Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja! Minkälaiset lahjat ovat parhaita/pahimpia oppilailta?

Vierailija
19.05.2013 |

Jokakeväinen pohdinta: Millähän lapsen opettajaa muistaisi? Kertokaa opettajat, mistä ihan oikeasti tykkäisitte! Mikä on ollut mieluisin saamanne lahja tai muu muistaminen oppilaalta? Entä mitkä ovat niitä epätoivottuja lahjoja? Mitä ihmettelette, pidätte epäsopivana tai laitatte heti kiertoon/roskiin? Oma lapseni siis ala-asteella.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu hassulta, että lapsi antaisi lahjaksi alkoholia. Eihän se mitenkään voi olla lapsen ajatus eikä hankinta. Jollain ammattiin valmistuvalla sitten eri asia.

Joku lapsen itsensä valitsema tai valmistama lahja, vaikka olisi vähän hassukin tai aikuisen mielestä epäsopiva, olisi kaikkein kivoin, koska lapsihan sen opettajansa parhaiten tuntee ja on voinut painaa jonkun yksityiskohdan mieleensä.

Nim. grillihiiliä ja makkaraa joskus opettajalle vienyt

Vierailija
22/45 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 11:51"]

Mistä sä ne kollegoiden alkoholismit tiedät?

Mun mies on vähintään ns. suurkuluttuja mutta tuskin yhdelläkään opekollegalla on tietoa siitä. Ne juomiset kun tapahtuu kotona vapaa-ajalla ja työnsä hoitaa moiteettomasti. Varsinkin kesälomalla juominen riistäytyy.

En todellakaan siis toivo mieheni saavan viinipulloja tai muutakaan alkoholia!

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 10:55"]

No, lakkaa suojelemasta miehesi alkoholikäyttöä ja tee tuo toiveesi julkiseksi.

Ja anna meidän muiden elää rauhassa omaa  ei-alkoholistinelämäämme ilman että meidän pitäisi luopua lahjoistamme vain siksi, että sinä tahdot  paapoa alkkistasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarvitse mitään lahjoja. Ostan itse sen, mistä pidän ja mitä tarvitsen. Jos on pakko jotakin antaa, kukat käyvät hyvin.

Vierailija
24/45 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholilahjat ovat ihan sama. En ole kyllä opettaja, mutta saan silti aina jotain lahjoja. En käytä alkoholia ja silti saatan saada useita pulloja viiniä lahjaksi, koska se on niin helppo lahja ja ajatellaan, että kaikki on loppasuita.

Noita pulloja sitten jakelen tutuille, jos joku haluaa. 

Mutta  alkoholi on niin suomalainen lahja. Kuvitellaan, että kaikki ovat loppasuita, joilla ei ole varaa ostaa omia viinojaan.

Kiitos on minustakin paras lahja, jos joku haluaa työtäni kiittää ja hyvää tulosta. Viinillä en tee mitään. Minusta toisaalta se on myös hyvin alentavaa ja nöyryyttävää. Teen hyvän työn, mikä vaatii aikaa ja paneutumista. Asiakas sitten hätäisesti ostaa vinkkupullon ja odottaa, että olen mairean onnellinen ja kiitollinen siitä, että saan pullon lahjaksi.

Miksi suomalaisten on niin vaikea antaa hyvää palautetta reilusti. Voisin kuvitella, että opettaja ilahtuisi, jos kertoisitte hänelle muistoja vuoden ajalta tyyliin: onnistuit todella hyvin lapsemme kanssa siinä, että pidit hänen puoltaan kiusaamistapauksessa. Lisäksi kiitos siitä, että jaksoit hänen kanssaan jauhaa yhtälöitä, vaikka tuntui, ettei hän ymmärrä niitä millään.

Se olisi konkreettinen palaute siitä, mitä opettaja on tehnyt ja missä onnistunut. Hätäisesti ostettu vinkkupullo on aliarviointia ja nöyryyttäävää.

Vierailija
25/45 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 11:57"]

Mun mies on vähintään ns. suurkuluttuja mutta tuskin yhdelläkään opekollegalla on tietoa siitä. Ne juomiset kun tapahtuu kotona vapaa-ajalla ja työnsä hoitaa moiteettomasti. Varsinkin kesälomalla juominen riistäytyy.

No, lakkaa suojelemasta miehesi alkoholikäyttöä ja tee tuo toiveesi julkiseksi.

Ja anna meidän muiden elää rauhassa omaa  ei-alkoholistinelämäämme ilman että meidän pitäisi luopua lahjoistamme vain siksi, että sinä tahdot  paapoa alkkistasi.

[/quote]

Voi sinua opettajarukka. Eikö sinulla ole varaa ostaa itse viinojas, vaan pitää kerjätä niitä oppilailta lahjoina.

Vierailija
26/45 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minun miehelläni on diabetes. siksi on edesvastuutonta jos joku toinen opettaja toisessa koulussa saa jotain suklaata lahjaksi. Minun mieshän voi kuolla liikaan sokeriin ja sitten on kesä pilalla koko perheeltä!

Vierailija
27/45 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 12:02"]

Voi sinua opettajarukka. Eikö sinulla ole varaa ostaa itse viinojas, vaan pitää kerjätä niitä oppilailta lahjoina.

[/quote]

Voi sinua rukkaa: saamme pari pulloa lahjaksi. Ostamme lahjaksi 8 pulloa.

Jos olisit käynyt peruskoulusi loppuun ja osaisit loogisen ajattelun alkeet, tajuaisit että "eikö sulla olee varaa" - lause ei sovi tähän.

Vierailija
28/45 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään lahjoja ei tarvita. Ne ovat teennäisiä ja noloja. Krääsä menee suoraan roskiin. Mitäpä jos laittaisitte ihan vaikka Wilma-viestin, jossa kiitätte opettajaa yhteistyöstä kuluneen lukuvuoden aikana? Se olisi kaikkein paras lahja.

Vierailija
29/45 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta parasta on saada kortti, jossa on lapsen ja perheen kiitokset ja terveiset. Joskus aina tulee kortteja, joihin on haluttu raapustaa enemmänkin kuin ne lomantoivotukset. Niitä selaan kyllä vielä monta päivää ja pistän talteen pahan päivän varalle, niihin on kiva palata silloin kun työ ottaa päähän ja ketuttaa koko ammatin valinta.

Mukavaahan se on saada kortteja, joissa lukee esim.

"Olet kiva ope", "Olet paras ope", "Ope on paras!" lapsen kirjoittamana.

Sitten on paljon perheitä, joiden kanssa on lukuvuoden aikana tehty erityisen paljon työtä jonkin asian eteen. Vaikka pidetty tukiopetusta, selvitelty kiusamisia, tsempattu huonolla itsetunnolla varustettua lasta, autettu uutta oppilasta hyvään alkuun uudessa luokassa, autettu ujoa oppilasta löytämään kavereita, autettu oppilasta saamaan erityis"palveluita" joihin hänellä on oikeius( avustaja, osa-aikainen erityisopetus, pienryhmään siirto, diagnoosin selvittey jne.), paljonhan näitä asioita on, jotka poikkeavat siitä perus oppituntityöskentelystä. Minusta on ollut palkitsevaa, että tämmöisten asioiden eteen nähty vaiva on huomioitu ja siitä on esitetty kiitokset kortissa tai tavatessamme päätöspäivänä.

Nämä kuvailemani asiat tietysti kuuluvat ihan siihen opettajan työnkuvaan ja niitä kuuluu selvittää ja hoitaa. Mutta silti sitä joka vuosi näkee muutaman oppilaan eteen huomattavasti enemmän vaivaa kun keskiverto-oppilaan kohdalla ja lämmittää mieltä, että perheet arvostavat sitä ja kertovat siitä. Se auttaa jaksamaan =)

Vierailija
30/45 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanon lapsille, että paras lahja minulle on, kun he ovat toisilleen ystävällisiä ja reiluja ja hoitavat kouluhommansa. Mitään ei tarvitse ostaa, jos haluaa, voi käydä hakemassa kielokimpun tai piirtää kuvan tms.

Ihania lahjoja silti aina tuodaan, vaikka miten suoraan sanois mitä. Oppilaiden vanhemmat kun ovat töissä eri aloilla, olen vuosien aikana saanut tosi makeitakin lahjoja, laukun, oopperaliput, koruja.. Vähän kiusaantunut olohan siitä tosin tulee, jos liian hienoa tuodaan, varsinkin kun minulla harvoin on lapsille mitään.

Vierailija
31/45 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 12:53"]

Minusta parasta on saada kortti, jossa on lapsen ja perheen kiitokset ja terveiset. Joskus aina tulee kortteja, joihin on haluttu raapustaa enemmänkin kuin ne lomantoivotukset. Niitä selaan kyllä vielä monta päivää ja pistän talteen pahan päivän varalle, niihin on kiva palata silloin kun työ ottaa päähän ja ketuttaa koko ammatin valinta.

Mukavaahan se on saada kortteja, joissa lukee esim.

"Olet kiva ope", "Olet paras ope", "Ope on paras!" lapsen kirjoittamana.

Sitten on paljon perheitä, joiden kanssa on lukuvuoden aikana tehty erityisen paljon työtä jonkin asian eteen. Vaikka pidetty tukiopetusta, selvitelty kiusamisia, tsempattu huonolla itsetunnolla varustettua lasta, autettu uutta oppilasta hyvään alkuun uudessa luokassa, autettu ujoa oppilasta löytämään kavereita, autettu oppilasta saamaan erityis"palveluita" joihin hänellä on oikeius( avustaja, osa-aikainen erityisopetus, pienryhmään siirto, diagnoosin selvittey jne.), paljonhan näitä asioita on, jotka poikkeavat siitä perus oppituntityöskentelystä. Minusta on ollut palkitsevaa, että tämmöisten asioiden eteen nähty vaiva on huomioitu ja siitä on esitetty kiitokset kortissa tai tavatessamme päätöspäivänä.

Nämä kuvailemani asiat tietysti kuuluvat ihan siihen opettajan työnkuvaan ja niitä kuuluu selvittää ja hoitaa. Mutta silti sitä joka vuosi näkee muutaman oppilaan eteen huomattavasti enemmän vaivaa kun keskiverto-oppilaan kohdalla ja lämmittää mieltä, että perheet arvostavat sitä ja kertovat siitä. Se auttaa jaksamaan =)

[/quote]

Tämä on ihana. Juuri näin itse teen opettajille. En ole ikinä ostanut mitään. Mutta kiitän heitä jokaista aina jostain erityisestä mitä ovat tehneet. Enkä jätä sitä kevätjuhliin, vaan olen laittanut wilmaan esim. kiitoksen eräälle liikunnanopettajan sijaiselle, joka sai motorisesti heikon lapseni innostumaan eräästä lajista ja lapsi sai onnistumisen kokemuksia eka kertaa kouluaikana liikunnasta. 

Kerran kiitin äidinkielenopettajaa, joka näi todella vaivaa sijamuotojen opetuksessa luokalle. Kirjoitin hänelle wilmaan kiitoksen asiasta ja kerroin, että kannattaa jatkaa samalla tavalla opetusta, koska nyt asia kolahti lapseni päähän ihan eri tavalla kuin ennen.

Joku opettaja voi toki pitää minua huonona äitinä, kun en kiiruhda ostamaan punkkupulloa tai lahjakorttia koruliikkeeseen. Mutta sitten pitää ja antakoot sitten palautetta vastikkeeksi, että olen huono äiti, kun en osta lahjoja.

Eräs opettaja jäi mieleen. Hän luokanopettajan sijaisena pani viestin wilmaan, että hän ei tarvitse lahjoja, mutta jos jotain halutaan laittaa, niin vuohi Afrikkaan on hyvä tai sijoitus johonkin muuhun hyväntekeväisyyteen. Se kuulosti tosi ihanalta sen sijaan, kuin että alettaisiin luettelemaan, että "mulle ei tarvi mitään laittaa, mutta kukat ja kalevalan koru ois kiva ja tuikkukipot lentää roskiin, mutta laadukas viini olis kiva, jos te nyt oikeesti haluatte jotain antaa"

Vierailija
32/45 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 10:03"]

Turhia ovat ja käyttämättä jäävät kaikki pienet koriste-esineet, kuten tuikkukipot, kynttilänjalat, maljakot, pytyt, mukit sun muut kupposet. Eivät sovi kotiin ja omaan sisustusmakuun, ja yleensäkään mulla ei ole juuri tämän tyylistä sisustustavaraa. Rojua ja rompetta löytyy silti kodista liikaa, joten mikään tavaralahja ei ole oikeastaan hyvä.

[/quote]

Minkähänlainen sisutusmaku sinulla on jos kotisi on täynnä rojua ja rompetta? 

Vierailija
33/45 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 10:53"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 10:23"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 10:20"]

MInä olisin kans sitä mieltä, että ei missään nimessä alkoholia - koskaan ei tiedä, millaisen perhehelvetin se laukaisee!

[/quote]

Mistään lahjasta ei voi olla 100% varma sen sopivuudesta. Viini kutenkin mielestäni varsin hyvä lahja. Arvostan.

[/quote]

Alkoholin sopivuus on myös minun mielestäni vähän kyseenalainen juttu! Jos saat lahjaksi vaikka itse tehtyä maksikkahilloa, voi se allergian vuoksi olla sopimaton, mutta, jos muuten sopii, niin tuskin sen syötyäsi vietät koko kesän "pikkusievässä" tai vedät puolisoa pataan! Alko nyt vain ei sovi kaikille, eikä kaikilla ole itsehillintää, jotta jättäisi juomatta - "pitäähän sitä nyt vähän, kun lahjaksi sai". Siitä se on monella putki auennut!

[/quote]

Ottamatta nyt kantaa kenenkään alkoholin kulutustottumuksiin, niin aika oudolta tuntuu, jos alakoululainen kiikuttaa viiniä opelle :/

Vierailija
34/45 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on jäänyt erityisesti mieleeni kun kevätjuhlapäivänä yksi poika muiden oppilaiden jälkeen tuli luokseni ja sanoi: "Minulla ei ole sinulle lahjaa, mutta saanko halata?". Sai halata ja hyvä mieli jäi!

Vierailija
35/45 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaimpia ovat olleet lasten itsetekemät kortit, joihin myös vanhempi on laittanut omat kiitoksensa ja ajatuksensa vuodesta ja opesta. Syötävät lahjat ovat myös hyviä, alkoholia en haluaisin saada, eikä sitä ole kukaan onneksi antanutkaan.

Vierailija
36/45 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä olisin kans sitä mieltä, että ei missään nimessä alkoholia - koskaan ei tiedä, millaisen perhehelvetin se laukaisee!

[/quote]

Mistään lahjasta ei voi olla 100% varma sen sopivuudesta. Viini kutenkin mielestäni varsin hyvä lahja. Arvostan.

[/quote]

Alkoholin sopivuus on myös minun mielestäni vähän kyseenalainen juttu! Jos saat lahjaksi vaikka itse tehtyä maksikkahilloa, voi se allergian vuoksi olla sopimaton, mutta, jos muuten sopii, niin tuskin sen syötyäsi vietät koko kesän "pikkusievässä" tai vedät puolisoa pataan! Alko nyt vain ei sovi kaikille, eikä kaikilla ole itsehillintää, jotta jättäisi juomatta - "pitäähän sitä nyt vähän, kun lahjaksi sai". Siitä se on monella putki auennut!

Vierailija
37/45 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Höpöhöpö. ALkoholi ei ole kenellekään tuntemalleni kollegalle tuollainen peikko.

Sen sijaan tietenkin jos jonkun alkoholisti tietäisin niin viiniä en hänelle veisi.

Vierailija
38/45 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Ei tietenkään voi olla täysin varma minkään lahjan sopivuudesta. Mutta tuskin kukka (ainakaan ulkosellainen) voi laukaista yhtäkään perhehelvettiä. Toisinkuin alkoholi.

Vierailija
39/45 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 11:06"]

Ei tietenkään voi olla täysin varma minkään lahjan sopivuudesta. Mutta tuskin kukka (ainakaan ulkosellainen) voi laukaista yhtäkään perhehelvettiä. Toisinkuin alkoholi.

[/quote]

EIpä ole meillä helvettejä vaikka mies saa useita pulloja joka kevät oppilailtaan.

Ehkei kaikkien muiden tarvitse elää rajoittunutta elämää vain siksi, ettet sinä hillitse alkoholinkäyttöäsi?

Vierailija
40/45 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Höpöhöpö. ALkoholi ei ole kenellekään tuntemalleni kollegalle tuollainen peikko.

Sen sijaan tietenkin jos jonkun alkoholisti tietäisin niin viiniä en hänelle veisi.

[/quote]

Pointti just onkin että te opettajat ehkä tiedätte kuka työkavereistasi viettää pikku- tai isommassakin sievässä lomansa. Me vanhemmat sen sijaan emme tiedä kun emme ole joka päivä koululla haistelemassa kuka haisee vanhalle viinalle. Opettaja voi myös kuulua sellaiseen uskonsuuntaukseen joka ei alkoholia suvaitse. Tai opettaja on absolutisti koska oma äiti/isä ollut alkoholisti. Ei sovelias lahja oikeasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi