Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erotilanne. Miten saan selvitettyä mieheni yrityksen arvon?

Vierailija
03.11.2019 |

Mietin, miten omaisuutemme jakautuvat. Paljonko arvo on suhteessa esim. autoon, veneeseen ja kesähuvilaan.

Ja kuka näitä virallisesti selvittää, sanotaanko häntä pesänjakajaksi ja kuinkakohan paljon sellainen apu kustantaa?

Inhottava tilanne. Haluaisin kuitenkin, että lopputulos on kaikille reilu.

Kommentit (221)

Vierailija
41/221 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on outoa, että vaimo ei tiedä miten yritystä pyöritetään, vaikka on sivusta seurannut tätä vuosia. Kai sä nyt jotain papereita olet nähnyt miten yrityksellä menee ja olet keskustellut rahasta miehesi kanssa, että mitä jos mies esim. kuolee tai joutuu onnettomuuteen, eikä pysty tekemään töitä enää??

Kulissiliitto? Tai mitään yritystä ei ole, aloitus on pelkkä provo.

Vierailija
42/221 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasearvo on oikeampi=oikeudenmukaisempi kuin arvio myyntihinnasta, jos firmaa on tarkoitus jatkaa. Tasearvokin voi olla liian hurja, jos firmassa on arvokkaita koneita ja kalustoa tai epävarmoja saamisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/221 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lukee näitä aloituksia täältä niin itselle on ainakin tullut helpotuksen tunne siitä että en ole parisuhteessa. Muutama vuosi sitten kun erosin entisestä avo-vaimostani ei minulla ollut omaisuutta juuri yhtään joten ero sujui sinällään helposti. Nyt olen onnistunut kartuttamaan omaisuuttani ja saanut työasiani hyvään kuntoon.

Mutta nykyään koen että kenenkään kanssa ei kannata alkaa mihinkään vakavampaan suhteeseen ilman jotain sopimuspapereita. Tuntuu että naiset ovat jossain määrin jopa laskelmoivia sen suhteen että miten pääsisivät nettoamaan erotilanteessa. 

Vierailija
44/221 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kyllä ihan onnellisesti naimisissa, mutta olen tukenut miestäni yrittäjyydessä ja hoitanut huomattavasti enemmän lapsia ja kotia sillä aikaa, kun hän on paiskinut töitä. Yrityksellä ei ole työntekijöitä, mutta tuottavaa varallisuutta noin kaksi miljoonaa.

Eron tullen kaikki pitäisi jättää miehelle? Ok, ei kuulosta kovin reilulta.

Saat kuitenkin ihan tuntuvat elarit eron jälkeen, joten sinuna en alkaisi sörkkiä itse tuohon mitenkään ennen eroa.

Ei ole taattua, että saa elarit. Tiedän tapauksen, jossa elareiden saamiseen meni melkein vuosikymmen vaikka rahaa olisi ollut maksaa. Kannattaa varautua siihen ettei saa muuta kuin sen mitä Kela maksaa.

Vierailija
45/221 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lukee näitä aloituksia täältä niin itselle on ainakin tullut helpotuksen tunne siitä että en ole parisuhteessa. Muutama vuosi sitten kun erosin entisestä avo-vaimostani ei minulla ollut omaisuutta juuri yhtään joten ero sujui sinällään helposti. Nyt olen onnistunut kartuttamaan omaisuuttani ja saanut työasiani hyvään kuntoon.

Mutta nykyään koen että kenenkään kanssa ei kannata alkaa mihinkään vakavampaan suhteeseen ilman jotain sopimuspapereita. Tuntuu että naiset ovat jossain määrin jopa laskelmoivia sen suhteen että miten pääsisivät nettoamaan erotilanteessa. 

Minulle kävis paperi, että molemmat pitää omansa. Etsi riittävän varakas nainen.

Vierailija
46/221 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasearvo on oikeampi=oikeudenmukaisempi kuin arvio myyntihinnasta, jos firmaa on tarkoitus jatkaa. Tasearvokin voi olla liian hurja, jos firmassa on arvokkaita koneita ja kalustoa tai epävarmoja saamisia.

Oikeudenmukaista ja oikeudenmukaista - kenelle? Poistetulla kalustolla on käypää arvoa. Arvo pitää määrittää sillä oletuksella, että vaihtoehtoisesti yrityksen toiminta lopetetaan ja kaikki pistetään lihoiksi.

Vierailija
47/221 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahneitten miesten pitää saada kaikki. Vaimo hoitaa kodin ja lapset 24/7 ja yleensä omat rahansa käyttää ruokaan ja lasten menoihin. Mies menee miten haluaa ja kasvattaa omaisuuttaan. Sitten jos ero tulee, nainen onkin yht äkkiä se ahne osapuoli, joka vie tuhkatkin pesästä? Miehet, ihan rahalla siitä selviää. Kunnon korvaus vaan vaimolle vaikka kuinka harmittaisi.

Vierailija
48/221 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeudenmukaista ja oikeudenmukaista - kenelle? Poistetulla kalustolla on käypää arvoa. Arvo pitää määrittää sillä oletuksella, että vaihtoehtoisesti yrityksen toiminta lopetetaan ja kaikki pistetään lihoiksi.

Ja joskus tuollaisessa tilanteessa yritys on käytännöllisesti katsoen arvoton, jos yrittäjä osaamisineen ei kuulu yrityskauppaan. Oma yritykseni toimii vuokratiloissa ja yrityksen irtaimistoon kuuluu muutama tietokone, printteri, mun kännykkä, kahvinkeitin ja vähän muuta toimistotarviketta sekä jokunen astia ja kaluste .  Ei tulisi kalliiksi myydä irtaimistoa, antaa puolet summasta puolisolle ja ostaa eron jälkeen uudet. 

Vierailija
49/221 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Voit tehdä avioehdon, jos se niin kauheasti pelottaa.

Me ei tehty, kun mentiin yhteen köyhinä opiskelijoina ja päätettiin silloin, että kaikki on yhteistä.

Vierailija
50/221 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et tiedä sitä niin asia ei sinulle kuulu

Vierailija
51/221 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olet ahne ihminen. Ei eron tarkoitus ole hyötyä toisesta. Vaan hoitaa jako niin et kumpikin pystyy aloittamaan oman elämän.

Vierailija
52/221 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehtaako joku oikeasti alkaa sorkkimaan toisen yritystä? Luoja varjele.

Anna olla ap, kyse on miehesi yrityksestä eikä sulle kuulu siitä senttiäkään.

Vierailija
53/221 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Mies laatii tarkkaan harkitut sopimuspaperit pakon edessä, nähtyään miten ahneita naiset ovat. Kun nainen tekee täsmälleen saman, nimität sitä laskelmoinniksi.

Vierailija
54/221 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja joskus tuollaisessa tilanteessa yritys on käytännöllisesti katsoen arvoton, jos yrittäjä osaamisineen ei kuulu yrityskauppaan. Oma yritykseni toimii vuokratiloissa ja yrityksen irtaimistoon kuuluu muutama tietokone, printteri, mun kännykkä, kahvinkeitin ja vähän muuta toimistotarviketta sekä jokunen astia ja kaluste .  Ei tulisi kalliiksi myydä irtaimistoa, antaa puolet summasta puolisolle ja ostaa eron jälkeen uudet. 

Juuri näin mutta yrityksen vapaa pääoma kuuluu ositukseen myös.

Vierailija
55/221 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et ole ollut osallistumassa tai mahdollistamassa, reilu lopputulos on se, että firma jätetään osituksen ulkopuolelle.

Toisaalta firmaan on saatettu jättää sisään rahaa, joka nostettuna olisi joko käytetty tai säästössä henkilökohtaisella tilillä tai sijoituksissa. Omassa firmassani tuollaista rahaa on nyt reilun 50 000 euron arvosta.

Kyllä toisen puolison omistama yritys on perheen varallisuutta siinä kuin asunto, kesämökki tai auto ja kuuluu ilman muuta ositukseen. Varmaan tuossa tarvitaan ulkopuolista puolueetonta arvioijaa, jolleivat sitten osapuolet päädy keskenään sopivaan summaan.

Yrityksiä on toki monenlaisia, yhden miehen yrityksen arvo voi olla aivan mitätön, mutta toinen kasvattaa yritystään ja rahastaa myymällä sen lopulta miljoonilla.

Se riippuu täysin yritysmuodosta lasketaanko arvo yksityiseksi, vaikuttaa perheen varallisuuteen myös esim. konkurssi tilanteessa vai onko se yrityksen varallisuutta, jolloin esim. yrityksen veloista ei ole vastuussa omistajan/osakkaan yksityinen kotitalous.

Yritysmuodosta riippumatta yrittyksellä on arvonsa. Esimerkiksi osakeyhtiömuotoinen yritys on suoraan rinnastettavissa osakesijoituksiin. Toki listaamattoman yrityksen arvon määritteleminen on hankalampaa.

Vierailija
56/221 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kovasti av-mammat taas esittävät tietävänsä kaiken ja haluavat nyhtää mieheltä rahat pois ja vaarantaa yrityksen. No, ei yllätä.

Täällä taas palstasedät yrittää jättää entisen vaimosa puillepaljaille erossa, vaikka ovat suu vaahdossa vaimolleen selittäneet, miten  arvostavan vaimonsa panosta vastasyntynee/kodinhoidossa, että mies saa rauhassa panostaa uraansa.

Tämä arvostus ei vain päde sitten enää, kun miehen pitäisi siitä hoivasta antaa muutakin kuin lämmintä kättä. 

Kissa kiitolsella elää, sanoo jo vanha suomalainen sananlasku.

Jos yhdessä on sovittu, että nainen hoitaa lapsia ja kotia, kun mies panostaa uraan, on rahallinenkin omaisuus puolitettava erotessa, koska myös mies on hyötynyt aikoinaan siitä, että nainen on mahdollistanut miehen uran. Jos mies ei ole valmis tätä "uhrausta" tekemään, ei kannata hommata perhettä. Eli siis lapsia.

Vierailija
57/221 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä estää rouvia käymässä töissä? Kyllä se on lyhyt aika, kun on hyvä olla pienten kanssa. Koulussa ollessa mitä virkaa kotona olevalla äidillä?

Vierailija
58/221 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö joku typerys on ilman avioehtoa liikenteessä?

Moni, ikävä kyllä. Joidenkin mielestä sitä ei muka pidä tehdä.

Vierailija
59/221 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kyllä ihan onnellisesti naimisissa, mutta olen tukenut miestäni yrittäjyydessä ja hoitanut huomattavasti enemmän lapsia ja kotia sillä aikaa, kun hän on paiskinut töitä. Yrityksellä ei ole työntekijöitä, mutta tuottavaa varallisuutta noin kaksi miljoonaa.

Eron tullen kaikki pitäisi jättää miehelle? Ok, ei kuulosta kovin reilulta.

Itsepähän olet oman elämäsi valinnut. Miksi sun pitäisi saada puolet miehesi yrityksestä vaikka olisit ollut koko elämäsi kotiäiti?

Vierailija
60/221 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et ole ollut osallistumassa tai mahdollistamassa, reilu lopputulos on se, että firma jätetään osituksen ulkopuolelle.

Toisaalta firmaan on saatettu jättää sisään rahaa, joka nostettuna olisi joko käytetty tai säästössä henkilökohtaisella tilillä tai sijoituksissa. Omassa firmassani tuollaista rahaa on nyt reilun 50 000 euron arvosta.

Kyllä toisen puolison omistama yritys on perheen varallisuutta siinä kuin asunto, kesämökki tai auto ja kuuluu ilman muuta ositukseen. Varmaan tuossa tarvitaan ulkopuolista puolueetonta arvioijaa, jolleivat sitten osapuolet päädy keskenään sopivaan summaan.

Yrityksiä on toki monenlaisia, yhden miehen yrityksen arvo voi olla aivan mitätön, mutta toinen kasvattaa yritystään ja rahastaa myymällä sen lopulta miljoonilla.

Se riippuu täysin yritysmuodosta lasketaanko arvo yksityiseksi, vaikuttaa perheen varallisuuteen myös esim. konkurssi tilanteessa vai onko se yrityksen varallisuutta, jolloin esim. yrityksen veloista ei ole vastuussa omistajan/osakkaan yksityinen kotitalous.

Yritysmuodosta riippumatta yrittyksellä on arvonsa. Esimerkiksi osakeyhtiömuotoinen yritys on suoraan rinnastettavissa osakesijoituksiin. Toki listaamattoman yrityksen arvon määritteleminen on hankalampaa.

Höpön löpön.

Osakeyhtiö on itsenäinen oikeushenkilö, eikä sen varallisuus kuulu omistajan varallisuuteen muutoin kuin ulos maksettujen osinkojen ja mahdollisen palkan osalta. 

Henkilöyhtiöt ovat suoraan omajan varallisuutta tai velkoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä