Sivut

Kommentit (128)

Vierailija

Joo-o, aamulla herää ja nyt pitänyt soitella ja hoitaa niitä ja näitä asoita niin kyllä huomaa että ei kyllä ajatus kulje tai ymmärrys ole normaalilla tasolla, piti soittaa lääkärille, kelaan ja sähköpostin kanssa tapella joka ei meinannut toimia jne. Kyllä huomaa ettei aivot pelaa kun soitti ja huomasi että taas on minun osalta mennyt asiat mennyt pieleen kun väärin ymmärtäminen minulle on yleistä ja taas huomasi että kun ei ymmärrä kunnolla niin asiat menee joko pieleen tai tulee mutkia matkaan. Olisi paljon helpompaa jos olisi terve ja fiksu ettei muiden tarvitsisi rautalangasta vääntää minulle asioita, henkisesti lamaannuttavaa kun tajuaa taas ettei tajunnut sitä ja tätä asiaa joutuu taas korjaamaan tai pyytämään neuvoa samaan asiaan mitä kysynyt tyyliin viikko sitten, ei ole kivaa tällainen ollenkaan.

ap

Vierailija

Nytkin taas tuntuu ettei ole todellisuus oikein kassassa minulla, olen tänään siivonnut koko päivän eikä ulkona ole tullut juuri käytyä, pyykkiä vähän vein ulos kuivumaan ja tuntui ihan kuin olisi astunut eri todellisuuteen kun astui sisältä ulos, nytkin kun katsoo ulos se näyttää joltain eri maailmalta kuin tämä huone, no erilaisia ympäristöjä ne on mutta talon ulkopuolinen tila näyttää erilaiselta ja oudolta vaikkei se eilisestä ole muuttunut mutta siinä on jotain pielessä, ajantajukin on pielessä kun kello on 17 ja äsken se oli vasta 9 ja tuntuu ettei tässä aika ole kulunut normaalisti.

Ei tämä ole kivaa millään lailla elää kuin olisi irti todellisuudesta ja kaikki tuntuu oudolta tai väärältä ja mennyt ja nykyisyys ovat sekaisin. Mielenterveyspuolelle olin tänään yhteydessä lääkärin kanssa enkä tietenkään tästä muistanut mainita yhtään mitään että kiva juttu kun oikeasti olisi tarve kertoa oireista niin ei muista, sama kun terveyskeskukseen soitti toisella asialla ja sinnekin olisi toisista oireista tarvinnut kertoa niin ei. Ja ei se auta että kirjoittaisi lapulle koska se lappu jää johonkin piiloon ja vaikka sen laittaisi seinälle ei sitä näkisi.

Kriisipuhelimeen soitellut melkein joka päivä mutta siinäkin on se ongelma että kun siellä aina on eri henkilö luonnollisesti eikä siellä mitään tunnistettavia tietoja jaeta niin aina kun sinne soittaa on tavallaan lähtöruudussa ja kertoo ensin ne samat asiat ja syyt tähän ja tuohon mikä väsyttää kun ei ole mitään jatkumoa mutta ymmärrettävästi tuolla ei sitä voi olla eikä pidäkään. Ensiviikolle onneksi on mt-hoitajalle aika niin jotain apua varmaankin saa siitä taas mutta en tiedä.

Tännekkään kirjoittelussa ei varmaan mitään järkeä ole mutta jotenkin koen että jokin pieni apu siitä on että saan jotenkin tästä avautua vaikkei kukaan mitään tähän vastaisi.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauanko olet ollut masentunut? Pystytkö käymään töissä?

Ainakin 15 vuotta, oireillut luultavasti jo aiemmin. Pystyn käymään silloin tällöin töissä jos kroppa ja mieli sen sallii ja on sopivaa työtä, viimeksi olin koko toukokuun töissä.

ap

Mitä töitä teet?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauanko olet ollut masentunut? Pystytkö käymään töissä?

Ainakin 15 vuotta, oireillut luultavasti jo aiemmin. Pystyn käymään silloin tällöin töissä jos kroppa ja mieli sen sallii ja on sopivaa työtä, viimeksi olin koko toukokuun töissä.

ap

Mitä töitä teet?

Viimeksi olin tässä keväällä metsänistutushommissa ja viime vuoden puolella puutarhalla sadonkorjuutöissä ja viime kesänä leikkasin nurmikkoa. Työt ovat tällaisia lyhyitä määräaikaisia kausitöitä olleet viime vuosina. Siivoustöissä olin pari vuotta mutta mielenterveys petti siinä työssä ja joudun lopettamaan. Fyysinen ja psyykkinen kunto määrittelee täysin mitä pystyn tekemään ja mitä en, nyt en ole missään töissä ja suurin osa vuodesta on työttömänä oloa.

ap

Vierailija

Illan viimeinen mieti, miksi pitää olla kipuja, miksi? Mikä niiden tarkoitus on? Ei ne ainakaan vahvista vaan minun tapauksessani lamaannuttaa entisestään ja soitto terveyskeskukseen ei yleensä johda mihinkään tai sitten saa ajan kuukauden päähän jossa todetaan liiku ja venyttele, ei auta, pitäisi kuvata mutta ei. No kaipa tämä on tätä koko loppuelämä joka kyllä tulee olemaan lyhyt.

Seuraavana päivänä taas eri oireet, mitähän mahtavat olla.

ap

Vierailija

Sanoit että sinulla on add? Onko se diaknosoitu? Oletko käyttänyt adhd lääkkeitä koskaan? Suosittelen lukemaan tuota Aikuisiän ADHD ketjua täällä, siinä puhutaan add:stä paljon ja samat lääkityksethän niihinkin on.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sanoit että sinulla on add? Onko se diaknosoitu? Oletko käyttänyt adhd lääkkeitä koskaan? Suosittelen lukemaan tuota Aikuisiän ADHD ketjua täällä, siinä puhutaan add:stä paljon ja samat lääkityksethän niihinkin on.

Joo ja ei. Siis tarkoitan että kävin psykologin tutkimuksissa useamman päivän joissa tehtiin kaikkia eri testejä jne. en enää muista mitä mutta päätelmä oli että selkeitä viitteitä asbergeriin ja add:hen et virallista diagnoosia ei kai ole, en tiedä koska minä olen unohtanut kaiken mitä minulle siellä yhteistapaamisessa sanottiin näiden testien jälkeen mutta joo ja ei ole lääkkeitä siihen en nyt tiedä mitä lääkkeitä ne on jne.

En ole lukenut sitä ketjua tai olen varmaan mutta en muista ja nyt en jaksa enempää kirjoittaa koska väsyttää ja aiemmin ei voinnut vastata koska huone lämpeää liikaa päivällä jos käytän tietokonetta niin täytyy joko aamulla tai illalla ja nyt ei jaksa kirjoittaa koska aivot on tyhjäkäynnillä.

Hieman sekava vastaus mutta jos tästä jotain sai selkoa.

ap

Vierailija

Jaa, mitähän kirjoittaisi. Oli minulla jokin ajatus mutta jos ei sitä heti kun se tulee päähän niin kirjoita johonkin tai sano se hukkuu saman tien johonkin. Mutta ainakin se että ei tänne kirjoittelussa varmaan mitään järkeä ole muutakuin saa johonkin ajatukset siirrettyä pään sisältä edes osittain vaikka sinne ne jää niin tulevatpahan osittain ulos mutta eipä tähänkään kaikkea voi laittaa luonnollisesti.

Jossain sivulla tätä ketjua sanonut tästä mutta tulee aina välillä näitä ihme ahdistus/itkukohtauksia ties mistä, jostain maisemasta, äänestä tai hajusta, muusiikista, kuvasta jne. Ne on menneeseen liittyviä varmaan, niin kuuma ettei aivot taas oikein jaksa alkaa analysoimaan mitä tämän ketjun alkapäässä tapahtui, ei aivot pelaa kuumassa.

Piti kirjoittaa jotain muutakin mutta karkasi ajatus. Tietysti joku ehdottaa psykoterapiaa mutta edelleen se ei onnistu jos ei ole rahaa, sitä on tällä hetkellä laskuihin ja ruokaan jollain tasolla mutta muuhun ei, ja jos tulee tilanne että on vaikka töissä ja saa rahaa niin ei silloinkaan ole varaa kun tarvii rahaa tuleviin laskuihin varautua ja muita tarpeellisia asioita hankkia mutta jaa, kunnan mt-hoitajalla käyntiin on ainostaan mahdollista mutta eipä siellä traumoja pystytä käsittelemään niin hyvin kun niitä päähän jäännyt. No aivan sama, lähetys loppu.

ap

Vierailija

Yksi juttu kanssa, minä taidan elää ihan omassa maailmassa joka sattuu olemaan tässä teidän todellisuudessaa ja nämä kaksi ovat ristiriidassa keskenään eikä tämä pidemmän päälle ole terveydelle hyväksi, ongelma vain on se etten minä voi lähteä tästä omasta todellisuudestani teidän maailmaanne koska siellä olisin, no käytännössä kuollut kun teidän maailma on täysin "kylmä", siinä ei ole mitään tunnetta. Oma on mukava mutta siellä ei toimi teidän maailman systeemit mitä tarvitaan elämiseen.

Kai minä vain olen sekoamassa, no siinä ei ole mitään uutta.

Mutta jokin täällä kumminkin on pielessä, en tiedä johtuuko se tästä että elän yhtä aikaa molemmissa maailmoissa vai onko täällä pelkkä yksi todellisuus joka kumminkin on rikki ja näen ja tunnen sen mutta koska kukaan muu ei sitä näe niin kukaan ei ota sitä todesta.

En tiedä.

ap

Vierailija

Täällä taas, aamulla heräsi siihen kun olit nähnyt unta jossa oli monta osiota ja jokaisessa niissä minua joko vähäteltiin, haukuttiin ja jopa oikeastaan yritettiin laittaa hengiltä. Yhdessä oli joku tilanne en muista kovin hyvin enää mutta johonkin näkyyn taisin kommentoida jotenkin huonosti kun ei ollut tilannetajua tai jotain ja sukulaiselta sai sellaisen tosin ilkeän ja alentavan kommentin, yhdessä taas oli olin tietokoneella ja yritin sitä avata ja se kone sekoili ihan huolella ja teki omiaan ja taas tuli toiselta sukulaiselta haukkumista tyyliin "mitä sinä oikein teet?" Sitten yksi oli ihan outo mutta siinä joku tuntematon vaan veetuili minulle ja näytti keskaria. Viimeisessä sitten olin sitten ajamassa autolla tiellä naapurin ohi ja toinen auto täynnä naapureita/tuttuja yritti kiilata minut ojaan ja sen jälkeen ne kaikki käyttäytyä jotenkin oudosti tilanteessa kun menin naapurin pihaan.

En tiedä sitten mistä tämä kertoo, ehkä siitä että maailma vihaa minua se näkyy unessa tai jotain kun yleensä minun unet eivät ole millään lailla loogisia mutta tässä oli niin monta sellaista negatiivista käytöstä minua kohtaan että joku merkitys sillä on oltava vaikka kyseiset henkilöt nyt eivät ole mitään juuri tosielämässä tehneet tällaista, no ehkä tyyliin minua ei paljoa tai ei kutsuta mihinkään koska olen tylsä. Viimeksi jos unessa on ollut jotain tähän maailmaan liittyvää niin kun on ollut johonkin tyttöön ihastunut mutta näitäkin unia unia ollut viimeksi yli 10 vuotta sitten.

Eilinen iltakin meni aika pieleen sen enempää sanomatta muutakuin ruohonleikkuri taisi hajota lopullisesti ja sain siitä raivarin.

En tiedä ei tämä oikein tunnu todelliselta tämä maailma, jokin tässä on pielessä. Ilmeisesti jo se että tuossa jos on metsää hakattu tai raivattu tai se kasvaa ja näyttää erilaiselta riittää siihen että aivot ei näe tätä maailmaa todellisena riittää, se ei näytä siltä miltä se on näyttänyt. En tiedä kauanko minulla enää kasetti pysyy kasassa.

ap

Vierailija

Unissa alitajuntasi koittaa käsitellä pelkojasi. Ei ne kerro oikeasta maailmasta, vaan sinun sisäisestä ajatusmaailmasta/peloista.

Sun olis nyt tärkeä saada apua tuohon add:hen, siihen on lääkitys olemassa. Etkö sanonut myös aspergerista jotain? Koita siellä mt hoitajalla ottaa asia puheeksi. Masennuksesi saattaa johtua pelkästään noista kun niitä ei ole hoidettu oikein.

Vierailija

Eipä oikein taas tiedä että miksi täällä elää tai yrittää pohtia miksi elää, jotenkin vaan ei mikään taas tunnu oikein miltään. Tietysti tuo lääkitys osaltaan vaikuttaa mutta myös tämä kuuma helle kun ulkonakaan ei voi juuri olla tuntuu että aurinko polttaa minut vaikka olisi vaatetus ja aurinkorasvat kohdillaan, ilma on niin tukala hengittääkin, onneksi ensi viikolla helpottaa niin pääsee taas kävelemään. Tuntuu ettei näitä helteitä kestä enää jo tässä iässä (34) vaan tarvitsee niitä noin 20 asteen kelejä että jaksaisi. Kyllä tuon kunnon jonkinlainen pitäisi olla, onhan minulla nämä fyysiset ja psyykkiset oireet mutta ei helteen kesto ole enää samaa kuin 10 vuotta sitten jolloin samoissa lämpötiloissa riehui ulkotöissä, tosin voihan tuo jos pitää rauhoittavia syödä niin ne vähän väsyttää riippuen monta tarvii mutta pakko ottaa ettei ahdistus valtaa kokonaan.

Eipä sitä muuta ole juuri tehnyt kuin istunut sisällä, muutaman aamun pessyt mattoja kun näillä keleillä kuivatus ainakin onnistuu mutta muuten ei ulkona kestä olla. Sitten sitä vaan lukee näitä juttuja täällä mikä masentaa vielä enemmän, jos on masentunut ei pitäisi olla täällä koska täällä on sellaista tekstiä välillä että miettii miksi olla olemassa.

Miksi sitten käyn täällä? En tiedä, joskus eksyin tänne kun oli joku huvittava ketju mistä sai kunnon naurut mutta sitten jäi lukemaan muita ja jäi tänne loukkuun. Eipä sitä oikein ole muutakaan elämää, aika säälittävää mutta joo.

Tämäkin ketju oli ensin saa kysellä, saa toki edelleen mutta enpä usko että ketään enää kiinnostaa joten puhun lähinnä itsekseni, ainakin saa johonkin ajatuksiaan kirjoitettua, paperille ei jaksa ja ne hukkuu heti ja no täällä ei näistä ole varmaan mitään hyötyä tai jos joka näistä saa jotain apua tai hyötyä niin ihan hyvä mutta tuskin.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Unissa alitajuntasi koittaa käsitellä pelkojasi. Ei ne kerro oikeasta maailmasta, vaan sinun sisäisestä ajatusmaailmasta/peloista.

Sun olis nyt tärkeä saada apua tuohon add:hen, siihen on lääkitys olemassa. Etkö sanonut myös aspergerista jotain? Koita siellä mt hoitajalla ottaa asia puheeksi. Masennuksesi saattaa johtua pelkästään noista kun niitä ei ole hoidettu oikein.

Varmaankin joo, yleensä minulla ei kyllä koskaan ole aiemmin ollut vastaavaa unta, yleensä ne ovat hyvin sekaista sotkua jossa kaikki on jollain tavalla eri muodossa tai eivät liity millään sen hetkiseen tai muuhun tilanteeseen et se että ahdistukset tulee uniin on uutta.

Tarkoitus on ottaa puheeksi, on vaan uusi hoitaja kun edellinen tällä hetkellä ei töissä niin voi mennä aikaa siihen kun yrittää tottua uuteen ihmiseen sekä kerrata mistä kyse jne. mutta jos ne saisi ja muistaisi ottaa puheeksi. Voi se hyvin olla että masennus alkanut tai pahentunut kun noihin ei ollut saannut aikanaan apua.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
miksi olet vielä elossa

Hyvä kysymys, on se välillä ollut hieman hilkulla jos on tullut paha ahdistuskohtaus et miksei vaan lähtisi. Ehkä se että ei ole varma onnistuuko siinä on ollut jarruna.

ap

Vierailija

No omalla kohalla ssri lääkitys pahensi itsemurha ja kuolema ajatuksia, niistä tuli päivittäisiä. Olen melkein 100% varma että minulla on add, ja epäilen että ssri lääkitys pahentaa myös senkin takia oloa lopulta.. alussa auttoi itkujen ja saamattomuuden kanssa. Mutta teki vihaiseksi ja tunteettomaksi, myös itseä kohtaan. Olen kokeillut kahta eri lääkettä, molemmista itsemurha ajatuksi. Lisäksi aloin näkemään painajaisia, lääkkeet ehkä ikään kuin painaa murheet alitajuntaan ja sitten ne purkautuu unina.
Koita miettiä millainen olit ennen lääkitystä ja millainen nyt, onko niistä oikeasti hyötyä?

Äläkä lue noita ketjuja täällä mistä tulee huono olo, ihmiset osaa olla todella ilkeitä tälläkin palstalla. Heillä on huono olla. Vihaa on paljon helpompi ilmaista kuin surua ja masennusta.

Laitan sinulle kohta linkin kun löydän.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No omalla kohalla ssri lääkitys pahensi itsemurha ja kuolema ajatuksia, niistä tuli päivittäisiä. Olen melkein 100% varma että minulla on add, ja epäilen että ssri lääkitys pahentaa myös senkin takia oloa lopulta.. alussa auttoi itkujen ja saamattomuuden kanssa. Mutta teki vihaiseksi ja tunteettomaksi, myös itseä kohtaan. Olen kokeillut kahta eri lääkettä, molemmista itsemurha ajatuksi. Lisäksi aloin näkemään painajaisia, lääkkeet ehkä ikään kuin painaa murheet alitajuntaan ja sitten ne purkautuu unina.
Koita miettiä millainen olit ennen lääkitystä ja millainen nyt, onko niistä oikeasti hyötyä?

Äläkä lue noita ketjuja täällä mistä tulee huono olo, ihmiset osaa olla todella ilkeitä tälläkin palstalla. Heillä on huono olla. Vihaa on paljon helpompi ilmaista kuin surua ja masennusta.

Laitan sinulle kohta linkin kun löydän.

Ssri-lääkkeitä minulla on ollut aikaisemmin mutta enää niitä en edes halua ajatella ja muutenkin jotenkin minulla noiden lääkkeiden kanssa taitaa olla että ne vaan pahentavat tilaani. Nämä nykyset (opamox) auttaa jonkin verran, näistä kyllä sanotaan ettei näitä saisi syödä pitkään ja lopetus on todella hankalaa mutta jos näitä ei olisi aloittanut olisi ollut todella hankalaa ja olisinko edes elossa enää.

Minulla on ollut eri lääkitystä 15 vuoden ajalla ja no koska minulla on huono muisti en oikein muista millainen ollut ennen niitä ja niiden välissä ja lisäksi alkaa miettiä onko mikään ollut tottakaan. Nyt jos miettii niin opamox ainakin jotain auttaa eikä sivuoireita ainakaan juuri ole, välillä voi olla pientä väsymystä muttei muuta joten ei tästä ainakaan haittaa ole.

Ei pitäisi lukea mutta vaikka lopettaisi niin tulee huono olo jo pelkkien uutisten lukemisesta ja sitten jos ne lopettaa tulee huono olo kun katsoo kun toiset vaan elää ja itse no, olen elossa mutta siinäpä se. Eli tarkoitan että muilla on elämä jota he elää ja itse olen vain elossa mutta ilman elämää melkeinpä.

ap

Vierailija

Huumoria väliin:

Jos pääsisit lipomaan jymylolloja, helpottuisiko olosi edes muutamaksi minuutiksi?

Vakavempaa puhetta:

Kyl se joku päivä helpottaa kun jaksat vaan taistella. Välillä on hyvä myös päästää kunnolla irti ja luovuttaa kaiken suhteen tietyllä tasolla. Tämä yleensä auttanu itellä kun pääsee ahdistus kumuloitumaan.

Vierailija

Onks sulla paljoa kavereita joiden kanssa jutella ja hengailla ? Tarviitko kaveria jonka kanssa käydä esim kahvilla ja jutella ihan livenä ? Missäpäin Suomea asut ?
Mies33v

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat