Voiko vilja-allergisen ruoassa käyttää kauramaitoa?
Ja jos ei, niin millä sen sitten voi korvata, jos siis soija eikä tavallinen maitokaan käy? Riisimaitoa ei käsittääkseni vuodenikäiselle saa antaa.
Kommentit (5)
Usein vilja-allerginen oon allerginen vehnälle ohralle ja rukiille, jolloin kaura käy, mutta tarkista tämä lapsen äidiltä! Mikset kysy häneltä mitä voi käyttää? Todennäköisesti lapsi juo maitona jotain apteekin erikoiskorviketta ja sitä samaa saa sitten käyttää myös ruuanlaitossa.
Minä vaihtaisin ruokalajia sellaiseen, johon ei tarvita sen enempää viljaa kuin maitoakaan esim. kinkkukiusaus lihaliemeen, perunaviipalelaatikko, kaalipata tms.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2013 klo 14:06"]
Usein vilja-allerginen oon allerginen vehnälle ohralle ja rukiille, jolloin kaura käy, mutta tarkista tämä lapsen äidiltä! Mikset kysy häneltä mitä voi käyttää? Todennäköisesti lapsi juo maitona jotain apteekin erikoiskorviketta ja sitä samaa saa sitten käyttää myös ruuanlaitossa.
Minä vaihtaisin ruokalajia sellaiseen, johon ei tarvita sen enempää viljaa kuin maitoakaan esim. kinkkukiusaus lihaliemeen, perunaviipalelaatikko, kaalipata tms.
[/quote]
Sä puhut nyt varmaan keliakiasta! Keliaakikolle voi sopia kauratuotteet. Vilja-allerginen voi olla allerginen ihan kaikille viljoille, joten en usko että kauramaitokaan sopii. Ainakaan meillä kaura ei käy (allerg. "kotimaiset viljat")
Millä sen voi korvata? Riippuu varmaan missä tilanteessa. Vedellä? Mehulla?
Riisimaitoa voi hyvin käyttää. Sitä ei nykyisin suositella suuria määriä pienille lapsille, mutta jos nyt on kyse jostain satunnaisesta syömisestä niin taatusti voi käyttää. Omani on juonut riisimaitoa 9kk-2v, tuttavan vauva alkoi juomaan sitä jo 3kk ikäisenä..
Jos ap kyselet lapsen äitinä, niin kysy hoitavalta lääkäriltä tai pyydä lähete ravitsemusterapeutille. Jos on allerginen maidolle ja kotimaisille viljoille niin jotenkin pitäisi varmistaa tärkeiden ravintoaineiden saanti, eli sillä on väliä millä ne korvataan.
Riippuu vilja-allergiasta (mitkä viljat) ja sen vakavuudesta. Jos kaura ei sovi lainkaan, kauramaitokaan ei välttämättä sovi. Kysy lapsen vanhemmilta tarkennuksia.
Käytä vettä (tai mehua, jos leivonnaisesta kyse). Miksi ei riisimaitoa saisi käyttää?