Tupakalta haisevan asunnon osto? Huono idea?
Kävin asuntonäytössä ja jo heti kynnyksen yli asunnosta löyhähti ummehtunut tupakan haju. Kaikki sisäpinnat näyttivät vähän keltaisilta, kylppäri ja keittiö olisi uusittava, laminaatti oli ruma ja huonolaatuinen, ja seinissä oli maalin alla joku ruma röpeloinen päällyste. Asunto on pieni yksiö (n. 30 m2) ja hinta on myös pieni (vähän yli 110000), mutta mielestäni tosi yläkanttiin nähden asunnon kunnon.
Miten pahalta tuo kämppä kuulostaa remppamielessä? Laskeskelin että tuohon saisi tärvättyä ainakin 20 000 euroa, ja sitten tuon pienen tupakkakopin hinnaksi tuleekin jo 130 000. Ja tuolla summalla löytää jo kaksioita, ja viela paremmassa kunnossa olevia.
Kommentit (32)
Tupakanhajun saa kyllä asunnosta pois. Jos seinissä on tapetti niin ne pois, seinät tasoitetaan, laminaatti poistetaan. Tilalle uusi laminaatti ja seinät maalataan. Näillä keinoilla lähtee varmasti pahin haju. Lisäksi voi harkita vielä tuota otsonointia, mikä ei paljoa maksa. Itse olen saanut remppakämpistäni hajut pois pelkällä maalauksella ja lattian uusimisella.
Vierailija kirjoitti:
Ostin asunnon, ja edellisen omistajan hajuveden tuoksu pois tuli vasta kolmen vuoden jälkeen.
Hyi kamala, miksi niin monet ovat kamalia haisunäätiä! Itse saan hengenahdistusta voimakkaista tuoksuista, suitsukkeista, hajustekynttilöistä ja kaikesta tuollaisesta roskasta. Ikean esanssikynttilät ovat pahimpia, niiden ei tarvitse olla edes sytytettynä niin haistan ja MAISTAN sen saippuamaisen hajun suuni takaosassa. Tupakka tuntuu vain ummehtuneelta, en ole ikinä ollut savussa pidempää aikaa niin en tiedä miten reagoisin siihen. Ehkä raikkaampi kämppä on kuitenkin parempi minulle.
- ap
Meille kiinteistönvälittäjä selitti näytöllä tuosta otsonoinnista. Ei silti uskallettu kyseistä kämppää ostaa ja lähteä kokeilemaan, jos se haju ei olisikaan lähtenyt.
Vierailija kirjoitti:
Meille kiinteistönvälittäjä selitti näytöllä tuosta otsonoinnista. Ei silti uskallettu kyseistä kämppää ostaa ja lähteä kokeilemaan, jos se haju ei olisikaan lähtenyt.
Minä kyllä ihmettelisin välittäjälle/myyjälle, miksi otsonointia ei sitten ole jo tehty, jos se kerran ongelman ratkaisee, vaikuttaisihan se heti hintaan ja myyntiaikaan.
Olen itse myymässä juuri asuntoa ja monen kohdalla ostajat tuntuu olettavan että asunto on uutta vastaavassa kunnossa, mutta eivät ole valmiita maksamaan uuden hintaa. Tällä alueella on uusiakin myynnissä, hinta toki on niissä noin 30% enemmän. Sattumalta moni ostaja on sellainen joka on etsinyt asuntoa jopa vuosia.
Jos asunto ei ole mielestäsi hintansa arvonen, niin älä osta sitä. Osta sellainen joka on hintaansa vastaavassa kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä ihmettelisin välittäjälle/myyjälle, miksi otsonointia ei sitten ole jo tehty, jos se kerran ongelman ratkaisee, vaikuttaisihan se heti hintaan ja myyntiaikaan.
Mitä järkeä on otsonoida asuntoa, jossa hajun lähde edelleen asuu?
Parempi se otsonointi on tehdä sitten kun vanhan asukkaan haisevat kamat on viety pois.
Ei lähde otsonoinnilla. Seinien maalaus AkroStop eristyspohjamaalilla. Kattojen maalaus Tixomatt:lla. Kaikki kaapistot ja kiintokalusteet vaihtoon.
Kyllä se tervainen aromi noilla rauhottuu, eli tuosta maalin menekistä ja keittiökalusteiden hinnasta voi vähän laskeskella hintaa, jos itse tekee.
Ei voi asua pariin viikkoon maalauksesta tuolla, koska liuotinohenteinen maali.
Tupakansavun ja muut hajut saa kyllä pois kun maalaa kaikki pinnat, vaihtaa muovimatot uusiin tai hioo parketin. Kiineteitä kalusteita ei tarvitse vaihtaa mutta ne joutuu maalaamaan. Otsonointiakin voi yrittää mutta sekin maksaa. Jos hintapyynti ei miellytä niin aina voi tarjota. Myyjä saattaa olla suostuvainen kun perustelee tarjouksensa asunnon remontoimiseen kuluvalla rahalla. Sinänsä ei ole myyjän ongelma mitä ostaja asunnolle tekee mutta asunnon kun voi olla hintaa alnetava tekijä. Onko myyjä välittäjä vai omistaja itse? Molemmat voivat kokeilla kepillä jäätä ja hp siksi epärealistinen. Toki sijainti yms. vaikuttaa myös.
Ap taitaa olla pääkaupunkiseudulta?
Terveisin: 80 000e, rivitalon päätykaksio 50 neliötä, ei tupakanhajua.
Jos ostat, niin pura kaikki pinnoille asti ja sitten firmasta otsonointi.
Ei tuo remppamielessä pahalta kuulosta, mutta on aihetta hintaneuvotteluihin, tarjoa reilusti alempaa hintaa. Yksiöt ovat kyllä muutenkin hiukan kalliimpia neliöhinnaltaan kuin kaksiot ja kolmiot joten siltä osin ei kannata ihan suoraan verrata yksiöitä kaksioihin.
Muista, että jos haju on pesiytynyt rakenteisiin, et pääse edes noilla remonteilla, vaan kaikki on purettava. Tässä olisi viisasta hankkia ennen tarjouksen tekemistä ammattilaisen mielipide hajusta ja sen mahdollisesta poistosta.
minulla ei olisi ongelmaa tehdä valintaa, jos olisi valittavana yksiö ja kaksio.
Ei tuollainen kaupaksi mene tuolla hinnalla kuitenkaan, joten tarjoa reilusti vähemmän. Mitäs oli entinen omistaja niin pälli, että turmeli asuntonsa. Oppirahat.