Rakas kissani, 13 vuotta on kipeä, se ei juo eikä syö edes herkkuaan keitettyä kanaa kaksi päivää apaattisen oloinen
Rakkainpani on hyvin hiljainen ja kävelee paljon minun seurassani, muuten viihtyy omilla teillään myös olkona.
Se söi kaksi päivää sitten ihan normaalista, mielellään yöllä.
sen jälkeen ei ole syönyt eikä juonut.
Se on hiljainen eikä innostu menemään edes ulos.
Nukkuu etutassut käärittynä rinnan alle. Ikäänkuin se odottaisi jotain.
Nyt on lauantai, eikä eläinlääkäriin nyt pääse.
Sillä on ollut ikenissä tulehduksia, vaan ei anna katsoa suuhun, sitten pahin oli sisäkorvan tulehdus, se oli ihan korvat lurpallaan kuin lentokone. selvisi siitä antibiootilla ja särkylääkkeellä.
Korvat on pystyssä.
Ajattelen sen vatsaa, jos ei mitään tule edes pois. mikä se voisi olla?
Kommentit (72)
Maanantaina voi olla jo myöhäistä.
Eli annat kissan körsiä? Sairasta. Itse vein koirani, joka kuolasi päivystykseen pääsiäisenä, kuullakseni, että lähistöllä narttu kiimassa. Maksoi maltaita.
Voi olla myös tapellu ulkona toisen kissin kans vaikkei näkyviä vammoja oliskaan, sekin toisinaan aiheuttaa mökötystä kisseillä.
Yritä antaa nestettä, esim. lihalientä, sille vaikka vähän pakolla suuhun. Kissa ei kestä yhtään paastoamista. Jos olisi vaikka lääkeruisku, jolla saisit truutattua nestettä sen suuhun. Ja heti lääkäriin kun vaan pääset!
Vanhempani arpoivat sairaan kissan kanssa eläinlääkäriin menoa ja kun vihdoin piheyksissään päättivät sinne lähteä, kissa kuoli autoon matkalla eläinlääkäriin. Sellaisia kissan omistajia. Onneksi eivät ole ottaneet uutta. Taidan ”hoitaa” heitä samalla tavalla tulevaisuudessa.
Meillä maalla oli tapana, kun meillä oli kissoja, niin kun sairastuivat niin isä aina ampui ne. Sitten se vielä potki niitä kun makasivat kuolleina maassa. Oli maatias ja rotukissoja, kaikilla sama kohtalo. Isä oli sairas mieleltään. Onneks on ajat sitten jo kuollu.
VIE KISSASI ELÄINLÄÄKÄRIIN HETI! Vk loppu ei ole syy olla viemättä lemmikkiä hoitoon! :(
Mies maalta86 kirjoitti:
Voi olla myös tapellu ulkona toisen kissin kans vaikkei näkyviä vammoja oliskaan, sekin toisinaan aiheuttaa mökötystä kisseillä.
Meidän korsto on pari päivää naama nutturalla jos on ollut tappelun poikasta. Nukkuu sohvalla eikä suostu menemään ulos. Kyllä kiukuttelun kuitenkin erottaa sairastumisesta.
Mies maalta86 kirjoitti:
Kissat eivät möksötä syömättä. Koirat ehkä voivat.
Ei mitään hätää. Kaikilla on tuollaisia päiviä. Anna sen olla rauhassa. Valot himmeiksi eikä mitään kovia ääniä.
Minun kissani on 28 vuotias ja pitää silloin tällöin paastoja. 13 vuotta ei ole vielä mikään ikä nykyaikana kissalle.
Jos olisi syönyt rotanmyrkkyä syöneen hiiren, niin se olisi jo itse kuollut.
Munuaisvika ei tule yht'äkkiä vain hiipimällä parin vuoden aikana.
Sillä voi olla joku hammas irtoamassa ja silloin syöminen on tuskallista.
Sillä voi olla, kuten mun kissalla oli, iso reikä hampaassa, jolloin vesi vihloo.
Katso rauhassa viikonlopun yli. Kysy vaikka spostilla kuntasi eläinsuojeluvalvojalta tai löytöeläintalosta käytännön neuvoja. Yhteystiedot löydät Suomen eläinsuojeluliiton kohdalta netistä.
Löytöeläintalot tietävät myös hyviä, kohtuuhintaisia eläinlääkäreitä.
Eläinlääkärit tulevat myös kotikäynnille mielellään, jolloin ei jouduta stressaamaan potilasta hankalilla kuljetuksilla. Eläinlääkärin vastaanotoilta saa vain lisää tartuntoja.
Mökötystä saattaa myös olla, mutta kaipaa myötätuntoa.
Aamulla se haisteli pihalla tosi tarkkaan, ehkä sillä on ollut myös jokin jännittävä tapaaminen ja siitä on jäänyt paineita.
Päivystävälle eläinlääkärille.
Munuaiset saattavat olla sököt, romahdus tulee nopeasti.
Tai jos ulkona on sattunut jotain, jollain lailla se on kipeä, lääkäriin heti. Kissa pyytää sinua auttamaan, ole sen luottamuksen arvoinen.
34 jatkaa. Munuaisvika tulee vaivihkaa; silloin kun oireet alkavat näkyä, tilanne on jo paha. Oksenteleeko kissa, onko se laihtunut, onko juominen lisääntynyt?
Omalla edesmenneellä kissaseniorilla jonkun aikaa mentiin erikoisruokavaliolla (parannusta munuisvikaam kun ei ole) mutta lopullinen romahdus tuli äkkiä.
seuraa:
kiitos viestistä, ajattelin myös seurata tilannetta. Jos jotain yllättävää tapahtuu niintoki menen vaikka yöllä sen kanssa, mutta olen hyvin huolehtivainen ja kun uusia asioita tulee, niin olen hätääntynyt.
Hoidan kissaani parhaalla tavalla. Haen, eli huutelen ja etsin, sen pimeän tullen heti sisälle, ettei se saa mitään konsultointi reissuja päähänsä. Aamulla seuraan mihin se menee.
Vien sen myös usein eläinlääkäriin, rokotukset ja madotukset on kunnossa.
Mutta kun on viikonloppu niin se hämmentää.
Kuten monet asialliset mielipiteet, niin minusta tästä saa kirjoittaa ja tiedustella toisten kokemuksia.
Ulkopuolisesta asia on monesti helpompi käsitellä, kuin minun tunnesuhtautumiseni rakkaaseen kissaani.
34-35 vielä
Virtsavaivat myös yleisiä, saako kissa pissattua? Jos ei saa niin lääkäriin ja äkkiä. Ulkona on myös voinut esim.loukkaantua tappelussa tai on voinut syödä jotain sopimatonta.
Ole vastuullinen ja vie kissa lääkäriin, ajattele eläimen parasta äläkä lompakkoa.
Kannattaa oikeasti nyt nopeasti mennä vaikka sinne päivystävälle eläinlääkärille, koska pari päivää ruoatta ja juomatta on jo aika pitkään.
Kissalle juomattomuus on todella paha tilanne jo ihan päivässä-parissa, niille tulee helposti myrkytystila. Eli koita pakkojuottaa kissaasi vaikka ruiskulla, niitä saa vaikka apteekista.
Ehkä kissallasi on tosiaan joku hammaskipu tai karvapallo tai joku. Meillä kissa on kerran ollut päivän apaattinen, kun oli vissiin karvapallo. Lähti parafiiniöljyllä ja söi/joi kuitenkin jotai, ettei pahasti päässyt kuivahtamaan.
Meitin kissi oli viime kesänä tapellu ja mökötti kaks vuorokautta ulkorakennuksen välikatossa.
Sattumalta löysin ja raahasin alas. Sitä tosin joutu nesteyttää El. toimesta ko oli helle ja varmaan yli 40 astetta lämmintä siellä välikatossa. Eli kyllä ne mököttää...
Hyvä että saa hoitoa mutta minun kissa toipui ja eli 18 v saakka. Rukoilen voimia kisulle ja enkeleitä luoksenne.
Minun aikaisempi kissa sai munuaisvian ja jouduin luopumaan siitä. Sille tuli kuivuminen kun se ei kyennyt juomaan eikä syömään. Vein sen eläinlääkäriin ja lääkäri kiitti minua kun olin niin valveutunut, hänen potilaanaan kissani aina, että annoin sen lopettaa ihan rauhallisesti.
Tämä raukka oli kulkukissa ja me hoidettiin se kuntoon ja ollaan oltu ylpeitä sen kyvyistä elää meidän kanssa.Nyt se kököttää sohvalla taas etutassut rinnan alla kuten koko päivän siirtymällä paikasta toiseen.
Tosiaan sillä, ikää kun on jo ainakin 13 vuotta, saattaa olla hmpaissa vikaa ja ikenissä, ei anna minun katsoa suuhun.
Oksentanut se on kolme päivää sitten, mutta heinää oli syönyt. Karvanlähtöä ei nyt oikein ole.
Pyrkii minun seuraani, ikäänkuin odottaen myötätuntoa.
Seuraan sen laatikolla käyntiä ja jos mikään ei onnistu niin maanantaina tai huomenna täytyy etsiä lääkäri.
Hankalaa kun huonot asiat tapahtuu viikonloppuna.