Nyt en ymmärrä: MITÄ JÄRKEÄ ON JUOSTA JUOKSUMATOLLA SISÄLLÄ?
Nykyään monet miehetkin tekevät juoksutreeninsä sisällä, koska "ulkona on aina liian huono sää"... :O Juoksufoorumissa joku kaipaili kaveria virtuaaliselle yhteislenkille (jossa ei siis oikeasti nähdä eikä viestitellä muiden kanssa). Sairasta... tai syrjäytynyttä.
Ihmettelen tuota, koska juuri tuo ulkona oleminenhan on se paras osa liikunnasta. Vai tykkääkö joku oikeasti juostessaankin tuijotella seiniä tai puhelinta?
Pahinta sisäliikunnassa on se, että se ei totuta ulko-olosuhteisiin eikä opeta nauttimaan niistä ja juoksumatto on ihan sikakallis ja antaa täysin väärän kuvan todellisesta juoksukunnosta. Ihmekös että ihmiset lihoo, kun juostessa pysytään paikallaan ja polkupyörää kuljettaa sähkömoottori... :(
Kommentit (411)
On se ihmeellistä kun aikuisillakin riittää tässä maailmassa niin paljon ihmettelemistä.
Mulla on crosstrainer koska olen pahasti ahdistunut ja paniikkihäiriöinen. Ei jää liikunta pois vaikka ei joskus uskalla lähteä ulos. On tuo myös hyvä kun säät on huonot. Se on mun mielenterveydelle erittäin tarpeellinen, voisin paljon huonommin ilman.
Tänään kävin vähän kävelemässä 23 asteen pakkasessa. Ei tuo järin nautinnollista ollut ja oon ollut monta tuntia ihan kohmeessa. Ois pitänyt valita sisätreeni, sitä ois jaksanut pidempään.
Juoksumatto olis ihana mutta ei mahdu kämppään enempää liikuntavälineitä.
Eipähän sada silmille tai liukastu lipoosella. Eikä tuu persuja tai muita mielenvikaisia vastaan. Köyhälistöäkin saattaisi olla hajuaan tartuttamassa.
So? Eikö ole ihan sam, että missä ja miten liikkuu,kunhan liikkuu?
Itselläni on helppo pitää syke oikealla tasolla juoksumatolla juostessa, kestävyysjuoksua jos tekee niin ulkona lähden herkästi juoksemaan liian kovaa, enkä jaksa juosta pitkään. Juoksumatolla rytmi on helpompi pitää. Lisäksi minulla on puolisoni kanssa n. 30 cm pituuseroa, ja jos menemme ulos juoksemaan, mieheni joutuu joko pikakävelemään kun minä juoksen, tai minä joudun juoksemaan henkihieverissä, jos yritän pysyä hänen juoksuvauhdissaan. Juoksumatoilla voimme juosta vierekkäin omaan tahtiin ja kummallakin on kivaa.
Juoksumatolla juostessa on koko matkan maalissa. Voi hidastaa vauhtia milloin tahansa, silti on perillä.
Elämän aikataulutus helpompaa ja aina on hyvä sää.
Vierailija kirjoitti:
Juoksumatolla juostessa on koko matkan maalissa. Voi hidastaa vauhtia milloin tahansa, silti on perillä.
Elämän aikataulutus helpompaa ja aina on hyvä sää.
Ei voi kontata maaliin kun muutoin lentää seinään.
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä kerrostalossa. Ei perkele...
Itse laitoin tuumaisen äänieristematon päiden alle. Kysyin alakerran asukkaalta mitenkä kuuluu? Hän sanoi et häh, mikä?
Juoksumatto on näppärä, on aina valmiina.
Suomessa on usein huono sää, milloin on loskaa, milloin liukasta, milloin nollakeli, milloin kova pakkanen jne.
Juoksumatolle voi vaan nousta ja alkaa juosta/kävellä, ei tarvitse miettiä mitkä vaatteet laittaa ettei tule liian kylmä/kuuma/hiki/liukastu/kastu jne. vain oppi ja shortsit päälle ja menoksi!
Ja tuokin hyvä pointti, ettei lenkkiä tarvitse "suunnitella" etukäteen, jaksaako tänään pitkä, lyhyen, vai keskimatkan lenkin. Aloittaa vaikka lyhyestä, mutta voikin vetää pitkän jos siltä tuntuu, -tai toisin päin.
Katselen samalla telkkaria, aika menee huomaamatta.
Tietyistä syistä en juokse kovin lujaa, mutta "kävelyyn" juoksumatto soveltuu myös hyvin.
Olisko juoksumaton käyttö lasitetulla parvekkeella tai kuistilla hyvä kompromissi?
Juoksumatolla vois vissiin katsella jotain elokuvaa samalla aikansa kuluksi.
Tämä ei ole harjoitus, tervetuloa todellisuuteen!
"Ihmekös että ihmiset lihoo, kun juostessa pysytään paikallaan ja polkupyörää kuljettaa sähkömoottori... :("
Vai että ihmiset lihoo koska juoksevat juoksumatolla. :D Nimenomaan ongelma on se, ettei suomalaiset pullamössöt juokse edes sillä juoksumatolla.
Ja kyllä, juoksen itsekin talvikauden matolla. Ei kiinnosta nokka vuotaen liukastella tuolla ulkona.
Ulkona juokseminen on vaarallista. Ulkona liikkuu pääasiassa koirankusettajia. Jatkuvasti saa pelätä milloin koira hyökkää kimppuun.
Itse en ainakaan menisi tuonne kylmään ja pimeeseen juoksemaan. Ehkä sitten kesällä muutamana päivänä, kun ei sada.
Sairastan neurologista sairautta, mikä vaikuttaa jalan toimintaan. Juoksumatolla pystyn juoksemaan jopa 15 min ( minulle se on paljon), koska matto tavallaan ohjaa ja auttaa tekemistä. Ulkona ei oikein onnistu, kun yrittää tehdä kaiken itse. Mutta jos voisin valita, juoksisin ulkona, kuten tein ennen sairastumistani. Kävelen kyllä ulkona, tosin hitaammin kuin matolla.
Täällä on liukasta ja pakkasta. Eilen oli -31 astetta. Ei hyvät olosuhteet juoksemiselle.
Juoksumatolla on kevyempi juosta kuin ulkona mutta näyttää hienolta, matto rullaa sähköllä jalkojen alla ja jalkoja vaan heilutellaan. Ulkona juostessa energiaa kuluu kehon liikuttamiseen eteenpäin+mäet.
Vierailija kirjoitti:
Jaa jaa, nostettu taas tämmöinen vanha ja paska ketju. Pitäisi poistaa nämä vanhat ketjut.
Miksi? Etkö tosielämässä keskustele samasta aiheesta kuin yhtenä päivänä? Et koskaan keskustele ystäviesi kanssa kuin jostain uudesta aiheesta? Vanhentuuko keskustelunaiheesi?
Voihan juoksumaton laittaa uloskin. Nostaa pihalle ulko-oven viereen ja eikun menoksi. Ja eihän juoksumatolla juosta paikallaan, vaan koko ajan on siirrettävä jalkaa toisen eteen, jos haluaa pysyä juoksumaton vauhdissa mukana. Ei juoksumatto ole tavallinen matto. Mikä on sikakallis? Normaalisti tienaavalle halpa ostos.