Miten tasapainotella pihistelyn ja tuhlaamisen välillä?
Olen pihi tuhlari. Voin silmää räpäyttämättä laittaa 1000€ joihinkin juttuihin, mutta sitten taas pohdin ja veivaan pienten, usein jopa tarpeellisten juttujen ostamista. Esim. nyt tarvitsisin uudet kuulokkeet, mutten osaa päättää laitanko niihin 80€ vai 130€. Mitä jos huomenna ne onkin tarjouksessa? Ja eikö ihan ookoot saisi halvemmallakin?
Hassua tästä tekee sen, että en oikeasti ole edes mikään tuhlailija! Ostan tarpeeseen ja välillä menee monta kuukautta, etten osta mitään muuta kuin ruokaa, bensaa ym. arkipäiväistä, koska en tarvitse mitään. Rahastakaan ei ole kiinni, sillä tienaan ihan ok ja joka kuukausi säästän ja sijoitan yli 2000€. Sen olen jo oppinut, että jos tarvitsen esim. kengät, ostan juuri mieleiset, maksoi mitä maksoi. Mutta nämä tietyllä tavalla turhat ostokset, kuten vaikka eletroniikka, saa mut ihan jumiin.
Kommentit (6)
Niinpä, tiedän, että mietin ihan liikaa. Sitten kun pohtimisen jälkeen jotain ostan, olen ihan tyytyväinen ostokseeni, mutta se päätöksen tekeminenon niin vaikeaa 😀
Mulla on sama ongelma ja tiedän sen johtuvan nuoruuden tuhlailuista. Nyt on jo reilut 10 vuotta ollut hyvä taloudellinen tilanne, mutta silti on vaikea välillä ostaa jotain itselle, vaikka varaa olisikin. Mietin mm. 3 kuukautta Airpodsien ostamista. Ne maksoivat n. 130€ eikä tuo summa tunnu budjetissani yhtään missään, mitta silti niiden ostaminen oli niin vaikeaa!
Mun mielestä sulla on jo tilanne aika hyvin hanskassa. Panosta niihin asioihin, joista välität ja joita todella arvostat ja pihistele niissä, jotka eivät samalla tavalla ole juuri sinulle tärkeitä. Kuulostaa siltä, että toimit näin.
On erittäin viisasta osata pohtia omaa rahankäyttöä ja sen järkevyyttä. Olet terveellä pohjalla. Itsellä on periaate, että ostan vain oikeaan tarpeeseen eli joko tuote puuttuu kokonaan tai entinen mennyt rikki. Sillä pärjää jo pitkälle!
Vosiko tuota jahkaamista helpottaa sillä, että mietit tarkemmin, mitä haluat elektroniikalta. Minkä arvon laitat millekin ominaisuudelle. Tuoko säästetty raha halvemmat ostettaessa jollakin muulla saralla sen verran oletettua hyötyä, että ne kannattaa ottaa.
Sähän tasapainottelet jo nyt ihan ok kun säästät sekä tuhlaat. Täytyy päästää vähän irti liiasta miettimisestä johon jumitat, älä osta kalleinta äläkä halvinta ja that’s it.