Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Otsikko sen sanookin. Oon niin täynnä sitä, että snaptaan cis-naiseksi. Ei, en ole mikään hiton cis vaan pelkkä nainen. Ja tulen olemaan. Minä en ole pyytäny etuliitettä ja minä en sitä tarvitse, koska olen vain nainen.

Perustelut et se on siksi, jotta erottaa biologiset naiset ei biologisista on typerää, koska on jo sana trans ja monet sanovat itseään trans-naisiksi. Keskustelussa ei tarvitse cis termiä mihinkään ja se on loukkaava!

• ylös 2.1k
  • alas 490

Sivut

Kommentit (13310)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mikä hitto edes on cis?

”Cissukupuolinen tai cis-sukupuolinen tarkoittaa henkilöä, joka kokee sukupuoli-identiteettinsä vastaavan syntymässään määriteltyä sukupuolta. Cissukupuolinen henkilö voidaan määritellä ihmisenä, joka ei ole transsukupuolinen, intersukupuolinen tai muunsukupuolinen.”

Kyseistä termiä käytetään nykyään jokapuolella jos puhutaan trans-sukupuolisista ja mainitaan naiset/miehet.

• ylös 180
  • alas 390
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Tätä käsitettä pitäisi ehdottomasti käyttää laajemminkin. Ihminen voisi olla vaikka cis-helsinkiläinen mutta trans-suomalainen, jos hän identifioi itsensä helsinkiläiseksi asuinkaupunkinsa mukaan mutta kokee enemmänkin olevansa eurooppalainen, vaikka onkin Suomen kansalainen. Mahdollisuudet yksinkertaisten asioiden monimutkaistamiseen ovat rajattomat!

• ylös 1.3k
  • alas 146
Vierailija

Olet cis-nainen, eikä sitä termiä tarvitse pelätä tai pitää loukkaavana. Se voi hätkähdyttää, jos on aina pitänyt itseään ”normaalin” määritelmää, joten ajatus on, että kaikki muut tarvitsee tietyn termin, että ne voi erottaa ”normaalista” - mutta et sinä, koska olet se, mihin kaikkia multa verrataan, joten sinua ei tarvitse millään tietyllä sanalla määritellä. Se tuntuu oudolta kun se on uutta (olen cis-nainen itsekin), mutta ei sen tarkoitus ole vähätellä identiteettiäsi naisena mitenkään. Saat olla nainen ihan samalla tavalla kuin ennenkin.

Joissain asiayhteyksissä näistä termeistä on hyötyä ja tarvitsee puhua cis-naisista ja trans-naisista, mutta kyllä arkikielessä molemmista kaikista naisista voi puhua ihan naisina. Voit jatkossakin sanoa olevasi nainen, mutta tarkemmin sanottuna olet nimenomaan cis-nainen. Trans-naisetkin puhuvat usein itsestään ihan vaan naisina, kun ei se cis/trans erottelu normaalissa elämässä joka välissä tärkeää ole.

Eli kyse on vaan tarkennetusta termistä, josta on joissain konteksteissa hyötyä. Ei se ole sinulle uhka.

• ylös 659
  • alas 1.2k
M50+

Herrasmiehenä otan hetkeksi päähineeni pois päästäni aloittajalle. Kiitos että olet olemassa.

• ylös 664
  • alas 189
Vierailija

Cisnaiset ovat naisia. Transnaiset ovat naisia. Sinä olet nainen. Minä olen nainen. Olkaamme naisia yhdessä!

• ylös 314
  • alas 482
Vierailija

Tällä palstalla näyttää olevan ne jotka tajuaa nämä sukupuolen moninaisuus asiat ihan viimeisten joukossa.

• ylös 171
  • alas 398
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla näyttää olevan ne jotka tajuaa nämä sukupuolen moninaisuus asiat ihan viimeisten joukossa.

Niin, täällä ihmiset elää vielä todfellisuudessa, kuten 99.9% ihmiskunnasta. 

• ylös 368
  • alas 102
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jumalauta että on maailmassa vastenmielisiä ihmisiä, ja se näkyy tässä ketjussa hyvin. Ei voi muuta kuin toivoa että teille kaikille tulee elämässä eteen tilanne, ihan sama mikä, joka opettaa teille empatiaa ja muiden ihmisten hyväksymistä.

Sinä olet vastenmielinen kun yrität gaslightata ihmisiä. 

• ylös 263
  • alas 81
Vierailija

En ole homo sapiens vaan ihminen!!!111!

Hohhoijaa. Eiköhän tätä cis-sanaa käytetä lähinnä vain sellaisissa yhteyksissä missä on tarvetta tarkentaa että joku ei ole transsukupuolinen.

• ylös 127
  • alas 216
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miten transliikjettä voisi vastustaa, onko mitään sellaista organisaatiota, liittyisin mielelläni.

Organisaatioita ei ole, mutta radikaalifeministeillä on aiheesta pohdintoja, joita ei ole poliittisesti korrektia jakaa mutta joissa kuitenkin on totuuden siemen. Itse elin pitkään transjuttuja aggressiivisesti ajavassa kuplassa, olin tottunut siihen retoriikkaan ja newspeakkiin vähitellen. Sitten kun luin näitä, nää tekstit tuntui kuin raikkaalta tuulahdukselta; että oli vielä olemassa jossain ihmisiä, joille sanat merkitsevät jotain tiettyjä asioita. Joiden mielestä se, että lesbo ei tykkää peniksistä, on ookoo asia. Silloinkin se on ookoo, kun sen peniksen kantajalla olisi mekko ja meikkiä päällä.

https://radikaalifeministi.wordpress.com/2019/11/08/kielella-on-merkitys...

Tänne kun tulee näitä transaktivisteja kommentoimaan, niin ne kommentit on aina näitä että meitä muita haukutaan oksettaviksi, vihaisiksi ihmisiksi ja korostetaan sitä, että nyt tuli transihmisille paha mieli. He kun ovat niin moraalisesti oikeaoppisia ja hyviä ihmisiä, ja tällä tavalla ilman syytä vain muut vihaavat ja kiujsaavat. Sitten kun tällä moraalipöyristymisellä ei (ylläri) saadakaan muita pyytämään anteeksi ja matelemaan transliikkeen jaloissa, alkaa heidän puoleltaan se vihamielinen tykitys. Mitään oikeaa dialogia ei missään välissä pääse syntymään.

• ylös 264
  • alas 22
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa. Eiköhän tätä cis-sanaa käytetä lähinnä vain sellaisissa yhteyksissä missä on tarvetta tarkentaa että joku ei ole transsukupuolinen.

Miksi sitä pitäisi tarkentaa? Kun naisten kohdalla puhutaan naisista ja transnaisten kohdalla transnaisista, ei ole mitään syytä keksiä mitään loukkaavia lisänimityksiä naisille. Selkeämpää se noin on.

• ylös 267
  • alas 42
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Miksi sitä pitäisi tarkentaa? Kun naisten kohdalla puhutaan naisista ja transnaisten kohdalla transnaisista, ei ole mitään syytä keksiä mitään loukkaavia lisänimityksiä naisille. Selkeämpää se noin on.

Ei sitä tarvitse tarkentaa. Sama kuin pyytäisi ihmiset luettelemaan kaikki ne sairaudet mitä heillä ei ole. Se on transihmisten ongelma, koska he ovat se poikkeustapaus. Oletusarvo nimenomaan on, että ihminen tietää, mitä sukupuolta on ja ettei heillä ole sukupuoli-identiteetin häiriötä. 

• ylös 281
  • alas 26
Vierailija

Minä en ymmärrä sitä, miten toiset oikeasti ajattelevat että biologista sukupuolta ei ole olemassakaan ja kukin voi itse päättää olevansa vaikka yksisarvinen tomaatti. Ihan järjetöntä.

• ylös 352
  • alas 29
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä sitä, miten toiset oikeasti ajattelevat että biologista sukupuolta ei ole olemassakaan ja kukin voi itse päättää olevansa vaikka yksisarvinen tomaatti. Ihan järjetöntä.

Ja tarkennan vielä, että tarkoitan tällä sitä, että toiset oikeasti suuttuvat jos heidän toteaa olevan esimerkiksi biologisesti mies, vaikka he kuinka tuntisivat itse olevansa naisia. Ymmärrän vielä sen, että voi tuntea olevansa väärässä kehossa, mutta ei se silti omaa biologista sukupuolta mihinkään häivytä.

• ylös 265
  • alas 19

Sivut