vauvan kokoon vaikuttavia tekijöitä
Mitkä seikat vaikuttavat tulevan vauvan kokoon, esim vaikuttaako äidin sokerin syönti??? Ja jos sf-mitta on yli yläkäyrien, tarkoittaako, että suuri kokoinen lapsi tulossa.
Huolestunut
Kommentit (7)
Vierailija:
Mitkä seikat vaikuttavat tulevan vauvan kokoon, esim vaikuttaako äidin sokerin syönti??? Ja jos sf-mitta on yli yläkäyrien, tarkoittaako, että suuri kokoinen lapsi tulossa.Huolestunut
Yli yläkäyrien oleva sf-mitta ei automaattisesti tarkoita suurta vauvaa, siihen sf-mittaan vaikuttaa kohdun asento, lapsiveden määrä ja vauvan asento vauvan koon lisäksi. Ultralaitteetkaan eivät osaa laskea sikiön kokoa oikein, jos sikiö on esim pitkä ja hoikka.
Luotettavin mittari lapsen kokoarvion tekemiseen on kokenut kätilö joka käsikopelolla osaa arvioida lapsen koon.
neuvolassa syytettiin aina sokereita ja juoksutettiin rasituskokeissa vaikka minulla ei ikinä ollut mitään häikkää sokeriarvoissa.
niinpä kysyin asiasta naistenklinikan gynekologilta kun kävin nuorimmaisesta painoarviossa. hän sanoi että minulla tulee isot istukat (ja niin ne on kyllä olleetkin) jotka toimivat loppuun asti hyvin joten vauva saa mahassa paljon ravintoa ja kasvaa siksi isokokoiseksi.
minulla on on iso sf-käyrä merkinnyt isoa vauvaa, aina on käyrä huidellut siellä yläviivoilla ja vähän ylikin... mutta välttämättä näin ei ole vaan vauva saattaa muuten vaan olla niin ylhäällä mahassa että sf-mitta on siksi korkealla.
söin joka päivä karkkia, jätskiä, sipsejä yms. ja lihoin 40 kg. Vauva yliaikainen, hädin tuskin 3kg.
Niin että eipä niille sokereilla tainnut olla mitään tekemistä tämän kanssa, ehkä lapsen koko tulee geeneistä tms.
1. Pillu
2. Vauvan pään koko
3. Äidin aunuksen koko
4. Isän peniksen paksuus
5. Anopin suun aukioloaika suhteessa maan keskiarvoon
En uskaltanut enää loppuraskaudessa syödä oikein mitään ja paino putosikin pari kiloa, ei auttanut. Lääkärikin sanoi, että tuli just sellaisen kokoinen kuin oli tarkoituskin! Hyvin mahtui ulos, olen kyllä 175cm pitkä, jos sillä on vaikutusta asiaan.
ja vauvalla ei tilaa olla juur muuta ku tosi käppyrässä. Sf-mitat oli yli kaikkien käyrien, mutta lapset 3,3kg ja 3,7kg.