Vierailija

Minun on vähän vaikea uskoa, että yhtäkkiä jokaisella terveen näköisellä kaikin puolin reippaan oloisella ihmisellä tässä maassa on perussairaus tai erityinen riski nyt, kun korona rantautui tänne. Mitä ne sairaudet ovat ja miksi ne eivät näy mitenkään, kuulu puheissa eivätkä esim. estä matkustamasta eksoottisissa matkakohteissa? Olen yllättynyt, miksi läheisimmät ystävänikään eivät ole koskaan maininneet mistään tuollaisesta aiemmin.

Sivut

Kommentit (94)

Vierailija

No esimerkiksi tulehduksellinen suolistosairaus puhkeaa yleensä alle kolmekymppisenä ja sitä saattaa olla hyvinkin terveen näköinen ulkoisesti, mutta todellisuudessa elämä voi olla aika rajoittunutta ja oireilevaa. Lisäksi sairauteen kuuluu hyvät ja huonot vaiheet ja tämä on sellainen sairaus ettei siitä välttämättä aina huvita muille avautua, etenkään yhtään vieraimmille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Olen terveen näköinen kolmekymppinen, harrastan liikuntaa päivittäin, minulla on terveelliset elämäntavat ja olen yleensä aika iloinen. Elämänasenteeni on hyvin positiivinen enkä murehdi tulevaa.

Odotan dialyysihoitoja ja elinsiirtoa.

Kaikki eivät puhu avoimesti sairauksistaan.

Vierailija

https://kotiliesi.fi/terveys/sairaudet-ja-oireet/perussairaudet-mita-ne-...

"Perussairaus on krooninen tai pitkäaikainen sairaus tai sairauden hoitoon käytettävä lääkitys, joka heikentää henkilön yleiskuntoa ja vastustuskykyä”

"Perussairaus on hankala määritellä, sillä se voi olla käytännössä mikä tahansa tauti, jos se heikentää keuhkojen ja sydämen toimintaa ja elimistön vastustuskykyä. Siksi kattavaa listaa perussairauksista ei ole."

"Tietty sairaus ei ole yksiselitteisesti perussairaus tai ei."

"Perussairauksia, jotka voivat tehdä infektioalttiiksi
- Vaikea-asteinen sydänsairaus
- Huonossa hoitotasapainossa oleva keuhkosairaus
- Diabetes, johon liittyy elinvaurioita
- Krooninen maksan tai munuaisen vajaatoiminta
- Vastustuskykyä heikentävä tauti, esim. leukemia tai lymfooma
- Tauti, johon saat vastustuskykyä heikentävää hoitoa (esim. elinsiirto, solunsalpaajat)"

Vierailija

N41 ja olen nyt käynyt muutaman kerran eri syistä lääkärissä (flunssa, polvivamma) ja joka kerran kysyvät sairauksia ja lääkitystä. Kun vastaan, ettei ole, kysyvät vielä uudelleen.

Olen ilmeisesti harvinaisuus tämänikäiseksi.

Vierailija

On tämä sitten kyllä sairas maa. Pitäisiköhän jotain jo tehdä asialle heti kunhan tästä koronasta päästään? Johan tuollainen sairausten määrä vaikuttaa valtion talouteenkin!

Vierailija

No esim diabetes on noin puolella miljoonalla suomalaisella, samoin astma (voi tietty olla molemmat). Siihen päälle kaikki verenpainetaudit, syövät, elinsiirrot, immunosuppressiivisia lääkkeitä muista syistä käyttävät, uniapnea jne jne niin varmasti on enemmän riskiryhmäläisiä kuin ei-riskiryhmäläisiä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi tulehduksellinen suolistosairaus puhkeaa yleensä alle kolmekymppisenä ja sitä saattaa olla hyvinkin terveen näköinen ulkoisesti, mutta todellisuudessa elämä voi olla aika rajoittunutta ja oireilevaa. Lisäksi sairauteen kuuluu hyvät ja huonot vaiheet ja tämä on sellainen sairaus ettei siitä välttämättä aina huvita muille avautua, etenkään yhtään vieraimmille.

Jep. Itse olen terveen ja reippaan näköinen, mutta joudun syömään vastustuskykyä alentavaa lääkettä. Pysyn vapaaehtoisesti kotona.

Vierailija

Annat ap itsestäsi nyt typerän kuvan.

Olen nelikymppinen nainen, sairastanut 20 vuotta koliittia ja nyt saan siihen biologista lääkettä, joka alentaa immuunivastettani. Tämä laittaa minutkin riskiryhmään, vaikka ulospäin olen ihan terve ja reipas.

Vierailija

Olen terveen ja reippaan näköinen kun menen ulos. Kun olen sairaan näköinen ja väsynyt sairaudesta niin pysyn enimmäkseen poissa ihmisten ilmoilta.
Tämä on se yleisin syy, miksi et näe sairaita ja huonokuntoisia ihmisiä joka puolella.

Vierailija

Kuka tahansa voi kuulua riskiryhmään. Luulet olevasi nuori ja kuolematon mutta Huomenna huomaatkin poikkeavan imusolmukkeen kainalossasi... siitä se alkaa. Tervetuloa kuolevaisten joukkoon.

Vierailija

No enpä ole ymmärtänyt, että korkea verenpaine on perussairaus... Eihän tuossa pitäisi olla riskiä, jos sen saa pidettyä lääkityksellä kurissa?

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat