Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsistien "huvittavimmat" tempaukset

Vierailija
24.01.2020 |

Meillä eksä kantoi pesukoneen pihalle lumisateeseen,kun sitä ketutti etten idiootti ollut sitä tyhjentänyt. Päätti ettei tarvita pesukonetta sitten laikaan.

Jälkeenpäin naurattaa,että voi ihminen olla niin pimeä.

Kommentit (1968)

Vierailija
1141/1968 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mistä ap päättelee että eksä on narsisti? on voinut olla ihan tavallinen idiootti, kun alkanut tuollaista tekemään.

Nykyään huonot käytöstavat tarkoittaa samaa kuin narsismi. Ennen sanottiin kusipäiksi.

Oikea narsistinen persoonallisuushäiriö on erittäin harvinainen ja n. prosentilla kansasta. Eli 99% todennäköisyydellä se eksä, anoppi, pomo, naapuri, inhokkipoliitikko, jne. Ei ole narsisti.

Ei nyt ihan noinkaan. Jos oletetaan, että vain 1% on narsisteja, niin 99% satunnaisista vastaantulijoista ei ole narsisteja. Mutta sen elämäsi kusipäisimmän tuttavuuden suhteen prosentti on ihan toinen, hänhän ei ole mikään satunnainen tyyppi vaan tunnetusti narsistin lailla käyttäytyvä yksilö. Voi olla, että tyrmäävän kusipäisistä ihmisistä vain joka toinen on narsisti, mutta sekin jo riippuu siitä, mihin raja vedetään ja kuka tutkii.

Vierailija
1142/1968 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdalla piilovit""lu, vähättely ja arvostelu alkoi vasta kun olimme naimisissa ja meillä oli lapsi. Lisäksi mies osasi kääntää käytöksensä niin, että etkö sinä vitsiä ymmärrä? Tajusin tilanteen vasta kun eräs kaveri oli käymässä ja ollessamme tupakalla sanoi järkyttyneenä " X:hän vi""lee sinulle koko ajan päin naamaa, siis mitä ihmettä?"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1143/1968 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exäni ei uskonut että vietin lapseni kanssa yhteistä aikaa ja hän tuli keskellä yötä katsomaan olinko todellakin kotona vain lapsen kanssa. Olinhan minä, mutta hänellä oli jo silloin muita naisia joita pyöritti samanaikaisesti. Varmuuden vuoksi kuten hän jälkikäteen sanoi.  Kerran hän sanoi minulle ettei tiedä pitääkö puhua totta vai valehdella, sillä hän oli myös kova valehtelija.

Vierailija
1144/1968 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lukemaan Liza Marklundin kirjan Uhatut. Se perustuu tositapahtumiin Ruotsissa ja on aivan käsittämättömäntä miten rikollinen (psykopaatti-narsisti) saa enemmän oikeutta kuin uhri. Suorastaan ahmin tuon kirjan. Mitään niin huvittavaa siinä ei kylläkään ollut.

Vierailija
1145/1968 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Exä kinusi kotibileissä rahaa 8€ ilman syytä. Sanoin ettei minulla nyt ole käteistä antaa. Suivaantui ja piti mykkäkoulua minulle bileiden ajan samalla ignooraten täysin ja iskien bileiden muita naisia. Meni jopa istumassa olevan tytön päälle strippaamaan sylitanssia. Koko bileväli katsoi mykistyneenä kun heilui karvamaha paljaana ja muija kiusaantuneena tuoliin jähmettyneenä. Bileiden päätyttyä ja talosta poistuttua narsistijätkä oli kuin mitään ei olisi tapahtunut ja jutusteli entiseen tapaan hyväntuulisena vaikka itkua väänsin tapahtuneesta. Totesi minulle vielä ettei sillä rahalla väliä oikeasti ollut kun hän vain sattui haluamaan tehdä silloin noin

NYT KYLLÄ REPESIN PAHASTI!!!!!!!!! 😂👌

Vierailija
1146/1968 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole kyllä ollenkaan hulluimmasta päästä hänen tempauksiaan, mutta niitä en viitsi kertoa koska minut voidaan tunnistaa niiden juttujen perusteella. Sen vain sanon, että täysin pimeitä ja uskomattomia juttuja ovat. Jos sellaisia olisi jossain elokuvassa niin se elokuva tuomittaisiin täysin epäuskottavaksi, mutta minä kuitenkin elin siinä todellisuudessa pari vuotta ennen kuin tajusin ettei se tule koskaan paremmaksi muuttumaan.

Ulkopuolinen tässä. Minä kerroin edellisen kerran palstalla aikaa kuluttaessani, vuosia sitten, juttuja ex-miesystävästäni ja sain toistuvasti kuulla, että olin varastanut tapahtumia tai koko juonen jostakin elokuvasta. Ei minun tarvinnut varastaa, koska totuus voi olla tarua kahjompaa.

Olen kirjoittanut tähän ketjuun monta muistoani, mutta kaikkein hulluimmat jätän kertomatta, koska minäkään en halua tulla tunnistetuksi.

Muutama kommentti aikaisemmin joku sanoo, että pelejä pelattaessa yms. tilanteissa vastaukset voi tarkistaa Googlesta. Noin voisi luulla, mutta jos on tavannut esimerkiksi minun exäni, tietää, että mikään tietokirja ei ole tarpeeksi pätevä kumoamaan asiastaan täysin varman häiriöisen väitettä. Googlea on turha vetää mukaan silloin, kun ongelmana ei ole asiatieto vaan seurueen keskipisteen kunnia. Jollei jälkimmäinen voita, Googlen heiluttelija kärsii röyhkeydestään heti tai myöhemmin.

Tämä minun exäni oli ulkomaalainen, oikein hyvin koulutettu ja maailmaa kiertänyt mies. Pohjoismaissa hän ei ollut koskaan käynyt, mutta kerran hän alkoi kertoa illallisseurueellemme yksityiskohtia Suomesta. Minun ja parin Suomessa työmatkoilla käyneen oli vaikea pitää pokkaa, kun mies oli selvästi nähnyt kuvia Islannista ja liimaili niiden päälle nippelitietoja esimerkiksi siitä, että jokainen suomalainen puhuu sujuvasti venäjää ja että maaseudulla hevoskärryt ovat edelleen yleinen kulkuneuvo. Koska ymmärsin tämän(kin) tilanteen tulenaraksi, pyysin tarkennusta vasta kahden kesken. Riitahan siitä tuli, ja sen lopuksi hän julisti, että koska hän oli minua x vuotta vanhempi, hän oli oikeassa. Kysymykseeni siitä, tiesikö hän ikänsä vuoksi ihan varmasti ihan kaikesta enemmän kuin minä, vastaus oli, että tiesi. Pyyntööni kuvailla minulle Suomen valtiomuotoa hän sanoi, että teillä on kuningas...ja tämän enempää hän ei rupea kertomaan. Tämä esimerkki näyttänee, miten järjenvastaista keskustelu voi olla.

Moni näistä lyhyen suhteen tapahtumista oli aika huvittavia kaikessa yllättävyydessään, mutta minun pitkä pinnani joutui myös koetukselle. Tämän miehen bravuureita oli sanoa minulle pöytäseurueen kuullen myrkyllisesti, että jos sinä tietäisit yhtään mitään siitä-ja-siitä asiasta, et tekisi noin tyhmiä kysymyksiä/huomautuksia. Huomaavaisena en ensimmäiselläkään kerralla halunnut nolata häntä, mutta myöhemmin otin asian puheeksi ja sanoin, että tuo aihe oli yliopistossa ollut yksi sivuaineistani. Ihan sama, koska minun mielipidettäni ei haluttu kuulla. Muiden nähden häntä ei kerta kaikkiaan kyseenalaistettu.

Jos olisimme olleet Suomessa, suhde olisi ollut huomattavasti lyhyempi. Minusta kuitenkin oli niin hauskaa seikkailla eksoottisessa maassa, että siedin paljon enemmän kuin oli järkevää. Aloin varoa sanojani vasta, kun mies naureskellen ohimennen sanoi, että hän voisi ottaa passini pois, enkä pääsisi koskaan maasta ilman häntä. Ulkomaalaisena hän ei olisi voinut tehdä niin (ja koska maassa ei ollut lähetystöä eikä konsulia, olin järkevänä matkailijana varmistellut muut yhteydet pahan paikan varalle), mutta se, että hän edes sanoi noin, havahdutti minut vasta myöhemmin. Onneksi suhde päättyi omaan mahdottomuuteensa muutaman pitkän reissun jälkeen, eikä varokeinoja tarvittu.

Vielä yksi muistikuva: miehellä oli paljon rakkaita, pitkäaikaisia ystäviä ja tosi hyviä uusia tuttavia. Ei kuitenkaan ketään kovin pitkään. Jos kysyin, miksi lapsuudenystävä herra Äksää ei ollut näkynyt moneen viikkoon, hän ei välttämättä edes muistanut, kenestä oli kysymys. Ystävistä tuli halveksittuja vihollisia käden käänteessä. Joka ikinen tarjottu lounas oli kirjoitettu tarkasti muistiin, ja joka penni otettiin takaisin tavalla tai toisella samaan aikaan, kun esitettiin anteliasta miestä ja suurta hyväntekijää.

Vierailija
1147/1968 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaaleissa parisuhderiidoissa ei kukaan kanna mikroja ja pesukoneita pihalle.

On kuule muuton yhteydessä kannettu ihan yhteistuumin. Lopeta valehtelu.

Onko muutto normaali parisuhderiita? Erikoisen kuuloista minusta - olen aina hoitanut muuttoni sulassa sovussa.

Vierailija
1148/1968 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti joutuu jotenkin kummallisesti aina ristiriitatilanteisiin ihmisten kanssa. He itse tietenkin luulevat, että vika on niissä muissa ja hän on mahtava ja täydellinen, mutta oikeasti muuta yhteistä nimittäjää ei ole kuin narsisti itse. Hän ei vain osaa kommunikoida ihmisten kanssa. Ei osaa normaaleja sosiaalisia taitoja tai yhteistyötä muiden kanssa. Ainoa moodi on sotamoodi ja jatkuva vastakkainasettelu.

"Tarkoitus pyhittää keinot" kuvaa hyvin sitä tilannetta, kun narsisti on jonkun haasteen edessä joko henkkoht elämässään tai vaikka työelämässä. Se on hänen alkeellinen selviytymiskeinonsa, kun "korkeamman tason" selviytymiskeinoja ei ole (osaaminen, sosiaaliset taidot, hyvä itsetunto, tasapainoinen mieli, kommunikointikyvyt). Häntä ei sido sopimukset, ei lupaukset, ei hyvät tavat. Häneen ei voi ikinä luottaa, sillä hän ajattelee vain ja ainoastaan itseään joka tilanteessa. Oksettavaa.

Tämä on niin totta! Äitini (jo edesmennyt) oli joko narsisti tai ainakin hänessä oli paljon narsistisia piirteitä. Asuttiin pikku paikkakunnalla ja ai sitä draaman määrää... jokainen naapuri oli hänen näkökulmastaan vihollinen. Kun olin teini-iän kynnyksellä, varoitti äitini minua lähes kaikista naapuruston miehistä, heistä kun suurin osa oli vähintään lähennellyt häntä, osa oli jopa yrittänyt raiskata. Hän kertoi yksityiskohtaisesti miten kukin heistä oli tarttunut häntä rinnoista, kourinut yms. Nuorena tyttönä tietenkin uskoin nämä puheet ja vihasin kyseisiä ihmisiä (todennäköisesti siis täysin aiheetta) sydämeni pohjasta.  Vasta vanhempana tajusin, miten paljon äiti minulle valehteli isästäni, naapureista, tuttavista, jopa ystävistään. On muuten ollut aikamoinen työ oppia suhtautumaan vieraisiin ihmisiin lähtökohtaisesti positiivisesti, kun on lapsuudessa saanut niin vääristyneen kuvan miehistä.

Äitini teki juuri kuin häntä huvitti. Äitini sisko kertoi, että äitini (hänen pikkusisarensa) oli jo lapsena sellainen, että tuli ja vain otti jos halusi esim. siskonsa lelun. Vanhemmalla iällä tiedän hänen varastaneen astioita (vanhaa Arabiaa) mummolta, jota kävi hoitamassa. Nämä astiat löysin äitini kuoleman jälkeen laatikkoon piilotettuna. Jos hän piti ystävänsä miehestä, tyrkytti hän itseään kyseiselle miehelle avoimesti. Lapsena sitä oli suorastaan kuvottavaa katsoa. Kun vanhempani myöhemmin erosivat, alkoi äitini aika pian seurustella erään toisen miehen kanssa. Tätä hän sitten petti toistuvasti tuomalla muita miehiä meille (asuin äitini kanssa kahdestaan). Jos äitini jäi jostain kiinni, ei hän koskaan myöntänyt mitään. Äitini sosiaaliset taidot riittivät siihen, että kun kaikki oli hyvin, oli hän hauska ja mukava, mutta jos jokin ei mennyt hänen tahtonsa mukaan, paljastui pinnan alta peto, joka ei toisten tunteista välittänyt tippaakaan.

Vierailija
1149/1968 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käkättäjä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käkättäjä kirjoitti:

Suurimmissa osassa näistä kyse ei ole narsismista vaan silkasta kusipäisyydestä ja tunne kylmyydestä

Termit oikein!

Terveisin, oikeasti narsistin uhri

Tuleeko mieleesi yhtään narsistin "huvittavia" tempauksia? Minulle ei tule huvittavia. Ketjun otsikko on vähän harhaanjohtava. Terveisin toinen oikeasti narsistin uhri

Niin on ja minusta hirveän loukkaavaa oikeasti narsistin uhreja kohtaan!

Minä taas ihmettelen miten osa täällä voi "diagnosoida" ihmisen yhden kerrotun tapauksen perusteella ei-narsistiksi.

Ja varmasti ei ole mitään huvittavaa elää narskun kanssa, mutta jos on päässyt eroon ja asiasta ns yli (joskus suhde voi loppua lyhyeenkin eikä ehdi niin pahoin traumatisoitua) niin miksei narskun tenpauksissa voisi nähdä koomisiakin puolia?

Täysin samaa mieltä! Kertonee myös tällaisten tyyppien kohteeksi joutuneiden omasta, terveestä itsetunnosta ja oikeudentajusta, että voi nauraa exiensä tempauksille edes jälkikäteen. Miksi antaa näille pölhöille enempää valtaa kauhistelemalla vuositolkulla tapahtunutta, kun voi myös todeta "ei hitto mikä URPO xD"

Vierailija
1150/1968 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

T:Psykiatrinne. Laitan laskun sitten postissa tulemaan. kirjoitti:

Viestien perusteella suurin osa tapauksista ei liity millään tavoin narsistisuuteen vaan normaaleihin parisuhderiitoihin ja mustasukkaisuuteen. Vastakkaista osapuolta lyödään narsistin leimakirveellä jottei hänen mielipidettään asiasta edes tarvitse yrittää ymmärtää. 

Jos pidät näitä juttuja normaaleina niin olet kyllä vähän kahjo.

Vierailija
1151/1968 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T:Psykiatrinne. Laitan laskun sitten postissa tulemaan. kirjoitti:

Viestien perusteella suurin osa tapauksista ei liity millään tavoin narsistisuuteen vaan normaaleihin parisuhderiitoihin ja mustasukkaisuuteen. Vastakkaista osapuolta lyödään narsistin leimakirveellä jottei hänen mielipidettään asiasta edes tarvitse yrittää ymmärtää. 

Jos pidät näitä juttuja normaaleina niin olet kyllä vähän kahjo.

Oli narsisti tai ei sairaalloista mustasukkaisuutta ei tarvitse ymmärtää eikä edes hyväksyä. Vahvasti mustasukkaiset eivät yleensä näe toiminassaan yhtään mitään väärää. Henkinen väkivalta ja kontrolli liian usein johtavat myös fyysiseen väkivaltaan. Mustasukkainen kumppani on hyvin vaarallinen uhrille, joka yrittää muuttaa käytöstään, jottei herättäisi epäilyksiä. Mustasukkainen on kuitenkin mustasukkainen vaikka mitä tekisi, jopa niille puutarhan tomaateille, jotka saavat liikaa huomiota.

Mustasukkaisuus on erittäin pätevä syy eroon, mikäli tekijä ei tunnista käytöstä itsessään ja hae siihen puolueetonta tukea ja apua. 

Vierailija
1152/1968 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seurustelin vajaan vuoden persoonallisuushäiriöisen kanssa. Emme asuneet yhdessä. Tuli mieleen yksi sellainen kevyempi, nykyään jopa huvittava tempaus. Hän palasi työmatkalta ja sovimme puhelimessa, että tavataan illalla Cittarissa ja ostetaan samalla ruuat viikonlopuksi. Vietimme siis viikonloput yhdessä. Menin vähän ennen sovittua kellonaikaa sovittuun tapaamispaikkaan kaupan ovien eteen odottamaan. Miestä ei kuulunut, ei näkynyt. Aika kului ja aloin jo olemaan vähän huolissaan, jos vaikka on joutunut kolariin tai onko hän taas suuttunut jostain. Soitin, ei vastannut. Laitoin viestin, että milloin olet tulossa, oottelen tässä ovilla -  ei vastausta. Olin jo vähän hätääntynyt ja mietin ties mitä, miten tässä tulee toimia, kun mies kävelee kassoilta hymyillen, isot kauppakassit käsissään. Keskustelu meni tähän tyyliin:

Minä: Olitko jo kaupassa? Mä oon puoli tuntia oottanut tässä, kuten sovittiin ja olin jo huolissaan, kun ei puhelimellakaan saanut kiinni.

Ex: Mä kävin jo.

Minä: Eikö me sovittu että mennään yhdessä? Kun piti viikonlopun ruuatkin miettiä yhdessä?

Ex: Voi hyvänen aika. Etkö sä ymmärrä, että aina on perustarvikkeita, joita myös puuttuu. Mä olin ostamassa niitä ja paria muuta juttua säästääkseni .

Minä: Pelkäsin jos oot joutunut kolariin.

Ex: Sulla on liian vilkas mielikuvitus.

Minä: Mikset vastannut puhelimeen?

Ex: Siellä kaupassa mellasti niin äänekkäästi tietty vähemmistö, ei siellä kuullut edes omia ajatuksiaan!

Minä: Mä huomaan, että oot ostanut jo viikonlopun ruuat. Taisin ajaa ihan turhaa tänne. 

Ex: Voidaan käydä uudestaan kaupassa, jos se on sulle niin tärkeää!!!

En tiedä yhtään mitä sanoa ja ajatella, kun olen vaan niin hämmentynyt. Ja kuten olen tehnyt parissa tilanteessa ennenkin, lähden ajamaan suoraan omaan kotiin. Saan mieheltä viestin "perävalot". Hän nimesi minut perävaloiksi viitaten siihen, että autoni perävalot vaan näkyvät, kun hän haluaa keskustella vakavasti.

Minä olin hänen mielestään henkistä väkivaltaa käyttävä mykkäkoululainen. Hän myös moitti minua samanlaiseksi kontrollifriikiksi kuin eksänsä. Onneksi en sentään ollut narsisti, kuten hänen molemmat eksänsä :D Hän mm. oli sitä mieltä, että minun ongelma oli, että en ollut tottunut hänen kaltaisiin herkkiin, keskusteleviin miehiin. Yhden kerran alkuaikana olimme treffeillä ja hän puhui jo paikalle tullessaan puhelimessa ja puhui tapaamisen loppuun asti. Yritin saada kysyttyä, mitä teemme tämän jälkeen, mutta häiritsin häntä. Tein siis jo lähtöä. No lähdin ajamaan kotiin ja sain viestin "perävalot". Hän loukkaantui, kun kuulemma puhelimessa oli hänen vaikeasti sairas setänsä, jonka kanssa puhuu noin kerran vuodessa ja yritin sabotoida tämän puhelun. Hän sai minusta siinä tärkeää tietoa, kun huomasi minun yrittävän hallita kaikkia tilanteita (ihan kuten eksänsä) ja yritin eristää hänet tärkeistä ihmisistä. Minäkään en muuten osannut täyttää astianpesukonetta oikein.

Tekstissäsi ei ole mitään, mikä kuulostaisi persoonallisuushäiriöltä.

Kauppareissujutussa en ymmärrä, mitä mies teki väärin? Muuta kuin että tuli myöhässä..

Sinä kuulostat kontrolloivalta ja siltä, että loukkaantunut kaikesta. Olisiko peiliin katsomiseen paikka,?

Kuten jo todettukin, nämä on vain pieniä otteita isommasta kontekstista. Tässä en esim. kerro millä kaikilla tavoilla hän vainosi vuosia ex-vaimoaan tai omaa lastaan (!), koska siinä ei ollut eikä ole mitään huvittavaa. Minä pääsin vähällä, kun lopulta kunnolla tajusin, mitä kaikkea hänellä on menossa elämässään ja kaikki loputkin rippeet säälistä katosi. Tai miksi hänellä ei ollut yhtään pitkäaikaista ystävää eikä kyllä kaveriakaan, tai miksi hänen sisarukset eivät pitäneet lainkaan yhteyttä eikä kutsuttu sukujuhliin tai lukuisat ongelmat työpaikalla. En usko, että hänelle olisi joku päivä valjennut, mitä merkitsee toisen ihmisen asemaan asettuminen ja toisen ihmisen tunteiden huomioiminen. Kun se vika löytyy aina muista ihmisistä. 

Tämä on ollut hyvä ja terapeuttinen ketju. 

Vierailija
1153/1968 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varma mistä on kyse, en osaa luokitella, kus piästä, häiriöisestä tms, mutta ainakin narsistista piirteitä omaavasta käsittääkseni. Henkilö haluaa tavattomasti jatkuvasti auttaa. Kun kysyt, mitä haluaa palveluksia takaisin, ei mitään, koska on niin hyvä ihminen ja haluaa vilpittömästi kaikille vain näiden parasta. Hän tuntuu tietävän, mikä on muiden paras, kysymättä tai asiaan perehtymättä.

Jos erehdyt jotakin ottamaan apua, palvelusta, takaisinperintä alkaa hetkellä, jolloin et voi mitenkään palvelusta palauttaa, ja tilanne on mahdoton. Hän haluaa saada satimeen. On turha muistuttaa omista vastapalveluksista tai avunannoista, koska senhän pitäisi olla itsestäänselvyys, että on ainoastaan kunnia asia saada häntä autella ja asioita hänen asioita toimitella 😂.

Hän pitää kirjaa omista antamistaan avuista, eikä näe mitä muut tekevät hänen hyväksi. Hän on laittanut minut tilille jopa toiselle henkilölle tekemisistään palveluksista, kun häntä alkoi harmittamaan niin kovasti. ” Hän yksin auttaa” ja muut eivät tee mitään. Ei näe mitä muut jo tekevät. Muiden pitää auttaa hänen tavalla ja sanomisen mukaan, jotta lasketaan avuksi.

Järjestelmä perustuu hänen erehtymättömän muistijärjestelmäänsä.

Onhan tämä aika huvittavaa, koska on niin koomista. Aikuinen ihminen ei kykene katsomaan asioita muiden kannalta. Surullista itseasiassa. Ihminenhän on ihan rikki ja koittaa hallinnalla sitä onnettomuutta paikata ja kokea itsensä isoksi.

Vierailija
1154/1968 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttelijänalku kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiiä mikä on oikea diagnoosi, jotain vähän kummallista eksässä kuitenkin oli. Hillittömin tempaus oli kun ukko jäi kiinni pettämisestä, hän sitten loukkaantui siitä että minä olin asiasta surullinen. Kertoi että hänelle tuli kauhean paha mieli ja vaati että minä lohdutan. Lopulta suuttui kun ilmoitin että en todellakaan oo lohduttamassa tyyppiä joka just oli pettänyt mua. Olin kuulemma hirveä, tunnevammainen ja kylmä, hän olisi kaivannut silitystä ja halaamista pahassa olossaan.

Minun ex petti mua myös yhteisellä lomamatkallamme ja meni siitä niin huonoksi, että kävi terapiassa eheyttämässä itseään. Parin viikon terapian jälkeen oli voimaantunut ja valmis "päästämään irti syyllisyydestään", ja minun kaunainen asenteeni kuulemma haittasi hänen toipumistaan.

Oli myös pettämiskriisin takia sairaslomalla ja kävi hengittelemässä ensiavussa paperipussiin. Niin kovin se hänen pettäminen häntä itseään järkytti.

Tässä loistava esimerkki siitä miten pershäiriöinen saa terapeutitkin manipuloitua puolelleen.

Oikein pershärö paperipussiin hengitti:D tämäkin mies ansaitsisi kultamitalin hyvästä näyttelijän taidoista

Luultavasti iso osa tuosta oli ihan totta. En nyt puolustele pershäröyttä tai pettämistä. Mutta nämä pershäröt ovat muutenkin jo huteria ihmisiä; itsetunto nollissa, tunnemaailma sekaisin, ja käyttäytyvät oudosti sekä itselleen, läheisilleen ja suhteilleen haitallisesti ”vammansa” vuoksi ja sitä peitelläkseen. Kun tulee takaiskuja, se voi vaikuttaa voimakkaasti. Tässä takaisku saattoi olla pettämisestä kärähtäminen. Jos se ei kuulu siihen julkikuvaan, mitä narsku yrittää ympärilleen kaikin keinoin luoda, vahvan ja hyvän ihmisen auraa siis, petoksesta käryäminen paljastaa kulissit, avaa reiän salattuun sisimpään. Se on henkinen kriisi se. Uusi stressaava tilanne joka murentaa ehkä koko eliniän ajan rakennetut defenssit ja lavasteet. Narskun elämän pohja putoaa pois ja on alettava rakentamaan ihan uutta tarinaa ympärilleen. Varmasti tulee paniikkia ja terapiantarvetta. Terapiaahan ne nyt tarvitsisivat joka tapauksessa.

Vaikka narskut tekevät paljon tuhoa, niin yrittäkää muistaa etteivät he valitse olla pahoja ja ilkeitä. Heissä on vikaa, kuin syntymävamma, eikä se yleensä ole heidän oma vikansa. He eivät saa vastuuvapautta teoistaan siksi mutta kärsivät viastaan ja tekojensa serurauksista myös itse. Siksi en oikein pidä liian ivallisesta kommentoinnista. He kuuluvat terapiaan tai vaikka vankilaan teoistaan riippuen, mutta heidän pilkkaaminen on vähän samaa tasoa kuin vammaisille naureskelu.

Joo, just tuli vastaan juttu jossa puhuttiin tästä. Että muissa pershäiriöissä ihmisille sanotaan että sulla on mielenterveysongelma, mutta narskuilla katsotaan että se on valinta ja että pitäisi muuttaa käytöstä mikä on eri tasolla tavallaan. Näin narskut itsekään ei hahmota että heillä on syvempi ongelma.

Minä olen kyllä eri mieltä. Narsistit käyttäytyvät laskelmoivasti ja käyttävät uhrejaan häikäilemättömästi hyväkseen kaikkien tavoitteidensa saavuttamiseksi. He osaavat hallita käytöstään, koska se ei ole lainkaan samanlaista kaikille ihmisille eikä kaikissa tilanteissa. Uhrillekin hän on osannut esittää kilttiä ja huomaavaista usein kuukausiakin. Hän kostaa silmät leimuten. Hän ei koskaan hyväksy avun hakemista, vaan se on syvä loukkaus, jonka esittäjän on jälleen kärsittävä.

Eivät nämä ansaitse minkäänlaista ymmärrystä. Heidän uhrinsa ymmärtävät jo lähtökohtaisesti aina aivan liikaa. Siitä ongelman laajuus ja uhrien vakavat posttraumaattiset oireetkin johtuvat. 

Psykopaattejakin pitää ymmärtää? Annetaan touhuta vaan, kun ovat sairaudentunnottomia. Kyllä näitä täytyy opetella karttamaan ja opetella antamaan itselleen oikeus vihata aikansa ja karttaa koko loppuelämänsä. Uhrien syyllistämisen on loputtava, myös tältä osin että sääliä pitäisi. Ei tarvitse.

Tässä menee taas iloisesti puurot ja vellit sekaisin.

Ymmärtäminen ei tarkoita sitä että hyväksyisi tekoja tai käytöstä eikä sitä että pitää sääliä.

Ei myöskään sitä että pitää väkisin olla tekemisissä.

Mutta kyllä pilkallinen suhtautuminen kertoo myös jotain pilkkaajasta itsestään.

Hauraita ihmisiä he ovat pohjimmiltaan ja vaurioituneita.

Vierailija
1155/1968 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eksyttäjä aka kodinkoneiden ulosheittäjä oli aluksi todella hurmaava, rakastunut, palvova ja halusi nopeasti yhteen saman katon alle. Hyvän näköinen, menestynyt ja ammatissaan arvostettu. Olin aivan otettu, koska en ollut saanut noin ylitsevuotavaa kohtelua. Olin myös nuori, juuri valmistunut ja vähän hukassa elämässäni. 3 kk jälkeen muutin luokseen. Sitten alkoi tapahtua. Eroon pääsy oli parin kuukauden prosessi. Sen verran hyvin oli kertonut, mitä voisi minulle tai perheelleni tehdä, että en uskaltanut jättää. Aloin käyttäytyä väärin ja välillä pitää pääni. Pelotti oikeasti välillä, käykö se kunnolla kiinni. Pari kuukautta perseiltyäni yksi aamu hän ilmoitti, että kerää tavarasi, uusi tyttöystävä muuttaa tänne viikonloppuna. Ja niinhän se muutti.

Vierailija
1156/1968 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eksyttäjä aka kodinkoneiden ulosheittäjä oli aluksi todella hurmaava, rakastunut, palvova ja halusi nopeasti yhteen saman katon alle. Hyvän näköinen, menestynyt ja ammatissaan arvostettu. Olin aivan otettu, koska en ollut saanut noin ylitsevuotavaa kohtelua. Olin myös nuori, juuri valmistunut ja vähän hukassa elämässäni. 3 kk jälkeen muutin luokseen. Sitten alkoi tapahtua. Eroon pääsy oli parin kuukauden prosessi. Sen verran hyvin oli kertonut, mitä voisi minulle tai perheelleni tehdä, että en uskaltanut jättää. Aloin käyttäytyä väärin ja välillä pitää pääni. Pelotti oikeasti välillä, käykö se kunnolla kiinni. Pari kuukautta perseiltyäni yksi aamu hän ilmoitti, että kerää tavarasi, uusi tyttöystävä muuttaa tänne viikonloppuna. Ja niinhän se muutti.

Tuo muuten toimi minullakin. Rupesin tottelemattomaksi enkä myötäillyt enää - omat mielipiteet oli sille liikaa. Pian iski toisen (perheellisen) ja olin vapaa. Tietysti näyttelin kärsivää, ettei muuttaisi mieltään..

Vierailija
1157/1968 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä heitti tiskaamattomat tiskit jätesäkkiin säännöllisesti kun pimahti jos äiti ei ollut tiskannut. Ei sentään koko astianpesukone lähtenyt. Tää ei ollut ainoa sen tempauksista, ah, kultainen nuoruus...

Vierailija
1158/1968 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs minun ja exäni naispuolinen ystävä aloitti opiskelut. Hän kertoi, että ryhmäytymis"leikkinä" oli ollut joku sellainen, missä piti koskettaa toista. Tästä seurasi koko illan piina, kun exäni skitsoili kuvitellessaan minua samaan tilanteeseen "vieraiden jätkien lääpittäväksi". Minun piti luvata ja vannoa, etten koskaan lähtisi samalle alalle. Tsiisus!

Vierailija
1159/1968 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exälle ja mulle tuli kerran tavallista isompi riita ja hän jätti mut sen seurauksena pariks päiväks tosi dramaattisesti. Mä halusin vielä kummiski nähä, koska tiesin, ettei tää ollut lopullinen ero! Oltiin oltu vasta erossa reilu kuukausi ennen tätä episodia. No muutaman päivän päästä exä kutsu mut kylään. Lähdin matkaan, mutta kun pääsin kerrostalon alaovelle ja yritin soittaa miehelle oli hänen puhelin kiinni. Tajusin, että hän yrittää kostaa.

En siis olis päässy millään sisälle, ellei just eräs nuori pari olis tullut ulos talosta. Rappukäytävässä soi ihan kauhee örinämusa täysillä, lyriikat luokkaa 'I want you dead'. Mistäpäs muualta se tuliskaan, ku exän asunnosta. Koputan oveen ja katon postiluukusta sisään. Valot on pois päältä. Mielessä pyörii 1000 asiaa. Sitten mulla välähtää: vara-avain! Se löytyy, ku löytyykin omalta paikaltaan. Exä oli mitä ilmeisimmin unohtanu sen olemassaolon.

Vara-avaimella pääsen sisään pimeeseen asuntoon, jossa exä istuu sohvalla lipittämässä kaljaa puhelin nenän edessä. Kun se näkee mut se kattoo epäuskosena hetken, kunnes muistaa alkaa näyttelemään pahoillaan olevaa, nousee sohvalta ja hakee mulle kaljan sekä kysyy "Mite menee?". Tämmöstä meillä oli.

Vierailija
1160/1968 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lueskelin ketjua ja olisiko 99% naisten kirjoittamia. Ovatko kaikki luonnehäiriöiset miehiä?