Vierailija

Suomessa on koulupakko - ei oppivelvollisuutta.

Nyt kun koulujen sulku 18.3.-13.5. päättyi, lapsemme jäi rehtorin luvalla kotiin. Etäkoulu kuitenkin jatkuu. Kokeita on tehty useita etänä. Tehtävät pitää edelleen tehdä kotona ja lähettää opettajalle kuten etäkoulussa.

Ihmeellistä tässä on se, että opettajat lähettävät näitä etätehtäviä usein iltaisin tai myöhään iltapäivällä normaalin kouluajan jälkeen. Näinhän kuulemma tekivät monet oppilaat etäkoulun aikaan. Tässä joutuu koko ajan olemaan varpaillaan, milloin niitä tehtäviä tulee.

Onko kyseessä opettajien "kosto"?

Toinen todella ärsyttävä piirre on, että samaan aikaan, kun kotona tehdään koetta tai opettajan ilmoittamia etätehtäviä, opettajat laittavat wilmaan POISSAOLO - merkinnän.

Koululaiseni opiskelee ja tekee opettajien määräämiä tehtäviä/kokeita kotona eli noudattaa oppivelvollisuuttaan. Silti hän saa poissaolomerkintöjä. Kotona opiskelu luvalla ei ole opiskelua. Vain koulussa käyminen on oikeaa oppivelvollisuuden noudattamista lähikouluaikana.

Suomessa on siis KOULUPAKKO.

Kohtalotovereita?

Miten muilla koti-opetus poissa luvalla on sujunut?

Meitä on n. 25000 oppilaan perheet, kun n. 10% oppilaista jäi koko Suomessa kotiin lähiopetuksen alkaessa.

Sivut

Kommentit (63)

Vierailija

Voi huokaus. Opettajat tekevät ilmaista ekstratyötä laittaessaan niitä tehtäviä ja kokeita myös kotona opiskeleville ja sinä kehtaat valittaa.

Poissaolomerkinnät on sovittu systeemi koulun sisällä miten hoidetaan. Meillä ne merkataan luvallisiksi poissaoloiksi. Jos teillä on selvitettävä - merkinnällä niin kuittaa että luvallinen tai jos sellaista ei ole, niin laita terveyspoissaoloksi.

Toinen vaihtoehto on, että sinä opetat nämä kaikki lapsellesi töiden jälkeen. Saattaisi siitäkin vinkuna kuulua.

Vierailija

Poissaolo tarkoittaa sitä, ettei oppilas ole koululla opettajan vastuulla. Jos jotain sattuu, tarvitaan tuota merkintää. Läsnä voi olla vain luokassa olemalla.
Opettajalle on lapsestasi lisätyötä, eikä ylitöistä makseta koskaan mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Luulitko, että lapsesi voi vain levätä laakereillaan, kun muut vielä opiskelevat? Ihan normaalia, että tehtävät tulevat päivän päätteeksi, se opettaja kun päivisin opettaa niitä koulussa olevia lapsia. Näin ne tulevat, jos lapsi on vaikka sairaana. Myöskään tekemäni loma-anomus ei tarkoita sitä, että tehtävät voisi laiminlyödä loman takia. Normaalistikin, jos anoo lomaa vaikkapa matkaa varten, saa loman ajaksi tehtävät, jotka pitää hoitaa!

Vierailija

Ei ole koulupakkoa. Sinä saat pelkällä ilmoituksella ottaa lapsen pois koulusta ja aloittaa kotiopetuksen. Silloin ei tosin tule niitä etätehtäviä mihinkään aikaan.

Vierailija

Hei ap mene oikeasti itseesi. Maksan kivasti veroja vaikka koko ajan vaikka minulla ei ole edes lapsia enkä käy koskaan lääkärillä minkään asian takia. En käytä kirjastoa vaan ostan kirjan itse jos huvittaa kirjat ylipäänsä. Kuuntelin pari viikkoa sitten opetuttuni etäsessiota vierestä ja pakko sanoa että kuinka moni VANHEMPI edes jaksaa yhtä välittävästi kuunnella kaikki tyhmät aivopierut mitä keskivertolapsista lähtee.

Ap opettaa kotona oppimäärät itse lapsilleen tai pitää päänsä kiinni. Vtun idiootti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voi huokaus. Opettajat tekevät ilmaista ekstratyötä laittaessaan niitä tehtäviä ja kokeita myös kotona opiskeleville ja sinä kehtaat valittaa.

Poissaolomerkinnät on sovittu systeemi koulun sisällä miten hoidetaan. Meillä ne merkataan luvallisiksi poissaoloiksi. Jos teillä on selvitettävä - merkinnällä niin kuittaa että luvallinen tai jos sellaista ei ole, niin laita terveyspoissaoloksi.

Toinen vaihtoehto on, että sinä opetat nämä kaikki lapsellesi töiden jälkeen. Saattaisi siitäkin vinkuna kuulua.

Tähän mennessä näkyneet merkinnät:
-luvalla poissa
-poissaolo - koulu selvittänyt
-poissaolo - huoltaja selvittänyt

Eli kaikenlaista merkintää on tullut.

Näin itsekin arvelin, että jotkut opettajat haluaa antaa tuntee, että pysyy muiden mukana koulutyössä. Mutta on silti ristiriitaista, että samaanaikaan, kun tehdään kotona koulutyötä opettajan johdolla, tulee poissaolomerkintä.

Sen vielä ymmärtäisin, jos tulee luvalla poissa.

Muilla ei siis ole ollut vastaavaa?

Taitaa olla koulumme yli-innokkaiden/ylivastuuntuntoisten opettajien omaa sooloilua tai rehtorin puutteelliset ohjeet.

Vierailija

Tässä on malliesimerkki siitä, miten ei kyetä ajattelemaan kuin omaa napaa.

Opettaja opettaa ne 25 muuta lasta päivällä, välitunnit selvittelee tiesmitä asioita ja kirjaa wilmamerkintöjä, harvoin ehtii vessassakaan käydä jos aikoo olla ajoissa seuraavalla tunnilla. Oppituntien päätyttyä alkaa muiden töiden ja seuraavan päivän suunnittelun aika ja silloin myös lähetetään ne etätehtävät ja käydään niitä läpi (btw tosiaankin ilman korvausta).

Ja mitä wilmaan tulee, kyse on tosiaankin pakollisista merkinnöistä mm. tuon juuri mainitun vastuukysymyksen takia. Jopa ne ärsyttävät häiritsi oppituntia, kirja kotona jne. merkinnät ovat pakollisia, ei mikään kosto tai nautinto opettajille. Jos merkintöjä eli todisteita ei ole, ei ns. jatkuvan näytön perusteella voi laskea arvosanaa alaspäin vaikka syytä olisi. Ja mikä tärkeämpää, apua on vaikea saada sitä kaipaavalle oppilaalle, jos wilmasta ei näy että ongelmia on.

Esim. yläkoulussa opettajalla on jatkuvasti sata ellei satoja oppilaita, jotka anovat lomia ja etätyötä rehtorilta tai luokanvalvojalta. Ihan jo yksityisyyden suojan takia on olennaista, että opettaja merkitsee pelkän poissaolon ja joku muu asiasta paremmin tietävä sitten vaihtaa sen tarvittaessa luvalliseksi.

Harvoin kannattaa lähtökohtaisesti olla niin epäluuloinen muita kohtaan että tuomitsee kaiken, mitä ei ehkä vain ymmärrä.

Vierailija

Ap jatkaa.

Siis kyse ei ole lääkärintodistuksella sovitusta etäopetuksen järjestämisestä. Järjestän muuten opetuksen ihan itse viimeiset
kaksi viikkoa. Muutamassa aineessa on jo käyty kirja loppuun mm. äidinkieli ja matikka.

Opetushallitus antaa omat ohjeet:
"Etäopetus päättyy 14.5.2020."

Meidän lasten koululla viisveisataan Opetushallituksen ohjeista.

Ai niin, ne taisi olla suosituksia?

Kuten luokkien jakamiseen, koulun alkamisen porrastamiseen, ruokailun järjestämiseen luokissa ym. liittyvät ohjeet.

Olisi hienoa kuulla, miten muilla on opetus kotona onnistunut 14.5. jälkeen?

Siis niiltä, joilla on lapsia ja joiden lapset on luvalla poissa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tässä on malliesimerkki siitä, miten ei kyetä ajattelemaan kuin omaa napaa.

Opettaja opettaa ne 25 muuta lasta päivällä, välitunnit selvittelee tiesmitä asioita ja kirjaa wilmamerkintöjä, harvoin ehtii vessassakaan käydä jos aikoo olla ajoissa seuraavalla tunnilla. Oppituntien päätyttyä alkaa muiden töiden ja seuraavan päivän suunnittelun aika ja silloin myös lähetetään ne etätehtävät ja käydään niitä läpi (btw tosiaankin ilman korvausta).

Ja mitä wilmaan tulee, kyse on tosiaankin pakollisista merkinnöistä mm. tuon juuri mainitun vastuukysymyksen takia. Jopa ne ärsyttävät häiritsi oppituntia, kirja kotona jne. merkinnät ovat pakollisia, ei mikään kosto tai nautinto opettajille. Jos merkintöjä eli todisteita ei ole, ei ns. jatkuvan näytön perusteella voi laskea arvosanaa alaspäin vaikka syytä olisi. Ja mikä tärkeämpää, apua on vaikea saada sitä kaipaavalle oppilaalle, jos wilmasta ei näy että ongelmia on.

Esim. yläkoulussa opettajalla on jatkuvasti sata ellei satoja oppilaita, jotka anovat lomia ja etätyötä rehtorilta tai luokanvalvojalta. Ihan jo yksityisyyden suojan takia on olennaista, että opettaja merkitsee pelkän poissaolon ja joku muu asiasta paremmin tietävä sitten vaihtaa sen tarvittaessa luvalliseksi.

Harvoin kannattaa lähtökohtaisesti olla niin epäluuloinen muita kohtaan että tuomitsee kaiken, mitä ei ehkä vain ymmärrä.

Kiitos tästä vastauksesta!

Ei millään pahalla, mutta miksi teet sen kaiken?

Meillä on ollut monta opettajaa, varsinkin luokanopettajaa, jotka eivät käytä wilmaa ollenkaan. Poissaoloja ei merkitä jne. Näitä on ollut jo kaksi omalla lapsellani.

Missä menee raja, mihin kannattaa suostua?

Tuo on todellakin väärin, että ilman lisäkorvausta pitää tehdä ylimääräiset etäopiskeluun liittyvät työt!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa.

Siis kyse ei ole lääkärintodistuksella sovitusta etäopetuksen järjestämisestä. Järjestän muuten opetuksen ihan itse viimeiset
kaksi viikkoa. Muutamassa aineessa on jo käyty kirja loppuun mm. äidinkieli ja matikka.

Opetushallitus antaa omat ohjeet:
"Etäopetus päättyy 14.5.2020."

Meidän lasten koululla viisveisataan Opetushallituksen ohjeista.

Ai niin, ne taisi olla suosituksia?

Kuten luokkien jakamiseen, koulun alkamisen porrastamiseen, ruokailun järjestämiseen luokissa ym. liittyvät ohjeet.

Olisi hienoa kuulla, miten muilla on opetus kotona onnistunut 14.5. jälkeen?

Siis niiltä, joilla on lapsia ja joiden lapset on luvalla poissa.


Kenen kanssa te nyt olette sopineet etäopetuksesta ja mikä oli ongelma?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa.

Siis kyse ei ole lääkärintodistuksella sovitusta etäopetuksen järjestämisestä. Järjestän muuten opetuksen ihan itse viimeiset
kaksi viikkoa. Muutamassa aineessa on jo käyty kirja loppuun mm. äidinkieli ja matikka.

Opetushallitus antaa omat ohjeet:
"Etäopetus päättyy 14.5.2020."

Meidän lasten koululla viisveisataan Opetushallituksen ohjeista.

Ai niin, ne taisi olla suosituksia?

Kuten luokkien jakamiseen, koulun alkamisen porrastamiseen, ruokailun järjestämiseen luokissa ym. liittyvät ohjeet.

Olisi hienoa kuulla, miten muilla on opetus kotona onnistunut 14.5. jälkeen?

Siis niiltä, joilla on lapsia ja joiden lapset on luvalla poissa.


Kenen kanssa te nyt olette sopineet etäopetuksesta ja mikä oli ongelma?

Lukee alussa "rehtorin luvalla".

Ongelma: koulupakko?

Opettajat jatkaa etäopetusta?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tässä on malliesimerkki siitä, miten ei kyetä ajattelemaan kuin omaa napaa.

Opettaja opettaa ne 25 muuta lasta päivällä, välitunnit selvittelee tiesmitä asioita ja kirjaa wilmamerkintöjä, harvoin ehtii vessassakaan käydä jos aikoo olla ajoissa seuraavalla tunnilla. Oppituntien päätyttyä alkaa muiden töiden ja seuraavan päivän suunnittelun aika ja silloin myös lähetetään ne etätehtävät ja käydään niitä läpi (btw tosiaankin ilman korvausta).

Ja mitä wilmaan tulee, kyse on tosiaankin pakollisista merkinnöistä mm. tuon juuri mainitun vastuukysymyksen takia. Jopa ne ärsyttävät häiritsi oppituntia, kirja kotona jne. merkinnät ovat pakollisia, ei mikään kosto tai nautinto opettajille. Jos merkintöjä eli todisteita ei ole, ei ns. jatkuvan näytön perusteella voi laskea arvosanaa alaspäin vaikka syytä olisi. Ja mikä tärkeämpää, apua on vaikea saada sitä kaipaavalle oppilaalle, jos wilmasta ei näy että ongelmia on.

Esim. yläkoulussa opettajalla on jatkuvasti sata ellei satoja oppilaita, jotka anovat lomia ja etätyötä rehtorilta tai luokanvalvojalta. Ihan jo yksityisyyden suojan takia on olennaista, että opettaja merkitsee pelkän poissaolon ja joku muu asiasta paremmin tietävä sitten vaihtaa sen tarvittaessa luvalliseksi.

Harvoin kannattaa lähtökohtaisesti olla niin epäluuloinen muita kohtaan että tuomitsee kaiken, mitä ei ehkä vain ymmärrä.

"Juuri näin. Wilmamerkintöjen merkitys on tiedottamisen lisäksi oppilaalle ja huoltajalle olla erännlaisena päiväkirjana opettajalle, miten huolellisesti oppilas on työnsä tunnilla tehnyt! Huolellisuus on osa oppiaineen arviointia opetussuunnitelmankin mukaan. Jos kirjaa ja kynää ei ole lähimainkaan kaikilla tunneilla, kertoo se jo paljon huolellisuudesta osallistua oppiaineen työskentelyyn. Perseily, ilkivalta ja muu terrorisointi näkyy oppilaan numerossa, jos ei pysty asiallisesti tekemään mitään. "

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on malliesimerkki siitä, miten ei kyetä ajattelemaan kuin omaa napaa.

Opettaja opettaa ne 25 muuta lasta päivällä, välitunnit selvittelee tiesmitä asioita ja kirjaa wilmamerkintöjä, harvoin ehtii vessassakaan käydä jos aikoo olla ajoissa seuraavalla tunnilla. Oppituntien päätyttyä alkaa muiden töiden ja seuraavan päivän suunnittelun aika ja silloin myös lähetetään ne etätehtävät ja käydään niitä läpi (btw tosiaankin ilman korvausta).

Ja mitä wilmaan tulee, kyse on tosiaankin pakollisista merkinnöistä mm. tuon juuri mainitun vastuukysymyksen takia. Jopa ne ärsyttävät häiritsi oppituntia, kirja kotona jne. merkinnät ovat pakollisia, ei mikään kosto tai nautinto opettajille. Jos merkintöjä eli todisteita ei ole, ei ns. jatkuvan näytön perusteella voi laskea arvosanaa alaspäin vaikka syytä olisi. Ja mikä tärkeämpää, apua on vaikea saada sitä kaipaavalle oppilaalle, jos wilmasta ei näy että ongelmia on.

Esim. yläkoulussa opettajalla on jatkuvasti sata ellei satoja oppilaita, jotka anovat lomia ja etätyötä rehtorilta tai luokanvalvojalta. Ihan jo yksityisyyden suojan takia on olennaista, että opettaja merkitsee pelkän poissaolon ja joku muu asiasta paremmin tietävä sitten vaihtaa sen tarvittaessa luvalliseksi.

Harvoin kannattaa lähtökohtaisesti olla niin epäluuloinen muita kohtaan että tuomitsee kaiken, mitä ei ehkä vain ymmärrä.

"Juuri näin. Wilmamerkintöjen merkitys on tiedottamisen lisäksi oppilaalle ja huoltajalle olla erännlaisena päiväkirjana opettajalle, miten huolellisesti oppilas on työnsä tunnilla tehnyt! Huolellisuus on osa oppiaineen arviointia opetussuunnitelmankin mukaan. Jos kirjaa ja kynää ei ole lähimainkaan kaikilla tunneilla, kertoo se jo paljon huolellisuudesta osallistua oppiaineen työskentelyyn. Perseily, ilkivalta ja muu terrorisointi näkyy oppilaan numerossa, jos ei pysty asiallisesti tekemään mitään. "

Tää ei kosketa itseä, mutta missä numerossa?

Käyttäytyminen?
Ko. aineen arvosana?

Olen aina luullut, että se menee käyttäytymisen arvosanaan.

Musta ap. kirjoittaa tärkeästä asiasta, kun mietitään ensi syksyä, ja miten opetus silloin järjestetään, esim. vuoroviikoin etä- ja lähiopetusta.

Wilma -merkinnät ja opetuskäytännöt pitäisi olla selvät kaikille. Oli sitten oppilas luvalla poissa tai opettajan johdolla etäopetuksessa.

Ja ennen kaikkea, miten opettaja voi opettaa samaan aikaan etänä ja lähiopetusta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi huokaus. Opettajat tekevät ilmaista ekstratyötä laittaessaan niitä tehtäviä ja kokeita myös kotona opiskeleville ja sinä kehtaat valittaa.

Poissaolomerkinnät on sovittu systeemi koulun sisällä miten hoidetaan. Meillä ne merkataan luvallisiksi poissaoloiksi. Jos teillä on selvitettävä - merkinnällä niin kuittaa että luvallinen tai jos sellaista ei ole, niin laita terveyspoissaoloksi.

Toinen vaihtoehto on, että sinä opetat nämä kaikki lapsellesi töiden jälkeen. Saattaisi siitäkin vinkuna kuulua.

Tähän mennessä näkyneet merkinnät:
-luvalla poissa
-poissaolo - koulu selvittänyt
-poissaolo - huoltaja selvittänyt

Eli kaikenlaista merkintää on tullut.

Näin itsekin arvelin, että jotkut opettajat haluaa antaa tuntee, että pysyy muiden mukana koulutyössä. Mutta on silti ristiriitaista, että samaanaikaan, kun tehdään kotona koulutyötä opettajan johdolla, tulee poissaolomerkintä.

Sen vielä ymmärtäisin, jos tulee luvalla poissa.

Muilla ei siis ole ollut vastaavaa?

Taitaa olla koulumme yli-innokkaiden/ylivastuuntuntoisten opettajien omaa sooloilua tai rehtorin puutteelliset ohjeet.

Tuleehan Wilmaan poissaolomerkintä myös sairauden ajalta, vaikka kotona saa ja pitää sairastaa. Sama vaikka lomamatkalta tai hammaslääkärikäynnistä, jos et ole koulussa, olet "poissa", vaikka poissaoloon on lupa ja tekisit tehtävät.

Opettajan pitää jo oman oikeusturvan takia merkitä poissaolot, jos esimerkiksi lapsi alkaa jäädä jälkeen ja tarvitsisi tukiopetusta. Tukiopetustahan ei tule antaa jos lapsi on anotulla lomalla. Jos taas oppilas on sairaana, tukiopetusta annetaan.

Vierailija

Kahta asiaa en oikein ymmärtänyt.

Jos olet anonut lomaa lapsellesi koulusta, niinkuin tuossa tilanteessa pitää, wilmaan ei tule poissaolomerkintöjä, koska sinne tulee automaattisesti kirkkaanvihreä lomamerkintä koko poissaolon ajalta sen jälkeen, kun rehtori on päätöksen lomasta tehnyt.

Ja ovatko tehtävät tosiaan etäopetusta, eli livemeettejä jne.? Ettei olisi kyse siitä, että kun oppilaan on itse loman ajalta selvitettävä tehtävät joka opettajalta ja tehtävä ne itsenäisesti, niin hommaa helpottaakseen opettajat laittavat niitä valmiiksi jo tiedoksi. Jos tuo ärsyttää, niin toinen vaihtoehtohan on toki, että pyydätte kaikki tehtävät kerralla jo etukäteen, tosin en näe siinä nyt eroa, miksi niitä ei voisi tehdä sitä mukaan kun niitä tulee. Eihän se, jos on lomalla koulutyöstä, tarkoita sitä, että ei tarvitse tehdä koulussa sillä välin tehtäviä koulutöitä. Ja nyt kun sinne ei enää palata tänä keväänä loman jälkeen, onhan ne kokeetkin jollakin tavoin hoidettava.

Vierailija

Sillä opettajalla on 20-30 oppilasta siellä luokassa. Luuletko että hän jotenkin vielä irtoaa samaan aikaan näpyttämään viestejä monelle oppilaalle. Jopa minä ymmärrän tämän vaikka olen lapseton. Ja kun ope laittaa sun lapselle viestiä, niin se ope tekee sen toisiaan VAPAA-AJALLAAN.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa.

Siis kyse ei ole lääkärintodistuksella sovitusta etäopetuksen järjestämisestä. Järjestän muuten opetuksen ihan itse viimeiset
kaksi viikkoa. Muutamassa aineessa on jo käyty kirja loppuun mm. äidinkieli ja matikka.

Opetushallitus antaa omat ohjeet:
"Etäopetus päättyy 14.5.2020."

Meidän lasten koululla viisveisataan Opetushallituksen ohjeista.

Ai niin, ne taisi olla suosituksia?

Kuten luokkien jakamiseen, koulun alkamisen porrastamiseen, ruokailun järjestämiseen luokissa ym. liittyvät ohjeet.

Olisi hienoa kuulla, miten muilla on opetus kotona onnistunut 14.5. jälkeen?

Siis niiltä, joilla on lapsia ja joiden lapset on luvalla poissa.

Tehtävien antaminen ei ole etäopettamista.

Näihin luvallisiin poissaoloihin pätee samat käytönnöt kuin oppilaiden lomamatkapoissaoloihin. Opettaja saa antaa tehtävät halutessaan etukäteen, tämä ei ole siis velvoite. Oppilaan tulee kuitenkin tehdä aika pitkälti samat tehtävät kuin koulussa olevienkin eli kysyä päivän päätteeksi tai vähintään lomamatkan jälkeen kysyä opettajalta/luokkakaverilta, mitä teitte ja tehdä tehtävät jälkikäteen.

Huoltajan tehtävä on taas vastata, että tehtävät tulee tehdyiksi. Ope voi myös jälkikäteen tarkistaa, että ne tosiaan on tehty.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on malliesimerkki siitä, miten ei kyetä ajattelemaan kuin omaa napaa.

Opettaja opettaa ne 25 muuta lasta päivällä, välitunnit selvittelee tiesmitä asioita ja kirjaa wilmamerkintöjä, harvoin ehtii vessassakaan käydä jos aikoo olla ajoissa seuraavalla tunnilla. Oppituntien päätyttyä alkaa muiden töiden ja seuraavan päivän suunnittelun aika ja silloin myös lähetetään ne etätehtävät ja käydään niitä läpi (btw tosiaankin ilman korvausta).

Ja mitä wilmaan tulee, kyse on tosiaankin pakollisista merkinnöistä mm. tuon juuri mainitun vastuukysymyksen takia. Jopa ne ärsyttävät häiritsi oppituntia, kirja kotona jne. merkinnät ovat pakollisia, ei mikään kosto tai nautinto opettajille. Jos merkintöjä eli todisteita ei ole, ei ns. jatkuvan näytön perusteella voi laskea arvosanaa alaspäin vaikka syytä olisi. Ja mikä tärkeämpää, apua on vaikea saada sitä kaipaavalle oppilaalle, jos wilmasta ei näy että ongelmia on.

Esim. yläkoulussa opettajalla on jatkuvasti sata ellei satoja oppilaita, jotka anovat lomia ja etätyötä rehtorilta tai luokanvalvojalta. Ihan jo yksityisyyden suojan takia on olennaista, että opettaja merkitsee pelkän poissaolon ja joku muu asiasta paremmin tietävä sitten vaihtaa sen tarvittaessa luvalliseksi.

Harvoin kannattaa lähtökohtaisesti olla niin epäluuloinen muita kohtaan että tuomitsee kaiken, mitä ei ehkä vain ymmärrä.

"Juuri näin. Wilmamerkintöjen merkitys on tiedottamisen lisäksi oppilaalle ja huoltajalle olla erännlaisena päiväkirjana opettajalle, miten huolellisesti oppilas on työnsä tunnilla tehnyt! Huolellisuus on osa oppiaineen arviointia opetussuunnitelmankin mukaan. Jos kirjaa ja kynää ei ole lähimainkaan kaikilla tunneilla, kertoo se jo paljon huolellisuudesta osallistua oppiaineen työskentelyyn. Perseily, ilkivalta ja muu terrorisointi näkyy oppilaan numerossa, jos ei pysty asiallisesti tekemään mitään. "

Tää ei kosketa itseä, mutta missä numerossa?

Käyttäytyminen?
Ko. aineen arvosana?

Olen aina luullut, että se menee käyttäytymisen arvosanaan.

Musta ap. kirjoittaa tärkeästä asiasta, kun mietitään ensi syksyä, ja miten opetus silloin järjestetään, esim. vuoroviikoin etä- ja lähiopetusta.

Wilma -merkinnät ja opetuskäytännöt pitäisi olla selvät kaikille. Oli sitten oppilas luvalla poissa tai opettajan johdolla etäopetuksessa.

Ja ennen kaikkea, miten opettaja voi opettaa samaan aikaan etänä ja lähiopetusta.

Työskentelytaidot on osa ko. aineen arvosanaa. Käyttäytyminen arvioidaan erikseen.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla