Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19544)
Olisiko kellään suositella "realistista" ruusutuoksua joka kestäisi iholla useamman tunnin?
Olen aina rakastanut ruusuveden tuoksua, ja koen sen rauhoittavana ja nostalgisena. Mutta en ole vielä löytänyt sellaista realistista ruusutuoksua, joka kestäisi iholla kauemmin kuin tunnin.
Minulla on tällä hetkellä Diptyquen Eau Rose EdT, joka on ihana, mutta katoaa parissa tunnissa. Aiemmin käytin Stella McCartneyn nimikkotuoksua, joka kuitenkin katosi vielä nopeammin kuin Eau Rose.
Vierailija kirjoitti:
Minunkin nenässäni Chanel 5 ja 19 haisevat kamalalta. En voi ymmärtää, miten joku voi niitä käyttää. Olen 60 v mutta pidän noita tuoksuja silti vanhahtavina. Kartan kaikkea vintagea muutenkin.
Suosikkejani taloina ovat Jo Malone, Diptyque, Issey Miyake ja Guerlain.
Niin me ollaan erilaisia. Mä rakastan Chaneleita, ne toimii mun iholla. Mutta esim. mainitsemasi Issey Miyaken tuoksut taas ei toimi yhtään, totaalisia scrubbereita olleet. No onneksi kokemus opettaa itse kullekin, mitkä sopii ja mitkä ei. Joskus se on koko talo, minkä tuoksut ei sovi, joskus taas osa sopii, osa ei - esim. Amouagen tuoksuissa on mun mielestä niin ihania kuin kamaliakin.
Vierailija kirjoitti:
Minunkin nenässäni Chanel 5 ja 19 haisevat kamalalta. En voi ymmärtää, miten joku voi niitä käyttää. Olen 60 v mutta pidän noita tuoksuja silti vanhahtavina. Kartan kaikkea vintagea muutenkin.
Omat suosikkini ovat juuri nuo Chanel 5 edp ja Chanel 19. Kumpikin sulautuu ihooni täydellisesti. Kotona oli yksi ilta nuorisoa, ja alkoivat nuuhkia ja kysellä, mikä täällä tuoksuu niin hyvältä. Olin juuri suihkauttanut salaa ihan pikkuisen Chanel 5:tä omaksi ilokseni ja toivoin, ettei kukaan huomaa, koska ajattelin etteivät nuoret pidä tuoksusta. Pitivät sittenkin.
Mulla oli Chanelin Vitosen eau de parfumeeta viime syksynä, äidin luona laitoin vähän ku olin käymässä stadissa keskustassa, ja mua luultiin kadulla venäläiseksi. 😳 "V---u mikä ry---ähaju!" huus mua nuorempi Kim Kardashian wannabe aikuispissislauma joilla itellä selkeesti feikit Vuittonit ja Chanelit olalla, oranssit meikit naamalla ja tekohuulet töröllä.
Voi kuinka olisin halunnut vähän ylellisyyttä elämään ja käyttää Chanelin tuoksuja, mutta ei, eivät minun iholla tuoksu hyvältä vaan just selkaselle mitä täällä on negistelty.
Olen Guerlain-tyyppi. Ne tuoksut sopivat minun iholle. Ja onhan Guerlainkin ylellisyyttä
Vierailija kirjoitti:
Olen kaupassa tuoksutellut Guerlainin niitä, (en tiedä oikeita nimiä) 20 samannäköistä pulloa vierekkäin. Muutama on ruusu-teemaisia. Onko jollain käyttökokemuksia? Omaan nenään itsellä aika kivoja, hinnat n.120e hirvittää. Mietin tuoksua kevääseen/kesään.
Luultavasti tarkoitat Aqua Allegoria -sarjaa? Minulla on niitä kaksi, Orange Soleia ja Coconut Fizz. Useimmat sarjan tuoksut ovat keveitä, juuri kevääseen ja kesään sopivia sitrus- ja/tai kukkaistuoksuja. Orange Soleia kestää ihollani tuntitolkulla, Coconut Fizz aika lailla vähemmän. Ihana sarja, jos olisi rahaa millä mällätä, ostaisin kaikki. 😄
Joku kyseli ruusutuoksuista. En näitä omista, mutta testeri löytyy Byredon Rose Of No Mans Landista, ja siinä kyllä tuoksuu melko puhdas ruusu.
Huomasin, että Zaran uusin sarja oli myös jotain ruusutuoksuja, onko kukaan kokeillut?
Vappu ja Aqua Allegorian Rosa Pop, suosikki Allegoriani, ostettu ajalla just ennen koronaa kun nettikaupoista sai vielä hintaan 45e / 100ml! On noussut nimittäin hajuvesien hinnat niin järkyttävän paljon että en osta juuri mitään enää.
Aqua Allegoria-sarjan fani täälläkin. Ne on just mun tyylisiä. Ostaisin varmaan kaikki, jos voisin. Ne pullot on niin kauniita, myös.
Juu, kiitos, Aqua Allegoria -sarjaa tarkoitin aiemmin kun kyselin. Se se oli nimeltään. Aiemmin olen jotenkin tyystin ohittanut ne, mutta nyt tänä "keväänä" olen innostunut nuuhkimaan niitä myymälässä. Kunpa osaisin valita niistä monista juuri sen itseä eniten miellyttävän ja itselle sopivan. Huteihin ei olis varaa. Sokoksen -20% -alennusmyyntihetkeä sitten odotan rahojen puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vappu ja Aqua Allegorian Rosa Pop, suosikki Allegoriani, ostettu ajalla just ennen koronaa kun nettikaupoista sai vielä hintaan 45e / 100ml! On noussut nimittäin hajuvesien hinnat niin järkyttävän paljon että en osta juuri mitään enää.
Ostin oman Orange Soleiani Wiklundilta (Sokos), kun se oli juuri tullut kauppaan vuonna 2020 ja oli tarjous -20% pois kosmetiikasta S-etukortilla. Mitähän mahdoin maksaa, ehkä vajaat seitsemänkymppiä? Coconut Fizz oli samasta kaupasta silloin kun sarjaa uusittiin ja tiettyjä tuoksuja, mm. juuri Coconut Fizz, oltiin lopettamassa ja ne olivat alennuksessa. Maksoin siitä silloin alle kuusikymppiä. Yksi pullo Coconut Fizziä jäi hyllyyn minun jälkeeni, kukahan mahtoi ostaa sen viimeisen?
Tilasin Notinolta puolisokkona hypetetyn Alien Goddess tuoksun. Testasin tätä kerran liikkeessä tikulle ja pidin kovasti. Ranteeseen en kokeillut, koska halusin silloin testata iholla yhtä toista.
Paljon odotettu pakettini saapui eilen. Odotin haistavani kookosta ja vaniljaa, mutta en saanut kumpaakaan... Vain pistävää ja kaiken alleen peittävää jasmiinia. Ja minähän en voi sietää jasmiinia juuri sen päänsärkyä aiheuttavan pistävyyden takia. Oli pakko vielä tarkistaa tämän tuoksunuotit, ja en ymmärrä miksi ihmeessä olen tuon tilannut. Kaiketi juurikin sen kaiken hehkutuksen ja testerin nuuhkauksen takia... Mutta tajusin, että olin ilmeisesti jossain vaiheessa sekoittanut ne testiliuskat keskenään, kun makustelin useampaa tuoksua. Sillä tuo ei tuoksu nyt edes paperilla siltä mitä silloin kaupassa.
Noh, kokeilin tähän päälle vielä Burberryn Goddessia, joka on itsessään mielestäni liian tunkkainen ja raskas. Ja ei hullumpaa! Burberry sai kaipaamaansa raikkautta ja Alienin terävä pistävyys pehmeni. Pitää vielä testailla tätä komboa lisää, mutta yhdessä nämä saattaisit olla ihan käyttökelpoinen parivaljakko. Yksinään kun molemmat ovat sellaisia, että kaappiin jäisivät.
Kiva yllätys ja lohdutuskin Notinolta oli Jean Paul Gaultierin Scandal le parfum näyte. Suola, karamelli ja vanilja kuulostavat herkulliselta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat suosikkini ovat juuri nuo Chanel 5 edp ja Chanel 19. Kumpikin sulautuu ihooni täydellisesti. Kotona oli yksi ilta nuorisoa, ja alkoivat nuuhkia ja kysellä, mikä täällä tuoksuu niin hyvältä. Olin juuri suihkauttanut salaa ihan pikkuisen Chanel 5:tä omaksi ilokseni ja toivoin, ettei kukaan huomaa, koska ajattelin etteivät nuoret pidä tuoksusta. Pitivät sittenkin.
Pelottaa ihan ajatellakin, mikä on sitten se normaali määrä näille, jotka "salaa ihan pikkuisen" suihkauttavat, ja sen silti haistaa muut selvästi koko huoneessa! 😬
Minä oon kans aina mieltänyt Chanel 5:n selvästi vanhemman sukupolven tuoksuksi. Meidän suvussa se on ollutkin suuressa suosiossa juuri vanhempien tätien keskuudessa.
N38
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa ihan ajatellakin, mikä on sitten se normaali määrä näille, jotka "salaa ihan pikkuisen" suihkauttavat, ja sen silti haistaa muut selvästi koko huoneessa! 😬
Minä oon kans aina mieltänyt Chanel 5:n selvästi vanhemman sukupolven tuoksuksi. Meidän suvussa se on ollutkin suuressa suosiossa juuri vanhempien tätien keskuudessa.
Kuulostaa hieman riidanhaastamiselta. Mikä nyppii?
Tuo salaa vähäsen oli yksi sellainen suihkaus, jossa ei painokorkkia ei paineta edes pohjaan saakka.
Tapiolan Stockmannin myyjän mukaan nuoret ostavat Chanelia, myös vitosta. Ilmeisesti sen "vanhuus" on hieman vanhempien ihmisten käsitys.
Parfyymiä nimeltä Mennen testailtu jo 47 v.
Hyvä käry.
Ei pärjää Niki Laudalle.
Mennen on kuin Niki Laudan varjo.
T.Peronpuo
Kokeilin Emotionissa Armanin uutta Acqua di Gioia Intense Eau de parfymiä ja ihastuin. Tämä on pakko saada. Täydellinen kesätuoksu. Siinä on ripaus klassikko Acqua di Giota, mutta ihan omanlaisensa tuoksu kuitenkin. Tässä sarjassa on useita tuoksuja, joilla on melkein sama nimi, joten tarkkana pitää olla nimen kanssa, jos meinaa tämän hankkia🤔. Kallis on, kuten uutuudet tuppaa olemaan, nettikaupasta saa pari kymppiä halvemmalla kuitenkin.
Tänään testissä Guerlain Herba Fresca. Eikös tämäkin ollut Aqua Allegoriaa? Pääasiassa en pidä yrttisistä hajuvesistä, mutta tämä on aika kiva. Alkuun tuli tosi vahva hammastahnan tuoksu, mutta se onneksi vaimeni minuuteissa ja tuoksu tasapainottui. Minttu tulee eniten läpi alusta loppuun, mutta muut nuotit pehmentävät ja vievät tuoksua pois sieltä suuvesi-kategoriasta oikein mukavasti.
Koen, että tämä saattaisi olla parhaimmillaan oikein kuumana kesäpäivänä, tämä kevään petollinen lämpö ei ihan riitä. Eikä ole hajuvesi josta haluaisin pullon, mutta näytteen varmasti saan kulumaan mikäli kuumia päiviä kesällä riittää. Kesto on ihan ok tämän tyyppiselle tuoksulle minun ihollani. 4 tuntia mennyt, ihotuoksu jäljellä, mutta se on vielä selkeästi haistettavissa. Nenäni ei myöskään totu tähän tuoksuun niin, etten yhtäkkiä enää haistaisi sitä.
Minulla tänään tuoksuna YSL Mon Paris. Olen jo vuosia sitten tykännyt tästä tuoksusta, jossain vaiheessa myin kuitenkin pois. Nyt ehkä 8 vuoden tauon jälkeen ostin pullon kevääksi, ja on kyllä ihanan raikas lämpimiin kevätpäiviin.
Vapputuoksuista kun jotkut kyselivät, minulla oli aaton Baccarat Rougen jälkeen täysin eri hintaluokan valinta vappupäivään: Zaran Memorable Aura. Tämäkin ihana, ostin joskus viime syksynä, mutta taitaa olla enemmän kesätuoksu.
-N42