Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten toimia, kun lapsi lähtee päiväkodissa juoksemaan karkuun minut nähdessään

Vierailija
24.01.2020 |

Ja nauraa vaan. Miten näissä tilanteissa pitäisi toimia?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä yleensä hoitajana puutun tähän jos näyttää siltä että lapsi ei edes oo lähdössä vaan nauttii tilanteesta ja hakija vaan huikkii, että olisitko valmis lähtemään jo, olisitko. Yleensä riittää kun sanon että nyt on aika lähteä kun tultiin hakemaan, nähdään huomenna tms. Muuten sinänsä on mun mielestä hakijan asia saada lapsi mukaansa, mutta en halua että päiväkodille jäädään pitkäksi aikaa hillumaan. Pois vaan.

Miksi et halua siellä hilluttavan? Kysyn uteliaisuudesta, koska lapseni on puolipäiväinen, ja häntä hakiessani minulla ei yleensä ole kiire minnekään.

Lapsi ei koskaan karkaile tai vastustele lähtöä, mutta leikit leikitään loppuun, sanomme pitkällä kaavalla heipat kavereille, ja saatamme hetken keinuakin. Mukana olevaa vauvaa käyvät moikkaamassa niin lapset kuin aikuisetkin.

Kenen vastuulla ajattelet lapsesi olevan kun olet itse paikalla? Toivottavasti ymmärrät, että omallasi. Jos olet ilmoittanut hakevasi lapsen esim. klo 13, saattaa juuri sen eteisessä lähtiessä seisovan kasvattajan työvuoro loppua siihen. Tai vielä pahempaa: hänen kollegansa työvuoro loppui jo, koska puolipäiväiset haetaan pois. Kasvattajan pitäisi joutua takaisin ryhmään, mutta hän ei pääse, kun te sanotte niitä heippoja. Ja vielä: se viideltä haettava Pirkko-Petteri haluaa sitten myös hillua päikyssä lähtiessä, koska sinunkin lapsesi niin teki.

Tietenkin lapseni on minun vastuullani, kenen muunkaan? Siihen en voi ottaa kantaa, mitä päiväkodissa tapahtuu viideltä, mutta harvoinpa viimeinen lapsi siellä yksin haluaa hillua.

Olen käsittänyt, että piha on kaoottisempi ja vaikeammin hallittava, kun siellä roikkuu ylimääräisiä aikuisia näköesteenä ja tukkeena. Se on heidän työpaikka, eivät he halua että asiakkaat jäävät sinne roikkumaan hoitoajan päätyttyä. Ripeä poistuminen on ohje kaikissa päikyissä käsittääkseni.

En ole koskaan tuollaista ohjeistusta kuullut, ja täytyy sanoa että jos kuulisin, huolestuisin pikkuisen että mitä siellä päiväkodissa oikein tapahtuu, jos aikuiset pitää saada mahdollisimman nopeasti pois.

Ymmärrän kyllä hengaamisen mahdolliset haittapuolet (eli lähinnä sen että pihaa on vaikeampi valvoa), mutta päiväkotien työntekijöiden tulee ymmärtää, että kyseessä ei ole pelkästään heidän työpaikkansa, vaan myös heidän asiakkaidensa hoitopaikka. Lasten vanhemmilla pitäisi olla mahdollisimman hyvä mahdollisuus tutustua lasten arkeen, toki päiväkodin väkeä ja rutiineja kunnioittaen. Ihan niin kuin kouluunkin saa mennä kuka vain seuraamaan opetusta.

Vierailija
42/48 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lähe juokseen toiseen suuntaan, kato jos vaikka mieli muuttuis. Jos ei, niin juokse äkkiä autolle ja häivy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh,lapsi meillä tekee tota toisinaan riippuen onko saanut ulkoilla ja onko kiva leikki kesken ja noin..joskus jään esim.10min odottamaan kun laskee esim.liukumäkeä..joskus kantanut lopulta rattaisiin n.3v..ja joskus sanon vaikka’mennään kotiin kattomaan ryhmä hauta..tai onkohan isi jo tullut kotiin ym.niin oon kyllä saanut sen kotia sieltä.Mutta asennoidun mennessä jo ettei ehkä ’heti lähde’kun lapsi kyllä vaistoo myös jos liian kiire ja silloin vielä hankalammaksi heittäytyy.

Vierailija
44/48 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä yleensä hoitajana puutun tähän jos näyttää siltä että lapsi ei edes oo lähdössä vaan nauttii tilanteesta ja hakija vaan huikkii, että olisitko valmis lähtemään jo, olisitko. Yleensä riittää kun sanon että nyt on aika lähteä kun tultiin hakemaan, nähdään huomenna tms. Muuten sinänsä on mun mielestä hakijan asia saada lapsi mukaansa, mutta en halua että päiväkodille jäädään pitkäksi aikaa hillumaan. Pois vaan.

Miksi et halua siellä hilluttavan? Kysyn uteliaisuudesta, koska lapseni on puolipäiväinen, ja häntä hakiessani minulla ei yleensä ole kiire minnekään.

Lapsi ei koskaan karkaile tai vastustele lähtöä, mutta leikit leikitään loppuun, sanomme pitkällä kaavalla heipat kavereille, ja saatamme hetken keinuakin. Mukana olevaa vauvaa käyvät moikkaamassa niin lapset kuin aikuisetkin.

Kenen vastuulla ajattelet lapsesi olevan kun olet itse paikalla? Toivottavasti ymmärrät, että omallasi. Jos olet ilmoittanut hakevasi lapsen esim. klo 13, saattaa juuri sen eteisessä lähtiessä seisovan kasvattajan työvuoro loppua siihen. Tai vielä pahempaa: hänen kollegansa työvuoro loppui jo, koska puolipäiväiset haetaan pois. Kasvattajan pitäisi joutua takaisin ryhmään, mutta hän ei pääse, kun te sanotte niitä heippoja. Ja vielä: se viideltä haettava Pirkko-Petteri haluaa sitten myös hillua päikyssä lähtiessä, koska sinunkin lapsesi niin teki.

Tietenkin lapseni on minun vastuullani, kenen muunkaan? Siihen en voi ottaa kantaa, mitä päiväkodissa tapahtuu viideltä, mutta harvoinpa viimeinen lapsi siellä yksin haluaa hillua.

Olen käsittänyt, että piha on kaoottisempi ja vaikeammin hallittava, kun siellä roikkuu ylimääräisiä aikuisia näköesteenä ja tukkeena. Se on heidän työpaikka, eivät he halua että asiakkaat jäävät sinne roikkumaan hoitoajan päätyttyä. Ripeä poistuminen on ohje kaikissa päikyissä käsittääkseni.

En ole koskaan tuollaista ohjeistusta kuullut, ja täytyy sanoa että jos kuulisin, huolestuisin pikkuisen että mitä siellä päiväkodissa oikein tapahtuu, jos aikuiset pitää saada mahdollisimman nopeasti pois.

Ymmärrän kyllä hengaamisen mahdolliset haittapuolet (eli lähinnä sen että pihaa on vaikeampi valvoa), mutta päiväkotien työntekijöiden tulee ymmärtää, että kyseessä ei ole pelkästään heidän työpaikkansa, vaan myös heidän asiakkaidensa hoitopaikka. Lasten vanhemmilla pitäisi olla mahdollisimman hyvä mahdollisuus tutustua lasten arkeen, toki päiväkodin väkeä ja rutiineja kunnioittaen. Ihan niin kuin kouluunkin saa mennä kuka vain seuraamaan opetusta.

Suomi ei todellakaan ole mikään lintukoto. Ihan rehellisesti, kumpi on sinusta turvallisempi ympäristö:

1. pihalla on pikkulapsia, turvallisuusselvityksen läpäissyt henkilökunta ja jokunen ripeästi lapsensa hakeva henkilö, vai

2. pihalla on em. ryhmät ja lisäksi suuri lössi hengaavia aikuisia. Vaikkapa ma.mumiehet kokoustaa tunnin keskenänsä kun muksut keinuu. Tai vähemmistöjä saapuu koko suvun voimin lasta noutamaan ja pihalle jäädään asumaan. Ketään ei voi pyytää poistumaan, koska saahan sinne kaikki jäädä, jos myös av-mamma saa.

Meidän pk on onneksi kirjallisesti ohjeistanut hakutilanteet, niin tiedän ettei siellä suvaita ylimääräisiä roikkujia olemaan turvallisuusuhkana.

Vierailija
45/48 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi ei todellakaan ole mikään lintukoto. Ihan rehellisesti, kumpi on sinusta turvallisempi ympäristö:

1. pihalla on pikkulapsia, turvallisuusselvityksen läpäissyt henkilökunta ja jokunen ripeästi lapsensa hakeva henkilö, vai

2. pihalla on em. ryhmät ja lisäksi suuri lössi hengaavia aikuisia. Vaikkapa ma.mumiehet kokoustaa tunnin keskenänsä kun muksut keinuu. Tai vähemmistöjä saapuu koko suvun voimin lasta noutamaan ja pihalle jäädään asumaan. Ketään ei voi pyytää poistumaan, koska saahan sinne kaikki jäädä, jos myös av-mamma saa.

Meidän pk on onneksi kirjallisesti ohjeistanut hakutilanteet, niin tiedän ettei siellä suvaita ylimääräisiä roikkujia olemaan turvallisuusuhkana.

Jee. Tässähän on tasan kaksi vaihtoehtoa: joko päiväkodin pihalta poistutaan kiireesti lapsen kanssa tai sitten siellä hengaavat asiattomatkin.

Täytyy kiittää sinua siitä, että onnistuit sotkemaan asiaan vielä m-muuttajatkin. Sillä vahvistit että olet tosiaankin trolli.

Vierailija
46/48 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evanescence - My Immortal

Elvis Presley - An Amerigan Trilogy

Karjalan Kunnailla

Veteraanin iltahuuto

Vierailija
47/48 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Napakasti mukaan kainaloon,nyt on aika lähteä kotiin!

Paha verrata,mutta apinaäiti tekee samaa,se vaan tyynenä odottaa kun lapsi tulee takaisin.

Hakiessasi juttele vartin verran,vaikka vastaisikin puuta heinää.

Sillai osoitat että olet kiinnostunut hänen päivästään. (Vaikkei oikeasti kiinnosta yhtään.)

Karkuun juoksemalla haluaa huomiota,ei muuta."

Juuri näin.

Ei tule antaa lapsen juoksuttaa itseään missään nimessä.

Kun kotiinlähtö koittaa silloin lähdetään kotiin.

Vierailija
48/48 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään kikkailua ja säätämistä. Sanot vaan " Petteri, nyt lähdetään kotiin". Ihan neutraalisti. Nappaat kädestä tai vaikka kainaloon, ei lapsen perään lähdetä juoksemaan ja leikkimään päiväkodin pihalle. Jos siitä seuraa huuto niin voi voi, kyllä se muksu siitä yli pääsee.

Kaikenmaailman säätäminen vaan kuluttaa kaikkien aikuisten voimia, ei kukaan jaksa.

Lapset opetetaan tottelemaan ihan taaperosta. 5 vuotiaana alkaa olla myöhäistä.