En voi mennä naimisiin uuden mieheni kanssa, koska sukunimeni on niin hieno
Ja mieheni sukunimi tavis. Olen ollut jo kerran naimisissa ja otin tällöin mieheni sukunimen. Tämä sukunimi on minulla edelleen ja nyt uuden miehen kanssa ollessani olisi ajankohtaista puhua naimisiinmenosta. Olen kuitenkin erittäin kiintynyt nykyiseen ex-mieheni sukunimeen ja tyttönimeni sekä nykyisen mieheni sukunimet ovat taviksia. Hankala tilanne.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jo säikähdin otsikon luettuani että onko Sukunimihullu taas täällä
Ilmenikö jokin seikka, joka kumosi ensivaikutelman?
Se, että ap sanoo ottaneensa ensimmäisessä liitossa miehensä nimen. Sukunimihullu ei moiseen alentaisi omaa ylhäisyyttään.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin hankala? Mies voi ottaa sinun sukunimesi tai molemmat pidätte omanne, problem solved.
Voiko mies ottaa ap:n sukunimen, kun se ei ole ap:n syntymäsukunimi?
Vierailija kirjoitti:
Voitaisiinko tänne perustaa oma palsta näille sukunimihulluille? Tässä ei nimittäin ole mitään hauskaa (no, sehän täällä on muutenkin kiellettyä) eikä kiinnostavaa.
Helpoimmalla pääsee, kun ei avaa eikä kommentoi heidän ketjujaan. Trolli elää vain ruokkimalla sitä. Huomiotta jättäminen on tehokkain tapa "tappaa" trolli.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin säikähdit aiheetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin hankala? Mies voi ottaa sinun sukunimesi tai molemmat pidätte omanne, problem solved.
Voiko mies ottaa ap:n sukunimen, kun se ei ole ap:n syntymäsukunimi?
Ei. Avioliitoon mennessä ei voi ottaa sellaista puolison nimeä, jonka tämä on saanut avioliiton kautta.
Vierailija kirjoitti:
Kumpikin voi pitää nykyiset nimet, mutta uusi mies ei voi ottaa ap:n avioliiton kautta saamaa sukunimeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmenikö jokin seikka, joka kumosi ensivaikutelman?
Ilmeinen miesvihan puute sekä tekstin koherenttius osoitti pikaiseen että Sukunimihullu ei ollut tämän avauksen takana.
Vierailija kirjoitti:
Voitte ottaa yhteisen uuden sukunimen, joka voi olla juuri niin hieno kuin minkä keksitte. Kunhan se ei ole jo jonkun toisen käytössä. Ehdotin tätä vakavasti tyttärelleni ja vävylle ennen naimisiinmenoa. Harmitti kun tytär meni naimisiin tosi rumannimisen kanssa ja kuitenkin otti sen nimen itselleen. Joku virasto tai julkinen taho oli koonnut sukunimiehdotuksia suomalaisista luontoaiheista ja siellä oli vaikka mitä kivoja, esim. Peurapuro jäi mieleen. Mutta ei, ruma nimi tuli tytölle :-(
Tuota kokonaan uuden nimen keksimistä minäkin olin juuri tulossa ehdottamaan, mutta edellä lainaamani kirjoittaja ehtikin ensin.
Vieläkö esim. von Pippelbauer tai af Pillunder ovat vapaana?
No pidät nimesi ja laitatte lapset samalle nimelle. Ei siinä ole mitään erikoista, erikoista on sen sijaan se, jos tuleva miehesi ei suostu siihen, että sinä et ota hänen tahvo-nimeään.
Provohan tämä kai oli; vai onko ylesitäkin, että ihmise ovat edelleen näin pihalla siiä miten ai kuinka sukunimi määräyyy. Onko saanen sanoa rumasti tälläpalsalla usein kirjoitteleva "sukunimihullu" saanut jonkun aivopestyä? - Vai misä tämä tietämäömyys on kotoisin.
Miksi kukaan haluaisi pitää EXÄN sukunimen, hyh sentään
Eiikinä kirjoitti:
Kai tuo hieman riippuu, mistä rokkuu. Mummini oli ollut aviossa miehensä kanssa 50 vuotta, kun jäi leskeksi. - Ei tainnu hänellä käydä mielessä, että ottaisi (ns) tyttönimensä takaisin. - Tai saattoi kyllä käydäkin, mutta ei viitsinyt kun lapsistakin osalla (, kuten äidilläni on sama sukunimi, eikä se ole haitannut isääni (avioliittoa takana vasta 30 vuotta, jota ennen ennätivä toki seurustella, saati etä haittaisi meitä lapsia) . - Ja koska ennen kaikkea ihmiset olivat viimeisen puolen vuosisadan aikana ihmiset oliva oppineet hänet tuntemaan osaksi edesmenneen miehensä nimellä.
Minä en sukunimeäni vaihtaisi jonkun losoperseen vuoksi.
- M57
Vierailija kirjoitti:
Eiikinä kirjoitti:
Kai tuo hieman riippuu, mistä rokkuu. Mummini oli ollut aviossa miehensä kanssa 50 vuotta, kun jäi leskeksi. - Ei tainnu hänellä käydä mielessä, että ottaisi (ns) tyttönimensä takaisin. - Tai saattoi kyllä käydäkin, mutta ei viitsinyt kun lapsistakin osalla (, kuten äidilläni on sama sukunimi, eikä se ole haitannut isääni (avioliittoa takana vasta 30 vuotta, jota ennen ennätivä toki seurustella, saati etä haittaisi meitä lapsia) . - Ja koska ennen kaikkea ihmiset olivat viimeisen puolen vuosisadan aikana ihmiset oliva oppineet hänet tuntemaan osaksi edesmenneen miehensä nimellä.
Ero on vähän eri juttu kuin leskeytyminen.
Mun tuleva nimi yhdessä mun etunimen kanssa viittaa yhteen vekkuliin adiaan, joten olen pohdintakannakka nimen suhteen:)
Voitaisiinko tänne perustaa oma palsta näille sukunimihulluille? Tässä ei nimittäin ole mitään hauskaa (no, sehän täällä on muutenkin kiellettyä) eikä kiinnostavaa.