Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kynäote

Vierailija
22.11.2019 |

Millainen kynäote (siis miten pidätte kynästä kiinni) teille on aikanaan koulussa opetettu, ja millainen opetetaan lapsillenne?

Minä olen aikanaan (kauan sitten) jo koulussa oppinut pitämään kynää peukalolla ja etusormella keskisormen olessa ikään kuin tukena näiden takana. Ennen kaikki pitivät kynää näin. Viime aikoina olen huomannut lasten ja nuorten ihmisten pitävän kynää jotenkin (mielestäni kummallisesti ja epäkäytännöllisesti) nyrkissä kirjoittaessaan. Näyttää hankalalta! Luulin tämän olevan aika uusi ilmiö, kunnes eräässä ranskalaisessa leffassa n. 40-v. naishenkilö käytti samaa otetta. Siitä heräsi tämä kysymys.

Kertokaa siis miten pitelette kynää kirjoittaessanne!

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaaah, mahtavaa! Olen kiinnittänyt samaan huomiota! Aloitin peruskoulun vuonna -87 ja on pakko sanoa etten muista yhtään miten meitä opetettiin. Olen kuitenkin pitänyt kynää juuri samalla tavalla kuin ap kuvailee alussa eli peukalo ja etusormi ohjaavat kynän kärkeä, varsi lepää peukalonhangassa ja muut sormet ovat supussa näiden alla.

Kun näen ihmisen käyttävän kynää juuri tuossa "nyrkkiasennossa", tulee primitiivireaktiona mieleen että luolassako tuo on kasvanut, vaikka ymmärrän että ihmisille joko a) annetaan erilaista opetusta tai b) annetaan vapaus pitää kynästä kiinni kuten haluavat.

Vierailija
2/14 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duodecimissä lukee näin: "Viisivuotiaan motoriset taidot – liikkeiden yhdistely ja sujuvuus – ovat varsin kehittyneitä. Lapsi kiipeilee, pyöräilee, hyppää narua. Askartelu on usein mieluista, ja lapsi osaa leikata saksilla ympyrän, pujotella sujuvasti helmiä ja jäljentää kolmion. Oikea- tai vasenkätisyys on vakiintunut, ja kynäote on aikuismainen kolmisormiote."

Muistan omilta kouluvuosiltani (70-80-luvuilta) vain yhden kaverin, joka kirjoitti mainitsemallasi tavalla käsi nyrkissä kynän ympärillä. Ajattelin, että outo ote johtui hänen vasenkätisyydestään.

Minä olen katsellut samaa kuin sinä: jopa aikuiset kirjoittavat kömpelön näköisesti nyrkillään. Tämä taitaa olla yleistymässä sitä mukaa, kun kynällä kirjoittaminen jää vähäiseksi eikä sitä koulussakaan oikein enää vaadita. Minusta on outoa ja samalla huolestuttavaa, että käsin ei enää osata kirjoittaa, eikä koneella kirjoitettaessakaan ole sisällöllä ja muodolla niin väliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina ollut omanlainen kynäote. Koulussa 80-luvun lopussa yrittivät aikansa opettaa ns. oikeeta kynäotetta, mutta luovuttivat kun kirjoitin nopeasti ja siististi. Onneksi en sentään ole vasenkätinen, se kun tuntui olevan synneistä se ihan hirvein. :p

Vierailija
4/14 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän kynästä kiinni niin, joko noin kuin kuvailtu aloituksessa tai piirtäessä (harrastan muotokuvia ja olen aika hemmetin hyvä, edes jossain) kynä ei lepää minkään sormen päällä vaan pidän siitä kiinni peukalolla, etusormella ja keskisormella. Oma esikoiseni, alle kouluikäinen, pitää kynää vielä nyrskissä ja neuvolassa on vihjattu, että pitäisi opetella oikea ote. Hän on kuitenkin objektiivisestkin arvioiden ikäisekseen todella taitava piirtäjä enkä ole viitsinyt alkaa nipottamaan siitä miten kynään tarttuu, olen kyllä kertonut, miten itse pidän. Oikeakätiselle kirjoittaminen on joka tapauksessa kätevämpää kuin vasenkätisille eikä ergonomiakaan nyt niin kauhean huono ole noin, että tulisi vaivoja. Luulisin.

Vierailija
5/14 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kynä on keskisormen ja nimettömän välissä. Nimetön ja pikkurilli tuossa kynän takana. Etusormi ja keskisormi kynän vartta pitkin ja peukalo siinä niiden välissä kynän varressa kiinni. Vaikea kuvailla, ei tuosta varmaan mitään selkoa saa 😂

Minullekin yritettiin koulussa väkisin saada tämä kolmisormiote mutta se vaan hidasti ja rumensi käsialaa. Edelleen jos yritän sitä käyttää niin on huomattavasti hankalampaa. Tuntuu että sormet ei vaan taivu siihen.

Vierailija
6/14 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin jo tosissani alkanut epäillä koulussa nykyisin opetettavan tuo nyrkkiote, kun niin moni (=lähes kaikki) nuori ihminen sitä näkyy käyttävän. Helpottava tieto, että kolmisormiotetta sentään vielä pidetään tavoiteltavana.

- ap

Vierailija
7/14 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä miten kynää kädessään pitää ei ole mitään merkitystä. Ainoastaan lopputuloksella on merkitystä. Itsellenikin yritettiin muinoin koulussa väkisin opettaa kolmisormiotetta. Joka päivä oli pää kipeä, kun yritin pitää kynää niin kuin sitä minun haluttiin pitävän. Opettaja teki siitä pilaa ja naurun asian joka päivä.

Olen netistä luonnollisesti etsinyt tietoa kynänpito tavoista ja näyttää siltä, että tyypillisesti neljä vuotias pitää kynäänsä samalla tavalla. Mielestäni kynänpito-otetta ei tarvitse opettaa, se tulee mikä on tullakseen. Eikä päätä särje yhtään...

Niin ja käsialani on poikkeuksellisen kaunis ja harrastan piirtämistä sekä maalausta.

Vierailija
8/14 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi ihmettalin että miten ihmeessä oikein pidät kynästä kiinni (yritin oman kynän kanssa) mutta kun otin sitten itse kynästä kiinni niin tajusin että itsellä tuo sama "virhe"

9/14 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikalailla sama ote kuin tumputtaessa.

Vierailija
10/14 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kynä on peukalonhangassa, etusormi  on kynän päällä, peukalo ja etursormi ovat vastakkain, kynä nojaa keskisormeen ylimmän ja keskimmäisen nivelen välissä. Siihen kohtaan tule aina kolo, kun pitempään kirjoittelee. Yksi vanha opettaja kerran ihmetteli, että miten tuollaisella kynäotteella voi kirjoittaa, kun tuli multa allekirjoitusta johonkin lappuun pyytämään. Ihan hyvin sujuu.

Vierailija
11/14 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kynäote opetetaan edelleen koulussa. On opetettu meidänkin lapsille. Nykyään moni koti on vain sitä mieltä, ettei opettajia kannata kuunnella ja opettavat tämän asennoitumisen myös lapsilleen. Jos ei halua kuunnella ja oppia, niin ei opi. 

Vierailija
12/14 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
13/14 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan,  kun koulussa vouhotettiin kolmisormiotteesta. Olin kaikkea kovasti kyseenalaistava ja vähän pikkuvanha lapsi, joten kysyin opettajalta, mitä väliä otteella on, kunhan jälki on hyvää. Opettaja vastasi jotenkin siihen tyyliin, että "mutta kun näin se kuuluu tehdä. Kaikkien pitää oppia säännöt ja toimia niiden mukaan". En ollut vakuuttunut. 

Mutta toisaalta, samassa koulussa yritettiin myös tehdä vasenkätisestä luokkatoverista väkisin oikeakätistä. Ja tuolloin elettiin 90-luvun puoliväliä, ei 50-luvun...

Vierailija
14/14 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän "nyrkissä", mutta oikeasti kynä lepää nimettömän päällä ja ohjaan sitä keskisormella.

Olen 48-vuotias, vasenkätinen ja opin lukemaan ja kirjoittamaan 4-vuotiaana, kouluun mennessä oli myöhäistä opetella kynäotetta.

Olen aina tykännyt kirjoittaa ja piirtää, käsiala on hyvä, koskaan ei ole ollut jännetupin tulehdusta, millä minua peloteltiin.

Siskollani on juuri sellainen oikea kynäote, ja olen joskus yrittänyt opetella sitä, mutta tuntuu, että en saa kynää siinä lepäämään rennosti mihinkään. Siskollani on hieman lyhyemmät sormet.

Joskus hävettää kirjoittaa julkisesti, kun näyttää, että olisin ensimmäistä kertaa kynä kädessä :D