Jäisitkö kotiäidiksi, jos olisi mahdollisuus?
Jäisitkö kotiäidiksi, jos olisi mahdollisuus? Kuinka monta vuotta haluaisit olla kotona? Mahdollisuudella tarkoitan taloudellisesti turvattua tulevaisuutta ja taloudellista mahdollisuutta. Jos jäisit, millä alalalla työskentelet ja mikä on koulutuksesi?
Kommentit (650)
En tosiaankaan jäisi jonkun ääliö miehen armoille. Ehei.
Kun esikoiseni oli vauva, pitkästyin kotona ja palasin töihin ja opintojen pariin hänen ollessaan 8 kk. Kuopus syntyi neljä vuotta myöhemmin ja silloin kotiäitiys tuntui paljon helpommalta ja mielekkäämmältä; olin kotona lähes kaksi vuotta alunperin suunnittelemani vuoden sijaan. Korona-aikaan olin lomautettuna kolme kuukautta ja se on ollut elämäni parasta aikaa! Esikoisella oli etäkoulua, tehtiin kolmistaan metsäretkiä ja ulkoiltiin muutenkin, valmistin kaikki ateriat alusta lähtien itse, nautittiin rauhallisesta tahdista. En tiedä haluaisinko oikeasti luopua työnteosta kokonaan, mutta voisin hyvinkin tehdä esim. 20-tuntista työviikkoa. Työskentelen kaupan alan asiantuntijatehtävässä.
Olin lasten kanssa kotona 6v ja olen (lasten ja nuorten kanssa työskentelevä) psykiatrinen sairaanhoitaja.
Jos rahaa tulis samalla tavalla kuin muutenkin, tekisin joko vähemmän tunteja tai vapaaehtoistyötä. Jotain hyödyllistä haluaisin tehdä, mutta sen ei olisi pakko olla palkkatyötä eikä täyttä työaikaa.
En. Haluan olla tasa-arvoinen puoliso, vanhempi ja perheeni elättäjä sekä veronmaksaja. T. KTM, yhden lapsen äiti.
En pysyvästi, mutta kolmivuotiaaksi lapsen olisi hyvä saada olla kotona.
En todellakaan. Mies voisi jäädä jos haluaa, niin minä voisin jatkaa omaa elämääni ja harrastuksiani. Hirveän raskasta ja ahdistavaa sellainen lapsiperhe-elämä, uupuisin heti kotona vankina lapsen kanssa.
Jäin kotiäidiksi yhdeksäksi vuodeksi hoitamaan neljää lastani. Kun viimeinen täytti 3, palasin töihin. Elämäni paras päätös. Eikä ole kadottanut koskaan. Palkkatöitäkin olen ehtinyt tekemään sen jälkeenkin ihan tarpeeksi.
Sosiaali- ja terveysala
Jäisin, jäisin lopun elämän ajaksi jos mahdollista. Varastopäällikkönä olen, koulutus lukio.
M39
Kyllä jäin. Olin yhdeksän vuotta kotiäitinä ja hoidin neljää lastani. Koskaan ei ole kaduttanut ja oli ehdottomasti paras päätös ikinä. Tekisin saman uudestaan. Töitäkin olen saanut tehdä ihan tarpeeksi paljon kotiäitiajan jälkeenkin.
Sosionomi
En halua riskeerata uraani, jolla ei niin vain pidetä pidempiä taukoja. Pidän työstäni, työkavereistani, alalla ei ole helppo työllistyä ja osaaminen vanhenee nopeasti. En kokisi myöskään oikeaksi tehdä lasta ja laittaa se laitokseen (päiväkotiin) kasvamaan suurimmaksi osaksi hereilläoloajastaan. Siispä en ole hankkinut lapsia, enkä tule hankkimaankaan ellei joku oleellisesti muutu. Jos olisi tarpeeksi rahaa, joku lapsenvahti / kodinhoitajatar ja itselle rajoitetumpi työmäärä voisi olla toimiva yhtälö, tosin hankala sekin pikkulapsen kanssa, kun työ vaatii matkustamista. Onneksi itselle lapset ei ole ollut koskaan kovin tärkeä asia, niin voin jatkaa rauhassa töitäni, joista saan iloa ja kaupanpäällisiksi rahaakin. Jos rahaa olisi olla vaikka loppuelämäksi ilman työssäkäyntiä, voisin harkita kotiäitiyttä useamman vuoden ajan, muuten tuskin en, koska pelko työttömyydestä omalla alalla on liian iso, enkä mielellään vaihda alaa. Kaipaan myös kehittymistä elämässä, en pelkkää toisten hoivaamista.
T. FM