä. Mutta tollanen mies nyt haluaa sen aktin vieraan kanssa vaikka huoltoaseman vessassa, ei sillä nyt varmastikaan ole mitään tekemistä, onko varpajaiset, polttarit, kumminkaiman synttärit tai mitä muuta.
Ei minua haittaisi varpajaiset yhtään. Etenkin jos ne järjestetään kun olen vauvan kanssa vielä laitoksella. Ei se isä siellä voi kuitenkaan 24/7 asustaa. Mutta tuskinpa tuo sellaisia on järjestämässä, kun ei muutenkaan biletä, ei syystä eikä tekosyystä.
En mäkään pidä varpajaisista noin ajatuksena, vaikka miehelle ne sallisinkin, koska "niin vaan kuuluu tehdä" (ei sinänsä mitenkään ajankohtaista, kun emme ole yhteisiä lapsia tekemässä). Mutta onhan se nyt vähän... no, en nyt löydä sanaa. Ei epäreilua, ei väärin, mutta jotain. Nainen kantanut kuukaudet yhteistä rakkauven hetelmää, työllä, tuskalla ja hiellä saattaa sen maailmaan - ja mitä tekee iskä. No bilettää! Onhan se vauva hieno asia ja isällä on siinä suuren suuri rooli, mutta silti, jotenkin vähän... no, jotain ei niin siistiä! =D