Lehtitoimittajien lakosta tulossa pitkä, älä tilaa nyt sanomalehteä
Journalistiliitto aloittaa 17.5. pitkän lakon, joka koskee kaikkia 6 ja 7 päiväisiä lehtiä. Todennäköisesti työnantaja aloittaa työsulun, jolloin lakko leviää myös pienempiin lehtiin. Lakosta tulee pitkä, sillä tilanne on periaatteellinen. Toimittajat eivät halua luopua ylipitkästä lomaedustaan ja työnantajat eivät halua avata syksyn palkkapeliä 0 suuremmalla korotuksilla. Nyt ei tarvitse ketään lomauttaa eikä lomarahoja leikata, sopii kaikille.
Kommentit (106)
Miksi kukaan enää sitoutuisi samaan työnantajaan, jos siitä ei palkita lomalla?
Jos journalistien lomia leikataan, seuraavaksi on vuorossa joku toinen ala.
Inflaation ollessa 1,7 % ei palkka voi samana. Muistatteko vielä sen "älä ruoki lamaa" -kampanjan?
Juu lehtien uusi renesanssi lakolla, toimii.
Miksi toimittajilla pitää olla pidemmät lomat kuin muilla?
[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 19:39"]
[/quote]
Kysyn kun en tiedä. Eli kuinka pitkä sitten on toimittajien loma, jos se on pidempi kuin muilla?
Mulla menee kyllä elämä pilalle, jos Hesari menee lakkoon! :( Mutta haluan kyllä toimittajille kunnon työolot. Juttujen taso laskee kiireessä. Jos lomat auttavat palautumaan hektisestä työstä niin hyvä. Tosin työ ei saisi kuormittaa tietenkään päivittäin, siinä poltetaan hyvä journalisti loppuun.
On muillakin aloilla kiirettä, joo joo, mutta tämä ketju koski lehtiväkeä, siksi symppaan nimenomaan tässä ketjussa heitä.
Ja hei, kuka tilaa enää lehtiä, no kuka lukee nettilehteä? Eiköhän ne samat journalistit kirjoita sinnekin.
Tuskin tulee mitään lakkoa, kyseessä on vasta lakkovaroitus ja aikaa sovitella on yli viikko. Kummallakaan osapuolella ei ole nyt oikeasti kiinnostusta lakkoiluun, kunhan uhitellaan vähän.
Kun "ammattitoimittajat" menevät lakkoon, nappaavat freenlacerit heidän paikkansa. Aika moni osaa omasta mielestään kirjoittaa nasevasti ja lakon pitkittyessa pääsemmekin sitten nauttimaan näistä laadukkaista kirjoituksista.
Joku ihmetteli, että kuka muka lehtiä edes tilaa enää näinä päivinä - niin vastaan omasta puolestani, että minä ainakin. Uutiset voi lukea mistä vaan, mutta aikakausilehden haluan nimeomaan käteeni, en missän nimessä halua lukea sitä digiversiona.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 19:41"]
[/quote]
Esim. pitempi kuin minun yliopiston kirjoissa työskentelevän vuosiloma, joka on 30 pv eli 6 vk?
Kysyn kun en tiedä. Eli kuinka pitkä sitten on toimittajien loma, jos se on pidempi kuin muilla?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
5 viikkoa vuodessa. 4 kesällä ja 1 talvella.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 19:49"]
[/quote]
[/quote]
5 viikkoa vuodessa. 4 kesällä ja 1 talvella.
[/quote]
Tuoko muka muita aloja pidempi loma?! Aivan normaali ja esimerkiksi julkiseen sektoriin verrattuna jopa lyhyt.
Ei tule lakkoa. Toimittajat ovat ihan aiheesta hermostuneet kun heidän vuosilomaoikeuttaan halutaan leikkata älyttömällä perustelulla eli siksi, että toimittajat ryyppäävät lomalla ja kyse olisi heidän parhaakseen toimimisesta. Typerämpää perustetta työehtojen heikentämiselle ei ole varmaan ennen tätä kuultu. Kuka tuollaiseen suostuisi?
Lakkouhka on annettu, jotta työehdoista päästään valtakunnansovittelijan käsittelyyn.
Kuoleva ala jossa toimittajat sahaa lakkoilemalla omaa oksaansa.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 20:46"]
Kuoleva ala jossa toimittajat sahaa lakkoilemalla omaa oksaansa.
[/quote]
Pakko olla samaa mieltä. Sitäpaitsi lakkoilevien tilalle löytyy aina tulijoita kun alalla on niinkin kova työttömyys kuin media-alalla nykyisin.
No niinko mä esimerkiksi kirjoitan tänne. nyt. tässä. kirjoitan. Täällä ja facessa on linkit mua kiinnostavii paikkoihin , et mä ihmettelen miks toimittajaa tarvitaan johonkin juttuun, kun ne toisethan niissä puhuu.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 18:26"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 18:23"]
Osa verkkosivuista saattais pyöriä. Esimiehet ei lakkoile. Eli siinä joutuis toimituspäälliköt ja päätoimittajat taas muistelemaan, miten kirjoitetaan uutinen.
[/quote]
80 korjaa, ylin johto ei lakkoile. Osa alemmista esimiehistä, mm. uutispäälliköt, on liiton jäseniä eli lakossa muiden kanssa.
[/quote]
Hahhaaahhahaahhaaaa, sallikaa mun nauraa. Mun työpaikalla liittoon kuulumattomat päälliköt ei itse osaa tilata edes matkalippujaan netistä tai käyttää diginauhuria saati sitten että osaisivat tehdä verkkolehden alustalle juttuja ja linkittää YouTube -videoita. Ei niistä olis verkkolehteä pyörittämään.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 13:59"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 13:25"]
Mutta älkää unohtako työnantajan antamaa työsulku uhkausta. Silloin kukaan toimittaja lehdistössä ei pääse töihin. Siis silloin se koskee kaikkia lehtiä.
[/quote]
kun kattoo noita iltapäivälehtienkin verkkosivuja tai vaikka Seiskaa niin enpä tiedä tulisko siinä kovinkaan iso vahinko :=DD
[/quote]
Niin. Tuskin Suomen kansa menettäisi kovinkaan paljon, jos Rita Tainolan kirjoitelma jäisi julkaisematta...
Toimittajien lakon aikana Tuksu, Martina ja Sauli Koskinen toimittaa uutiset blogeihinsa.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 20:54"]
No niinko mä esimerkiksi kirjoitan tänne. nyt. tässä. kirjoitan. Täällä ja facessa on linkit mua kiinnostavii paikkoihin , et mä ihmettelen miks toimittajaa tarvitaan johonkin juttuun, kun ne toisethan niissä puhuu.
[/quote]
annatko pari esimerkkiä noista kiinnostavista paikoista? ihan mielenkiinnosta.
Useimmissa taloissa toimittajalta edellytetään päivässä paljon isompaa tuotosta kuin yhtä juttua.
Pitkään alalla olleiden tai vuorotyötä tekevien kuuden viikon kesälomaa kadehtivia muistuttaisin siitä, ettei toimittajilla ole esimerkiksi pekkaspäiviä. Neljän tonnin kuukausipalkka on aritmeettinen keskiarvo, suurin osa toimittajista tekee töitä huomattavasti pienemmällä palkalla.
Järjellä eikä tunteella
no kuka muka enää edes tilaa lehtiä??????