Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Oletko joutunut kohtaamaan liikenteessä törttöilevää autoilijaa, pyöräilijää tai jalankulkijaa? Kerrotaan tässä mieleenpainuvia tapahtumia liikenteestä. Mitä tapahtui? Oliko likeltä piti tilanne vai peräti kolari? Miten tilanne selvisi?

Sivut

Kommentit (96)

Vierailija

Itse törttöilin eilen, ajoin erehdyksessä liikenteenjakajan väärältä puolelta. Sain ansaittua elekielistä palautetta vastaantulevalta autoilijalta. 

Vierailija

Tämä tapahtui jo useita vuosia sitten. Olin pyörälenkillä ja ajoin tien piennarta pitkin. Takaa tuli auto joka ajoi niin läheltä, että sen sivupeili osui satulaani. En onneksi kaatunut eikä minua sattunut mitenkään. Autoilija pysähtyi ja tilanne selvitettiin ja jatkettiin matkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Etenkin pyöräilijöihin. Jatkuvaa poukkoilua omilla säännöillä, milloin ajetaan liikenteen seassa, milloin hypätäänkin liikennevaloissa jalkakäytävälle ajamaan. Kohtuuton tilannenopeus on aiheuttanut pari kertaa melkein törmäyksen toiseen pyöräilijään. Nämä pelästyttävät aina. 

t. kortiton kävelijä, satunnainen pyöräilijä

Vierailija

Aina joskus. Mutta todella paljon harvemmin kuin mitä monet väittävät sellaista tapahtuvan.

Olenkin alkanut miettiä että onko joidenkin ihmisten havaintokyvyssä vikaa kun heidän eteensä tuntuu sinkoilevan jatkuvasti ihan puskista autoja, pyöriä, jalakulkijoita, koiria, lapsia jne.?

Itse kyllä yleensä havaitsen nämä ihan ajoissa niin että mitään konflikteja ei ehdi tapahtua. Mutta se edellyttää sitä että osaa ennakoida että mistä niitä saattaisi tulla. Eli että katsoo mahdolliset näkemäesteet, pihatiet, mistä pyörätiet tulevat jne. jo heti eikä vain tuijota eteensä.

Vierailija

Olen pannut merkille, että täällä meillä päin mopoautot ajavat usein aivan edellä ajavan puskurissa kiinni. Vielä en ole ollut tilanteessa, missä tästä turvavälin huomioimatta jättämisestä olisi seurannut kolaria.

Vierailija

Itse pyöräilen paljon. Risteyksiin tullessa saa aika usein jännittää sitä, että miten minusta takaapäin lähestyvät autoilijat käyttäytyvät. Jos olen jatkamassa risteyksestä suoraan, niin on oikeasti ollut näitä tapauksia jotka kääntyvät likimain päälle kun ovat kääntymässä oikealle. Pyöräilijänä saisi oikeasti olla silmät selässä näissä tilanteissa.

Toinen on, että pyöräilijänä jos onkin kääntymässä risteyksessä vasemmalle, niin vaikka miten näyttää kädellä kääntymistään ajoissa, niin joku lähtee vasemmalta ohittamaan risteysalueella. Ja taas sydän hyppää kurkkuun.

Mikä tässä ikävää on, että autoilija ei ikinä saa tästä "palautetta". Kellon rinkutus ei kuulu ja autoilija saattaa oikeasti kuvitella olevansa täysin loistokuski. Toinen autoilija taatusti olisi töötännyt tilanteessa, joskin tilannetta ei olisi päässyt syntymään koska nuo peltilehmät muutenkin vievät kaistalla tilaa ja eikä kukaan hullu lähde toista autoa noin koukkaamaan. 

Vierailija

Koiranulkoiluttajat ovat täällä paikallisessa ryhmässä valittaneet sitä kun ovat kulkeneet pyörätien vasenta reunaa niin samaa reunaa vastaantulevat kävelijät eivät väistä kunnolla eli ilmeisesti tarpeeksi kaukaa koirakkoa. Mutta siis koiranomistajan vastuullahan on huolehtia ettei koira hypi kenenkään päälle, vaikka ohitus tapahtuisi "viistäen". Yhtä lailla koirakko voi vaihtaa tien laitaa ohitustilanteessa.

Vierailija

Kerran kävelin pyörätien vasenta reunaa kun pyöräilijä ajoi vastaan samaa reunaa. Hän hiljensi ja pysähtyi eteeni ja yritti opettaa minua kulkemaan oikeaa puolta. Pyörätiellähän jalankulkija voi valita kulkeeko vasenta vai oikeaa reunaa, joten ihan tieliikennelain mukaan menin. Sanoin tämän pyöräilijälle, joka kiehui kiukusta ja huuteli minulle kaikenlaista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Koiranulkoiluttajat ovat täällä paikallisessa ryhmässä valittaneet sitä kun ovat kulkeneet pyörätien vasenta reunaa niin samaa reunaa vastaantulevat kävelijät eivät väistä kunnolla eli ilmeisesti tarpeeksi kaukaa koirakkoa. Mutta siis koiranomistajan vastuullahan on huolehtia ettei koira hypi kenenkään päälle, vaikka ohitus tapahtuisi "viistäen". Yhtä lailla koirakko voi vaihtaa tien laitaa ohitustilanteessa.

Mä väistän koiraa ja ulkoiluttajaa tilanteen salliessa mieluummin pyörätien/ajoradan puoleiselta puolelta kävelykatua. Sinne pusikkoonhan ne koirat haluaa kuseksimaan. Enkä minä haluaisi päästää koiraani liian lähelle autoja, jos mulla olisi koira.

Mutta olen samaa mieltä, että myös omistaja voisi väistää. Ja on hänen tehtävänsä lyhentää koiran hihna ohituksen ajaksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itse pyöräilen paljon. Risteyksiin tullessa saa aika usein jännittää sitä, että miten minusta takaapäin lähestyvät autoilijat käyttäytyvät. Jos olen jatkamassa risteyksestä suoraan, niin on oikeasti ollut näitä tapauksia jotka kääntyvät likimain päälle kun ovat kääntymässä oikealle. Pyöräilijänä saisi oikeasti olla silmät selässä näissä tilanteissa.

Toinen on, että pyöräilijänä jos onkin kääntymässä risteyksessä vasemmalle, niin vaikka miten näyttää kädellä kääntymistään ajoissa, niin joku lähtee vasemmalta ohittamaan risteysalueella. Ja taas sydän hyppää kurkkuun.

Mikä tässä ikävää on, että autoilija ei ikinä saa tästä "palautetta". Kellon rinkutus ei kuulu ja autoilija saattaa oikeasti kuvitella olevansa täysin loistokuski. Toinen autoilija taatusti olisi töötännyt tilanteessa, joskin tilannetta ei olisi päässyt syntymään koska nuo peltilehmät muutenkin vievät kaistalla tilaa ja eikä kukaan hullu lähde toista autoa noin koukkaamaan. 

Tuohon ensimmäkseen esimerkkiin olen minäkin törmännyt usein. Nämä ovat vieläpä kuskeja, jotka eivät käytä vilkkua. Eli en voi edes tietää, että he haluavat kääntyä. Ja joka tapauksessa he ovat väistämisvelvollisia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itse törttöilin eilen, ajoin erehdyksessä liikenteenjakajan väärältä puolelta. Sain ansaittua elekielistä palautetta vastaantulevalta autoilijalta. 

Aijaijai :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kerran kävelin pyörätien vasenta reunaa kun pyöräilijä ajoi vastaan samaa reunaa. Hän hiljensi ja pysähtyi eteeni ja yritti opettaa minua kulkemaan oikeaa puolta. Pyörätiellähän jalankulkija voi valita kulkeeko vasenta vai oikeaa reunaa, joten ihan tieliikennelain mukaan menin. Sanoin tämän pyöräilijälle, joka kiehui kiukusta ja huuteli minulle kaikenlaista.
Saanko arvata, että oli noin 60-vuotias mies? Minulla nämä yleensä yrittävät ajaa päälle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Etenkin pyöräilijöihin. Jatkuvaa poukkoilua omilla säännöillä, milloin ajetaan liikenteen seassa, milloin hypätäänkin liikennevaloissa jalkakäytävälle ajamaan. Kohtuuton tilannenopeus on aiheuttanut pari kertaa melkein törmäyksen toiseen pyöräilijään. Nämä pelästyttävät aina. 

En oikeasti ymmärrä mitä haittaa siitä on jos välillä fillaroi jalkakäytävällä ja välillä autotiellä.

Bsbsbs

Suurin osa pyöräilijöistä ei katso ympärilleen, menevät tuhatta ja sataa hipoen tai melkein törmäten muihin, itse olen ehtinyt alta pois, mut mitäs jos lapseen tai vanhukseen osuu kun eivät ehdi alta pois??

Mä en ymmärrä miksi ne on niin itsekkäitä et ajetaan nyt pyörällä melkein toisten päälle? Itse pyöräilen kans mut en todellakaan tuhatta ja sataa aja ja soitan sitä pyöräkelloa hyvissä ajoin ja katson ettei tule muita jos menen kulman taakse yms risteykseen

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko arvata, että oli noin 60-vuotias mies? Minulla nämä yleensä yrittävät ajaa päälle.

No tämä oli tällä kertaa keski-ikäinen nainen. Oli kyllä niin vihainen että.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Pyörätielle ei jalankulkijalla ole asiaa lainkaan, kuten ei ajoradallekaan. Eli et todellakaan mennyt tieliikennelain mukaan vaan nimenomaan päinvastoin. Jalankulkijan kuuluu käyttää jalkakäytävää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

En oikeasti ymmärrä mitä haittaa siitä on jos välillä fillaroi jalkakäytävällä ja välillä autotiellä.

Jalkakäytävällä ei saa pyöräillä :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Pyörätielle ei jalankulkijalla ole asiaa lainkaan, kuten ei ajoradallekaan. Eli et todellakaan mennyt tieliikennelain mukaan vaan nimenomaan päinvastoin. Jalankulkijan kuuluu käyttää jalkakäytävää.

Tieliikennelaissa puhutaan nimenomaan pyörätiestä. :)

Vierailija

Bsbsbs kirjoitti:
Suurin osa pyöräilijöistä ei katso ympärilleen, menevät tuhatta ja sataa hipoen tai melkein törmäten muihin, itse olen ehtinyt alta pois, mut mitäs jos lapseen tai vanhukseen osuu kun eivät ehdi alta pois??

Mä en ymmärrä miksi ne on niin itsekkäitä et ajetaan nyt pyörällä melkein toisten päälle? Itse pyöräilen kans mut en todellakaan tuhatta ja sataa aja ja soitan sitä pyöräkelloa hyvissä ajoin ja katson ettei tule muita jos menen kulman taakse yms risteykseen

Jotkut harrastaa kilpapyöräilyä ja ajavat todella kovaa. Mielestäni tällöin pitäisi pyöräilijällä olla mahdollisuus valita haluaako ajaa autotiellä, vaikka pyörätiekin olisi.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat