Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumman kannalle yövieraiden suhteen kallistut, minun vai mieheni?

Vierailija
11.07.2006 |

Meillä väännetään aina kättä miehen sukulaisten suhteen. Miehen mielestä on ihan ok, että he yöpyvät muutaman yön, minä taas en heitä meille huolisi.

Meillä on suuri perhe ja ahdas koti. Jos majoitamme vaikka nelihenkisen perheen, he joutuvat nukkumaan jokainen eri huoneen lattialla erikseen, jotta mahtuisivat jotenkuten. Lisäksi sukulaiset olettavat, että koska meillä on monta lasta, ruoanlaitto heitä varten menee siinä sivussa ja kustannuksiinkaan ei tarvitse osallistua, koska neljä henkeä sinne tänne suuressa perheessä nyt ei missään tunnu.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
12.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika outoa kutsua itsensä kylään ja vielä useammaksi yöksi.

Vierailija
2/34 |
12.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheemme on iso, mutta tarjoan vieraille aamiaisella suuren kattilallisen kaurapuuroa ja katan lautaset jokaiselle valmiiksi. Tyhmempikin tajuaa, että mitä on määrä syödä. kaveriksi kiisseli ja maitoo, sokeria ja sitten piisaakin vähän vähempi voileipä ja leikkelerintamalla.

Lounaaksi 10 litraa perunakeittoa nakeista tai jauhelihasta. Päivällä lämmitetään samaa sitten lapsille. Kahvin kanssa jäätelöä ja pullaa isot kasat. JÄlkiruuaksi kiisseli tai vispipuuro.

Ja mitä sitten siihen lisäksi milloinkin keksinkin

Ei talous kaadu ja mahan saa ruokaa täyteen jokainen, muttei jää eväiden persolla viikoiksi nurkkiin loisimaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
12.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti! Vaikka itsekin tykkään vieraista, niin tiukilla ollessa neljänkin ihmisen kestitseminen tulee todella kalliiksi ja tuntuu kukkarossa. Tekisin samoin kuin joku jo ehdotti: mahdollisimman halpaa ruokaa pöytään! Puuroa aamupalaksi, lounaaksi itsetehtyä hernekeittoa jne.

Perussäännöt vierailuissa mun mielestä on, että

- mitä pidemmäksi aikaa tulee, sitä enemmän olisi syytä osallistua ruokakustannuksiin tai tuoda ruokamuotoisia tuliaisia

- mitä pidemmäksi aikaa tulee, sitä enemmän pitäisi osallistua taloustöihin (tai ainakin tarjoutua osallistumaan, jos vaikka emäntä ei haluakaan)

- omat lakanat ja pyyhkeet ehdottomasti mukaan (varsinkin, jos liikkuvat autolla)

Vierailija
4/34 |
12.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en minäkään haluaisi sukulaisia yöpymään meille, varsinkaan jos olisi tosiaan ahdasta, rahat vähissä ja sukulaiset laiskoja auttamaan. En tykkäisi yhtään, jos miehen sukulaiset lappaisi meille asumaan, sillä he tulisivat säästääkseen, eivät siksi, emme ole yhtään läheisiä tai ystäviä keskenään.

Vierailija
5/34 |
12.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin meillä on ainakin.

Vierailija
6/34 |
12.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on iso talo, ja helposti rauhoitamme pari kolme huonetta vierashuoneiksikin. Silti minusta yksi yö on ihan riittävä, korkeintaan kaksi jos lähtevät heti aamusta ;). Rakastan kotirauhaa. Minusta kotona pitää voida olla kuin kotonaan, mutta se jotenkin häiriintyy kun on vieraita ja muuttuu stressaavaksi.

Pyydä vieraita apuun ruuanlaittoon, kattamiseen, pyydä etukäteen että tuovat petivaatteet ja pyyhelinat. Tee vierailusta niin helppo itsellesi kuin pystyt. Sinä selvästi aivan ahdistut tällaisesta ja se ei ole tarkoitus.

Mutta jos kompromissi ei tule kysymykseen, olen sinun puolellasi.

Vierailija
7/34 |
12.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en missään nimessä edes ilman perhettäni tulisi yöpymään teille :)

Meille otetaan mielellään yövieraita, mutta meillä onkin 2 huonetta joissa voivat rauhassa majoittua tavaroitansa levitellä.

Vierailija
8/34 |
12.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaa 3 henkinen perhe ja asutaa pienessä kaksiossa. Mun äiti, sisko ja siskon 4v ja 6kk ikäset lapset ovat nyt täällä käymässä ja ovat täällä VIIKON!!! He nukkuvat makuhuoneessa, pojan pinnasänky on raahattu olkkariin ja se nukkuu siinä, ite nukun sohvalla ja mies kaverinsa luona. Ja vaikka mun sukulaisista on kyse, mieheni ei napota että joutuu nukkumaan muualla.

Ruoanlaittoon tietty osallistuvat ja jopa maksavat osan. Just soittivat että mitä tuovat kaupasta ja tuskin mun tarvii maksaa takaisin kun tulevat. Jos ei miehesi sukulaisilla ole kauheesti tapana jatkuvaa ravata siellä, niin anna niiden tulla sinne muutamaks yöks. Sopu sijaa antaa!!!

Vierailija
9/34 |
12.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on kerran suuri perhe, pitäisi kai vieraidenkin ymmärtää, että siinä on jo omasta takaa niin paljon työtä, että ei välttämättä jaksa enää yhtään enempää hoivattavia ja passattavia. Ehkäpä he voisivat valita jonkin toisen sukulais-tai ystäväpaikan, jossa olisi tilaa tai sitten pienempi perhe eli vähemmän hommaa.

Vierailija
10/34 |
12.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi on täytynyt synnyttää niin monta lasten, ettei ole varaa elättää niitä? Ehkäisykin on keksitty.

Vierailija
11/34 |
12.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko vieraiden osallistumattomuus ruoan laittoon johtua siihen, että olet hyvin aktiivinen ja tarkka keittiössäsi? Voi nimittäin olla kynnystä edes ehdottaa, että mitä tekisi. Meillä käy paljon kesävieraita, asutaan maalla. Osa on yötä ja osa ei. Meillä sukulaisten kanssa läheiset välit ja yötä käy kummankin sukua. Periaate, että jokainen tekee osuutensa, toimii hyvin. Yksi kuorii potut ulkona kun katsoo lasten perään, yksi häärää grillausten kanssa ja yksi tekee salaatit. Näin on mennyt hyvin. Eikä mitään ihmeihmisiä olla, vaan sattuuko meille näin hyvät yövieraat? Ja viime yövieraiden kanssa niin, että ruoan jälkeen väki päikkäreille ulos vilteille ja herättiin siihen kun yksi yövieras oli kattanut päiväkahvit. Helpottaa kun grillaa ruokaa, jäätelöä yms. ja että talonväkikin osaa olla rennosti- tällöin vieraiden helpompi osallistiua talon töihin!

Vierailija
12/34 |
12.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinun kannalle kallistun. On se kumma tämä tapa, että tullaan moneksi yöksi, ei osallistuta mitenkään. Vaikka olisi sukua, niin ei tuollaista tarvitse sietää. Ja minä henkilökohtaisesti en ota yhtään sukua yöksi (meillä on vaan kolmio, ahdas, lapsia ja koiria itsellä, niin ymmärrän ahtauden).

Vierailija
13/34 |
12.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sukulaiset tulevat vierailulle, he ovat yleensä meillä 3-14 päivää. Pisimmillään vanhempani lomailivat meillä kuukauden.

Minua ei yhtään haittaa vierailijat ja sopu sijaa antaa. Yritän aina laittaa vieraille parasta pöytään ja vuodevaatteiksikin laitan meidän parhaat lakanamme. Jos rahamme ovat tiukilla, yritän siltikin loihtia leipomalla ja mielikuvitusta käyttäen mahdollisimman hyvät tarjottavat.

Vieraiden ei tarvitse tuoda meille omia ruokiaan. Saa toki tuoda jos haluaa. Mutta mekin saatamme käydä kylässä heillä, emmekä maksa ruoasta silloin.

Jos meille tulee paljon vieraita, lapsemme siirretään meidän huoneeseen nukkumaan, ettei vieraiden tarvitse nukkua keittiössä.

Yritän siis olla vieraanvarainen, kun minut on sellaiseksi kasvatettu ja nautinkin siitä, kun saan tehdä ruokia isolle porukalle.

Kun menen kylään jollekin, vien aina kunnon tuliaiset ja sitä kyllä odottaisin omilta vieraitanikin.

Vierailija
14/34 |
12.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei kerran jaksa, ei halua ja ei ole rahaakaan, niin miten paljon ihmisen täytyy aina vain venyä muiden vuoksi? Eikö ihmisen omaa mielipidettä ollenkaan kunnioiteta.

Vierailija
15/34 |
14.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toteutettuna samaan tapaan kuin heidän vierailunsa, eli odotatte kohtelua kuin täyshoitolassa...

Kun ovat soittelemassa että tulevat kylään niin keksit jonkun sitä edeltävän viikon ja sanot että no hei mehän voitaisiinkin tulla silloin teille että varaappa iso määrä ruokaa valmiiksi :D

Vierailija
16/34 |
14.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kummaa porukkaa kun haluaa nukkua lattioilla ja syödä toisten siivellä. En tunne yhtään perhettä joka vierailisi missään tuolla tavalla.

Meillä yövieraat viipyvät korkeintaan yhden yön tai jos on vain yksi henkilö niin useampikin yö menee. Meillä ei ovieraat nukkuvat tilapäisvuoteessa kirjasto-työhuoneessa, joka avautuu olohuoneeseen.

Vierailija
17/34 |
11.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

C' mon... Muutama yö ei pitäisi kenenkään maailmaa hetkauttaa.

Vierailija
18/34 |
11.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli, tehkää kompromissi ratkaisu.

Ja, pyydät apua ruoanlaitossa, jos kukaan ei tajua itse tarjoutua.

Vierailija
19/34 |
11.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

he ymmärtävät, että kun meillä on monta lasta, ahdas koti ja rahat vähissä kun olen kotihoidotuella, niin käyvät päiväsellään tai sitten yöpyvät sellaisten luona, joilla on enemmän tilaa. AP

Vierailija
20/34 |
11.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ovat sitten 3-4 yötä. Kokemuksesta tiedän, että eivät laita tikkua ristiin vaikka ruoanlaiton suhteen, koska " enhän minä tarvitse, sehän menee siinä sivussa" , ihan niinkuin jo aiemmin kerroin. AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan