Miten toimia, kun lapsi lähtee päiväkodissa juoksemaan karkuun minut nähdessään
Ja nauraa vaan. Miten näissä tilanteissa pitäisi toimia?
Kommentit (48)
Kotona kerrot lapselle selkeästi, miten ja miksi hänen tulee käyttäytyä hakutilanteessa.
Sovi henkilökunnan kanssa, että kun näin käy, lähdet pois ja tulet 15-30 minuutin kuluttua takaisin. Se on lapselle pitkä aika.
Tuskin tarvitsee paria kertaa enempää tehdä.
Tuli mieleen kun lähdin juoksemaan perään kerran ja tein kärrynpyörän ja piti tehdä siitä voltti perään, niin tulin melkein naamalleni, kun piha oli jäässä.
Ajattelin vähän näyttää hoitajille että setä on vielä nuori (48v).
Helvetti että säikähdin pahan päiväisesti.
Onneksi mitään ei sattunut. Kamalat morkkikset vieläkin.
Lapseltakin jäi näkemättä miten hienosti iskä lensi ilmojen halki.
Älkää talvella ainakaan lähtekö juoksentelemaan.
Jos ei kertakaikkiaan onnistu kiinni ottaminen/menee älyttömästi aikaa, niin puhu päiväkodin työntekijöille.
Meillä ryhmässä oli tällainen lapsi - ulkona juoksi karkuun minkä kerkesi, sisällä sama juttu + ei suostunut pukemaan edes väkisin - sovittiin, että äiti tai isä soittaa tai laittaa viestin hetkeä ennen kuin tulee. Sisällä ollessa puettiin lapsi eteiseen valmiiksi, ulkona otettiin kädestä kiinni ja vierelle hakijaa odottamaan.
T. Varhaiskasvatuksen opettaja
Mä yleensä hoitajana puutun tähän jos näyttää siltä että lapsi ei edes oo lähdössä vaan nauttii tilanteesta ja hakija vaan huikkii, että olisitko valmis lähtemään jo, olisitko. Yleensä riittää kun sanon että nyt on aika lähteä kun tultiin hakemaan, nähdään huomenna tms. Muuten sinänsä on mun mielestä hakijan asia saada lapsi mukaansa, mutta en halua että päiväkodille jäädään pitkäksi aikaa hillumaan. Pois vaan.
Meillä vähän samaa juttua ollut. Sisältä lähteminen on vaikeampaa, koska väkisin ei isompaa lasta saa enää puettua.
Ulkona sanon tietyn ajan päästä, jos ei ole totellut lähtökäskyä, että lasken kolmeen, sitten saat valita, käveletkö itse vai kannanko. Aina on kävellyt itse, mutta olen myös valmis kantamaan jos ei liiku. En tiedä kuinka pitkään jaksaisin kantaa, jos tosipaikka tulisi!
Kuvatukikortteja on ollut myös käytössä, mutta ei niillä ole vaikutusta.
Päiväkodissa on aina viimeisten joukossa ulos lähtemässä, mikä välillä hankaloittaa em syystä. Olen monesti uloslähtöaikaan hakemassa.
Syksyllä oli vaikeampi vaihe, nyt taas helpompi. Mietin, onko se ikäväprotestia, kun ei ole huomaavinaan ja kotiinlähtö on vaikeaa.
Annan lapsen juosta, ja keskityn itse juttelemaan tätien/muiden vanhempien kanssa, ja pakkaan tavarat. Muutaman minuutin kuluttua lapsi kyllästyy yksinäiseen esitykseensä, ja lähdemme kotiin.
Mä keskustelisin myös päiväkodin henkilökunnan kanssa asiasta ja pyytäisin heiltä apua/neuvoja. Onko sinulla muulloinkin vaikeuksia saada lapsi tottelemaan vai esiintyykö tätä vain hakutilanteissa? Omasta lapsestani oli hirveän hauskaa mennä piiloon kun tumin hakemaan, mutta kun selitin, että työntekijät huolestuvat kun eivät löydäkään lasta kun tulen (hän siis näki aina auton ja tiesi mun tulevan) ja pelleily loppui siihen. Toisaalta en myöskään katsoisi karkuun juoksemista missään tilanteessa ja tarvittaessa saisin kyllä juostua lapseni kiinni. Ja silloin kyllä mentäisiin reippaasti lapsi kainalossa pois.
Mene hakemaan lapsi viimeisten joukossa. Kyllä lapsi lähtee jo mielellään kotiin siinä vaiheessa kun melkein kaikki muut on jo haettu. Jos ei usko sittenkään ni sanot että äiti lähtee sitten ja päiväkotiin menee pian kiinni. Luulen että tuo on ohimenevä vaihe.
Ilmoitan lapselle, että olen tullut hakemaan häntä ja jos se ei sovi, niin heippa, nähdään huomenna. Käännän selkäni ja kas, lapsi on ryntäämässä kohti porttia. Tietää, että pidän sen, minkä lupaan eli todella lähtisin.
Vierailija kirjoitti:
Mene hakemaan lapsi viimeisten joukossa. Kyllä lapsi lähtee jo mielellään kotiin siinä vaiheessa kun melkein kaikki muut on jo haettu. Jos ei usko sittenkään ni sanot että äiti lähtee sitten ja päiväkotiin menee pian kiinni. Luulen että tuo on ohimenevä vaihe.
Kyllä tilanne pitäisi pystyä selvittämään muulla tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Sovi henkilökunnan kanssa, että kun näin käy, lähdet pois ja tulet 15-30 minuutin kuluttua takaisin. Se on lapselle pitkä aika.
Kyllä tilanne pitäisi pystyä selvittämään muulla tavoin.
Meillä lapsi tekee myös tuota välillä. Muutaman kerran sanon nätisti. Sitten sanon että äiti menee nyt, puet sitten itse/ tulet sitten itse. Sekunnissa on lapsi pukemassa/ portilla kun näkee että käännyn poispäin.
Varmaan väärin tehty, mutta en minä ainakaan jaksa lapsen antaa pompotella ja kysellä sata kertaa tulisitkosmentäiskös nyt. Looginen seuraus että jää matkasta jos ei tule tai pukee itse jos ei apu kelpaa.
Joskus joku tommonen kisaharhautus (kumpi ehtii ekana portille) voi toimia, mutta ei meidän rajoja testailevalle 4v neidille yleensä enää mene läpi sellaiset.
Vierailija kirjoitti:
Mä yleensä hoitajana puutun tähän jos näyttää siltä että lapsi ei edes oo lähdössä vaan nauttii tilanteesta ja hakija vaan huikkii, että olisitko valmis lähtemään jo, olisitko. Yleensä riittää kun sanon että nyt on aika lähteä kun tultiin hakemaan, nähdään huomenna tms. Muuten sinänsä on mun mielestä hakijan asia saada lapsi mukaansa, mutta en halua että päiväkodille jäädään pitkäksi aikaa hillumaan. Pois vaan.
Miksi et halua siellä hilluttavan? Kysyn uteliaisuudesta, koska lapseni on puolipäiväinen, ja häntä hakiessani minulla ei yleensä ole kiire minnekään.
Lapsi ei koskaan karkaile tai vastustele lähtöä, mutta leikit leikitään loppuun, sanomme pitkällä kaavalla heipat kavereille, ja saatamme hetken keinuakin. Mukana olevaa vauvaa käyvät moikkaamassa niin lapset kuin aikuisetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et halua siellä hilluttavan? Kysyn uteliaisuudesta, koska lapseni on puolipäiväinen, ja häntä hakiessani minulla ei yleensä ole kiire minnekään.
Lapsi ei koskaan karkaile tai vastustele lähtöä, mutta leikit leikitään loppuun, sanomme pitkällä kaavalla heipat kavereille, ja saatamme hetken keinuakin. Mukana olevaa vauvaa käyvät moikkaamassa niin lapset kuin aikuisetkin.
Kenen vastuulla ajattelet lapsesi olevan kun olet itse paikalla? Toivottavasti ymmärrät, että omallasi. Jos olet ilmoittanut hakevasi lapsen esim. klo 13, saattaa juuri sen eteisessä lähtiessä seisovan kasvattajan työvuoro loppua siihen. Tai vielä pahempaa: hänen kollegansa työvuoro loppui jo, koska puolipäiväiset haetaan pois. Kasvattajan pitäisi joutua takaisin ryhmään, mutta hän ei pääse, kun te sanotte niitä heippoja. Ja vielä: se viideltä haettava Pirkko-Petteri haluaa sitten myös hillua päikyssä lähtiessä, koska sinunkin lapsesi niin teki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen vastuulla ajattelet lapsesi olevan kun olet itse paikalla? Toivottavasti ymmärrät, että omallasi. Jos olet ilmoittanut hakevasi lapsen esim. klo 13, saattaa juuri sen eteisessä lähtiessä seisovan kasvattajan työvuoro loppua siihen. Tai vielä pahempaa: hänen kollegansa työvuoro loppui jo, koska puolipäiväiset haetaan pois. Kasvattajan pitäisi joutua takaisin ryhmään, mutta hän ei pääse, kun te sanotte niitä heippoja. Ja vielä: se viideltä haettava Pirkko-Petteri haluaa sitten myös hillua päikyssä lähtiessä, koska sinunkin lapsesi niin teki.
Tietenkin lapseni on minun vastuullani, kenen muunkaan? Siihen en voi ottaa kantaa, mitä päiväkodissa tapahtuu viideltä, mutta harvoinpa viimeinen lapsi siellä yksin haluaa hillua.
Vierailija kirjoitti:
Huomiotasi se lapsi haluaa. Anna sitä, ottakaa hetki leikkiä. Anna lapsen napata sut kiinni jne.
Miksi sieltä päiväkodista pitää lähteä kovalla kiireellä ja kiukulla. Päivän tärkein tapaaminen.
Miksi ihmeessä tätä vastausta on alapeukutettu niin paljon? Lapsi karkailee huomion vuoksi, joten huomio on lääke.
Omat lapseni (3 kpl) eivät ole mitään enkeleitä, mutta hakutilanteissa he ovat aina tulleet mielellään luokseni. Kotimatkalla annan aina lapselle jakamattoman huomion, ja keksimme usein jonkin pienen mielikuvitusleikin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi juoksee karkuun hakutilanteessa usein siksi, että hän tuntee aikuisen hylänneen hänet. Karkailu saattaa loppua tuolla metodillasi, mutta hylätyksi tulemisen tunne tuskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin lapseni on minun vastuullani, kenen muunkaan? Siihen en voi ottaa kantaa, mitä päiväkodissa tapahtuu viideltä, mutta harvoinpa viimeinen lapsi siellä yksin haluaa hillua.
Olen käsittänyt, että piha on kaoottisempi ja vaikeammin hallittava, kun siellä roikkuu ylimääräisiä aikuisia näköesteenä ja tukkeena. Se on heidän työpaikka, eivät he halua että asiakkaat jäävät sinne roikkumaan hoitoajan päätyttyä. Ripeä poistuminen on ohje kaikissa päikyissä käsittääkseni.
Jos tilanne on sinulle hankala/ mahdoton niin pyydä ihmeessä henkilökunnalta apua. Sitä vartenkin me siellä olemme.
Sitten yhdessä voidaan miettiä mikä on paras toiminta malli juuri teille.