Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa kokemuksia sektiosta

Vierailija
20.06.2006 |

Ne, joille on tehty sektio, voisitteko kertoa oliko kyseessä suunniteltu vai hätäsektio ja mitä kivunlievitystä sait? Millä rv:llä suunnitellut sektiot yleensä tehdään? Kauanko toipuminen kesti? Milloin olit eka kerran ylhäällä sektion jälkeen ja missä vaiheessa sait vauvan luoksesi? Saako vauvaa heti nostella?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pysty kävelemään. Mitä muuta kysyitkään?

Vierailija
2/7 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektio tehtiin spinaalipuudutuksessa. Tuntui vaan hassua " mahan vellomista" ja sitten ensimmäinen vauva jo syntyikin. Vauvat näytettiin minulle ja miehelleni ja vietiin sitten lasten lääkärin tarkastettavaksi. Sitten mies lähti vauvoja hoitelemaan, kun minut parsittiin takaisin kokoon, olisiko mennyt parikymmentä minuuttia siinä..sitten pääsin heräämöön, jossa vauvojen ja miehen kanssa oltiin pari tuntia, eli siihen saakka kun jalkoihin palasi tunto ja pystyin liikuttamaan niitä

Sitten osastolle, vauvat tulivat mukanani ja olivat koko päivän kanssani. Mies nosteli vauvoja syömään ja silloin kun mies oli esikoisen luona kotona, hoitajat nostelivat. Yöksi vauvat menivät hoitajien huoneeseen, hoitsut sitten toivat pieniä syömään. Seuraavana aamuna nousin ylös ja siitä asti vauvat olivat vierihoidossa. Neljäntenä päivänä sektiosta lähdimme kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin kiirellinen sektio koska kaksoset alkoivat syntymään rv. 32 ja olivat perätarjonnossa.

Veivät heti synnytys-saliin ja yrittivät saamaan supistukset loppumaan jollain lääkkeellä. 2tuntia kun olin tuskaillut ja supistukset tihenivät oli pakko tehdä sektio.

Eivät saaneet puudusta laitettua heti koska olen todella ylipainoinen, joten lääkäri joutui pistämään varmaan 10kertaa enennekun sattumalta sai sen oikeaan paikkaan. Eli sektio siis tehtiin puudutuksella. Vähän sattui välillä ja olo oli tuskainen, sain heti kumminkin lääkettä kun jotain alkoi tuntumaan. Kokemus ei ollut minulle helppo, pelottava ja raskas. Näyttivät vauvoja pikaisesti kun mahasta saivat ulos ja veivät keskolaan.

Olin " heräämössä" 8tuntia koska olin niin tokkurassa ja kipeä ja sekaisin. Illalla pääsin sitten keskoskosastolle käymään. Makasin siis sängyssä, en muista siitä käynnistä juuri mitään. Aamulla vasta sitten tokenin ja sain vauvojen kuvat viereen jotta maito nousisi rintoihin. Päivällä hoitajat auttoivat jaloilleen ja pääsin sitten rullatuolilla katsomaan vauvoja.

2vk meni toipuesssa, viikon olin sairaalassa. Vauvat olivat kuukauden. Jälkivuotoa tuli ihan kamalasti 2viikkoa. Kävely vaikeeta eka viikon. Haava parani todella hyvin ja minulla sitä ei nykyään edes huomaa.

Tälläinen kokemus minulla. JOs vaan saisin päättää niin ei enää ikinä sektiota minulle. :(

Vierailija:

Ne, joille on tehty sektio, voisitteko kertoa oliko kyseessä suunniteltu vai hätäsektio ja mitä kivunlievitystä sait? Millä rv:llä suunnitellut sektiot yleensä tehdään? Kauanko toipuminen kesti? Milloin olit eka kerran ylhäällä sektion jälkeen ja missä vaiheessa sait vauvan luoksesi? Saako vauvaa heti nostella?

Vierailija
4/7 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunniteltu sektio tehdään rv 39 (jolloin sikiö on suurimillaan). Suunnitellussa sectiossa sain selkäydinpuudutuksen, lääkeainetta en enää muista, kyllä se silloin sanottiin. Leikkauksen jälkeisiä kipuja hoidetaan sitten ihan ibuprofeiinilla, leikkurista lähdettäessä annetaan morfiinipistos, jonka vaikutus on noin 18h. Vaikutus on muuten sitten kun auton takuu, eli loppuu kun veitsellä leikaten joten ole hieman etukenossa hakemassa niitä särkylääkkeitä, muuten jämähdät vaikka keskelle sairaalan käytävää kivun kanssa, nimim. ekassa sektiossa kävi mulle näin. Toipuminen on todella yksilöllistä, mulla toipuminen on ollut joka kerta erilaista, viimeisessä vaikeinta, kun sain rintatulehdusta yms. sälää vielä päälle. Arpi saattaa vaivata vielä nykyäänkin, vaikka vikasta leikkauksesta on jo 1½ vuotta, mutta kipuja on n. 3 pvää, tikit otetaan pois viikon päästä (ja se helpottaa oloa TODELLA). Rauhallisesti pitää ottaa 4:sen viikkoa. Ekan kerran pääsin ylös seisomaan joka leikkauksessa n. 15-16h päästä. Vauva on vieressä jos niin haluaa, mutta niin kauan kun sängystä ei itse pääse ylös hoitamien on tietenkin mahdotonta, soitat vaan hoitsut paikalle aina kun tarviit. Heti ylösnousun jälkeen hoito on sinun kontillasi kuten muillakin äideillä jos niin haluat. Vauvaa saa toki nostella, mutta siinä kulkee raja: mitään vauvaa painavampaa EI saa nostaa ekaan 4:jään viikkoon! Ja tää ohje usko, kun se sulle sanotaan, jos et tottele, hidastat vaan omaa toipumistasi, jälleen kerran nimim. kokemusta on:(

Vierailija
5/7 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän suunnitellut sektiot pyritä tekemään lasketun ajan aikoihin.

Toipuminen oli suht' nopeaa, viikon päästä olin jo ihan hyvässä kunnossa. Nostella ei olisi muistaakseni kuukauteen saanut, mutta kyllä jo nostelin kotiin päästyämme. Vauvan sain luokseni heti kun halusin sairaalassa, isä ja vierailijat sekä hoitajat auttoivat.

Vierailija
6/7 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Moi!

Hätäsektio tehtiin, kun huomattiin, että varpaat oli tulossa ensin, ja lääkäri totesi, että on niin iso lapsi, ettei odotella, vaan leikataan.

Lievitykseksi sain jotain kipupillereitä, en muista mitä. Vauva tuli muutaman tunnin kuluttua viereeni. Toipuminen kesti kauemmin kuin tavallisen synnytyksen jälkeen, muttei kuitenkaan merkittävästi. Alkuun leikkausarpi oli kyllä huomattavasti kipeämpi, kuin olo alakautta synnyttämisen jälkeen (johtuen ehkä siitä, että kaksi ekaa synnytystä olivat menneet suht helpolla). Ja vauvaa sai nostella suht pian, kun pääsi itse sängystä (pari päivää).

Vierailija
7/7 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spinaalipuudutus rv 38+6 ja toipuminen meni todella hyvin, olin jalkeilla leikkauspäivän iltana ja vauva oli koko ajan luonani ja illalla vaihtelin vaippoja jo itse. Seuraavana aamuna painelin suihkuun ja kanttiiniin ostamaan luettavaa, kun vauveli nukkui, niin ei ollut oikein tekemistä.

Eka sektioni liki 8 vuotta sitten ei ollutkaan niin ihana kokemus, mutta sitä oli edes auttamassa väsymys, kun tein esikoista synnytys-salissa 31 tuntia ennen kun päädyttiin leikkaukseen, kivulääkkeen saaminen oli vähän nihkeetä ja en ymmärtänyt nousta heti jalkeille ja sehän hidastaa toipumista, jos jää sänkyyn potemaan.

Vierailija: