Onko väärin käydä leipäjonossa, jos säästää samalla lapsilisät lasten tulevaisuutta varten?
Kävin taas tällä viikolla tapani mukaan leipäjonossa. Kuuntelin aikani kuluksi edelläni olevien jonottajien juttelua. Selvisi, että toinen heistä laittaa normaalisti lapsilisät säästöön, mutta joutui nyt ensimmäistä kertaa elämässään jättämään yhden kuukauden väliin yllättävien menojen takia. Hän on käynyt leipäjonossa ainakin yhtä kauan kuin minäkin eli yli 2 vuotta, ja koko tämän ajan säästänyt yhteensä satoja euroja kuussa lapsilleen.
Olenko ainoa jonka mielestä väärin käydä leipäjonossa, jos pystyy samalla laittamaan satoja euroja säästöön melkein joka kuukausi? Vai onko lapsille säästäminen niin tärkeää, ettei mikään saisi mennä sen edelle?
Kommentit (52)
On oikein säästää lapsilsät tulevaisuutta varten, Inflaatio syö muutenkin säästetyn rahan arvon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On väärin käydä leipäjonossa kun kerran rahaa löytyy. Täällä missä asun ruokaa ei ole aina tarpeeksi kaikille, joskus näkee että laatikoissa on vain pieni määrä tavaraa, niistä sitten lähes tapellaan. Meillä ruoka jaetaan laatikoissa pöytään, ihmiset kerääntyvät tasaisesti laatikoiden ympärille ja kun jakaja sanoo aamen, silloin saa ottaa. Siinä pitää olla nopeat kädet ja kassi valmiiksi auki että ehtii saada sen 2-3 elintarviketta ennen kuin laatikko on tyhjä. Kyllä se tympii kun vähistä joutuu jakamaan niille jotka eivät oikeasti tarvitse almuja. Itse olen pienituloinen opiskelija ja yritän pärjätä ilman opintolainan ottamista.
Olisihan sinullekin rahaa tarjolla, se opintolaina. Miksi sinun oikeus ilmaiseen ruokaa olisi suurempi, kun tällä lapsilisän säästävällä?
Jos köyhällä on luottokortti, pitääkö sekin venyttää tappiin ennen kuin saa oikeuden hakea ruoka-apua? Pitääkö ottaa pikavippi, jos on luottotiedot kunnossa? Jos ei, miksi opiskelijan pitäisi ottaa lainaa?
Opintolaina on ihan eriasia, kun Pikavippi. Opintolaina on riskitön, pitkä Maksuaika, valtion takaus, pieni korko.
Lapsilisän säästäjä ei kuitenkaan itse hyödy säästämistään rahoista, vaan ne menevät jonkun toisen hyvinvointiin.
Opintolainan väittelijä taas kerää pelkästää omaan pussiin -> säästää rahaa käymällä leipäjonossa (säästöähän siitä tulee, jos saa ilmaista ruokaa), ei ota lainaa, opiskelee jotta saa hyvän ammatin. Niillä tuloilla voisi sitten helposti maksaa lainan pois.
Ensin ajattelin että on tietenkin väärin, mutta toisaalta, jos hän laittaa rahat sivuun juuri vaikka opiskelua varten tms. niin kai sillä on positiivinen vaikutus jos voidaan siten edesauttaa niiden nuorten koulutusta ja sitä kautta työllistymistä.
Jos toinen vaihtoehto on että rahaa ei jää sitten sivuun, ja lukion/ammattikoulun alla todetaan että ei ole varaa, ja tuet joita he sitten valtiolta hakisivat, olisivat varmaankin isommat kuin tuo leipäjonon kassi. Puhumattakaan siitä leimasta jonka nuoret näkee ja oppii, että aina haetaan tukea ja mihinkään ei ole varaa.
No hankala kysymys. Toivoisin ettei siellä kukaan huvikseen ole ruokaa hakemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On väärin käydä leipäjonossa kun kerran rahaa löytyy. Täällä missä asun ruokaa ei ole aina tarpeeksi kaikille, joskus näkee että laatikoissa on vain pieni määrä tavaraa, niistä sitten lähes tapellaan. Meillä ruoka jaetaan laatikoissa pöytään, ihmiset kerääntyvät tasaisesti laatikoiden ympärille ja kun jakaja sanoo aamen, silloin saa ottaa. Siinä pitää olla nopeat kädet ja kassi valmiiksi auki että ehtii saada sen 2-3 elintarviketta ennen kuin laatikko on tyhjä. Kyllä se tympii kun vähistä joutuu jakamaan niille jotka eivät oikeasti tarvitse almuja. Itse olen pienituloinen opiskelija ja yritän pärjätä ilman opintolainan ottamista.
Olisihan sinullekin rahaa tarjolla, se opintolaina. Miksi sinun oikeus ilmaiseen ruokaa olisi suurempi, kun tällä lapsilisän säästävällä?
Jos köyhällä on luottokortti, pitääkö sekin venyttää tappiin ennen kuin saa oikeuden hakea ruoka-apua? Pitääkö ottaa pikavippi, jos on luottotiedot kunnossa? Jos ei, miksi opiskelijan pitäisi ottaa lainaa?
Opintolaina on ihan eriasia, kun Pikavippi. Opintolaina on riskitön, pitkä Maksuaika, valtion takaus, pieni korko.
Lapsilisän säästäjä ei kuitenkaan itse hyödy säästämistään rahoista, vaan ne menevät jonkun toisen hyvinvointiin.
Opintolainan väittelijä taas kerää pelkästää omaan pussiin -> säästää rahaa käymällä leipäjonossa (säästöähän siitä tulee, jos saa ilmaista ruokaa), ei ota lainaa, opiskelee jotta saa hyvän ammatin. Niillä tuloilla voisi sitten helposti maksaa lainan pois.
Opintolaina ei todellakaan ole riskitön. Sitä ei huomioida millään tavalla esim. toimeentulotuessa, lasten päivähoitomaksuissa tai ulosoton määrässä, jos joutuu myöhemmin vaikeuksiin. Eikä mikään todellakaan takaa, että lainaa ottanut opiskelija saisi koskaan töitä, puhumattakaan siitä että pääsisi hyville tai edes keskinkertaisille palkoille.
Minäkin opiskelen, vaikka Aspergerin syndrooman takia mahdollisuuteni työllistyä on heikot. Vaikka olen älykäs ja pystyn omaksumaan monia asioita nopeasti, mulla on huono sosiaalinen pelisilmä, vaikeita aistiyliherkkyyksiä, monenlaista joustamattomuutta yms. joiden takia olen aina tarvinnut opiskeluissa erityisjärjestelyjä. Ehkä pärjään joskus yrittäjänä, ehkä en, mutta en todellakaan uskaltaisi käyttää opintolainaa kulutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintolainan väittelijä taas kerää pelkästää omaan pussiin -> säästää rahaa käymällä leipäjonossa (säästöähän siitä tulee, jos saa ilmaista ruokaa), ei ota lainaa, opiskelee jotta saa hyvän ammatin. Niillä tuloilla voisi sitten helposti maksaa lainan pois.Opintolaina ei todellakaan ole riskitön. Sitä ei huomioida millään tavalla esim. toimeentulotuessa, lasten päivähoitomaksuissa tai ulosoton määrässä, jos joutuu myöhemmin vaikeuksiin. Eikä mikään todellakaan takaa, että lainaa ottanut opiskelija saisi koskaan töitä, puhumattakaan siitä että pääsisi hyville tai edes keskinkertaisille palkoille.
Minäkin opiskelen, vaikka Aspergerin syndrooman takia mahdollisuuteni työllistyä on heikot. Vaikka olen älykäs ja pystyn omaksumaan monia asioita nopeasti, mulla on huono sosiaalinen pelisilmä, vaikeita aistiyliherkkyyksiä, monenlaista joustamattomuutta yms. joiden takia olen aina tarvinnut opiskeluissa erityisjärjestelyjä. Ehkä pärjään joskus yrittäjänä, ehkä en, mutta en todellakaan uskaltaisi käyttää opintolainaa kulutukseen.
Miksi sitten opiskelet jos et aio saada töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintolainan väittelijä taas kerää pelkästää omaan pussiin -> säästää rahaa käymällä leipäjonossa (säästöähän siitä tulee, jos saa ilmaista ruokaa), ei ota lainaa, opiskelee jotta saa hyvän ammatin. Niillä tuloilla voisi sitten helposti maksaa lainan pois.Opintolaina ei todellakaan ole riskitön. Sitä ei huomioida millään tavalla esim. toimeentulotuessa, lasten päivähoitomaksuissa tai ulosoton määrässä, jos joutuu myöhemmin vaikeuksiin. Eikä mikään todellakaan takaa, että lainaa ottanut opiskelija saisi koskaan töitä, puhumattakaan siitä että pääsisi hyville tai edes keskinkertaisille palkoille.
Miksi sitten opiskelet jos et aio saada töitä?
Olisiko muka parempi luovuttaa? Se olisi muutenkin helpommin sanottu kuin tehty, koska Suomessa nuorella on käytännössä velvollisuus opiskella ainakin yksi tutkinto.
On enemmän oikein kuin vaikka tyyppi joka hassaa viikon aikana kaikki rahat viinaan ja tupakkaan > ei rahaa ruokaan > aito ruuan tarve vai oma vika? Lapsilisien säästäminen lasten tulevaisuutta varten on positiivista (vrt tukien hyväksikäyttäjät, elämäntapatyöttömät ym).
Huvittavaa lukea näitä todellisuudesta irtaantuneita viestejä, joissa leipäjonossa käyminen tuomitaan ehdottomasti jos pystyy säästämään vähän lapsilleen. Suurin osa leipäjonossa käyvistä ei todellakaan tingi kaikesta mahdollisesta vaan sinne mahtuu monenlaista hiihtäjää. Moni kartuttaa omaisuuttaan lyhentämällä asuntolainaa, vaikka voisi myydä talonsa ja muuttaa vuokralle. Monella on auto jonka voisi hyvin myydä, kun sitä ei välttämättä tarvitse, muutaman tonnin puskurirahasto, ja jos jonkinlaista turhaa kulutusta tupakasta lasten kalliisiin harrastuksiin asti.
Kyllä, joukossa on niitäkin, jotka on ihan oikeasti karsinut turhat menot pois ja joutuisi ilman leipäjonoa valitsemaan ruuan ja lääkkeiden väliltä, mutta ne muodostaa pienen vähemmistön.
Lapsilisä on tarkoitettu lapsen kuluihin. Ilmaista ruokaa tuntuu olevan jaossa, joten en olisi niin tarkka tässä asiassa. Voi hakea leipäjonosta.
Mielestäni miljonäärikin saa käydä leipäjonossa, ellei ruokaa jakava taho ole asettanut jonoon tulemiselle mitään ehtoja. Jos joku viitsii jonottaa ruokaa silkkaa piheyttään, suotakoon raukalle ilo kassin saamisesta, kun se on sellainen luuseri että sääliksi käy.
Leipäjonoon pitäisi mennä vasta sitten kun tili on tyhjä ja päällä olevat vaatteet on ainoa omaisuus jonka myymällä voisi saada rahaa ruokaan.
Isona könttänä paljon. Toisaalta, jos perhe on tiukilla, he tuskin voivat antaa rahan olla koskemattomana 18 vuotta. Ehkä niistä säästöistä maksetaan lapselle yksi harrastus ala-asteella, tai kesälle huvipuistoreissu tai leiri. Kun lapsi vanhenee, se tarvitsee puhelimen ja varmaan yläasteella tarvitaan jo oma tietokone. Tietokone tarvitaan viimeistään lukioon/amiskaan. Se yläaste/lukio/amiska teini haluaa varmaan myös harrastaa, taas hupenee säästö.
Kun sitten vielä vähennetään vaikka se ajokortti ja ensimmäinen vuokra, niin ei siitä 21600€ ole enää niin hurjasti jäljellä.