Kenen kuuluu mielestäsi maksaa minun ja tyttäreni juhlapuvut?
Taustaa: Sovittiin miehen kanssa aikoinaan, että pidetään omat rahat jossain määrin. Kumpikin laittaa tietyn summan yhteiselle tilille, josta yhteiset kulut maksetaan. Tuo summa on sitten hieman vaihdellut. se, joka on paremmin palkatussa työssä, on maksanut enemmän. Kumpikin olemme vuorotellen olleet tuossa tilanteessa ja makselleet enemmän. Vaatteet ja muut henkilökohtaiset tavarat on ostettu sitten omista rahoista.
Miehen suvun puolella on ensi kesänä kahdet lakkiaiset, yhdet valmistujaiset, neljät häät, kahdet ristiäiset, kahdet konfimaatiojuhlat ja yhdet prometheusjuhlat. Miehen suvussa on tapana, että naisilla ei ole koskaan samaa juhlavaatetta toisissa juhlissa. Minun suvussani taas on voi samaa hyvää leninkiä käyttää uudestaan ja uudestaan.
Mielestäni on järjetöntä, että vaatteita käytetään vain kerran. Sanoin miehelle, että minä pukeudun sitten samoihin vaatteisiin. Toki häihin hieman eri juhlapuku kuin esim. lakkiaisiin ja ristiäisiin. Näihin ei sentään ole iltapukukoodia. Mies pahoitti mielensä. Hänen mielestään on loukkaus, jos en osta uutta pukua minulle ja minun tyttärelleni jokaisiin pippaloihin, Kysyin sitten, että onko hän valmis maksamaan minun ja tyttäreni juhlavaatteet. Mies vastasi, että mehän olemme sopineet, että jokainen ostaa omat vaatteensa....
Mielestäni ei ole reilua, että minun pitäisi ostaa tuhansilla euroilla kolttuja, kenkiä, laukkuja (asusteidenkin pitää olla uudet) yms vain siksi, että hänen suvullaan on sellainen tapa.
Mitä mieltä olet? Tämä on ensimmäinen kerta kun tulee rahasta kiistaa. Järjestelymme on toiminut tähän asti moitteetomasti ja molempia miellyttäen 5 vuotta. (Juhlavaatteita on ollut kaapissani siis tarpeeksi aiempiin tarpeisiin, jotta olen voinut aina pukea jotain "uutta" ylleni.)
Kommentit (85)
Totaalisen ot, mutta mulla oli aikanaan hyvin hienostunut vanhempi leskirouva pianonopettajana, jonka kotona kävin soittotunneilla. Niiden vuosien aikana, ehkä 5vuotta kävin kerran viikossa, en nähnyt hänellä KERTAAKAAN samoja vaatteita!! Se oli aivan hämmästyttävää. Ja vaatteet olivat aina leninkejä ja hyvin muodollisia asuja. Tukka oli kampauksella ja hillityt korut kaulassa. Opettaja asui vielä pienessä kaupunkihuoneistossa, joten en käsitä mihin ne kaikki vaatteet mahtuivat.
Ehkä hän oli sukua ap:n miehelle...
Tytär ei ole kyseisen miehen eli ei ole edes sukua noille "snobeille" joten tarviiko tytön osallistua jokaisiin kissanristiäisiin?
Tarviiko sun AP mennä joka juhliin?
siis korkeintaan itsetunnon puute:)
Siis hyi hävetkäön mies ja sen suku, mitä ihmeen rupusakkia, kun noin pinnallisia ovat :O Joissain suvuissa sitä pidettäisiin todella nousukasmaisena ja junttina, jos mies vaatisi vaimoaan ostamaan uuden puvun joka juhlaan! Ensinnäkin se on törsäämistä, turhaa törsäämistä ja sellainen on joissain (useimmissa?) vanhoissa varakkaammissakin suvuissa todella out. Eri asia on käyttää rahaa, kunhan sen käyttää fiksusti ja puvun käyttö yhden kerran per juhla ei toden totta ole sitä.
Sullehan jo kerrottiin, että ei kuulu sinun maksaa, jotenkin tuntuu, että sekään ei nyt ollut hyvä vastaus. Se, että tyttäresi on toisesta liitosta ei muuta asiaa myöskään mihinkään, koska uusi puku joka juhlaan on silkkaa hölmöilyä. Mies voi ostaa ne turhat ja ylimääräiset puvut, joita sinä et osta ja sillä sipuli. Sinä teet oman osasi pukemalla itsesi ja tyttäresi sinun tavallasi,( niin kuin normaalijärkinen ihminen tekee.)
Vai saako miehesi sinut uskomaan, että samalla puvulla juhlivat ovat jotenkin köyhiä? No sano sille, että ikävä kyllä hän valitsi liian köyhän puolison, mitä hän aikoo tehdä asialle?
Hyi kun en ymmärrä perheitä/sukuja, joissa ei ole edes jonkinlaiset kestävän kulutuksen arvot :(
minusta olet tassa asiassa oikeassa - ihme kulutusmaterialismiblingbling-suku ukollasi. Ei tuo minusta mitaan normaalitouhua ole. Eikohan useimmat kierrata juhlavaatteita esim. eri osia tai asusteita vaihtelemalla.
Kun kyse ei ole mistaan oscarin pokkaamisesta, niin eikohan ne samat koltut kelpaa useammankin kerran. Jos ei kelpaa niin ukko kustantakoon uudet asusteineen seka sinulle etta lapselle.
Heh taikka jos kehtaat, hae jostain pelastusarmeijalta kasa karmeimpia 1 euron lumppuja mitka loydat - veda joka juhlaan eri raasy paalle, niin eikohan aija hiljene niista vanhoista laatukoltuistasi. :D
Onko miehelläsiki joka juhlassa uusi puku? Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen :D
Tuo tapa on niin naurettava, että en ostaisi kertakäyttöpukuja edes toisen ihmisen rahalla.
Anna kun arvaan: miehiltä ei odoteta uuden puvun ostamista jokaiseen tilaisuuteen?
Olen tyylikkään pukeutumisen ystävä ja pidän ihan hyvänä, että vaatekomerossa on muutama erilainen juhla-asu, mutta tämä on jo naurettavaa.
t. mies
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 00:22"]
Kun kyse ei ole mistaan oscarin pokkaamisesta, niin eikohan ne samat koltut kelpaa useammankin kerran.
[/quote]
No juuri näin. Mua ainakin hävettäis vaihtaa pukua joka juhlaan ennemminkin. Mutta ehkä ne Blingströmit olivatkin sun miehen suvusta :D
"Miehen suvussa on tapana, että naisilla ei ole koskaan samaa juhlavaatetta toisissa juhlissa."
Just joo. Kuullostaa provolta.
Mutta hei, sinähän et ole mihesi suvusta, eikä heidän korkeutensa pukukoodit koske sinua. Tytärtä koskee, mutta senhän voi jättää juhlista varmaan pois.
Menet samoilla vaatteilla joka juhliin. Asustat tilanteen mukaan. Sanokoot mies ja suku mitä lystää. Jos mies haluaa että teillä on joka tilanteeseen eri asut niin mies maksaa...
Sano, että kierrätys on muotia. Katharine ja meidän oma Jenni - sama kolttu monissa juhlissa. Kerro, että et halua näyttää kerskakuluttavalta pölvästiltä vaan ajanhermolla elävältä, luontoystävälliseltä ihmiseltä. Ja on sulla varmaan sen verran eri koruja, laukkuja ja jalkineita että lookki on vähän erilainen.
Minäkin laittaisin saman puvun. Jotain entisiäkn voisin käyttää. En todellakaan ostaisi joka juhlaan uutta settiä. Js mies niin haluaa niin sitten hän ostaa. Sanoisin miehelle että se on rahan tuhlausta ja omia rahojani en aio tuhlata. voithan myös jättää menemättä juhliin jos vanhat vaatteesi ei kelpaa.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 22:51"]
No anna miehen olla ihan niin pahalla mielellä kuin haluaa, sinun rahat ja sinun päätökset. Jos ei miehelle kelpaa, voi vapaasti kustantaa lisää mekkoja, kenkiä, laukkuja ja timantteja.
[/quote]
Jos ei kykene edes pukeutumaan kunnolla juhliin niin painukoot hemmettiin. Ei todellakaan näytä sivistyneeltä että jollakin on eri juhlissa aina samat vaatteet päällä.
Ap on selvästi jotain wt porukkaa ja miehen suku on sivistynyttä sukua. Miksi AP ei eroa koska selvästi he eivät kuulu yhteen
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 23:20"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 23:10"]
Jos ostat viiden vuodenkin aikana joka juhlaan uudet vaatteet niin vähän yhdistelemällä saat aikaan tuloksen jota kukaan tuskin muistaa nähneensä.
Miten voi olla noin vaikeaa? Ekö juhlien tarkoitus ole se itse juhlakalun päivä, ei se minkä näköisenä joku vieras kykkii?
Tee itsellesi palvelus ja käyt sitä kaappia läpi. Muistelen juuri eilen lukeneeni sinun avautumistasi kun ei sitten ole rahaa käydä matkoilla tai missään? Eikö sulla ole mitään positiivista elämässä? Ei ihme että on miehen kanssa riitaa. Joku järki teidän rahankäyttöön. Miksi ihmeessä sun miehen kuuluu maksaa sun vaatteita? Sä olet varmaan ymmärtänyt jotain väärin tai pahimmillaan sä muotoilet puheet niin että sä kysyt että tykkääkö se että pukeudut kauniisti ja plaa plaa ja siinä sitä ollaan, täys riita kun mies ei sitten maksakaan vaikka niin pitää olla kauniina. Oletko ihan suomalainen?
Jos nyt keskittyisit siihen että menette niihin häihin tankkaamaan karjalanpaistia ja valmistujaisiin maistelemaan kaikkien luo voileipäkakkua. Kuka on kiinnostunut että SINÄ näytät niissä erilaiselta?
[/quote]
Miksi ihmeessä minun tarvitsisi ostaa viiden vuoden aikana joka juhlaan vaatteet? tähän asti olen selvinnyt vanhoilla?
Av:lla olen viimeksi käynyt parisen viikkoa sitten. en siis todellakaan tiedä mistän avautumisketjusta, jossa valitellaan rahan vähyyttä.
Miehen puheita en todellakaan ymmärtänyt väärin. Näytin hänelle, että miten aion pukeutua lakkiaisiin. Mies oli sinänsä ulkonäköön tyytyväinen, mutta sanoi, että ne vaatteet minulla on jo hänen sukulaistensa vanhojen juhlien kuvissa. Siitäpä pääsimme sitten niiden muidenkin juhlien pukeutumiseen.
Juu, olen ihan samaa mieltä, että minusta minun vaatetukseni ei tarvitsisi olla niin ihmeellinen, Enhän itse ole missään juhlissa se juhlakalu. tällä ei kuulemma ole väliä. Juhlissa on tapana olla uudet retaleet.
ap
[/quote]
Jos ei viitsi panostaa juhliin niin se on halveksunnan merkki sille ihmiselle jonka juhlissa ollaan. Menemättä jättäminen on myös halveksunnan merkki.
Olisit nainut miehen jolla ei ole sukulaisia eikä kavereita kun sinua ei näköjään kiinnosta kuin itsesi
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 00:07"]
Siis hyi hävetkäön mies ja sen suku, mitä ihmeen rupusakkia, kun noin pinnallisia ovat :O Joissain suvuissa sitä pidettäisiin todella nousukasmaisena ja junttina, jos mies vaatisi vaimoaan ostamaan uuden puvun joka juhlaan! Ensinnäkin se on törsäämistä, turhaa törsäämistä ja sellainen on joissain (useimmissa?) vanhoissa varakkaammissakin suvuissa todella out. Eri asia on käyttää rahaa, kunhan sen käyttää fiksusti ja puvun käyttö yhden kerran per juhla ei toden totta ole sitä.
Sullehan jo kerrottiin, että ei kuulu sinun maksaa, jotenkin tuntuu, että sekään ei nyt ollut hyvä vastaus. Se, että tyttäresi on toisesta liitosta ei muuta asiaa myöskään mihinkään, koska uusi puku joka juhlaan on silkkaa hölmöilyä. Mies voi ostaa ne turhat ja ylimääräiset puvut, joita sinä et osta ja sillä sipuli. Sinä teet oman osasi pukemalla itsesi ja tyttäresi sinun tavallasi,( niin kuin normaalijärkinen ihminen tekee.)
Vai saako miehesi sinut uskomaan, että samalla puvulla juhlivat ovat jotenkin köyhiä? No sano sille, että ikävä kyllä hän valitsi liian köyhän puolison, mitä hän aikoo tehdä asialle?
Hyi kun en ymmärrä perheitä/sukuja, joissa ei ole edes jonkinlaiset kestävän kulutuksen arvot :(
[/quote]
Ketään ei kiinnosta sinun kestävät arvot. Sitä sanotaan kunnioitukseki että panostaa toisen ihmisen juhliin. Ostetaan kunnon lahjat, hankitaan vaatteet jne.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 01:09"]
"Miehen suvussa on tapana, että naisilla ei ole koskaan samaa juhlavaatetta toisissa juhlissa."
Just joo. Kuullostaa provolta.
Mutta hei, sinähän et ole mihesi suvusta, eikä heidän korkeutensa pukukoodit koske sinua. Tytärtä koskee, mutta senhän voi jättää juhlista varmaan pois.
[/quote]
Sillon kun Ap meni naimisiin niin hänestä tuli sukua. Tytärtä ei todellakaan voi jättää pois. Se on sama kuin vastaisi toisen juhlakutsuun että ei voisi vähempää kiinnostaa.
Jos mies ei suostu siihen että menet niissä juhlavaatteissa joita omistat ja lapsesi niissä joita hänellä on, eikä suostu maksamaan teille uusia monia juhlakamppeita, niin sitten hänen on vain suostuttava siihen että sinä ja tyttäresi jätätte menemättä. Miehen snobisukulaisiahan ne ovat. Minä en haluaisi olla tuollaisen miehen enkä tuollaisen miehen suvun kanssa yhtään_missään_tekemisissä. Miestä et ilmeisesti ole pistämässä vielä vaihtoon, mutta ei missään nimessä kannata maksaa tuhansia euroja jostain snobisuvun kissanristiäisistä vaatteiden (tai minkään muunkaan) muodossa.
Ei hitto, jopa kuninaalliset käyttää nykyään samoja pukuja uudelleen juhlissakin. Uuden asun hommaaminen joka juhlaan on typerää, sitäpaitsi Suomessa on niin pienet markkinat juhlavaatteissa, että epäilen löydätkö edes tusinaa erilaista asua.
Rumat ne vaatteilla koreilee, oli mummoni lempisanonta! Ja tässä tapauksessa miehesi suvun pröystäily on oikeasti rumaa.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 23:15"]
Usko tai älä, minun suvussani on ihan sama tapa eli ei kahta kertaa samana vuonna samassa mekossa juhliin, joissa suurin osa samaa väkeä.
Meillä on tänä vuonna 2 häät, 2 yo-juhlat, 1 rippijuhlat ja yhdet 60v synttärit. Ja minulla on joka kerta eri asu, tosin vain 1 uusi. Muuten nappaan kaapista jotain siellä jo olevaa, jonka saa vaikka huivilla/jakulla muutettua erinäköiseksi kuin mitä se oli viime vuonna.
[/quote]
Mä en voi uskoa että 2000-luvulla on jotain näin ulkokultaista ja typerää vielä olemassa. Eikö suvun jäsenillä ole henkisiä lahjoja ollenkaan kun pitää joidenkin vaatteiden kanssa keekoilla? Minusta tuo on naurettavaa, turhanpäiväistä ja tuollaista tekee vain pätemisentarpeiset vanhan ämmät. Miksi ihmeessä te suostutte ylläpitämään noin typeriä tapoja? Oikeasti ap, sulla EI OLE mitään oikeaa ongelmaa. Korekintaan itsetunnon muute kun tuollaisia edes mietit.