Kuinka sanoa hääkutsussa nätisti, että juhlat eivät sovellu lapsille?
Juuri noin niin kuin otsikossa, niinkö? Vai onko vielä nätimpää ilmausta, ideoita?
Kommentit (643)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä teidät melkein kaikki saa uskomaan, ettei yksikään lapsi osaa käyttäytyä? Itse ainakin vahdin ja opastan lastani. Osaa mielestäni käyttäytyä ilman suurempia ponnisteluja, kun käytöstapojen opettelun aloittaa tarpeeksi varhain.
Minunkin lapseni osaavat käyttäytyä, mutta olisivat silti vauvoina saattaneet itkeä ja taaperoina kiljaista kirkossa.
Toisekseen se, että yrittäisi etukäteen erotella ne hyvin- ja huonosti kasvatetut lapset ja kutsua vain ne hyvinkasvatetut lienee a) järkyttävä (mahdoton) homma ja b) sosiaalisesti mahdotonta ja tahditonta.
Mikä ihmeen ongelma se on, että pieni lapsi jokeltelee tai itkeä pirauttaa kirkossa? En ymmärrä asennettasi. Saatko hepulit myös yskäisyistä tai aivastuksesta?
Toki kiukuttelut tai pidemmät itkut hoidetaan niin, että vanhempi poistuu vähin äänin ulos lapsen kanssa. Tämän takia me ainakin lasten ollessa pieniä istuimme takana penkin päässä. Ei ollut mikään ongelma.
On oikeasti aikamme kuva, jos ihmiset laajemminkin eivät kestä edes pienen lapsen ääntä. Juoksentelua tai pitkiä itkuja toki vanhemman kuuluu estää. En tosin ole koskaan nähnyt tilannetta kirkossa, että lapsien olisi sallittu peuhata mielin määrin. Mutta olen ollutkin pappi vasta 17 vuotta, pk-seudun seurakunnissa.
Miten niin minun asennettani? Minä en edes pitänyt häitä vaan menimme kahdestaan naimisiin. Vastasin vaan edelliselle, koska hänen kommenttinsa oli melko absurdi tässä ketjussa. Jos joku haluaa lasten mahdollisen lapsellisen käytöksen/metelin takia lapsettomat häät, niin se ratkaisu, että kutsutaan "hyvinkäyttäytyvät" lapset, ei kyllä toimi mitenkään.
Sanot, että lapsesi eivät ole osanneet olla hipihiljaa kirkossa. No ei tarvitsekaan olla!
Joo, erotella ei voi, sen osalta olen samaa mieltä.
Se aina hyvin käyttäytynyt mukula voi just pahimmalla hetkellä saada känkkäränkän. Lapset on vaan semmosia, ei ne osaa säädellä tunteitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä teidät melkein kaikki saa uskomaan, ettei yksikään lapsi osaa käyttäytyä? Itse ainakin vahdin ja opastan lastani. Osaa mielestäni käyttäytyä ilman suurempia ponnisteluja, kun käytöstapojen opettelun aloittaa tarpeeksi varhain.
Minunkin lapseni osaavat käyttäytyä, mutta olisivat silti vauvoina saattaneet itkeä ja taaperoina kiljaista kirkossa.
Toisekseen se, että yrittäisi etukäteen erotella ne hyvin- ja huonosti kasvatetut lapset ja kutsua vain ne hyvinkasvatetut lienee a) järkyttävä (mahdoton) homma ja b) sosiaalisesti mahdotonta ja tahditonta.
Mikä ihmeen ongelma se on, että pieni lapsi jokeltelee tai itkeä pirauttaa kirkossa? En ymmärrä asennettasi. Saatko hepulit myös yskäisyistä tai aivastuksesta?
Toki kiukuttelut tai pidemmät itkut hoidetaan niin, että vanhempi poistuu vähin äänin ulos lapsen kanssa. Tämän takia me ainakin lasten ollessa pieniä istuimme takana penkin päässä. Ei ollut mikään ongelma.
On oikeasti aikamme kuva, jos ihmiset laajemminkin eivät kestä edes pienen lapsen ääntä. Juoksentelua tai pitkiä itkuja toki vanhemman kuuluu estää. En tosin ole koskaan nähnyt tilannetta kirkossa, että lapsien olisi sallittu peuhata mielin määrin. Mutta olen ollutkin pappi vasta 17 vuotta, pk-seudun seurakunnissa.
Miten niin minun asennettani? Minä en edes pitänyt häitä vaan menimme kahdestaan naimisiin. Vastasin vaan edelliselle, koska hänen kommenttinsa oli melko absurdi tässä ketjussa. Jos joku haluaa lasten mahdollisen lapsellisen käytöksen/metelin takia lapsettomat häät, niin se ratkaisu, että kutsutaan "hyvinkäyttäytyvät" lapset, ei kyllä toimi mitenkään.
Sanot, että lapsesi eivät ole osanneet olla hipihiljaa kirkossa. No ei tarvitsekaan olla!
Sanoin, että olisivat voineet. En ole vienyt pieniä lapsiani kirkkoon tai tilaisuuksiin, joissa monet toivovat hiljaisuutta. Se on minun valintani ei mikään statement.
Kommenttini koski lähinnä juuri tuota, että lasten erottelu on mahdotonta, tuo lasten huutelu oli sivuhuomautus.
Minusta kommentoit aika epäystävällisesti minulle. Miksi oletit, että olen saamassa "hepulia"ym. kun minun kommenttini oli täysin neutraali enkä sanonut omista asenteistani tai tekemisistäni mitään. Toivottavasti et käy yhtä kärkkäästi seurakuntalaistesi kimppuun, jos jo netissä hermostut noin helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta jokainen saa juhlia kuten haluaa.
Sanon tuon nyt ihan ekaksi, ettei tule sitten (tahallisia) väärinymmärryksiä.
Mutta minusta jokainen vieraskin sitten saa juhlia kuten haluaa.
Jos heille on kutsussa kerrottu selvästi, että lastenhoitoa ei ole järjestetty ja alkoholia on tarjolla vapaasti, he itse tekevät omat ratkaisunsa. Juhliin VOI tulla vaikkapa alkuosaan mukaan lasten kanssa, kunhan pitää lapsista huolen ja poistuu heidän kanssaan ajoissa kotiin.
Karsastan vähän sellaista tiukkamoraalista ajattelua, että ruokaviiniäkään ei saisi olla tarjolla, jos lapsia on paikalla. Örveltämistä lasten ei pidä katsella, mutta siinä se vastuu on juuri vanhemmilla, että lähtevät ajoissa kotiin.
Minusta on hoopoa, että kutsun lähettäjä haluaa päättää tuollaiset valinnat vieraiden osalta.
Ja toisaalta sietääkö kutsuja sitten sen, että osa vieraista ei tuon takia tule? Kaikilla ei ole sitä mummolaa, jonne lapsen/lapset voi viedä halutessaan hoitoon. Tai Mll:n hoitajaa ei ole saatavilla tms.
Eli summa summarum: kutsuun voi laittaa alakaneetin: "juhlissa tarjotaan alkoholia, lastenhoitoa ei ole järjestetty kutsujien puolesta". Jokainen tekee sitten omat ratkaisunsa sen perusteella.
Joku "juhlimme vain aikuisten kesken" on vähän turhan jyrkkä minun makuuni. Ihan kuin siellä tosiaan sitten harrastettaisiin sadomasoleikkejä.
Jos lapsia ei ole kutsuttu, niin sittenhän he ovat juhlissa kuokkavieraita. Kuokkavieraille ei ole välttämättä varattu edes paikkaa pöydässä tai tarjoilua ylipäätään. Juhlien järjestä päättää, kuinka monta vierasta ja ketä kutsuu häihinsä.
Toki. Ja siinä tapauksessa osa vieraista ei tule, koska lastenhoito-ongelmat.
Lisäksi ainakin omassa suku- ja tuttavapiirissä häitä on aina pidetty sukutilaisuuksina, joihin ilman muuta myös lapset on kutsuttu, eikä se riipu osoitekentästä, koska kyse ei ole formaaleista illallisista ravintolassa. Jos jonkun häät OVAT illallisjuhlat ravintolassa, tilanne on toki eri. Esimerkiksi omat hääni olivat juuri tuollainen tilaisuus, illallinen kolmine ruokalajeineen ja tarkka vieraslista - tosin meille saivat pienetkin lapset tulla.
Pitohäät eivät ole yleensä ainakaan perinteisesti olleet sellainen formaali tilaisuus, jossa nuppiluku on ehdottomasti oltava tarkalleen tiedossa.
Enkä edelleenkään yritä nyt kieltää ketään toimimasta juuri kuten haluaa. Kuten voit lukea kommenttini ekasta lauseesta.
Kannattaa vaan siis tajuta, että asiassa on erilaisia perinteitä, ja perinteiset isot maalaiset pitohäät ovat olleet koko perheelle. Silloin jos noin ei ole, se kannattaa ilmaista täsmällisesti esimerkiksi kutsussa rsvp:llä ja jos tosiaan lasten pelkkä läsnäolo saastuttaa ilman, se pitää myös ilmaista.
Niin ei sitten tarvitse mieltänsä pahoittaa kenenkään, kun ei ole osannut lukea ajatuksia, puolin tai toisin.
Noin voidaan toimia silloin, kun on paljon ylimääräistä tilaa ja ruokia varataan reilusti ylimääräistä. Mutta ns. perinteisissä häissä on silti nykyään usein rajattu paikkamäärä ihan juhlatilojen paloturvallisuusmääräyksistä johtuen ja kun pitopalvelu laskuttaa nuppiluvun mukaan, sekin pitää olla etukäteen mahdollisimman tarkasti tiedossa.
ohis
Tuossa on eroja. Lautasmäärän mukaan laskutetaan, silti voi hyvin olla niin, että ruokaa varataan vähän isommalle porukalle, esim. tasakymmeniä.
Toki jos tarkka luku on oltava, sen voi aina ilmoittautumisvaiheessa varmistaa.
Turha lähteä saivartelemaan, laskutetaanko lautasmäärän vai nuppiluvun mukaan. Sama asia. Pitopalveluilla ja tilaajilla on varmasti omat tapansa arvioida tarvittavia ruokamääriä, mutta sillä ei ole merkitystä silloin, kun laskutetaan syöjien määrän mukaan.
se äskeinen
Vierailija kirjoitti:
En halua sellaisten ihmisten häihin jotka sammuttavat elämänsä hienoimman päivän kännäykseen.
"Elämänsä hienoin päivä". Kyllä ne ovat ihan vain seremonia ja juhlatilaisuus ja hääpari saa viettää sen aivan niin kuin parhaaksi katsoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta jokainen saa juhlia kuten haluaa.
Sanon tuon nyt ihan ekaksi, ettei tule sitten (tahallisia) väärinymmärryksiä.
Mutta minusta jokainen vieraskin sitten saa juhlia kuten haluaa.
Jos heille on kutsussa kerrottu selvästi, että lastenhoitoa ei ole järjestetty ja alkoholia on tarjolla vapaasti, he itse tekevät omat ratkaisunsa. Juhliin VOI tulla vaikkapa alkuosaan mukaan lasten kanssa, kunhan pitää lapsista huolen ja poistuu heidän kanssaan ajoissa kotiin.
Karsastan vähän sellaista tiukkamoraalista ajattelua, että ruokaviiniäkään ei saisi olla tarjolla, jos lapsia on paikalla. Örveltämistä lasten ei pidä katsella, mutta siinä se vastuu on juuri vanhemmilla, että lähtevät ajoissa kotiin.
Minusta on hoopoa, että kutsun lähettäjä haluaa päättää tuollaiset valinnat vieraiden osalta.
Ja toisaalta sietääkö kutsuja sitten sen, että osa vieraista ei tuon takia tule? Kaikilla ei ole sitä mummolaa, jonne lapsen/lapset voi viedä halutessaan hoitoon. Tai Mll:n hoitajaa ei ole saatavilla tms.
Eli summa summarum: kutsuun voi laittaa alakaneetin: "juhlissa tarjotaan alkoholia, lastenhoitoa ei ole järjestetty kutsujien puolesta". Jokainen tekee sitten omat ratkaisunsa sen perusteella.
Joku "juhlimme vain aikuisten kesken" on vähän turhan jyrkkä minun makuuni. Ihan kuin siellä tosiaan sitten harrastettaisiin sadomasoleikkejä.
Sinä taidat olla aika pihalla niistä syistä, miksi ihmiset järjestävät niitä lapsettomia häitä. Vaikka on moneen kertaan selitetty. Syy ei yleensä ole se, että pitää olla jo neljältä iltapäivällä naamat. Syitä on 1) raha 2) tila 3) yleinen melu, sählinki, sotku, tavaroiden rikkoutuminen - noin tärkeimpiä mainitakseni.
No totta kyllä, en ymmärrä miksi joku haluaisi järjestää isolle porukalle häät, mutta hui, se onkin juuri ne lapset, jotka aiheuttavat kaaoksen.
Jos taas pidetään pienen porukan illallisjuhlat kalliissa ravintolassa, sinne ei kutsuta kuin ne lähimmät, ja ainakin omalla ja tuttavapiirini kohdalla lapset kuuluvat myös sakkiin. Kutsutaan siis sitten vähemmän kaveriperheitä.
En ole huomannut lasten aiheuttavan sellaisissa tilanteissa mitään sählinkiä. Kun istutaan fiksusti pöydissä, vanhemmat vastaavat lapsistaan ja heidän tekemisistään.
Mutta jos luet kunnolla kommenttini alusta alkaen, näet, että minun puolestani jokainen SAA juhlia ihan kuten haluaa. Laittaa kutsut vain aikuisille ja pyytää rsvp:t, ja siinä yhteydessä voi myös mainita, että koska kyse on rajallisesta paikkamäärästä, kutsu koskee vain aikuisia.
Mutta ei. Ei tuolla asenteella, että "koska ette osaa pitää huolta huonosti kasvatetuista räkänokistanne, pitäkää lapset kotona".
Ensimmäisessä kommentissasi puhuit lähinnä pelkästä alkoholista ja siitä, että vanhempien pitäisi itse saada päättää miten kosteisiin illanviettoihin haluavat lapsiaan tuoda. Kerroin vain, että harvoin se viina on pääsyy lapsettomien häiden toivomiselle. Räkänokista minä en ole puhunut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen mielestä ei tarvitse olla hiljaa? Niiden, jotka tykkäävät perhehäistä? Oletko ajatellut, että se lapsettomia häitä toivova voi olla eri mieltä? Hän ei ehkä halua sitä uhmakohtauskeskeytystä sinne seremoniaan lainkaan.
Mä ymmärrän täysin ap toiveen. Mitä tulee nyky-lapsiin, niin monen vanhemman kasvatustavat eivät ole mitään täydellisiä. Jos lapset hajottaa paikkoja tai sotkevat eivätkä vanhemmat puutu, niin kuka laskun maksaa?
Hääpari tietenkin ellet halua saada laskua perääsi. Moni hääpari haluaa vieraidensa nauttivan ja rentoutuvan edes pienen hetken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama, en minä niin hyvin kasvatettua pikkutaaperoa tunnekaan, että sen hyvään käytökseen voisi jotenkin pomminvarmasti luottaa. Ja joillekin se herkkä hetki on ehkä pilattu jo siinä, kun vanhempi siirtyy kesken vihkivalojen huutavan lapsen kanssa sivummalle. Jos jollekin se keskeytyksetön seremonia on tärkeä asia niin miksi ihmeessä sitä ei voi kunnioittaa?
Jos tulis kutsu häihin, niin ilman muuta muksut vois viedä mummulaan, ei ole väkipakolla pakko päästä koko porukalla häihin. Tulipa mieleen, että kyllä semmosen vauvan voi viedä hoitoon, (joka pullosta huolii) vaikka tuota sen vihkimisen ajaksi, jos ei raaski pidempää aikaa olla erossa. :) Ja tuskin esim 30v juhlitaan koko perheen juhlina, että sikäli ei pitäisi häitäkään sellaisina automaattisesti pitää......... Että näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea koko ketjua, mutta meillä oli lapsettomat häät. Kuoreen kirjoitimme esim. Pirjo ja Pekka Koivisto. Ei muuta. Kaikki ymmärsivät, että ei lapsia.
Lapset jätimme pois tilan ahtauden vuoksi. Kutsuimme noin 70 henkeä ja jos lapset olisi kutsuttu niin tilat eivät olisi riittäneet.
Ja uskon, että vanhemmat tykkäsivät syödä ja tanssia ja juhlia ilman jälkikasvua.En luottaisi siihen, että nykyajan minäminä-vanhemmat osaavat tulkita tuollaista kutsua oikein. "Ei se meidän JereJanica haittaa."
Joku saattaa tuntea ystävänsä ja sukulaisensa sen verran hyvin, että luottaa.
Mutta jos sinulla on niin läheisissä ihmisissä näitä minäminä-tyyppejä, että olet velvoitettu kutsumaan heidät häihisi, niin toki sinun on syytä vääntää heille rautalangasta se, ketä heidän perheistään kutsut koskee.
Vierailija kirjoitti:
Se aina hyvin käyttäytynyt mukula voi just pahimmalla hetkellä saada känkkäränkän. Lapset on vaan semmosia, ei ne osaa säädellä tunteitaan.
Tai sitten voi olla että ei saa. Eikä sille känkkäränkälle ole ikinä hyvä hetki.
Vierailija kirjoitti:
Jos tulis kutsu häihin, niin ilman muuta muksut vois viedä mummulaan, ei ole väkipakolla pakko päästä koko porukalla häihin. Tulipa mieleen, että kyllä semmosen vauvan voi viedä hoitoon, (joka pullosta huolii) vaikka tuota sen vihkimisen ajaksi, jos ei raaski pidempää aikaa olla erossa. :) Ja tuskin esim 30v juhlitaan koko perheen juhlina, että sikäli ei pitäisi häitäkään sellaisina automaattisesti pitää......... Että näin.
Kaikilla vaan ei ole mummula just sopivasti hollilla, kun kutsu häihin käy. Että näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku aina loukkaantuu, mutta minä olen sitä mieltä, että sellaisista ihmisistä ei tarvitse välittää joiden mielestä toisen ihmisen hääjuhlan pitäisi pyöriä heidän napansa ympärillä.
Juuri näin ja sama toisinpäin. Kurjaa kun ilmoitamme ettemme tule niin alkaa saakelinmoinen vinkuna, miksi ette tule, tulisitte nyt.
Emme tule, emmekä ole velvollisia perustelemaan. Meille häät on perhejuhla, emme jätä lapsia kotiin. Sinä saat juhlia miten haluat, ja me voimm tehdä jotain kivaa sillä ajalla kun osallistuisimme tylsiin häihisi. Ps. Emme lähetä lahjakaan.
Kai teillä oli aikoinaan lapsettomat häät ja nyt loukkaannutte kun teidän pirpanoita ei kutsuta?
Olen ollut lapsena maalaishäissä, joihin oli kutsuttu periaatteessa koko kylä. Ruokaa oli kyllä riittävästi kaikille, mutta istumapaikkoja ei. Meitä oli sitten liuta lapsia juhlavaatteissamme eteisen lattialla istumassa ensin ruokalauitasinemme, sitten kakkua syömässä. Voin sanoa, että en kauheasti nauttinut niistä häistä. Teininä en sitten enää lähtenyt näihin "koko kylän" häihin, vaan ainoastaan sellaisiin, joihin minut oli henkilökohtaisesti kutsuttu. Omia lapsiani en myöskään ota häihin tai muihinkaan juhliin, jos heitä ei ole kutsuttu.
Onko joku tosiaankin niin täydellinen idiootti että menee sellaisten ihmisten häihin jotka inhoavat hänen
lapsiaan. Itse en menisi koskaan, en pitäisi tuollaisiin ihmisiin enää koskaan minkäänlaista yhteyttä.
Pitää lapsiaan, itseäänkin vanhempana, edes hiukan arvostaa, jos ei ole sen vertaa oman arvontuntoa niin ei todellakaan mene hyvin..
Vierailija kirjoitti:
Onko joku tosiaankin niin täydellinen idiootti että menee sellaisten ihmisten häihin jotka inhoavat hänen
lapsiaan. Itse en menisi koskaan, en pitäisi tuollaisiin ihmisiin enää koskaan minkäänlaista yhteyttä.
Pitää lapsiaan, itseäänkin vanhempana, edes hiukan arvostaa, jos ei ole sen vertaa oman arvontuntoa niin ei todellakaan mene hyvin..
Tuskinpa kaikki sitä edes tietävät. En mäkään erityisemmin pidä ystävieni lapsista, tai ylipäänsä muista kuin omistani. Ei ole vaikuttanut ystävyyssuhteisiin (pisin kestänyt 40 v) sitten millään tavalla, keskenämme me ollaan ystäviä eikä toistemme lasten kanssa. Ihan normaalia.
Täällä tuntuu olevan ihmeellinen ajatus että ainoa syy miksi lapsia ei kutsuta olisi että juhla on pelkkää örvellystä. Uskoisin että useimmilla syy on ihan raha ja tilan puute. Häät on kallis juhla, joten useimmiten vieraiden määrää on rajattava. Joten itse ainakin ymmärrän että hääpari kutsuu mielummin 50 läheistä aikuista kuin 20 aikuista ja heidän lapsensa...
Vierailija kirjoitti:
Onko joku tosiaan niin täydellinen idiootti että luulee ihmisen vihaavan tämän lapsia jos ei kutsu heitä häihin?
Ei hyvää päivää sentään, onneksi mulla ei ole sunlaisia hulluja ystävinä!
Onpa keskustelua! 80 ja 90-luvuilla olin monissa häissä, myös omissani. Me nuoret kaupunkilaiset, opiskelleet aikuiset pippaloimme häämme pääsääntöisesti ilman lapsia, se oli jotenkin jo oletusarvona. Häätilaisuus yleensä vihkimisen jälkeen ravintolassa ja sanomattakin oli selvää, että ne joilla jälkikasvua jo oli, olivat järjestäneet heille hoitajan.
Toki sitten oli myös isoja sukuhäitä, joissa lapset mukana, mutta ne erikseen. Voi niitä ihania boheemeja aikoja :)