Mitä ajattelet jos näet jonkun käyttävän kangasmaskia?
Yskähtelee välillä ja on muutenkin kärsivän oloinen flunssan ja siitepölyallergian vuoksi.
Kommentit (52)
Ajattelen pelokasta äitiäni. Hän on 68-vuotias ja asuu syrjäkylällä ja haluaisi käyttää maskia kaupassa käydessään, mutta niitä ei enää myydä missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen, että hän suojaa muita. Mitä muuta siitä voisi ajatella?
Onhan niitä maskien käyttäjien pilkkaajia monella paikkakunnalla. Oma, riskiryhmään kuuluva, vanhussukulaiseni ei uskalla käyttää ostamaansa kangasmaskia koska aikuiset miehet huutavat ja sylkevät päälle. Totesi, että käy sitten vielä harvemmin ruokakaupassa.
Jos minulle tulisi joku julli aukomaan päätään niin antaisin kyllä sellaisen litsarin, että räkä jäisi julkinen kurkkuun.
Missä päin tuollaista on?
Vierailija kirjoitti:
Mietin, että noinkohan vanhasta pöytäliinasta ommelusta maskista on kenenkään kannalta mitään virkaa, mutta samapa tuo minulle on. Jos joku pitää sellaista maskia, jollaisia näkee terveydenhuollonpuolella, mietin että jättäisivät ne vähissä olevat maskit sinne missä niitä osataan käyttää oikein ja tarve todellinen.
Kangasmaski ommellaan yleensä tiheäkudoksisesta puuvillaisesta keittiöpyyhkeestä. Päällimmäisen kerroksen voi sitten tehdä jostain sellaisesta kankaasta, jossa on miellyttävä kuvio ja kangas kestävän vähintään 60-asteisen pesun.
Jos et usko niin laita Googleen hakusanoiksi tea towel mask.
Nyt vanhat ja laadukkaat keittiöpyyhkeet ovat arvossa arvaamattomassa nimenomaan laadun ja langantiheyden vuoksi. Parempi kangasmaski kuin ei mitään etenkin jos yskii tai niiskuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen pelokasta äitiäni. Hän on 68-vuotias ja asuu syrjäkylällä ja haluaisi käyttää maskia kaupassa käydessään, mutta niitä ei enää myydä missään.
Joissain pienillä paikkakunnilla kauppias on ottanut paikallisten ompelemia maskeja myyntiin.
Ajattelen, että hyvä juttu. Ei pärski kenenkään päälle.
Kangasmaskeja tullee aika pian yleisesti saataville. Uskoisin, että parin viikon kuluttua on myynnissä ainakin Prismoissa, Cittareissa ja Tokmanneilla.
R-collection ottaa jo ennakkovarauksia maskeista.
Hyvä, että vastuullisiakin ihmisiä vielä löytyy.
Niin ajattelen.
Ajattelen että fiksu ihminen edellyttäen että käyttää maskia niin kuin sitä kuuluu käyttää... niin ettei koskettele sitä eikä ota välillä pois suun ja nenän edestä.
Ajattelen, että on nälkä ja kesärenkaat pitäisi vaihtaa ja mökki maalata.
Miten ajattelet minun tietävän saati olevan varma siitä että hän yskähtelee juuri siitepölyallergian vuoksi? Ja mikä saa minut vakuuttumaan siitä ettei hän voisi olla siitepölyallergian lisäksi koronaviruksen kantaja ja tartuttaja?
Testing the efficacy home made masks: https://www.researchgate.com/profile/Katy-Anne_Thompson2/publication/25… .
Vierailija kirjoitti:
Miten ajattelet minun tietävän saati olevan varma siitä että hän yskähtelee juuri siitepölyallergian vuoksi? Ja mikä saa minut vakuuttumaan siitä ettei hän voisi olla siitepölyallergian lisäksi koronaviruksen kantaja ja tartuttaja?
Eikö se ole hyvä, että on sitten välissä kolme kerrosta kangasta, ettei köhi päälle?
Ajattelen, että on kipeä ja ihan hyvä että silloin käyttää... tosin voisivat sitten nopeasti painua kotiinsa sairastamaan.
Että joko kuuluu riskiryhmään, tai on vähän höpö.
no..arvostan tietenkin. On kaksi eri asiaa ihmisiä.:
Ne jotka ovat lukeneet tiedettä.ja luottavat siihen,
Ne, jotka eivät.
Ihmisiä on historian mukaan kuollut miljoonia turhaan.
Koska ei uskottu tiedettä.
Mua yskitti kovasti kaupassa yks päivä. Ihan vaan niinkin tyhmästä syystä että nielaisin ja jotenkin meni sylki väärään kurkkuun ja sit sitä piti köhiä pois. Ja samalla yritin olla yskimättä, kun nolotti että nyt muut luulee että tulin sairaana kauppaan. Ja yskitti sitä kovempaa mitä enemmän yritin sitä pidätellä. Yskäkohtausta jatkui puolisek minuuttia, eli ikuisuuden siellä maitohyllyn edessä, hävetti älyttömästi. Teki mieli huutaa perään ”ei oo koronaa! Ei oikeesti ole! Anteeksi!”.
Tavallaan ois ollut hyvä jos olis ollut hengityssuojain, mutta tavallaan onneksi ei ollut.. oisko mua hävettänyt sit vaan enemmän? Jengi ois luullut että oon sairas..
No eniveis mä aion ommella huomenna kymmenisen maskia ja aion jatkossa käyttää niitä, se on vastuullista.
Olen pahoillani että hän on saanut hankittua vain kangasmaskin joka ei suojaa kunnolla.
T. Kalliit ammattitason ffp3 luokan maskit käytössä, joka kerta aina uusi (ja on myös lasit, hanskat jne)
Vierailija kirjoitti:
Yhteenvetona kuluneiden viikkojen uutisoinnista ajattelen, että siellä joku käyttää maskia, joka on hyödytön, mutta pelastaa ihmishenkiä, suojautuakseen koronalta, joka on pikku flunssa, mutta aikamme pahin tappaja.
Ei suojautuakseen, vaan suojellakseen muita. Itselle tuleva suoja on marginaalinen ja aiheutuu lähinnä siitä, että muistaa olla koskettelematta kasvojaan. (Ja jos maski ei pysy naamalla ilman jatkuvaa nykimistä, niin silloin tulee lähinnä haittaa, mutta jos onnistuu löytämään sellaisen joka pysyy, niin kyllä oikeasti toimii muistutuksena! Suosittelen sellaista oikean kirurgin maskin muotoista, siinä on ainakin käytössä testattu malli.)
Mulla siitepölyallergikkona maski tuntuisi kyllä vähentävän myös köhimistä ja aivastelua, kun ei kaikki katupöly lennä suoraan nenään ja suuhun.
Minä näen niitä päivittäin työpaikallani ja itsellänikin on. Ihan esimiehen määräyksestä. Meillä ne eivät ole omaksi vaan asiakkaan suojaksi. Kenenkään en ole kuullut köhivän tai niiskuttavan.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen, että on kipeä ja ihan hyvä että silloin käyttää... tosin voisivat sitten nopeasti painua kotiinsa sairastamaan.
Pakkohan ihmisen on välillä ostaa tuoretta ruokaakin. Siitepölyallergia on sairaus, jota voi hoitaa käsikauppalääkkeillä. Ne eivät kuitenkaan poista allergiaa vaan ne lievittävät oireita.
Koronapotilaalla on ennen keuhkojen bakteeritulehdusta kuiva yskä.
Siitepölyallergisella on selvästi räkäinen yskä koska sitä räkää valuu nenänielusta kurkusta alas. Jos on vielä astma niin keuhkot pukkaavat myös limaa. Siitepölyallergia ei tartu muihin ihmisiin.
Senpä takia kannattaa laittaa nakin mentävä aukko suun kohdalle. ;)