Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko väärin käydä leipäjonossa, jos säästää samalla lapsilisät lasten tulevaisuutta varten?

Vierailija
24.05.2020 |

Kävin taas tällä viikolla tapani mukaan leipäjonossa. Kuuntelin aikani kuluksi edelläni olevien jonottajien juttelua. Selvisi, että toinen heistä laittaa normaalisti lapsilisät säästöön, mutta joutui nyt ensimmäistä kertaa elämässään jättämään yhden kuukauden väliin yllättävien menojen takia. Hän on käynyt leipäjonossa ainakin yhtä kauan kuin minäkin eli yli 2 vuotta, ja koko tämän ajan säästänyt yhteensä satoja euroja kuussa lapsilleen.

Olenko ainoa jonka mielestä väärin käydä leipäjonossa, jos pystyy samalla laittamaan satoja euroja säästöön melkein joka kuukausi? Vai onko lapsille säästäminen niin tärkeää, ettei mikään saisi mennä sen edelle?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärinkäytöksiä siinä jonossa riittää.

Ei ole väärinkäytös, ne leivät on tarkoitettu jokaiselle, joka jaksaa ne siellä jonottaa ja käyttää ne itse.

Vierailija
22/52 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On oikein. Lapsilisä on alle satasen kuussa. Jos hän saa säästettyä lapsilisiä useita satasia, silloin hänellä on useita lapsiakin. Heidän pukemiseensa ja ruokkimiseensa menee paljon rahaa, joten on ok hakea avuksi ruokakassi. Lapsilisiä tarvitaan aikanaan opiskeluvaiheessa, jolloin ei enää lapsilisiä tai vielä opintorahoja tule.

Jos hänellä on tuloja niin paljon, että saa muuten vain säästettyä satoja euroja esim. palkastaan, silloin leipäkassijono on väärin.

Niin, ajatella että Suomessa jopa maksetaan lapsilisää. Tarkoitus olisi kuitenkin niitä lapsia itse elättää jos hankkii, tarkoitus EI OLE että yhteiskunta niitä kakaroita elättää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitin aloituksen nettipoliisille. Saavat tutkia asiaa tukipetoksena.

😂

Vierailija
24/52 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne suurimmat väärinkäyttäjät ja veronkiertäjät löytyvät ihan Suomen suuri- ja hyvätuloisista. Säästyvätkö heilläkin lapsilisät osaketilille?

Vierailija
25/52 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä tämä mun mielestä on enemmänkin ajatusrikos.

Vierailija
26/52 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo joka säästää lapsilisät, osaa ajatella asioita pitkällä tähtäimellä. Ei sieltä leipäjonosta varmasti saa niin paljon ruokaa, että se lapsilisien säästäminen sillä mahdollistuisi. Kyllä tuossa perheessä tingitään muustakin. Toimeentulotuessahan nuo lapsilisät otetaan huomioon niiden lasten kohdalla, joilla säästöjä on, joten tuo leipäjonossa olija ei ainakaan toimeentulotukea saa. 

Me säästimme omalle lapselle lapsilisät alusta asti ja vaikka emme leipäjonoon joutuneet turvautumaan, niin kyllä meilläkin oli välillä tiukkaa. Mutta tiukassakin tilanteessa pidimme kiinni siitä, että ne lapsilisät säästetään. Se oli alusta asti mietitty niin, että ne ei meille kuulu ja me ei niihin kosketa, vaan ne säästetään lapselle, että saa niistä itselleen apua kun on nuori aikuinen ja opiskelee. Lapsilisien säästämisessä on kyse pitkälti asenteesta ja siitä, että haluaa omalle lapselle taloudellisesti paremmat lähtökohdat kuin mitä on itse saatu. Ehkä se leipäjonossa oleva äitikin on ajatellut sen niin, että hänen lapsien ei tarvitse mennä sossun luukulle heti ensimmäisen vastoinkäymisen myötä, kun on vähän säästöjä pahan päivän varalle.

Jos säästää 100 €/kk 18 vuoden ajan, kasassa on ilman korkojakin jo 21 600 €. Eikö se ole tarpeettoman paljon, jos on muuten niin köyhä ettei pysty ostamaan edes ruokaa?

Vierailija
27/52 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mull menee lapsilisät röökii ja kaliaa. Jostai sitä safkaaki pitää saada

Vierailija
28/52 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole väärinkäytös, ne leivät on tarkoitettu jokaiselle, joka jaksaa ne siellä jonottaa ja käyttää ne itse.

Leipäjonoon ovat tervetulleita ihan kaikki varallisuudesta riippumatta! Myös hyvätuloiset, jotka säästävät lapsilisät lapsilleen! Tervetuloa!

T. Pelastusarmeijan leipäjakeli

Vierailija
29/52 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo joka säästää lapsilisät, osaa ajatella asioita pitkällä tähtäimellä. Ei sieltä leipäjonosta varmasti saa niin paljon ruokaa, että se lapsilisien säästäminen sillä mahdollistuisi. Kyllä tuossa perheessä tingitään muustakin. Toimeentulotuessahan nuo lapsilisät otetaan huomioon niiden lasten kohdalla, joilla säästöjä on, joten tuo leipäjonossa olija ei ainakaan toimeentulotukea saa. 

Me säästimme omalle lapselle lapsilisät alusta asti ja vaikka emme leipäjonoon joutuneet turvautumaan, niin kyllä meilläkin oli välillä tiukkaa. Mutta tiukassakin tilanteessa pidimme kiinni siitä, että ne lapsilisät säästetään. Se oli alusta asti mietitty niin, että ne ei meille kuulu ja me ei niihin kosketa, vaan ne säästetään lapselle, että saa niistä itselleen apua kun on nuori aikuinen ja opiskelee. Lapsilisien säästämisessä on kyse pitkälti asenteesta ja siitä, että haluaa omalle lapselle taloudellisesti paremmat lähtökohdat kuin mitä on itse saatu. Ehkä se leipäjonossa oleva äitikin on ajatellut sen niin, että hänen lapsien ei tarvitse mennä sossun luukulle heti ensimmäisen vastoinkäymisen myötä, kun on vähän säästöjä pahan päivän varalle.

Jos säästää 100 €/kk 18 vuoden ajan, kasassa on ilman korkojakin jo 21 600 €. Eikö se ole tarpeettoman paljon, jos on muuten niin köyhä ettei pysty ostamaan edes ruokaa?

Lapsilisät pois kaikilta köyhiltä lapsiperheiltä! Hävetkää!

Törkeää väärinkäyttöä.

Vierailija
30/52 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kaikkea sitä. Eräs täti Helsingissä käy leipäjonossa hakemassa ruokaa koirilleen. Isoja tanskandoggeja.

Jostain syystä se on mielestäni pahempi kuin omille lapsilleen säästäminen. Ainakin silloin leipäjonon ruoka menisi ihmisille.

Vierailija
31/52 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööö...miten?!

Lapsilisää jokonsaa tai ei saa, riippuu vain lasten iästä ja lukumäärästä, aika vaikea tehdä petosta.

Ja miten helvetissä se poliisi selvittää kuka siinä ap:n edessä jonossa seisoskeli, vaikka ap:n ip:n teoriassa voisikin selvittää.

Vierailija
32/52 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän monta hyvin toimeentulevaa (omat velattomatkin asunnot) jotka käyvät leipäjonossa ajankuluksi ja piheyttään. Niitä on oikeasti siellä runsaasti. Ja siis ei pohjaudu mutu-tietoon vaan olen jutellut näiden ihmisten kanssa ja ovat kertoneet että on omaa perittyä/velatonta asuntoa jne. Itse siis kävin kun olin tiukilla oikeasti.

Vierailija
33/52 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän olisi helppo vastata, että väärin on. Toisaalta jonossa on paljon niitä, jotka polttaa askin päivässä eikä edes yritä lopettaa tai vähentää. Ja monia muitakin, joilla on elämässään täysin turhia ja haitallisia rahareikiä, joista voisi hyvin luopua. Antaisin ruoka-apua ennemmin sellaiselle, joka kiristää vyötä lastensa tulevaisuutta varten kuin polttaa rahansa taivaan tuuliin ja hankkii itselleen samalla syövän.

Vierailija
34/52 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On väärin käydä leipäjonossa kun kerran rahaa löytyy. Täällä missä asun ruokaa ei ole aina tarpeeksi kaikille, joskus näkee että laatikoissa on vain pieni määrä tavaraa, niistä sitten lähes tapellaan. Meillä ruoka jaetaan laatikoissa pöytään, ihmiset kerääntyvät tasaisesti laatikoiden ympärille ja kun jakaja sanoo aamen, silloin saa ottaa. Siinä pitää olla nopeat kädet ja kassi valmiiksi auki että ehtii saada sen 2-3 elintarviketta ennen kuin laatikko on tyhjä. Kyllä se tympii kun vähistä joutuu jakamaan niille jotka eivät oikeasti tarvitse almuja. Itse olen pienituloinen opiskelija ja yritän pärjätä ilman opintolainan ottamista.

Vierailija
35/52 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole väärin. Kuten moni jo edellä on sanonut, perhe varmasti tinkii muustakin. Leipäjonosta saatava hyöty ei kuitenkaan ole niin suuri, että sinne kukaan lähtisi ilman todellista tarvetta.

Lapsilisän säästäminen voi olla ainut tapa kerätä rahaa mm. tulevaan takuuvuokraan, ajokorttiin, huonekaluihin, vakuutuksiin yms. Nuo on kaikki oikeastaan pakollisia asioita, kun lapsi itsenäistyy ja muuttaa omilleen. Joo, nyt ehkä alkaa tullu mussutusta ajokortista, mutta kyllä se vaan aika pakollinen on lähes kaikkialla Suomessa.

Vierailija
36/52 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jaksaa tuntikausia jonottaa vanhaa ruokaa niin ansaitsee kyllä joka murun. Todellinen hyväksikäyttö ja vääryydet tapahtuu kyllä tässä maassa jossain muualla kuin leipäjonoissa. Rikkaiden veronkierto, yritystuet, julkisen rahan hassaaminen kannattamattomiin hankkeisiin, tukipaketit eu:n sisällä joissa Suomi on nettomaksajana jne. esimerkkejä on loputtomiin.

Suomalainen yhteiskunta on edelleen äärimmäisen epätasa-arvoinen, jokaisella on teoriassa samat mahdollisuudet mutta käytännössä ei. Lähtökohdat ratkaisevat edelleen todella paljon. Ne joilla on, saavat lisää. Siinä ei leipäjonojen puolikuivat leivät paljoa ratkaise. Hyvä että joku ajattelee lapsiaan ja säästää heitä varten. Ei tässä murenevassa ja velkataakan alla kituvassa yhteiskunnassa lapsillakaan tule helppoa olemaan.

Vierailija
37/52 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittääkö leipäjonoissa tavaraa jokaiselle hakijalle? Jos ei, niin siinä tapauksessa aika paksua, että ihminen, jolla on muutakin rahaa, hakee sieltä evästä.

Vierailija
38/52 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On väärin käydä leipäjonossa kun kerran rahaa löytyy. Täällä missä asun ruokaa ei ole aina tarpeeksi kaikille, joskus näkee että laatikoissa on vain pieni määrä tavaraa, niistä sitten lähes tapellaan. Meillä ruoka jaetaan laatikoissa pöytään, ihmiset kerääntyvät tasaisesti laatikoiden ympärille ja kun jakaja sanoo aamen, silloin saa ottaa. Siinä pitää olla nopeat kädet ja kassi valmiiksi auki että ehtii saada sen 2-3 elintarviketta ennen kuin laatikko on tyhjä. Kyllä se tympii kun vähistä joutuu jakamaan niille jotka eivät oikeasti tarvitse almuja. Itse olen pienituloinen opiskelija ja yritän pärjätä ilman opintolainan ottamista.

Olisihan sinullekin rahaa tarjolla, se opintolaina. Miksi sinun oikeus ilmaiseen ruokaa olisi suurempi, kun tällä lapsilisän säästävällä?

Vierailija
39/52 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riittääkö leipäjonoissa tavaraa jokaiselle hakijalle? Jos ei, niin siinä tapauksessa aika paksua, että ihminen, jolla on muutakin rahaa, hakee sieltä evästä.

Mielestäni tämä on se olennainen asia eikä se, uhkaako ruuan hakijaa nälkäkuolema vai ei. Toinen on leipäjonon tarkoitus, joka on kai yleensä vähävaraisten auttaminen. Mutta ei kuitenkaan aina. Olen itse joskus käynyt sellaisessa opiskelijoiden ruokajakelussa, jonka tarkoituksena ei ollut jakaa ruokaa (pelkästään) apua tarvitseville vaan ilahduttaa opiskelijoita jakamalla heille vähän hävikkiruokaa. Tilaisuutta mainostettiin sanomalla, että kaikki opiskelijat tuloista ja varallisuudesta riippumatta on tervetulleita hakemaan pientä evästä arkeen.

Vierailija
40/52 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisihan sinullekin rahaa tarjolla, se opintolaina. Miksi sinun oikeus ilmaiseen ruokaa olisi suurempi, kun tällä lapsilisän säästävällä?

Jos köyhällä on luottokortti, pitääkö sekin venyttää tappiin ennen kuin saa oikeuden hakea ruoka-apua? Pitääkö ottaa pikavippi, jos on luottotiedot kunnossa? Jos ei, miksi opiskelijan pitäisi ottaa lainaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi