Vierailija

Otsikko sen sanookin. Oon niin täynnä sitä, että snaptaan cis-naiseksi. Ei, en ole mikään hiton cis vaan pelkkä nainen. Ja tulen olemaan. Minä en ole pyytäny etuliitettä ja minä en sitä tarvitse, koska olen vain nainen.

Perustelut et se on siksi, jotta erottaa biologiset naiset ei biologisista on typerää, koska on jo sana trans ja monet sanovat itseään trans-naisiksi. Keskustelussa ei tarvitse cis termiä mihinkään ja se on loukkaava!

• ylös 1.7k
  • alas 410

Sivut

Kommentit (9652)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mikä hitto edes on cis?

”Cissukupuolinen tai cis-sukupuolinen tarkoittaa henkilöä, joka kokee sukupuoli-identiteettinsä vastaavan syntymässään määriteltyä sukupuolta. Cissukupuolinen henkilö voidaan määritellä ihmisenä, joka ei ole transsukupuolinen, intersukupuolinen tai muunsukupuolinen.”

Kyseistä termiä käytetään nykyään jokapuolella jos puhutaan trans-sukupuolisista ja mainitaan naiset/miehet.

• ylös 158
  • alas 354
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Tätä käsitettä pitäisi ehdottomasti käyttää laajemminkin. Ihminen voisi olla vaikka cis-helsinkiläinen mutta trans-suomalainen, jos hän identifioi itsensä helsinkiläiseksi asuinkaupunkinsa mukaan mutta kokee enemmänkin olevansa eurooppalainen, vaikka onkin Suomen kansalainen. Mahdollisuudet yksinkertaisten asioiden monimutkaistamiseen ovat rajattomat!

• ylös 1.2k
  • alas 124
Vierailija

Olet cis-nainen, eikä sitä termiä tarvitse pelätä tai pitää loukkaavana. Se voi hätkähdyttää, jos on aina pitänyt itseään ”normaalin” määritelmää, joten ajatus on, että kaikki muut tarvitsee tietyn termin, että ne voi erottaa ”normaalista” - mutta et sinä, koska olet se, mihin kaikkia multa verrataan, joten sinua ei tarvitse millään tietyllä sanalla määritellä. Se tuntuu oudolta kun se on uutta (olen cis-nainen itsekin), mutta ei sen tarkoitus ole vähätellä identiteettiäsi naisena mitenkään. Saat olla nainen ihan samalla tavalla kuin ennenkin.

Joissain asiayhteyksissä näistä termeistä on hyötyä ja tarvitsee puhua cis-naisista ja trans-naisista, mutta kyllä arkikielessä molemmista kaikista naisista voi puhua ihan naisina. Voit jatkossakin sanoa olevasi nainen, mutta tarkemmin sanottuna olet nimenomaan cis-nainen. Trans-naisetkin puhuvat usein itsestään ihan vaan naisina, kun ei se cis/trans erottelu normaalissa elämässä joka välissä tärkeää ole.

Eli kyse on vaan tarkennetusta termistä, josta on joissain konteksteissa hyötyä. Ei se ole sinulle uhka.

• ylös 566
  • alas 1.1k
Vierailija

Miksi tällä palstalla toitotetaan jatkuvasti sairasta transvihaa? "Minä en ole pyytäny etuliitettä" sanoo AP, luuletko että transsukupuoliset ovat pyytäneet olla transsukupuolisia?

• ylös 317
  • alas 712
M50+

Herrasmiehenä otan hetkeksi päähineeni pois päästäni aloittajalle. Kiitos että olet olemassa.

• ylös 558
  • alas 147
Vierailija

Cisnaiset ovat naisia. Transnaiset ovat naisia. Sinä olet nainen. Minä olen nainen. Olkaamme naisia yhdessä!

• ylös 253
  • alas 406
Vierailija

Tällä palstalla näyttää olevan ne jotka tajuaa nämä sukupuolen moninaisuus asiat ihan viimeisten joukossa.

• ylös 120
  • alas 315
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla näyttää olevan ne jotka tajuaa nämä sukupuolen moninaisuus asiat ihan viimeisten joukossa.

Niin, täällä ihmiset elää vielä todfellisuudessa, kuten 99.9% ihmiskunnasta. 

• ylös 264
  • alas 68
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet cis-nainen, eikä sitä termiä tarvitse pelätä tai pitää loukkaavana. Se voi hätkähdyttää, jos on aina pitänyt itseään ”normaalin” määritelmää, joten ajatus on, että kaikki muut tarvitsee tietyn termin, että ne voi erottaa ”normaalista” - mutta et sinä, koska olet se, mihin kaikkia multa verrataan, joten sinua ei tarvitse millään tietyllä sanalla määritellä. Se tuntuu oudolta kun se on uutta (olen cis-nainen itsekin), mutta ei sen tarkoitus ole vähätellä identiteettiäsi naisena mitenkään. Saat olla nainen ihan samalla tavalla kuin ennenkin.

Joissain asiayhteyksissä näistä termeistä on hyötyä ja tarvitsee puhua cis-naisista ja trans-naisista, mutta kyllä arkikielessä molemmista kaikista naisista voi puhua ihan naisina. Voit jatkossakin sanoa olevasi nainen, mutta tarkemmin sanottuna olet nimenomaan cis-nainen. Trans-naisetkin puhuvat usein itsestään ihan vaan naisina, kun ei se cis/trans erottelu normaalissa elämässä joka välissä tärkeää ole.

Eli kyse on vaan tarkennetusta termistä, josta on joissain konteksteissa hyötyä. Ei se ole sinulle uhka.

ei, en ole MISSÄÄN tilanteessa cis-nainen. oli tilanne mikä tahansa, minua ei tarvitse erotella ”luomuksi”. se että erottelee trans-henkilön pitäisi riittää, koska he itse sitä tyrkyttävät ja heidän ongelma.
olen nyt ja tulen aina olemaan nainen.

ja kyllä, se on loukkaavaa sanoa naista cis-naiseksi jos hän ei anna siihen lupaa. sama asia kun kutsuisi tytöksi jotain joka kokee olevansa muunsukupuolinen.

Nyt en ihan pysy kärryillä? Onko siis sinusta myös muunsukupuolisen kutsuminen tytöksi loukkaavaa, vaikka se olisi biologisesti totta?

• ylös 86
  • alas 31
Vierailija

Jumalauta että on maailmassa vastenmielisiä ihmisiä, ja se näkyy tässä ketjussa hyvin. Ei voi muuta kuin toivoa että teille kaikille tulee elämässä eteen tilanne, ihan sama mikä, joka opettaa teille empatiaa ja muiden ihmisten hyväksymistä.

• ylös 120
  • alas 337
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jumalauta että on maailmassa vastenmielisiä ihmisiä, ja se näkyy tässä ketjussa hyvin. Ei voi muuta kuin toivoa että teille kaikille tulee elämässä eteen tilanne, ihan sama mikä, joka opettaa teille empatiaa ja muiden ihmisten hyväksymistä.

Sinä olet vastenmielinen kun yrität gaslightata ihmisiä. 

• ylös 229
  • alas 67
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Koita etsiä parempaa seuraa, kun pyörii pienessä transkuplassa siihen uskovien ihmisten kanssa, muuttuu itsekin suvaitsemattomaksi sekopääksi. 
Ei tässä ketjussa ketään yksittäistä ihmistä loukata, vaan nimenomaan transliiketta, joka tuhoaa nuorten elämiä, ja vanhempienkin. Se on julmaa ja turhaa ja sairasta, uskotellaan ihmisille aivan uskomatonta potaskaa vääristä kehoista, vääristä aivoista jne. Jokainen meisät syntyy aivan omaksi itsekseen oman kehonsa kanssa, sitä pitää vain oppia rakastamaan mitä on saanut, eikä vihaamaan. Elämässä ei saa kaikkea itse valita ja päättää, se opitaan jo lapsena. Tai pitäisi oppia.

• ylös 316
  • alas 62
Vierailija

Minäkin haluaisin olla pitkä ja lihaksikas leveäharteinen "amatsonisoturi"nainen, mutta olen pullonmallinen lyhyt persjalkainen nainen.. Alanko nyt väittää itseäni transamatsoniksi, niin muutun sellaiseksi taikaiskusta, ja jos muut eivät kohtele ja näe minua sellaisena pitkänä ja lihaksikkaana naisena, niin sanon niille että ovat ilkeitä' ja tyhmiä eiväkä ole sivistäneet itseään kehomallien monimuotoisuudesta ja siitä että synnyin väärään malliin.

Hohhoijaa tätä maailmanmenoa.

Miten transliikjettä voisi vastustaa, onko mitään sellaista organisaatiota, liittyisin mielelläni.

• ylös 327
  • alas 51
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olen yksinkertainen, mutta suurin osa meistä lienee miehiä tai naisia. Osa on syntymän jälkeen saattanut operaatiolla vaihtaa sukupuoltaan jolloin olivat ennen toista ja nyt ovat sitten toista. En ymmärrä miksi esimerkiksi miehestä naiseksi leikkauksella vaihtanutta pitää erotella transnaiseksi. Eiköhän voi olla vain nainen? Tällöin katoaa myös tarve luokitella cis-ihmisiä.

Tottakai tämä henkilö voi olla nainen ja minä ainakin 100% kutsun tälläistä henkilö naiseksi.
Ongelma nyt on siinä, että myös he, jotka eivät ole tehneet leikkauksia tai joilla on yhä miesten genitaalit haluavat, että heitä kutsutaan naisiksi ja taas syntyperäisiä naisia "cis-naisiksi".

Tää on ihan syvältä, että naiset kärsii siitä, että jotkut miehet haluaa kokea itsensä naisiksi. Eiks se olisi reilumpaa, että he kutsuisivat itseään wannabe - naisiksi ja naiset on naisia.

• ylös 209
  • alas 32

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat