Nyt en ymmärrä: MITÄ JÄRKEÄ ON JUOSTA JUOKSUMATOLLA SISÄLLÄ?
Nykyään monet miehetkin tekevät juoksutreeninsä sisällä, koska "ulkona on aina liian huono sää"... :O Juoksufoorumissa joku kaipaili kaveria virtuaaliselle yhteislenkille (jossa ei siis oikeasti nähdä eikä viestitellä muiden kanssa). Sairasta... tai syrjäytynyttä.
Ihmettelen tuota, koska juuri tuo ulkona oleminenhan on se paras osa liikunnasta. Vai tykkääkö joku oikeasti juostessaankin tuijotella seiniä tai puhelinta?
Pahinta sisäliikunnassa on se, että se ei totuta ulko-olosuhteisiin eikä opeta nauttimaan niistä ja juoksumatto on ihan sikakallis ja antaa täysin väärän kuvan todellisesta juoksukunnosta. Ihmekös että ihmiset lihoo, kun juostessa pysytään paikallaan ja polkupyörää kuljettaa sähkömoottori... :(
Kommentit (411)
Onko sulla kompassi? Koska sun suunta on vähän hukassa.
Mä juoksen pääsääntöisesti ulkona ympäri vuoden. Talvella käyn välillä kuntosalilla juoksemassa matolla, kun ulkona on esimerkiksi tosi kylmää, jäistä, liukasta, paljon uutta lunta ja reitit auraamatta ym. Juoksumatolla juokseminen on aika tylsää, mutta kyllä sillä hyvän treenin saa, kun säätää esimerkiksi vauhdin riittävän kovaksi. Sillä pystyy juoksemaan myös intervalleja, mikä onkin tosi raskasta.
Ulkona juokseminen on paljon kivempaa, mutta Suomen oloissa joskus tosi haastavaa. Lisäksi ulkona juostessa voi tietysti säädellä lenkin rankkuutta esimerkiksi reittivalinnalla, valita tasaisen jokivarren sijaan mäkinen harjulenkki.
Kyllähän monen pääasiallinen liikunta koostuu ohjatuista jumpista. Itse ahdistaa ajatuskin, kun tykkään liikkua nimenomaan ulkona. Mutta tärkeintä on varmaan se, että ylipäänsä liikkuu. Hyvä, jos on löytänyt itselleen mieluisan tavan.
Ei mitään hätää, vaikka et ymmärrä. Ei kaikkea voi aina ymmärtää. Ymmärtämättömyytesi ei vaikuta kenenkään juoksuharrastukseen, eikä mihinkään muuhunkaan, joten voit olla ihan rauhassa.
Astmaatikko ei välttämättä voi juosta pakkasessa ulkona, mutta sisällä onnistuu. Itsellä näin.
Juoksen ulkona ympäri vuoden. Aika vähän on niin huonoja kelejä, ettei viikkoon saisi 3-5 lenkkiä sovitettua. Talvella käytän hyviä nastakenkiä, ei ole liian liukasta kuin aivan täydellisellä peilijäällä.
Käyttäisin varmaan juoksumattoa jos sellaisen ilmaiseksi saisin, maksaa en jaksaisi, koska on ruma sisustuselementti :) Salille en mene juoksemaan.
Ei lihas tiedä treenataanko sitä sisällä vai ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Mä en kestä talvea enkä kylmää, inhoan sitä ja mulla on lisäksi kylmäurtikaria joka nostaa pakkasessa ihon paukamille ja hengittäminen vaikeutuu. Joten ihan tasan aina kun on pakkasta, mun treeni on juoksumatolla kuntosalilla.
Täällä toinen! En tosin ulkona juostessa saa paukamia, mutta hengitysteihin käy. Pahinta on kuitenkin pientaloalueen puunpolttelijat. Monet metsäisemmät alueet ovat taas hiihtäjille varattu tai kovin jäisiä. Ostin käytettynä juoksumaton, jonka hinta oli samaa luokkaa talvijuoksukenkien kanssa. Juoksumatto on selvästi parantanut juoksukuntoa, kun kynnys lähteä juoksemaan on niin matala. Juoksemisen sijaan saatan kyllä hiihtää ulkona, mutta silloinkin täytyy mennä rauhallisesti.
Muutama syy: 'sää' on aina vakio eikä esim tuule-> suoritus on aina vakio ja voi säätää vauhtia ja kulmaa-> helppo seurata omaa kuntoa kehon tuntemusten ja esim. sykkeen avulla. Helpompi huomata edellisistä ylikunto ja jos on tulossa kipeäksi, kun suoritus vakioitu. Ei tarvitse väistellä koiran ulkoiluttajia, vaunukansaa, pyöräiljöitä skuutteja, woltkuskeja, ennalta-arvaamattoimia lapsia, eläkeläisiä ja muita toikkaroijia. Iskutus jalalle pienempi kuin ulkona. Talvella ei hikiseksi kerralla puolikoneellista pyykkiä. Ohuen paidan ja shortsit voi pestä vaikka suihkussa. Ajankuluksi voi seurata kännykkää, tablettia, läppäriä tai salin telkkaa, muuta salikomediaa ja salipyllyjä. Välissä ja vaihteluna voi aerobista vetää soutulaitteella, spinning/kuntopyörällä, crosstrainerilla, porraskoneella jne. Etekin jos ei vaikka polvet kestä niin pitkää lenkkiä kuin olisi tarve aerobisell treenille. Helppo yhdistää lihaskunto ja aerobinen treeni tarvittaessa. Neste- ja energiahuolto simppeliä, pullo telineessä. Oisko noissa jo perusteluja. Voisi ehkä kysyä mitä järkeä o juosta ulkona. Voihan siitä raittiista ulkoilmasta nauttia vaikka kävellen, puistossa istuskellen, ilman että menee räkä poskella ja pää punaisena.
Nyt on ollut niin liukasta, että käyn ulkona vain hakemassa raitista ilmaa. Pääasiallisen aerobisen treenin teen kotona tai uimalassa.
Olen myös vähän kyllästynyt lähimaisemiin, joten mieluummin liikun kotona ja katson vaikka leffaa tai olen palaverissa.
Ap on osoitus yleisestä tyhmyydestä!
Koska ei iho kestä sitä, että ulkona täytyy niistää 100m välein.
Minulla on suolistosairaus, joka aktivoituu usein liikunnasta, joten kävelen matolla sisätiloissa. Haluaisin kyllä mennä ulos kävelylle, vaan kun täällä lähiössä ei ole niitä kuuluisia puskiakaan...
inttervallivauhdeissa on helpompi pysyä juoksumaton avulla.
Ulkona juokseminen on tylsää. Juoksumatolla voi samalla katsella formuloita.
Yksi perustelu lisää juoksumatolle: siinä juostessa on koko ajan perillä. Tarkoittaa sitä, että uskallan haastaa itseni juoksemaan vielä vähän enemmän kuin luulin jaksavani, kun ei tarvitse miettiä paluumatkaa.
Ja toinen: ei tarvitse kantaa tavaroita. Avaimet eivät hölsky taskussa, aurinkolaseja ei tarvita, vesipullolle ja puhelimelle löytyy paikka ja hikipyyhekin roikkuu siinä sivussa. Vaatetus on aina sopiva, ei palella vaikka hölkkäisin hissukseen.
Puhumattakaan sääolosuhteista, liikenteestä, muista ihmisistä... Salilla, kun juoksen matolla, kuuntelen yleensä podcasteja tai äänikirjaa ja matka taittuu mukavasti, vaikka maisema ei vaihdukaan. Ja tosiaan, voin keskittyä vain siihen hetkeen, kun ei tarvitse seurata liikennettä, kuoppia, töyssyjä, jäätä, juurakoita, vastaantulijoita...
Vierailija kirjoitti:
Juoksen pääsääntöisesti ulkona mutta minulla tulee yli -15 asteessa juostessa aina kurkkukipeäksi ja täällä pohjoisessa on monestikin enemmän pakkasta. Juoksumatto pelastaa silloin kun ei olosuhteiden vuoksi pääse ulos juoksemaan.
Onhan maailmassa tyyppejä jotka ovat huoneessa juosseet maratoonin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten keväisin on helpompaa juosta ulkona jos on käynyt matolla? Osaatko selittää miksi juoksukunto paranee kun juoksee?
Jotkut ainakin saavat katupölystä oireita.
Köyhällä (ap) ei ole varaa juoksumattoon 🙂
Jaa jaa, nostettu taas tämmöinen vanha ja paska ketju. Pitäisi poistaa nämä vanhat ketjut.
Muutaman kerran pahasti kaatuneena pelkään talvella liukkautta.