Vierailija

Naisille ei anneta edes välttämättä tasapuolisesti ruutuaikaa tai merkittävää roolia koko elokuvassa. Elokuva läpäisee niin kutsutun Bechdelin testin, jos siinä:

1. esiintyy vähintään kaksi nimettyä naishahmoa
2. jotka keskustelevat keskenään
3. jostakin muustakin kuin miehistä.

Kaikkien kriteerien tulee toteutua ja pitää läpäistä testi jotta elokuvaa voidaan sanoa nykystandarteilla hyväksi ja laadukkaaksi.

Sivut

Kommentit (319)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Mitä jos elokuva kertoo esim. miesten vankilasta?

Olen tavallaan samaa mieltä, mutta poikkeuksia on aina olemassa. Olen mies, mutta mulla on niin sanottuja luovia harrastuksia.

Inhoan latteita naishahmoja, vaikka pidän edelleenkin esimerkiksi Tolkienin työtä arvossa ja arvostan Peter Jacksonin näiden kirjojen pohjalta ohjaamia elokuvia. Naishahmot ovat tosin ehdottomasti Tolkienin heikko kohta.

Kiinnostavassa hahmossa on syvyyttä, hänellä on oma tarinansa ja häneen on helppo samaistua ainakin tarinan jossain kohdassa. Laiskasti toteutettu naishahmo on aina pettymys ja kertoo sekä luovuuden että kerronnan taidon puutteesta.

Mun näkökulmastani tämä on vain tylsää, mutta ehkä tällä on vaikutusta etenkin nuoriin naisiin, tyttöihin ja koko kulttuuriin. En pidä tekemällä tehdystä "feministisestä" huumorista, kirjoista tai elokuvista, mutta mausteena se voi ollakin hyvä juttu.

Vierailija

Niin mutta on sellainen asia kuin raha.On aika ikävä tehdä miljoonia maksavia elokuvia jotka ei kiinnosta ketään ja esim.itse en katso kuin poikkeus tapauksissa naiselokuvia koska ei vaan kiinosta.Naiset ovat erittäin epäkiinnostavia paitsi siinä yhdessä asiassa ja niin....

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miten usein tosielämässä tapahtuu sellaista, että naiset keskustelevat jostain muusta kuin miehistä?

Nuo keskustelevat esim. grillimakkaroista, avaruusolioista, kiljun panemisesta, ydinfysiikasta, kirjallisuudesta, politiikasta, henkilökohtaisista ongelmistaan, filosofiasta tai eräretkistä. Tällaista olen näin sivusta kuullut viime aikoina.

Ehkä tunnen erilaisia ihmisiä kuin sinä, mutta eivät miehetkään jauha jatkuvasti naisista, kaljasta tai seksistä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miten usein tosielämässä tapahtuu sellaista, että naiset keskustelevat jostain muusta kuin miehistä?

Joskus ne kyräilee kolmannesta naisesta tai puu kottaa muuten vaan selkään.

Vierailija

Ei toi aloitus nyt sitä tarkoita, että sotaleffoihin pitäisi ängetä erilaisia naishahmoja.

Mutta kyllä itse tunnistan sen, että elokuvien naiskuva on kapoinen, jos en koskaan elokuvissa näe naishahmoja tai tapahtumia, jotka tunnistan omasta elämästäni.

Vierailija

Hyvin kirjoitettuja naishahmoja on hyvin vähän. Naistenkin ohjaamissa elokuvissa naiset ovat hyvin yksiulotteisia, "yhden luonteenpiirteen" hahmoja. Jo pelkästä ulkonäöstä voi päätellä melkein kaiken hahmosta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hyvin kirjoitettuja naishahmoja on hyvin vähän. Naistenkin ohjaamissa elokuvissa naiset ovat hyvin yksiulotteisia, "yhden luonteenpiirteen" hahmoja. Jo pelkästä ulkonäöstä voi päätellä melkein kaiken hahmosta.

Tämä pitää paikkansa. Ei vastaa ollenkaan sitä, millaisia naiset tosielämässä ovat. Varmaan yhden käden sormet riittäisi hyvin näiden perustyyppien luettelemiseen. Se on ihan pirun tylsää. Usein taitaa riittää vain se, että luettelee ihmisen eri ikävaiheet ja lisää siihen sen ikäisiin naisiin liittyvät stereotyypit. Tähän lisätään mahdollisesti poikatyttö tai femme fatale -aspekti, mutta vain, jos nainen on suht nuori.

Vierailija

Vaimolle tulee usein jokin erittäin sekava väärinymmärryskohtaus, jonka vuoksi jättää miehensä sopivasti selviytymään juonen eteenpäin kuljettamisesta yksin. :)

Vierailija

Tästä siis johtuu se, että kun olen moesystävälleni kertonut, että nähtiin "tyttöjen kanssa" esim kahvilassa ja kerron, että olipa kivaa jutella heidän kanssaan pitkästä aikaa. Niin miehen kommentti on, että "no mitä puhuitte miehistä? Mitä sanoit minusta?" eikä usko, jos sanon , että eipä tullut miehet puheekai. Hän vaan nauraa, että "älä puhu ps-kaa, ainahan naiset puhuu miehistä!"

Musta toi on ollut ihan käsittämätöntä mistä sille on toi kuva tullut.

Me siis saatetaan puhua töistä, politiikasta, lapsista (kaikilla meistä ei ole lapsia, mutta silti niistä puhitaan), omista harrastuksistamme ja ylipäätään ajatuksistamme.

On säälittävää, että miehet luulevat naisten puheenaiheiden pyörivän miehissä.

Ihan yhtä todennäköistä varmaan on, että Jore ja Pertsa saunakaljoillaan puhuvat vain vaimoistaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Olen tavallaan samaa mieltä, mutta poikkeuksia on aina olemassa. Olen mies, mutta mulla on niin sanottuja luovia harrastuksia.

Inhoan latteita naishahmoja, vaikka pidän edelleenkin esimerkiksi Tolkienin työtä arvossa ja arvostan Peter Jacksonin näiden kirjojen pohjalta ohjaamia elokuvia. Naishahmot ovat tosin ehdottomasti Tolkienin heikko kohta.

Kiinnostavassa hahmossa on syvyyttä, hänellä on oma tarinansa ja häneen on helppo samaistua ainakin tarinan jossain kohdassa. Laiskasti toteutettu naishahmo on aina pettymys ja kertoo sekä luovuuden että kerronnan taidon puutteesta.

Mun näkökulmastani tämä on vain tylsää, mutta ehkä tällä on vaikutusta etenkin nuoriin naisiin, tyttöihin ja koko kulttuuriin. En pidä tekemällä tehdystä "feministisestä" huumorista, kirjoista tai elokuvista, mutta mausteena se voi ollakin hyvä juttu.

Miten tehdään ei-lattea naishahmo, jos henkilö on olemassa vain mieshahmon kehitystä tukemassa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen. Ja allekirjoitan tämän täysin. Naishahmot on usein huonosti ja hutiloiden tehtyjä

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tästä siis johtuu se, että kun olen moesystävälleni kertonut, että nähtiin "tyttöjen kanssa" esim kahvilassa ja kerron, että olipa kivaa jutella heidän kanssaan pitkästä aikaa. Niin miehen kommentti on, että "no mitä puhuitte miehistä? Mitä sanoit minusta?" eikä usko, jos sanon , että eipä tullut miehet puheekai. Hän vaan nauraa, että "älä puhu ps-kaa, ainahan naiset puhuu miehistä!"

Musta toi on ollut ihan käsittämätöntä mistä sille on toi kuva tullut.

Me siis saatetaan puhua töistä, politiikasta, lapsista (kaikilla meistä ei ole lapsia, mutta silti niistä puhitaan), omista harrastuksistamme ja ylipäätään ajatuksistamme.

On säälittävää, että miehet luulevat naisten puheenaiheiden pyörivän miehissä.

Ihan yhtä todennäköistä varmaan on, että Jore ja Pertsa saunakaljoillaan puhuvat vain vaimoistaan.

Se kuva tulee leffoista. Siksi ne ovat ongelma.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Läpeensä huonoja ovat siis maailman katsotuimmat ja arvostetuimmat elokuvat. Olipa hyvä, että tämmöinen testi on keksitty.

Kyllä, ne todellakin ovat aika huonoja. En naisena saa kovin paljon irti siitä, että miehet puuhailevat keskenään omia juttujaan ja välillä joku nainen keikistelee ruudulla puolialasti.

Mutta tuollaisia melkein kaikki leffat ovat. Ja vaikka kaikki leffat olisivat paskaa, väkisinkin joku niistä paskaleffoista on se paras ja arvostetuin.

Mistähän johtuu, että innokkaimmat leffaharrastajat ovat enimmäkseen miehiä? Aivan, koska leffat on tehty heille.

Vierailija

Nyt 40 vuotta katsonut miesleffoja, ja olen aika väsynyt niihin. Sankarimiesten uho-leffoja, uhrimiesten itsesäälileffoja, lapsimiesten sekoiluleffoja, koristeena joku geneerinen blondi. En vaan jaksa enää.

Jos elokuvassa ei ole kiinnostavia naishahmoja keskeisissä rooleissa, ja ellei se kerro naisten elämästä jotain relevanttia, en vaan katso. Aika hyvin saa karsittua sitä turhaa paskaa, mitä miesviihdeteollisuus tuuttaa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ap voisi luetella alkuun vaikka vain 5 tällaista elokuvaa, jotka ovat olleet kassamagneetteja ja suunnattomia menestysleffoja? 

Sekö tekee leffasta hyvän, että kaikki käyvät katsomassa sen? Siihen tarvitaan vain rahaa. Kun voit mainostaa että leffa on tähän mennessä maailman kallein, kaikki käyvät katsomassa sen. Pelkkää markkinointia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Nyt 40 vuotta katsonut miesleffoja, ja olen aika väsynyt niihin. Sankarimiesten uho-leffoja, uhrimiesten itsesäälileffoja, lapsimiesten sekoiluleffoja, koristeena joku geneerinen blondi. En vaan jaksa enää.

Jos elokuvassa ei ole kiinnostavia naishahmoja keskeisissä rooleissa, ja ellei se kerro naisten elämästä jotain relevanttia, en vaan katso. Aika hyvin saa karsittua sitä turhaa paskaa, mitä miesviihdeteollisuus tuuttaa. 

Minäkin kyllästyin totaalisesti leffoihin 3-kymppisenä. Luulin että olin vain kasvanut ulos leffoista. Mutta kun kuulin tästä testistä, palat loksahtivat kohdalleen. Ei ihme että en pidä leffoista, kun ne kaikki väheksyvät sukupuoltani.

Testi on muuten kehitetty 80-luvulla eikä oikein mikään ole muuttunut. Naisia on alettu laittaa leffoihin isompiin rooleihin, mutta silti esittämään miesroolia. Vaikka nainen olisi pääosassa, hän ei välttämättä siltikään puhu kuin miesten kanssa.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat