Työhaastattelu, mainitsenko lapseni?
Eli meillä on kaksi lasta, 7- ja 3-vuotiaat ja minulla on huomenna työhaastattelu. Lasten hoitokuviot ovat selvät ja työ alkaa vasta syksyllä. Miten te pienten lasten äidit teette, kerrotteko haastattelussa, että teillä on lapsia? Esim. jos haastattelija kysyy, että "kerro itsestäsi". Olen esimerkiksi ollut poissa työelämästä kolme vuotta hoitaessani kuopusta kotona, joten työhistoriassa on "aukko". Pelkään vaan, että palkkaavat mieluummin jonkun nuoren, jolla ei ole lapsia kuin minut. Suunnitelmissa ei ole enempää lapsia.
Kommentit (27)
Minullakin lukee cv:ssä. Viimeksi haastattelussa haastattelija kysyi, minkä ikäisiä lapseni ovat, kerroin (4 ja 7) ja siirryttiin muihin puheenaiheisiin. Sain työpaikan.
Ehdottomasti kerrot lapsista. Ja samaan hengenvetoon kerrot, että lapsenhoitokuviot on kunnossa, että mies osallistuu ja isovanhemmat ovat erittäin avuliaita. Ja jos olet sitä mieltä, että lapsilukusi on täynnä, voit senkin kertoa. Yritykselle on todella paljon halvempaa palkata nainen, jolla on jo lapset tehtynä kuin ottaa se lapseton, joka ekan vakkaripaikan saatuaan jää vuoden kuluttua äitiyslomalle...
En kerro, ellei erikseen kysytä. En aio ottaa lapsia mukaan töihin.
CV:ssä lukee perheen kohdalla "puoliso ja kaksi lasta". Ikiä en ole siihen edes laittanut.
Haen työtä nimenomaan osaamiseni perusteella. Lapset ja perhe ovat tärkeitä asioita, mutta töissä ollaan tekemässä ensisijaisesti töitä. Jos kysytään, niin vastaan toki - ja silloin painotan nimenomaan puolison osallistumista ja hoitoverkoston olemassaoloa.
Viimeksi minulta ei kysytty lapsista haastattelussa mitään, mutta puolison ammattia ja työpaikkaa kysyttiin.
Eikö yleensä sanota, että lapseton nainen (jos ei ole jo vähän iäkkäämpi) on se suurin riski työnantajalle? Kaksi lasta on aika tyypillinen lapsiluku, jolloin on epätodennäköisempää, että työnhakija olisi jatkssa jäämässä äitiyslomalle ja houtovapaalle.
Olen 36-vuotias, naimisissa oleva kahden lapsen äiti, eikä suunnitelmissa ole enempää lapsia. Olen siis ehkä parempi vaihtoehto työnantajalle kuin esim. 28-vuotias lapseton nainen. Karua, mutta totta.
t. ap
Työnantaja ei saa kysyä haastattelussa esim. siviilisäätyyn, lapsiin ja hoitojärjestelyihin liittyviä kysymyksiä. Ne eivät saa vaikuttaa rekrytointipäätökseen. Ja CV=ansioluettelo, eli sinne ei kuulu tiedot puolisoista ja lapsista
En kertoisi "kerro itsestäsi"-kohdassa, vaan korostaisin osaamistani. Jos kysyy suoraan, ja todennäköisesti kysyykin, niin sitten kertoisin...