Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Mitä ajattelitte kokeesta?

Jos kokeesta on jo joku keskustelu, olisitko kiltti ja linkkaisit sen tähän? Itse en löytänyt kommentteja kokeesta miltään palstalta.

Otsikon epötoivo taas tulee siitä että en usko pääseväni opiskelemaan tänäkään vuonna. Koe oli niin vaikea itselleni. Olen yrittänyt käydä pääsykokeissa jo ties kuinka monta kertaa, mutta en vain pääse. Olen ihan perusfiksu omasta mielestäni, luen ja seuraan uutisia. Osaan jonkin verran vieraita kieliä. Moni nauraa, että kuka tahansa pääsee ammattikorkeakouluun ja että eihän niissä tarvitse lukea mitään. Itseäni alkaa masentaa todella. Vuosia menee hukkaan!

Sivut

Kommentit (700)

Vierailija

Älä sure, itse en osaa kieliä enkä matematiikkaa tai muutakaan, joten en edes yritä hakea mihinkään missä on pääsykokeet. :D Sinulla on sentään mahdollisuuksia, joten eiköhän joku kerta vielä onnista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Olen menossa perjantaina pääsykokeisiin. Ei ole hirveän toiveikas olo, koska en ole opiskellut matikkaa ja englantia sen verran kuin oli tarkoitus. 😕
Olen kotona kahden pienen lapsen kanssa. Palaan töihin ja joskus sitten ehkä uudelle alalle...

Vierailija

Nyt en edes hakenut, mutta uusi hakumalli tuntuu uutisten perusteella paremmalta. Olen ollut kaksi kertaa amk:n pääsykokeissa ja kaksi kertaa hakenut yliopistoon ja mennyt ihan lukkoon niissä haastatteluissa ja ryhmätilanteissa vieraiden ihmisten kanssa. Se ei mielestäni silti kerro sitä, etten voisi olla hyvä opiskelija tai tehdä töitäni hyvin.

Olen opiskellut avoimessa yliopistossa jonkin verran ja olen saanut tosi hyviä arvosanoja. Luulisin siis pärjääväni ihan tutkinto-opiskelijanakin. En vain pääse viralliseksi opiskelijaksi mihinkään.

Vierailija

Meidänkin kaupungissa ammattikorkealla on sellainen maine, että sinne menee ne jotka eivät päässeet mihinkään muualle ja kaikki pääsevät sisään kunhan osaavat avata koulun oven. Vaikka oikeasti joihinkin aloille on todella vaikeaa päästä!

Ennen (tai ehkä vieläkin?) oli sellaisia aloja, joihin opiskelijakiintiötä ei saatu täyteen ja sitten saattoikin päästä ”kuka tahansa” täydennyshaussa sisään. Ehkä maine on jäänyt niistä?

Vierailija

Vituttaa tämä matematiikan tunkeminen joka paikkaan ja sinnekin missä sitä ei tarvita opinnoissa ja/tai työelämässä.

Pääsin aikoinaan yliopistoon hakiessani kirkkaasti kaikkiin kuuteen yliopistoon johon hain kyseistä ainetta lukemaan. Ns. keskivaikea aine sisäänpääsyprosenteiltaan. Nyt en olisi päässyt. Olen umpisurkea matikassa, lyhyen matikan seiska. Päässä lasken paremmin kuin moni pitkän matikan lukenut ja se on riittänyt moneen paikkaan. Toki se on joitain suuntautumisvaihtoehtoja sulkenut pois, mutta ajatelkaa nyt mitä lahjakkuuden poissulkemista kun painotetaan vain paria asiaa joka paikassa. Kaverini opiskeli alalla joka oli tiedekunnan takia sellainen että pääsykokeissa piti olla matemaattisesti lahjakas. Alan töissä ei vaadita matematiikkaa ollenkaan. Kiva.

Ammattikorkeakouluun pääsin samoin sisään ennen nykyistä mallia. Ryhmäkeskustelut ovat syvältä: niissä voi feikata aivan täysillä ja opetella ulkoa ja teeskennellä sosiaalista. 

On myös naurettavaa olettaa että joka paikkaan sopii sama pääsykoe. Onko kukaan miettinyt mikä vaikutus sillä on kun kellään ei ole mitään käryä opintoalansa alkeista, jos niitä ei tarvitse lukea pääsykokeisiin? Koulussa lähdetään sitten aivan alusta.

Opetusministeriöltä ei tunnu tulevan koskaan mitään järkevää. Kaikki asiat pilataan ja huolella. Yhdistetään kohta kaikki koulutusasteet yhteen ja opinnot verkkoon, a vot.

Vierailija

Mä kävin myös tänään. En osaa yhtään sanoa tulenko pääsemään sisälle vai en. Suurin osa ihan turhia tehtäviä, jotka eivät korreloi yhtään tulevan opiskelun/työpaikan kanssa...😡

Vierailija

Aloitin kouluihin hakemiseen 22 vuotiaana, nyt olen jo 29v. Koen että näistä ongelmista kukaan ei puhu eikä tee tästä haluta keskustella. Mikä siinä on?

Ihan kun on jotenkin henkilökohtaista ja salaista tämä pääsykoerumba, koitin eilen pääsykokeen jälkeen kysellä ihmisiltä kaikkki oli vaa "nojaa" "emmä nyt tiiiääää".

Raivostuttavaa kun ihmiset kyselee ai miten on noin vaikeeta. Koitappas itse päästä kun on 30 000 hakijaa ja vain alle 5000 pääsevät! >:( missä pumpulissa ihmiset oikein elävät??

Vierailija

Hakekaa muidenkin paikkakuntien kuin just sen oman kotikaupungin ammattikorkeaan. Tytär ja kaverinsa haki keväällä, kummallakaan ei mitään mahiksia Helsinkiin tai Tampereelle, jäivät kaaauuuas varasijoille, mutta sitten Vaasaan ja Seinäjoelle pääsivät helposti. Hyvin lähtenyt opinnot ja elämä käyntiin molemmilla, vaikka aluksi eivät innosta hyppineet.

Vierailija

Minä kävin eilen kokeessa ja ainakin itselleni koe tuntui ihan mukiinmenevältä, mutta kiitos järkyttävän päänsäryn ja mahakivun en tiedä hallusinoinko vain vai oliko koe todella niin helppo kuin se tuntui sillä hetkellä. Vieressä istuvallani näytti olevan hauskaa kun sai tehtyä kokeen minua nopeammin ja poistumislupaa odotellessaan itse suorastaan itkien suoritin kokeen viimeistä osiota koska kivut olivat niin kovat. Osa porukasta varmaan luuli että epätoivoisena voihkin kun en vastauksia tiedä...

Jokaisessa osiossa minulla myös jäi aikaa lukea tekstit/tehtävänannot uudelleen ja tarkistaa vastaukset ja lähes kaikki osiot suljin ennen kuin osion "virallinen" tekoaika loppui. Lähdin myös kokeesta saman tien kuin sai.

Toki osa tehtävistä oli hieman enemmän kuin oudosti muotoiltuja ja muutamassa tehtävässä oli helpompi rastittaa että jättää kysymykseen vastaamatta kuin alkaa arvailemaan oikeaa vastausta miinuspisteiden pelossa.

Vierailija

Itse olin kokeessa tänään. Hain terveydenhoitajakoulutukseen. Hain 11 vuotta sitten sairaanhoitajaksi ja pääsin heittämällä sisään. Nyt jos olisin hakenut niin en olisi päässyt. Minulla jäi monia tehtäviä etten ennättänyt vastata esim. englannista ja äidinkielestä.

Erityisen pettynyt olen englannin kielen osioon joka mielestäni olihan kohtuuttoman vaikea. Omasta mielestäni omaan vahvan englannin, olen lukenut paljon hoitotieteen tutkimuksia englannin kielellä. Silti tuo eikun osio oli ihan hirveän vaikea.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Aloitin kouluihin hakemiseen 22 vuotiaana, nyt olen jo 29v. Koen että näistä ongelmista kukaan ei puhu eikä tee tästä haluta keskustella. Mikä siinä on?

Ihan kun on jotenkin henkilökohtaista ja salaista tämä pääsykoerumba, koitin eilen pääsykokeen jälkeen kysellä ihmisiltä kaikkki oli vaa "nojaa" "emmä nyt tiiiääää".

Raivostuttavaa kun ihmiset kyselee ai miten on noin vaikeeta. Koitappas itse päästä kun on 30 000 hakijaa ja vain alle 5000 pääsevät! >:( missä pumpulissa ihmiset oikein elävät??

Pumpulissa? Samalla tavalla ne muutkin joutuvat taistelemaan paikastaan. Toiset ovat vaan lahjakkaampia kuin toiset, se kannattaa myöntä itselleen. 

Vierailija

Itselläni perjantaina edessä liiketalouden pääsykokeet. Jännittää aika pirusti, koska kyseessä ensimmäinen kerta kun tuollaista pääsykoetta tekee ja itsestäni tuntuu että matematiikkaa saattaa tuottaa eniten ongelmia, vaikka olenkin sitä lukenut ja harjoitellut viimeiset 2 kuukautta lähes päivittäin näitä kokeita varten. Olen valmistunut vuonna 2018 täysin arvosanoin ammattikoulusta, joten harmittaa että ammattikoulun todistusvalinnat otetaan käyttöön vasta ensi keväänä. Uskoisin pääseväni todistuksella suoraan sisään haluamaani kouluun/kouluihin, mutta tällä hetkellä todistuksesta ei ole mitään hyötyä vaan kaikki osaaminen mitataan pääsykokeen avulla. Osaako joku kertoa onko kokeessa esseen kirjoitustehtävä vai vain monivalintaa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minusta on väärin että siellä on englanninkielinen osuus kaikille.

Olen lukenut vain lyhyen englannin. (pitkä saksa)

Jos ei osaa englantia, oikea osoite on ammattikoulu. Amk:t kun haluavat profiloitua korkeakouluiksi, ja korkeakoulussa pitää osata kyllä lukea ja tuottaa tekstiä englanniksi - harvassa kun on ne korkeakoulutusta vaativat tyot, jossa ei esim. pidä pystyä lukemaan ulkomaisia tutkimuksia tai kommunikoimaan muiden kuin suomalaisten kanssa. Jos nämä kokee liian vaikeaksi itselleen, pitää tyytyä helpompiin, amis-tason hommiin.

Vierailija

Täysin samaa mieltä. Englanninkielen taito on nykypäivänä monikulttuurisessa yhteiskunnassa aika tärkeä asia osata ja myös ammattikorkeakoulujen oppimisympäristöstä löytyy paljon ihmisiä jotka eivät puhu suomea. Joissakin tutkinnoissa myös osa opiskelusta tapahtuu englanniksi. Eli siis jos ei osaa niin opettele.

Vierailija

Pääsin kymmenen vuotta sitten yliopistoon heti yo-kirjoitusten jälkeen. Lopetin opiskelut jonkin ajan jälkeen, koska töitä oli tarjolla niin paljon kuin jaksoi tehdä. Koskaan en vaan saa vakituista paikkaa koska ei ole pätevyyttä. Muutama vuosi sitten ajattelin, että olis hyvä olla todistus joltain ajalta. Oon hakenut ja hakenut. En pääse enää mihinkään. Ammattikorkeaan jopa vaikeampi. Oli todella tyhmää keskeyttää opinnot aikoinaan.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat