Vierailija

Voiko omakannasta poistaa vanhentuneet reseptit ym turhat tiedot?

• ylös 4
  • alas 9

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Ei. Voit vain piilottaa ne, jolloin eivät näy esimerkiksi apteekissa. Kirjaukset tietysti näkyvät edelleen siinä yksikössä, jossa ne on tehty koska potilastietojärjestelmässähän ne ovat näkyvillä. Kanta on vain arkisto, jonne siirtyy osa tiedoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Päävalikosta Suostumukset ja kiellot.
Siellä on erikseen potilastietojen luovutuskiellot, jossa voit rajata näkyvyyttä sekä yksittäisten käyntien kohdalla että palveluntarjoajien kesken.
Reseptitietojen luovutuksille on oma linkkinsä.

Itsellä ei ole kieltojen jälkeen kaiveltu apteekissa vuosia vanhoja lääkkeitä, kuten ennen kieltoja joskus kävi. Mulla on näkyvissä vaan nykyisin käytössä olevat, jotta apteekki voi ne nähdä jos kokee tarpeelliseksi.

Vierailija

Onko nyt näin kun kielsin vanhojen reseptien näyttämisen että apteekissa eivät näe niiden tietoja ollenkaan? Itsellä ollut vähän sama ongelma kun on reseptiä uusittu vuosia ja nyt tehty kokonaan uusi iteroitu resepti samalle lääkkeelle että apteekissa ei tarvi ihmetellä useita aiempia reseptejä

Vierailija

Tk. lääkäri rupesi syyttämään että olet yrittänyt salata mitä lääkkeitä käytän kun en ollut antanut suostumusta kuin hoitavan lääkärin katsoa tietoni. Olen sitä sukupolvea joka käytti internettiä jo silloin kun arvoisa tk. lääkäri ei ollut kuullutkaan tietokoneista. Olen tottunut salaamaan kaikki tietoni maistraattia myöten.

Eli kuten aikaisemmissakin viesteissä oli niin omakannassa on suostumukset ja kielto osio.

• ylös 21
  • alas 5
Vierailija

Laki määrää potilastietojen käytön, ja osittain sen voi määrätä potilas itse.

Kukaan ei varsinaisesti omista niitä, mutta niiden hallinta ja käyttäminen on lakisääteistä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kuka omistaa potilastietoni?

Jos se olen minä, miksen saa päättää, mitä niillä tehdään? Jos joku muu, niin millä perusteella joku muu omistaa minun arkaluonteisiksi laissa määritellyt tietoni?

• ylös 17
  • alas 1
Vierailija

Kuulemma ei voi poistaa, jotain voi piilottaa mutta ei kaikkea. Ja vaikka piilottaisi niin silti me on siellä.
Mulla lukee siellä kaikki henkilökohtainen koskien edellistä parisuhdetta, ja pois ei saa. Voi että kun ois tienny terapiaan hakiessa että kaikesta tulee sitten lyhyt romaani nettiin.

• ylös 26
  • alas 0
Vierailija

Tottahan lääkärin on tiedettävä, mitä lääkkeitä potilas käyttää.

Muutoinhan hän voisi määrätä täysin yhteensopimattoman lääkkeen, jonka seurauksena potilas voi sairastua pahasti tai kuolla.

Esimerkkinä vaikkapa verenhyytimistä estävät lääkkeet, insuliini, ja monet muut.

Esimerkiksi onnettomuustilanteissa potilas on tajuton, eikä  voi itse kertoa omasta lääkityksestään tai muista sairauksista, joten lääkärin on nähtävä potilastiedot ja lääkitykset arkistosta.

• ylös 14
  • alas 0
Vierailija

Lääkärit saakin nähdä, mutta olen kyllästynyt siihen että apteekissa katsotaan vanhojen reseptien tietoja. Samaa lääkettä uusittu aiemmin monesti ja nyt lääkkeelle uusi resepti niin piilotin vanhat ja näkyvillä ainoastaan uusi. Näkyykö apteekissa asioidessa siis edelleen aiemmat reseptit ja ostot vai ei kun ne nyt estetty?

Vierailija

Vielä jäi epäselväksi, mitä apteekki näkee reseptikeskuksesta? Eli vaikka olisin estänyt vanhojen reseptien näkymisen ja menen hakemaan samaa lääkettä uudella reseptillä niin näkyykö tiedoista aikaisemmat saman lääkkeen ostot?

Vierailija

Mulla on kivuliaita ongelmia liittyen s. ksiin, ja luulen että se on enemmänkin psykologisella puolella kuin mikään fyysinen ominaisuus.
En halua hakea asiaan apua gyneltä tai psykiatrian puolelta, koska en halua että sinne kirjoitetaan niin intiimistä asiasta analyysi, jonka tietoturva on olematon.

Eletään siis kivun kanssa ja Google auttaa ehkä vielä.

Ihan absurdia että siellä on kaikki luettavana ja sen takia ei uskalla mennä lääkäriin.

• ylös 15
  • alas 4
Vierailija

Lääkäri näkee terveyskeskuksene tai oman yksityisen laitoksensa omista terveysarkistoista potilaan tiedot joka tapauksessa. Ne tiedot, jotka omakannassa siis ovat, eivät ole samoja sanasta sanaan eikä läheskään, mitä kirjoitetaan potilaan henk.kohtaisiin asiakirjoihin siellä varsinaisessa hoitopaikassa.

Vierailija

Voit piilottaa yksityispuolen käyntisi ihan helposti omakannassa. Tutkipa sitä sivupaneelia, missä on lääkkeet, labratulokset etc, sieltä löytyy myös tietojen salaaminen. Jos et osaa, laita kysely kelalle sähköpostilla, osoitekin löytyy siltä sivustolta. Näin itsekin tein, kun en heti osannut.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Jos se olen minä, miksen saa päättää, mitä niillä tehdään? Jos joku muu, niin millä perusteella joku muu omistaa minun arkaluonteisiksi laissa määritellyt tietoni?

Kanta järjestelmä on perustettu juuri siksi, että potilaan tiedot ovat nähtävissä missä tahansa sairaalassa ja tervydenhoitoyksikössä.

Se nopeuttaa potilaan hoitoa esim. onnettomuus  ja äkillisissä sairaustilanteissa, joissa heti nähdään mitä lääkkeitä potilaalla on ja mitä sairauksia on pohjalla.

Tämä ei ole mitään urkkimista, vaan potilaiden parhaaksi

Kanta järjestelmästä esim. onnettomuutteen joutuneesta potilaasta saadaa heti tieto jos hän diabeetikko, joten hänelle osataan antaa insuliinia.

Myös jos on joku verenvuotoon vaikuttava lääkitys, se on tärkeä tieto kun potilasta leikataan.

Nämä samat tiedot saatiin myös ennen.  Mutta paljon työläämmin.  Piti ottaa selvää potilaan kotipaikasta ja soittaa niihin ja sieltä saatiin potilaan sairaustiedot ja lääkemääräykset faxilla sairaalaan.

Ja Kela, Kelalla on aina ollut rekisteissään jokaisen suomalaisen käyttämät lääkkeet, joista he ovat Kelakoravuksen saaneet.

Vierailija

Mulla oli v2014 kontakti psykpoliin ja lopetettiin.

Silti vielä tulee nassutusta terkkareilta.

Kuolen tauteihini mieluummin kuin menen henkisesti pahoinpideltäväksi.

• ylös 10
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kanta järjestelmä on perustettu juuri siksi, että potilaan tiedot ovat nähtävissä missä tahansa sairaalassa ja tervydenhoitoyksikössä.

Se nopeuttaa potilaan hoitoa esim. onnettomuus  ja äkillisissä sairaustilanteissa, joissa heti nähdään mitä lääkkeitä potilaalla on ja mitä sairauksia on pohjalla.

Tämä ei ole mitään urkkimista, vaan potilaiden parhaaksi

Kanta järjestelmästä esim. onnettomuutteen joutuneesta potilaasta saadaa heti tieto jos hän diabeetikko, joten hänelle osataan antaa insuliinia.

Myös jos on joku verenvuotoon vaikuttava lääkitys, se on tärkeä tieto kun potilasta leikataan.

Nämä samat tiedot saatiin myös ennen.  Mutta paljon työläämmin.  Piti ottaa selvää potilaan kotipaikasta ja soittaa niihin ja sieltä saatiin potilaan sairaustiedot ja lääkemääräykset faxilla sairaalaan.

Ja Kela, Kelalla on aina ollut rekisteissään jokaisen suomalaisen käyttämät lääkkeet, joista he ovat Kelakoravuksen saaneet.

Tuo on törkeä yksityisyysloukkaus. En minä halua että kuka tahansa leena lähihoitaja tai lekuri voi katsoa tietojani ilman nimenomaista suostumustani missä tahansa sairaalassa.Kantasuostumus pitäisi voida saada perua.

• ylös 15
  • alas 1

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.