Onnellisuustutkimus: lapset eivät tee onnelliseksi
Kommentit (27)
Lapset eivät ole välineitä vaan ihmisiä, joita rakastetaan.
Oliko se yllätys ap:lle?
Jaa-a... en minä ainakaan tiedä mitään parempaa kuin lasten iloiset silmät ja halaus työpäivän jälkeen.
niin.. no onhan sitä väsymystä aika paljon mukana, mutta oma elämäni olisi tyhjää ja tylsää,, vaikka välillä tietysti miettii, että minkä helvetin takia tein lapsen (toinen tulossa) mutta en allekirjoita väitettä....
Lasten kanssa elämä on enemmän vuoristorataa. Kun on ihanaa, on tosi ihanaa, kun on raskasta, on tosi raskasta. Lapset ovat parasta elämässäni, mutta onnellinen olisin ilman lapsiakin. Ehkä jopa enemmän, koska silloin mulla olisi aikaa tehdä niitä asioita, joista nautin ja elää enemmän itselleni. Nyt uurastan enemmän perheen takia. Silti kaikista sykähdyttävimmät ja onnellisimmat hetket koen nykyisin lasten kautta.
Ihminen on onnellinen silloin kun haluaa sitä, mitä hänellä jo on!
Ihminen on onnellinen silloin, kun jotakin menee häneen sisään tai tulee ulos.
Minut tekee onnelliseksi se, ettei minulla ole lapsia. Voisin kuvitella, että lapset tekevät jonkun yhtä onnelliseksi, mutta tutkimukset eivät tunnu tukevan tätä väitettä. Lasten kasvattamisen voi tuntea tärkeäksi, mutta mielihyvän kokemukset vähenevät verrattuna lapsettomaan elämään. Lasten kasvattaminen muistuttaa siis raskasta mutta tärkeää työtä.
Ei kukaan tule onnelliseksi toisenihmisen kauta,. Jos et ole onnellinen ei sitä toinen ihminen voi korjata. Ihan peruskauraa...
No tää on just näitä "raha ei tuo onnea" -tyyppisiä juttuja. Enpä ole huomannut, että köyhyys tai tahaton lapsettomuuskaan ketään kohin on onnelliseksi tekisi.
Mun elämä ei ole hirveän onnellista, mutta kyllä lapsella on siihen lähinnä positiivinen vaikutus. Mä näen elämän sarjana uusien vaiheiden aloittamista, enkä olisi jaksanut sitä lapsetonta perhe-elämää kovin kauaa. Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti, mutta olen iloinen, että saimme siirtyä seuraavaan vaiheeseen.
Mut ne on ainakin tehneet. SAnovat tutkijat mitä hyvänsä.
Voi olla että elämä olisi, ja olisi ollut monilta osin helpompaa ja rahaakin olisi enemmän jos ei olisi lapsia,
mutta ilman perhettäni, lapsiani ja lapsenlapsiani mulla olisi kovin paljon vähemmän iloa ja onnellisuutta tässä maailmassa.
Olin joku aika sitten seminaarissa, jossa tämä "onnellisuusprofessori", Markku Ojala (?) kertoi, että tutkimusten mukaan
a) pikkulasten vanhemmat ovat onnettomampia kuin lapsettomat ikätoverinsa mutta isompien lasten vanhemmat tai 40-60 vuotiaat vanhemmat ovat onnellisempia kuin lapsettomat ikätoverinsa
b) Suomessa pikkulapsivaihekaan ei vaikuta vähentävän onnellisuutta, muualla maailmassa kyllä.
Lähteitä en nyt jaksa etsiä.
No mä ainakin olen onnellinen että mulla ei ole lapsia.
15, miten voit tietää, ettet olisi onnellisempi, jos sulla olis lapsia?
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 12:57"]
[/quote]
Tyhmä kysymys.
Koska tunnen itseni ja olen valintani tehnyt.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 12:57"]
[/quote]
Itse en halua lapsia, en pidä lapsista erityisemmin. Minulla on päivät täynnä jo nyt. Lapset rajoittaisi paljon elämääni. Jos olisi lapsia, niin palkkaisin hänelle nannyn ja laittaisin sisäoppilaitokseen. Kyllä sen vaan tietää jos ei halua lapsia. Lisäksi olen jo yli 40v. joten ikänikään takia en missään nimessä haluaisi lapsia. ohis
mä en voi tietää, olisinko onnellisempi ilman lapsia. kuinka voisinkaan?
asiahan ei tietenkään minulle kuulu, mutta ...
mitä tekee vauva-palstalla lapsettomat, jotka eivät koskaan niitä aio edes hankkia? eikö ole muita foorumeita?
omituista.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 13:03"]
mä en voi tietää, olisinko onnellisempi ilman lapsia. kuinka voisinkaan?
[/quote]
Kyllä sä tiedät, mutta et halua myöntää...
seli seli