Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lehtitoimittajien lakosta tulossa pitkä, älä tilaa nyt sanomalehteä

Vierailija
03.05.2013 |

Journalistiliitto aloittaa 17.5. pitkän lakon, joka koskee kaikkia 6 ja 7 päiväisiä lehtiä. Todennäköisesti työnantaja aloittaa työsulun, jolloin lakko leviää myös pienempiin lehtiin. Lakosta tulee pitkä, sillä tilanne on periaatteellinen. Toimittajat eivät halua luopua ylipitkästä lomaedustaan ja työnantajat eivät halua avata syksyn palkkapeliä 0 suuremmalla korotuksilla. Nyt ei tarvitse ketään lomauttaa eikä lomarahoja leikata, sopii kaikille.

Kommentit (106)

Vierailija
21/106 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 14:44"]

Olen tehnyt toimittajan työtä yli 30 vuotta. Palkka on noin 3500 euroa kuussa. Se on omasta mielestäni hyvin kohtuullinen ja olen sillä elättänyt itseni lisäksi kaksi lasta. Kesälomaa on se kuusi viikkoa ja talvilomaa yksi viikko.

Työ on ollut mielenkiintoista, haastavaa ja hauskaakin. Siinä mielessä olen tuntenut joskus olevani etuoikeutettu, kun tiedän hyvin, että kaikki eivät koe omaa työtään noin.

Toivon, että työtaisteluun ei mennä, vaan sopu syntyy ilman, että ehtojamme heikennetään.

[/quote]

Hei sun heiluvilles!

Sä oot just niitä toimittajia, jotka ottaa meitä nuorempia päähän. Me kitkutellaan sillä hieman yli 2000 euron palkalla hirveesti työtä ja meillä ei ole mitään mahkuja tulevaisuudessa teidän ylipitkiin lomiin ja isoihin palkkoihin. Katos aiemmin tessissä osattiin aika kivasti blokata tää homma teidän vanhempien toimittajien eduksi. Ei ihme, että meitä noin 10 vuotta alalla ja sen alle olleita ottaa päähän. Mun puolesta sulta saataisiin leikata etuja ja siirtää vähän sinne alemmallekin portaalle. Ja me nuoremmat halutaan teitä vanhuksia vähemmän lakkoon. Just siks, että meidän tilanne on tarpeeks huono muutekin näitten jatkuvien pätkätöiden ja yt-neuvottelujen aikana. Itse asiassa olen ollut hyvin tyytyväinen, kun ulos on potkittu just teitä vanhoja ay-toimittajia rivissä ulos huutelemaan vasemmistolaista agendaanne.

Vierailija
22/106 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 10:29"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 00:16"]

Olen tehnyt toimittajan työtä yli 30 vuotta. Palkka on noin 3500 euroa kuussa. Se on omasta mielestäni hyvin kohtuullinen ja olen sillä elättänyt itseni lisäksi kaksi lasta. Kesälomaa on se kuusi viikkoa ja talvilomaa yksi viikko.

Työ on ollut mielenkiintoista, haastavaa ja hauskaakin. Siinä mielessä olen tuntenut joskus olevani etuoikeutettu, kun tiedän hyvin, että kaikki eivät koe omaa työtään noin.

Toivon, että työtaisteluun ei mennä, vaan sopu syntyy ilman, että ehtojamme heikennetään.

[/quote]

Hei sun heiluvilles!

Sä oot just niitä toimittajia, jotka ottaa meitä nuorempia päähän. Me kitkutellaan sillä hieman yli 2000 euron palkalla hirveesti työtä ja meillä ei ole mitään mahkuja tulevaisuudessa teidän ylipitkiin lomiin ja isoihin palkkoihin. Katos aiemmin tessissä osattiin aika kivasti blokata tää homma teidän vanhempien toimittajien eduksi. Ei ihme, että meitä noin 10 vuotta alalla ja sen alle olleita ottaa päähän. Mun puolesta sulta saataisiin leikata etuja ja siirtää vähän sinne alemmallekin portaalle. Ja me nuoremmat halutaan teitä vanhuksia vähemmän lakkoon. Just siks, että meidän tilanne on tarpeeks huono muutekin näitten jatkuvien pätkätöiden ja yt-neuvottelujen aikana. Itse asiassa olen ollut hyvin tyytyväinen, kun ulos on potkittu just teitä vanhoja ay-toimittajia rivissä ulos huutelemaan vasemmistolaista agendaanne.

[/quote]

Kuka toimittaja nuori tai vanha suostuu tekemään tuolla palkalla työtä?? Tuon viestin kirjoittaja on varmaankin kouluttamaton, koska saa noin vähän palkkaa. Olen itse vasta 26-v ja aika pienessä lehdessä työssä, mutta aloituspalkkani oli 3200 euroa kk eikä pienemmästä ollut edes puhetta, kun työsopimuksesta neuvottelin. Se on tehtäväni mukainen palkkaluokka ja siinä on vähän henkilökohtaista lisää. Vanhempia kollegoita on turha syyttää siitä, jos ei ole onnistunut neuvottelemaan itselleen palkanlisiä.

[/quote]

Kuules ihan korkeastikoulutettu journalisti, joita makaa tässä maassa maakuntalehdissä hulluna tekemässä paskapalkalla töitä. Onnee vaan ittelles, jos oot tommosen palkan saanut, mutta harvassa maakuntalehdessä se onnistuu. Noudatetaan tiukasti tessiä ja mitään ylimääräistä ei tuu. Jos tulis, niin ois vanhukset toimitusosastoissa natisemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/106 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin vielä: monissa paikoissa paikallista eristä on jaettu naamarahaa. Nuoleskelijat ja kiltit tossukat, jotka ei saa kunnon uutiskärkeäkään kirjoitettua saati tiukkaa haastattelua luonteeltaan tehtyä, saa niitä paikallisia eriä. Ne on niin kivoja ja kilttejä! Suostuvat ihan mihin vaan - mutteivat osaa tehdä uutisia.

Vierailija
24/106 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 21:47"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 20:27"]

Nyt kun netissä ilmestyy monia vapaaehtoisvoimin tehtyjä todella hyvälaatuisia lehtiä, etenkin maakuntalehtien ja paikallislehtien surkea taso alkaa paljastua.

[/quote]

Hei, minäkin haluan lukea monia vapaaehtoisvoimin tehtyjä todella hyvälaatuisia lehtiä netistä! Voitko laittaa linkin vaikka 3-5 mielestäsi laadukkaimpaan? Tai mitä tässä kursaillaan, linkitä ne kaikki!

[/quote]

Ei vieläkään linkkejä moniin todella hyvälaatuisiin vapaaehtoisvoimin tehtyihin nettilehtiin. Alkaa pian tuntua siltä, ettei niitä olekaan! :(

Vierailija
25/106 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Hei sun heiluvilles!

[/quote]

Kuka toimittaja nuori tai vanha suostuu tekemään tuolla palkalla työtä?? Tuon viestin kirjoittaja on varmaankin kouluttamaton, koska saa noin vähän palkkaa. Olen itse vasta 26-v ja aika pienessä lehdessä työssä, mutta aloituspalkkani oli 3200 euroa kk eikä pienemmästä ollut edes puhetta, kun työsopimuksesta neuvottelin. Se on tehtäväni mukainen palkkaluokka ja siinä on vähän henkilökohtaista lisää. Vanhempia kollegoita on turha syyttää siitä, jos ei ole onnistunut neuvottelemaan itselleen palkanlisiä.

Vierailija
26/106 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 18:32"]

Lakko kestää vain viikonlopun ajan, sen jälkeen alkaa TYÖSULKU. Eli työnantaja kieltää työntekijöitä tulemasta töihin.

Työsulkuun täytyy osallistua myös niiden, jotka eivät kuulu liittoon, eikä työsulussa voi rikkuroida.

Ei voi myöskään ostaa freelancereilta juttuja vain siksi, että ei huvita omia työntekijöitä päästää töihin.

Nyt on oikeasti tärkeät asiat kyseessä. Jos journalistit taipuvat lomalyhennyksiin, seuraavaksi voidaankin siirtyä palomiehiin ja sairaanhoitajiin ja kohta kaikkiin muihinkin työntekijöihin.

[/quote]

Riittäisi ne lakisääteiset lomat (5 viikkoa vuodessa, kun työsuhde on kestänyt yli vuoden)varmaan aika monella alalla.

Vierailija
27/106 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Hei sun heiluvilles!

[/quote]

[/quote]

Huh huh, aika kova aloituspalkka sinulla. Ei ihme, että monet pienet lehdet sinnittelevät lakkautuksen partaalla. Mikä on teillä levikki? Kuinka monta toimittajaa?

Vierailija
28/106 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 10:44"]

[/quote]

Hei sun heiluvilles!

[/quote]

[/quote]

Huh huh, aika kova aloituspalkka sinulla. Ei ihme, että monet pienet lehdet sinnittelevät lakkautuksen partaalla. Mikä on teillä levikki? Kuinka monta toimittajaa?

[/quote]

Eikös alan keskipalkka ole n. 3600 €/kk eli tuolla 26-veellä on paljon alle sen! Ei minusta mikään erityisen hyvä palkka edes peruspalkkana. Miesten keskipalkka on Suomessa sekin parempi.

Vierailija
29/106 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän idiootti tämänkin ketjun aloittaja oli????

Ei tullut koko lakkoa.

Vierailija
30/106 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 18:28"]

Journalistiliitto aloittaa 17.5. pitkän lakon, joka koskee kaikkia 6 ja 7 päiväisiä lehtiä. Todennäköisesti työnantaja aloittaa työsulun, jolloin lakko leviää myös pienempiin lehtiin. Lakosta tulee pitkä, sillä tilanne on periaatteellinen. Toimittajat eivät halua luopua ylipitkästä lomaedustaan ja työnantajat eivät halua avata syksyn palkkapeliä 0 suuremmalla korotuksilla. Nyt ei tarvitse ketään lomauttaa eikä lomarahoja leikata, sopii kaikille.

[/quote]

No, eipä haittaa, kun en tilaa surkeita suomalaisia sanomalehtiä ja luenkin niitä vain hyvin harvoin, koska toimittajat eivät osaa enää kirjoittaa suomen kieltä ja koska lehdissä on niin paljon asia- ja kirjoitusvirheitä ja suoranaisia valheita. Lakkoilkoot rauhassa. Tuskinpa jää kukaan heidän panostaan kaipaamaan. Ammattikunnan keskipalkka on nykyisin lähellä 4000 euroa / kk (lähde: Journalistiliiton verkkosivut) ja jos kerran lomatkin ovat ylipitkät, niin eipä paljon taida sympatiaa tuolle lakolle herua. Päästäänpä samantien kerralla eroon niistä typeristä iltapulujen verkkosivuista ja Huh, katso kun vilahtaa -otsikoista.

Vierailija
31/106 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmänkin tämä nyt päällä oleva ylityökielto vituttaa, koska tuo tässäkin ketjussa mainittu kiire on ihan järjettömän kova, kun juttuja pitää suoltaa hirmusella tahdilla... Ylityöt on ihan must, mutta niitäpä ei nyt sitten tehdäkään..

Vierailija
32/106 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ joo, sama täällä.. toi ylityökielto rajoittaa omaakin duuniani aika tavalla. Itse olen paikallislehdessä töissä ollut jo yli 15v, ja meillä ylitöitä tehdään ihan älyttömästi. Huomennakin olisi ollut 11h päivä, mutta minkäs teet. Pakko oli siirrellä ja pilkkoa päivää tuon ylityökiellon takia. Toivotaan, ettei jatku pitkään.. Meitähän tuo lakkovaroitus ei edes koske, joten duunia painetaan jos toiset lakkoilee :/

Vierailija
33/106 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loman pituudesta vielä: pisimmillään loma voi olla 6 viikkoa toimittajilla. Vaikuttaa työvuodet ja se, onko vuorotyöläinen. Pääosin loma on tuo 5 viikkoa. Sinällään loman pituus on ymmärrettävää. Moni toimittaja tekee töitä vapaa-ajallakin. Hankkii juttuaiheita, ideoi, hankkii taustatietoa jne. Toisekseen stressaava työ oikeasti. Kokeilkaapa itse vääntää alusta loppuun vähintään yksi lehtijuttu päivässä 8 tunnissa. Kyllä se vaatii oikeasti kovaa päätä, paineensietokykyä ja nopeutta. Päästäkseen nollille aivojen kanssa loma tekee hyvää!

Vierailija
34/106 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee kesäloma pilalle, jos ei tule lehteä!

Vierailija
35/106 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kaikilla ns kuolevilla aloilla voisi normaalit vuosilomat lopettaa tai lyhentää vaikkapa viikon tai kahden mittaisiksi. Ylempänä mainittu loma-aika tavallinen eikä ylipitkä. Samoin paskaduuneissa lomaoikeudet pois koska tulijoita riittää...  Tottakai myös julkisen sektorin lomiin pitäisi puuttua rankalla kädellä koska heidän palkkansa verovaroista ja säästöjä kaivataan.

Vierailija
36/106 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 20:05"]

Loman pituudesta vielä: pisimmillään loma voi olla 6 viikkoa toimittajilla. Vaikuttaa työvuodet ja se, onko vuorotyöläinen. Pääosin loma on tuo 5 viikkoa. Sinällään loman pituus on ymmärrettävää. Moni toimittaja tekee töitä vapaa-ajallakin. Hankkii juttuaiheita, ideoi, hankkii taustatietoa jne. Toisekseen stressaava työ oikeasti. Kokeilkaapa itse vääntää alusta loppuun vähintään yksi lehtijuttu päivässä 8 tunnissa. Kyllä se vaatii oikeasti kovaa päätä, paineensietokykyä ja nopeutta. Päästäkseen nollille aivojen kanssa loma tekee hyvää!

[/quote]

Höpsistä, copy pastea osaa käyttää kuka tahansa ja haastattelunauhan osaa purkaa kuka tahansa. Toimittajat ovat turhantärkeää ammattikuntaa joka sitäpaitsi hoitaa työnsä huonosti ainakin Suomessa. Mut ehkä toimittajien kilahtamisen ymmärtää, kyseessähän on kuoleva ammattikunta kun eihän ihmiset enää tarvitse tiedon ja uutisten välittäjäksi toimittajia ja lehtiä, kun osaavat itsekin mennä alkuperäislähteille. Toimittajilla siis sellaista viimeistä tekohengitystä ennen elävältä hautaamista.

Vierailija
37/106 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 19:51"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 18:28"]

[/quote]

No, eipä haittaa, kun en tilaa surkeita suomalaisia sanomalehtiä ja luenkin niitä vain hyvin harvoin, koska toimittajat eivät osaa enää kirjoittaa suomen kieltä ja koska lehdissä on niin paljon asia- ja kirjoitusvirheitä ja suoranaisia valheita. Lakkoilkoot rauhassa. Tuskinpa jää kukaan heidän panostaan kaipaamaan. Ammattikunnan keskipalkka on nykyisin lähellä 4000 euroa / kk (lähde: Journalistiliiton verkkosivut) ja jos kerran lomatkin ovat ylipitkät, niin eipä paljon taida sympatiaa tuolle lakolle herua. Päästäänpä samantien kerralla eroon niistä typeristä iltapulujen verkkosivuista ja Huh, katso kun vilahtaa -otsikoista.

[/quote]

Suurimmalla osalla toimittajista palkka ei todellakaan ole 4000 euroa/kk. Se on lähinnä esimiehillä. Perustoimittajan -joita siis suurin osa - palkka on alle 2500 euroa. Eli työn vaativuuteen, kiireeseen ja usein korkeakouluvaatimukseen nähden ei mikään korkea palkka. Itse olen ollut alalla 6 vuotta alimmalla palkalla ja tottunut siihen, etten voi mitään sopia iltoihin, koska melkein aina joutuu olemaan ylitöissä. Työvoimasta on säästetty ja irtisanottu niin paljon, että on peruskauraa kirjoittaa useampi juttu päivässä. Ei siis ihme, että silloin tällöin kirjoitusvirheitä tulee. Lukijoiden kannalta sääli, mutta syyttävä sormi voisi osoittaa joskus omistajiin, toimitusjohtajiin ja johtoportaaseen, kun toimittajia haukutaan. Toimittajat tekevät parhaansa niissä raameissä, mitkä on annettu.

Vierailija
38/106 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 20:09"]

Eli kaikilla ns kuolevilla aloilla voisi normaalit vuosilomat lopettaa tai lyhentää vaikkapa viikon tai kahden mittaisiksi. Ylempänä mainittu loma-aika tavallinen eikä ylipitkä. Samoin paskaduuneissa lomaoikeudet pois koska tulijoita riittää...  Tottakai myös julkisen sektorin lomiin pitäisi puuttua rankalla kädellä koska heidän palkkansa verovaroista ja säästöjä kaivataan.

[/quote]

Markkinatalouden lait voimaan myös julkiselle sektorille. Jos ei työ suju, aina on tilalle parempi tulija.

Vierailija
39/106 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehti on minulle tärkeä juttu. Ihan oikeasti. Tilaan kahta sanomalehteä ja yhtä aikakauslehteä. En ymmärrä, että miksi jatkuvasti kohkataan, että lehdet kuolee jne. Tykkään tietää, missä mennään. Olen eri mieltä siitä, että lehdet olisi huonoja. On Suomessa hyvääkin journalismia ja olen valmis siitä maksamaan.

Vierailija
40/106 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 20:09"]

[/quote]

No nii, käypäs haastattelemassa teidän kaupungin kaupunginjohtajaa viime vuoden tilinpäätöksestä ja tekase semmonen kahdentuhannen merkin juttu, niin katotaan, millasen saat aikaiseksi :D.
Tai vähän helpommasta päästä: käy ensi viikolla jossakin teidän kunnan kylässä tekemässä juttua jostain tulevan kesän tapahtumasta. Senkin mielelläni lukisin. Kaikkine kirjoitusvirheinesi, kärkinesi kaikkinesi. Tän ei tartte olla kuin 2500 merkkiä korkeintaan.
Ja sitten tee vielä henkilöhaastattelu ensi viikon keskiviikkona 100 vuotta täyttävästä mummosta, heitäkin varmasti kotikaupungistasi löytyy. Henkilöjuttu vois olla sellainen 3000-3500 merkkiä.
Ja lopuksi tarkista poliisilta ja palokunnalta, onko ollut hälytyksiä ja jos on, niin kirjaat ylös mitä, missä, milloin ja miten ja teet näistä kaikista pätkät. Noin 700-1000 merkkiä jokaisesta.

Otat jokaisesta tilaisuudesta pystykuvat, vaakakuvat ja vinkkikuvat. Myös kuvia arkistoon tarvitaan. Käsittelet jokaisen kuvan sanomalehtikuvaksi ja arkistoit loput.

Ja nämä kaikki samana päivänä seuraavaan lehteen.

T: paikallislehden toimittaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan