Nyt en ymmärrä: MITÄ JÄRKEÄ ON JUOSTA JUOKSUMATOLLA SISÄLLÄ?
Nykyään monet miehetkin tekevät juoksutreeninsä sisällä, koska "ulkona on aina liian huono sää"... :O Juoksufoorumissa joku kaipaili kaveria virtuaaliselle yhteislenkille (jossa ei siis oikeasti nähdä eikä viestitellä muiden kanssa). Sairasta... tai syrjäytynyttä.
Ihmettelen tuota, koska juuri tuo ulkona oleminenhan on se paras osa liikunnasta. Vai tykkääkö joku oikeasti juostessaankin tuijotella seiniä tai puhelinta?
Pahinta sisäliikunnassa on se, että se ei totuta ulko-olosuhteisiin eikä opeta nauttimaan niistä ja juoksumatto on ihan sikakallis ja antaa täysin väärän kuvan todellisesta juoksukunnosta. Ihmekös että ihmiset lihoo, kun juostessa pysytään paikallaan ja polkupyörää kuljettaa sähkömoottori... :(
Kommentit (411)
Mitä väliä sillä on missä juoksee? Kunhan juoksee.
Itse tykkään juoksumatosta, siinä saa keskittyä rauhassa juoksuun ja musiikkiin ja seuraan mittarista aikoja ja nopeutta. Ulkona pitää miettiä reittejä, vaatetusta, säätä, liikennettä ja vastaan tulevia tuttuja. Kivalla säällä ja kivalla reitillä tietty tosi kivaa.
Mulla on telkkari juoksumaton edessä, joten samalla voi katsoa jotain höppäsarjaa. Mieluummin juoksen/kävelen, kuin makaan sohvalla. Katson sen hömppäsarjan kuitenkin.
Itse olen huomannut, että kyllä se kunto kasvaa juoksumatolla ja ulkona juokseminen kevenee kummasti. Maaseudulla ei vain ole oikein vaihtelevia reittejä. Lähinnä tyyliin lähdenkö oikealle vai vasemmalle, juoksen 10 km ja käännyn takaisin samaa tienreunaa. Siksi juoksumatto ja hömppäsarja on vaan kiinnostavampi vaihtoehto. Mun maton saa vielä kallistuttua niin, että ei edes tarvitse koko ajan tasaisella kipittää.
En halua mennä ulos juoksemaan, koska siellä voi tulla ap tai kaltaisensa vastaan. Hui, parempi pysyä sisällä.
Minusta tuossa pitäisi olla vähän tilannetajua:
Onko sulla kompassi? Koska sun suunta on vähän hukassa.
Ei se juoksumatto ihan turha ole, vaan sillä saa aika kovankin treenin vedettyä etenkin säätämällä maton kallistusta eli ikäänkuin juoksisi ylämäkeen.
Mutta silti se ei tosiaan vastaa "oikeita" olosuhteta, eikä ole suoraan verrannollinen ulkona juoksemiseen joka on enemmänkin käytännön soveltamista. Sama asia on painojenkin kanssa: salilla nostetut painot eivät kerro siitä, miten käytännön tilanteessa jaksaa nostella asioita.
Minä käytän paljon juoksumattoa. Tai siis oikeammin sanottuna kävelen siinä. On mukava säätää vauhti juuri sopivaksi, ja näen kilometrit. Lisäksi kallistuksella saa rasitusta lisää. Kun kävelen "ylämäkeä" tunnin
ajan, poltan kaloreita 500-600. Ei huono ja syke nousee ja hengästyn. Meillä on todella liukasta ulkona. En ota riskiä, että loukkaisin itseni.
Yhh miten epäviehättävältä sä vaikutat :/.
Mihin ihmeeseen perustatte mielipiteenne?
Positiiviset syyt näin pääkaupunkiseudulla, varmasti eri maaseudulla tai vähemmän ruuhkasuomessa:
1. Ei tarvitse ohitella muita.
2. Ei tarvitse puuskuttaa ja haista muiden lähellä.
3. Ei tarvitse seistä valoissa.
4. Pääsee suoraan suihkuun, tai voi tehdä päälle nopeesti jotain muuta kotisalitreeniä.
5. Ei ole liukasta paikoittain.
Negatiiviset:
1. Aiheuttaa meteliä
2. Kosteuttaa huoneilmaa
3. Laite vaatii huoltoa ja laadukas laite maksaa paljon
Suurin ongelma on kateelliset ja tyhmät ihmiset jotka eivät osaa keskittyä omiin asioihinsa.
Minä juoksen talvella juoksumatolla. Täällä on välillä - 30 asteen pakkasia, joten ihan mielellään matolla juoksen. Usein myös pyörätiet auraamatta. Ei viitsi kahlata.
Juoksumaton ostin sen jälkeen, kun nilkasta meni nivelsiteet, kun juoksin vahingossa pimeällä pyörätiellä aurauksessa lentäneen murikan päälle.
Harvemmin ne, jotka omistavat kunnon juoksumaton lihavia ja huonokuntoisia ovat. Kunnon matto maksaa sen verran paljon, että useimmat on aktiivi juoksijoita, jotka raskii 2000-3000 euroa laittaa kunnon juoksumattoon
Mulle opetetiin jo lapsena että sisällä ei juosta.
Vierailija kirjoitti:
Se että ulkona on jäätikköjä, joten valitsen juoksumaton salilla.
Ainoa hyväksyttävä syy juosta juoksumatolla.
No siellä on vidun liukasta. Sen takia.
Mitä se sun persettä kutittaa jos joku juoksee matolla?
Juokseminen on ihan vtun typerää touhua! Autokin on keksitty.
Olen itse juossut muutaman maratonin ja treenaan juoksua ympäri vuoden. Matkustan paljon työkseni ja siksi iso osa treeneistä kuluu hotellien salien juoksumatoilla. Onhan toi välillä tylsää, mutta niin on ulkona juokseminenkin toisinaan, kun pitkiä matkoja treenaa. Ei mielestäni juoksukunnon kehittämisessä ole isoja eroja siinä, missä juoksee. Ulkona maasto tuo helposti enemmän vaihtelua ja nivelet kuormittuu vähemmän ja tietysti korkeuserojen myötä tulee omanlaisensa intervallitreeni. Silti olen säästynyt vammoilta ja päässyt alle 4h maratonaikaan, vaikka enimmäkseen matolla treenaankin
Juoksen pääsääntöisesti ulkona, mutta kyllä kuntosalin juoksumatto on todella kätevä silloin, kun ulkona on liukasta tai liian kylmä juoksemiseen.
Ja kun nyt olen liukkailla keleillä käyttänyt kuntosalin juoksumattoa, olen huomannut siitä yhden lisähyödyn: siinä on helppo säätää vauhti tarpeeksi hitaaksi niin, että tulee tehtyä lenkki matalalla sykkeellä. Kun säädän juoksumaton vauhdiksi 8 km/h, niin oikeasti juoksen sitä vauhtia ja syke pysyy 120:ssä. Saan näin matalasykkeisen harjoituksen. Ulkona juostessa en vain osaa juosta noin hitaasti, vaikka yritän kuinka hidastaa vauhtia.