Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kulmunin kielitaito

Vierailija
23.01.2020 |

Minua on aina ärsyttänyt Kulmunin nariseva artikulointi, mutta nyt huomasin, että hän puhuu englantia paljon suomea selvemmin!

https://www.hs.fi/nyt/art-2000006381598.html

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on hyvä suustaan.

Vierailija
2/22 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylän yliopiston englannin kielen professori Anne Pitkänen-Huhta arvioi, että Kulmunin aksenttia on vaikea omaksua pelkässä kouluopetuksessa. Professorin mukaan kuulostaakin siltä, että Kulmuni olisi viettänyt pidempiä aikoja englanninkielisessä maissa.

Helsingin yliopiston englantilaisen filologian professori Terttu Nevalainen sanoo, että vaikka Kulmuni kielitaitonsa perusteella kuulostaa sivistyneeltä ja koulutetulta, ei häntä voi paikantaa mihinkään luokkataustaan tai maantieteelliseen sijaintiin.

”Kulmuni puhuu sellaista englantia, jonka miellämme standardiksi brittienglanniksi”, Nevalainen sanoo.

Hän kertoo lähettäneensä videon myös kahdelle brittiläiselle kollegalleen saavuttaakseen ”konsensusajattelua”. Kaikki kolme ovat sitä mieltä, että Kulmuni puhuu erittäin sujuvasti, lähes yhtä hyvin kuin syntyperäiset.

Tosin suomalaisuus paistaa joissain kohdissa läpi, ja lisäksi Kulmuni liioittelee videolla tiettyjen sanojen ääntämistä. Nämä eivät kuitenkaan Nevalaisen mielestä ole merkittäviä ongelmia – päinvastoin.

Ei-äidinkieliset piirteet pehmentävät puhetta ja laskevat kuulijan odotuksia. Nevalaisen mukaan on hyvä asia, että kuulija on anteeksiantavampi.

”Mutta jos ei tietäisi, että Kulmuni on suomalainen, näihin asioihin tuskin kiinnittäisi huomiota.”

Ei ole epäilystäkään siitä, että Kulmunilla on hyvä kielikorva, Nevalainen sanoo. Hänen lienee siis helppo omaksua uusia piirteitä puheeseensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas ei ole minkäänlaista kielikorvaa, mutta sillä rallienglannilla olen maailmalla hyvin tullut ymmärretyksi - ja asunutkin englanninkielisessä maassa. Jos vielä sen rallienglannin jatkeeksi päräyttää muutaman suomalaisen kirosanan, niin on mielentilanikin tullut hyvin ymmärretyksi:)

Vierailija
4/22 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kyllä jakaisi lehtorin näkemystä täysin. Tai ehkä hän oikeassa siinä että Kulmuni kuullostaa SUOMALAISISTA "brittiläiseltä".

Minulla on korkeintaan keskinkertainen korva mutta sanoisin että Kulmuni kuullostaa enemmänkin ylipehmeästi ja liioitellusti ääntävältä ruotsalaiselta joka asuu Iso-Britanniassa ja pyrkii siellä puhumaan "oikeaa englantia".

Nyt tietysti joku sitten heti kysyy, että miten sitä englanninkieltä sitten "oikeasti" puhutaan...

No, vaikka näin:

Ja kyllä, Hannu on nero josta suomalainen rahvas ei tiedä yhtään mitään.

Vierailija
5/22 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulmuni kuulostaa englantia puhuessaan ruotsinkieliseltä.

Mutta hyvin hän puhuu, Kuten Nevalainen sanoo, on selvästi altistunut brittienglannille enemmän kuin kouluopetuksen verran.

Vierailija
6/22 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä mitä nainen puhuu jos on tuollaiset kulmunit.

Vierailija
7/22 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulmilla loistava englannintaito. Olen ylpeä tämmöisestä ministeriöstä.

Itse hän sanoo oppineensa englannin ääntämyksen lapsena telkkarin Emmerdale sarjasta, hän ei siis ole asunut Briteissä lainkaan.

Tulee mieleen se toinen kielinero, oliko joku Saara Forsberg, joka puhui siansaksaa kaikkien kielien aksenteilla. . Aksenttien oppiminen ilmentää musikaalisuus ja hyvää muistia.

Vierailija
8/22 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielelläni harjoittelisin "kielioppiani" Kulmunin kanssa

Vierailija
9/22 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun korvaan kuulosti silta, etta on erikseen opetellut brittienglannin Iso-Britannian ulkopuolella ja nyt puhuu sita ylikorostetusti. 

Emmerdalea en osta lahteeksi (vaikka Kulmuni sen mainitsikin), siina puhutaan Yorkshiren murretta joka on ihan erilaista kuin tuo, mita han nyt puhuu. :D 

T: itse Yorkshiressa asunut 

Vierailija
10/22 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

------------------------ kirjoitti:

Itse en kyllä jakaisi lehtorin näkemystä täysin. Tai ehkä hän oikeassa siinä että Kulmuni kuullostaa SUOMALAISISTA "brittiläiseltä".

Minulla on korkeintaan keskinkertainen korva mutta sanoisin että Kulmuni kuullostaa enemmänkin ylipehmeästi ja liioitellusti ääntävältä ruotsalaiselta joka asuu Iso-Britanniassa ja pyrkii siellä puhumaan "oikeaa englantia".

Nyt tietysti joku sitten heti kysyy, että miten sitä englanninkieltä sitten "oikeasti" puhutaan...

No, vaikka näin:

Naurettava kommentti. Brittien kieltä voidaan todellakin puhua monella tavalla, ja hassua että joku vauvalainen määrittäisi jotain 'oikeaa" aksenttia. Höpö höpö. Hienoa Kulmuni!

Vierailija
11/22 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Mun korvaan kuulosti silta, etta on erikseen opetellut brittienglannin Iso-Britannian ulkopuolella ja nyt puhuu sita ylikorostetusti. 

Emmerdalea en osta lahteeksi (vaikka Kulmuni sen mainitsikin), siina puhutaan Yorkshiren murretta joka on ihan erilaista kuin tuo, mita han nyt puhuu. :D 

Hella kertaa. No Kulmuni on jo aikuinen monissa kansainvälisissä tehtävissä, on saattanut elämässään kuulla muutakin kuin

lapsuutensa Yorkshirea

Vierailija
12/22 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Hella kertaa. No Kulmuni on jo aikuinen monissa kansainvälisissä tehtävissä, on saattanut elämässään kuulla muutakin kuin

lapsuutensa Yorkshirea

Kirjoitin ' hellanlettas ja kännykkä muutti sen hella kertaa. Inhoan tätä automaattista tekstinkäsittelyä.

Vierailija
13/22 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa, millainen aksentti on, mutta yläluokkainen englantilainen se ei ole. Olen asunut vuosia Englannissa ja olin työni vuoksi paljon tekemisissä ns. posh englantilaisten kanssa.

Vierailija
14/22 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

off topic, mitä kieltä on Kulmuni. Saamelainen nimi ?

Vierailija
15/22 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan kyllä latoa englannin sanoja peräkkäin, mutta minkäänlaiset aksentit tai korostukset eivät onnistu, kaikki tulee vain tasapaksuna ääntelynä ulos. Onkohan tämä puute sukua sille, etten osaa laulaakaan...

Vierailija
16/22 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

------------------------ kirjoitti:

No, vaikka näin:

*kuulostaa

*Isossa-Britanniassa

Nyt kun kieliasioista oli puhe...

Vierailija
17/22 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhan teennäinen ääntämys. Ei istu minun makuuni. Toki ymmärrän sen, että joihinkin voi mennä täydestä.

Vierailija
18/22 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaan kyllä latoa englannin sanoja peräkkäin, mutta minkäänlaiset aksentit tai korostukset eivät onnistu, kaikki tulee vain tasapaksuna ääntelynä ulos. Onkohan tämä puute sukua sille, etten osaa laulaakaan...

Joo kyllä aksentti ja laulutaito on tavallaan sama asia. Lisäksi tarvitaan hyvä muisti, ja muistamisesta han laulamisesta kun on kyse.

Kulmuni oli varmaan helposti hyvä koulussakin, en tosin tiedä lukiko läksyjään vai oliko muita harrastuksia .

Lahjakas tuo Kulmuni on, pakko myöntää. Eduksi Suomelle.

Vierailija
19/22 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teuvo Hakkarainen edustaa Suomen kansaa paljon paremmin!

Vierailija
20/22 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole teennäinen yhtään. Paljon parempi kielitaito kuin Sanna Marinilla. Eikä huono hänelläkään.