Saako poliisilta virka-apua oman lapsen poistamiseen kotoa?
Tyttö pian 18 ja ei tehnyt elettäkään, että
valmistuisi häipymään.
En uskalla käydä itse kiinni, koska siitähän tulee itselle vähintään sakot.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista että ap:n kaltaisia äitejä ja isiä on oikeasti. :(
TÄMÄ ON PROVO.
Niin on, mutta tuossahan todettiinkin, että on surullista, että oikeasti on olemassa tuollaisia vanhempia.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on vanhempana velvollisuus tukea vähintään tietyllä summalla myös täysi-ikäistä lastasi, kunnes hän on saanut hankittua peruskoulun jälkeisen koulutuksen. Kivaa päästä maksamaan mahdollisimman nopeasti, kun tahdot lapsesi muuttavan?
Paljon sen nyt olikaan? Riittääkö 300 €/kk? Kuka muistaa? Mistä tulee ajatus, että vanhempien tulot eivät vaikuttaisi 18 vuotiaan elämään ja mahdollisesti saamiin tukiin? Kela:n sivulta varmaan löytyy lisää tietoa ja toimeentulotukikin on syytä selvittää.
Itse asiassa ei ole noin. Ainoastaan silloin jos lapsi oikeasti etenee opinnoissaan, eikä hänellä ole vaikkapa huumeriippuvuutta.
Missään kohtaa laissa ei lue että pitäisi antaa päihdenuorelle 300, vaikka hän käy kolmatta vuotta amiksen ekoja kursseja, ja 0 opintopistettä on taskussa kolmen vuoden jälkeen, ja lapsi jo 19-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ikävää, kun ei voi baarista raijata yhdenillanpanoja kotiin, kun se riesa on siellä...
Miksi ei voi🤔, ei kai sitäkin joku laki kiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ikävää, kun ei voi baarista raijata yhdenillanpanoja kotiin, kun se riesa on siellä...
Miksi ei voi🤔, ei kai sitäkin joku laki kiellä.
Luulisi tällä keinolla löytyvän motivaatiota myös siihen oman kämpän etsintään...
Vierailija kirjoitti:
Onpa hyökkääviä kommentteja täällä.
Mä olen saatellut oman lapseni ulos, saatesanoilla kun olet oppinut käyttäytymään ja pyydät anteesi niin voidaan jutella.
Olen sietänyt kotonani rähjäämistä, pilven polttoa, tullaan humalassa kotiin ja puhutaan todella loukkaavasti, kotitöihin ei osallistuta, nokkailua, teini jopa anasti luottokorttini ja teki 1700 euron edestä velkaa, 700 euron edestä tilaili nimissäni elektroniikkaa, rikkoi ikkunan, ja mitäs näitä kolttosia nyt onkaan ollut. Ja koskaan mikään ei ollut hänen vika.
Jouduin pelkäämään fyysistä väkivaltaakin.
Jos lapsi ei olisi itse lähtenyt, olisin itse muuttanut johonkin muualle. Ei ne aina ne lapsosetkaan niin puhtaita pulmusia ole.
'
Meillä oli ihan samanlaista, sillä erotuksella että hän lähti kyllä itse heti kun sai asunnon vuokrattua, vaikka minä halusin hänen jäävän. Tosin sama käytös jatkui vielä senkin jälkeen. Nyt on rauhoittunut käytöksellisesti minua kohtaan, mutta pari kk sitten tapahtui sellainen minun huijaamiseni, että en ole enää sen jälkeen vastannut puhelimeen hänelle. Yhtäkkiä silmäni avautuivat rävähtäen, että on tässä minullakin elämä, ja joko hukun lapseni mukana, tai räpiköin itseni pinnalle ja vain hän hukkuu. Tosiasiassa mikään mitä koskaan olen tehnyt ei ole hänelle koskaan riittänyt. Hänellä on mielenterveysongelmia, päihdeongelmia, neurologisia ongelmia, joihin kaikkiin on apua tarjottu avun tarjoamisen jälkeenkin, mutta hän ei itse halua mitään apua koska hänellä ei ole mitään ongelmia. Tarkennuksena että lapsuus oli iloinen ja onnellinen hänellä, vaikka hänen omat piirteensä sitä varjostivatkin. Jossain vaiheessa teini-ikää vain hän sitten sukelsi, koska ei osannut itse ottaa apua vastaan eikä ymmärtänyt omaa parastaan, ei, vaikka sitä hyvällä ja pahalla hänelle näytettiin. Ei kaikki ole aina niin mustavalkoista. Itse koen nykyään että sain onnekseni ihanan vauvan, josta kasvoi fiksu ja ihana lapsi, jonka kanssa sain viettää mahtavat vuodet, katsoa huimaa kehitystä ja olla tukena ja apuna, mutta siihen se sitten jäikin. Vähän kuin se lapsi olisi kuollut, ja kohta hän varmaan sitä oikeasti onkin. Hän tietää että apua saa minulta aina, mutta apu on sitten enää hoitoon ohjaamista, ja siinä tukemista, ei sitä että annan viimeisistä rahoistani hänelletupakkarahaa, ja kuskaan häntä ja hänen 50v juoppokamuaan alkoon ja takaisin.
Jos aloituksessa lukisi, että ap haluaa heittää velton videopelejä pelaavan pojan ulos asunnosta. olisi mammojen vastaukset täysin toisenlaisia.
Vaihda lukot alkuun, sitten järeämmät konstit.
_Aina_, kun kotona on väkivaltatilanne, poliisi vie sieltä riehujan pois. - Ap.:lle suositten lukkojen vaihtamista, kun lapsi on muualla.
Vierailija kirjoitti:
Jos aloituksessa lukisi, että ap haluaa heittää velton videopelejä pelaavan pojan ulos asunnosta. olisi mammojen vastaukset täysin toisenlaisia.
👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista että ap:n kaltaisia äitejä ja isiä on oikeasti. :(
TÄMÄ ON PROVO.
Niin on, mutta tuossahan todettiinkin, että on surullista, että oikeasti on olemassa tuollaisia vanhempia.
-ohis
Vielä surullisempaa, että on olemassa oikeasti mahdottomia lapsia. On sääli, jos on hoivannut kyytä povella vuosikymmeniä, ja sitten totuus paljastuu.
Vierailija kirjoitti:
Jos 18 vuotias nainen ei poistu kehotuksesta ja joudut soittamaan poliisit syyllistyy hän todennäköisesti myös myös kotirauhan rikkomiseen.
Entäs jos henkilö on kirjoilla siinä asunnossa, eihän henkilö riko kotirauhaa ollessaan asumassa asunnossa jossa väestörekisterin mukaan asuu, eikä poliisikaan varmaan poista henkilöä kodistaan eli sieltä missä hän on kirjoilla. Kirjojen muuttaminen muualle onnistuu vain henkilön itse tekemänä (vaikka netissä) mutta pitää olla uusi asunto mihin ne kirjat muuttaa, Suomessa ei voi olla kirjoilla esim. postilokerossa vaan pitää olla osoite joka on jokin asunto. Kirjojen muuttaminen muualle voitaneen tehdä tuomioistuimen päätöksellä jos henkilö itse ei suostu kirjoja muualle muuttamaan. Esim. avioparista jos toinen haluaa asumuseroa ja toinen ei siihen suostu niin kirjojen muuttaminen muualle vaatii tuomioistuimen päätöksen. Jos on naimisissa mutta asuu eri osoitteissa eli kirjat on eri osoitteissa niin sitä sanotaan asumuseroksi. Jos toinen muuttaa vain pois yhteisestä kodista mutta kirjat on samassa osoitteessa edelleen niin se ei ole lain mukaan asumusero vaikka erillään asuttaisiinkin. Avioeron saaminen Suomessa vaatii myös kahta hakemusta ja vähintään puolen vuoden välein tehtynä lisäksi todistettavasti toisen henkilön tiedoksisaannin asiasta vaikka haastemiehen välityksellä jos toinen ei myönnä saaneensa tietoa postitse esimerkiksi eli allekirjoita paperia jossa myöntää saaneensa asiasta tiedon, haastemiestä pakoillessa eroa ei toinen saa millään, tuomioistuin eli käräjäoikeus ei tuomitse avioeroon ellei ole saanut todistettavasti tietoa että toinen on tiedon hakemuksesta saanut. Onpa näitä julkkiksiakin jotka ovat haastemiestä pakoilleet vaikka ulkomailla ja onnistuu se pakoilu helpomminkin. Ei ihmistä saa pois asunnostaan kirjoiltaan noin vain eikä,avioeroakaan saa noin vain
Vierailija kirjoitti:
_Aina_, kun kotona on väkivaltatilanne, poliisi vie sieltä riehujan pois. - Ap.:lle suositten lukkojen vaihtamista, kun lapsi on muualla.
Juu vie korkeintaan putkaan yhdeksi yöksi minkä jälkeen se riehuja saa palata kotiinsa jossa on kirjoilla. Ja sinne putkaan lukkojen taakse viemiseenkin pitää olla hyvä peruste koska siinä henkilö menettää vapautensa joksikin aikaa. Jos lukot vaihtaa asunnosta jossa henkilö asuu ja on kirjoilla niin se poliisi tulee auttamaan henkilöä taas pääsemään kotiinsa ja saapa kotiinsa vaikka murtautua esim. ikkunan kautta rikkomatta lakia, esim. jos avaimet ovat hukkuneet niin saa kotiinsa murtautua, sama se on jos avain ei käy lukkoon niin kotiinsa saa murtautua tai lukkoseppä tulee auttamaan sisään.
Tämä edelyttää ,että asunomistaja tai vuokralainen ei ole kysessä joka poistettaan kotoaan sillä poliisilla ei ole valtuuksia poistaa asunnoin omistajaa, Poliisit toimivat tällöin aina asunnon omistajan käskyjen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysi-ikäiselle pitää hakea häätö, alaikäistä ei voi heittää ulos, mutta ongelmatapaukseen saa apua lastensuojelusta.
Häätö, voi että mitä.
Täysikikäinen ihminen ei todellakaan saa oleskella toisen kotona ilman asunnon haltijan lupaa.
Käsket ulos jos ei lähde poliisit hoitavat käytännön hommat.
Jos tämä ei ole provo niin mikä sitten?
Oikeasti ketään ei noin vaan heitetä pois kotoaan. Voi olla, että häätöön sovelletaan huoneenvuokralakia, eli häätöilmoitus on annettava ajoissa niin että lähtijä ehtii hankkia uuden asunnon. Lapsi on kuitenkin kirjoilla siinä asunnossa ja hänellä on edelleen oikeus asua siinä niin pitkään, kunnes toisin sovitaan.
Aion nuorimman lennettyä kotoa muuttaa kauas lapsistani. Hirveää avun mankumista vain. Rahaa rahaa.
Todellakin aikuisen kersan saa heittää asunnosta pois. Se kirjoilla oleminen tee mistään kotia. Sama kun siirtäisin omat kirjat jonkun randomin asuntoon ja hän ei voisi poistaa minua asunnostaan, koska olen siellä kirjoilla. Ei sellaista lakia olekaan, joka estää luvatta toisen kotona oleskelevan aikuisen pois heittämisen.
TÄMÄ ON PROVO.