Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19545)
Fragranticassa juttu YSL Parisista. Onkohan kuinka lähellä/kaukana alkuperäistä. Jos käytit sitä 90 -luvulla niin kelpaako nykyinen Paris sinulle vielä? Ruusuhuumassa joten kiinnostaa tämä. N53
Minä olen tänä keväänä jotenkin täysin rakastunut Moschinon Toy 2:n. Se on ollut aiemmin syystuoksu, josta tietty olen pitänyt paljon, mutta nyt se on noussut ihan ykkössuosikiksi mihin tartun harva se päivä. Siinä on vielä minun ihollani ihan ok kesto, vaatteissa kestää vielä paremmin. Ja sitä saa laittaa selvästi huolettomammin kuin monia muita hajuvesiä, ei ole mikään pommi ja kuitenkin omaan nenään leyhähtää välillä ihanasti.
Just kokeilussa perus Chanel Chance edt. On niin samanlainen kuin Coco Mademoiselle että pistää oudoksumaan miksi Chanel toi markkinoille 2 niin toistaan muistuttavaa lähes peräjälkeen. Toimiva strategia ollut kun molemmat puksuttaa eteenpäin yhä edelleen. Chancen flankkerit kyllä erkani ihan eri suuntaan kuin Coco Mad, mutta perus edt ja edp muistuttaa sitä.
Kokeilin Guerlainin Rosa rossa fortea ja Florabloomia. Edellinen tuoksuu, no ruusulta. Jälkimmäisessä on aika voimakas tuberoosa ja vähän trooppisuutta (kookosta tms.). Ei ole kovin raskas tuoksu kuitenkaan. Ei omaan makuuni, mutta joku muu saattaisi tykätä kesätuoksuna. N52
Älkää käyttäkö hajusteita isoja määriä. Ne laukaisee monilla erilaisia oireita. Vastoittain työpaikkani tyhy-ilta teatterissa meni osin piloille kun meitä seuraavaan riviin istui vahvasti tuoksahtava nuori nainen. Yhdeltä meidän porukasta meni ääni ja toinen sai migreenikohtauksen.
Oisko yhteyttä sillä että sekä "vanhat" tuoksut että drinkit on suosiossa? Poison, Paris, No.5, No.19, Shalimar, Rush, J'Adore etc. Ja siniset enkelit, Villevallattomat, valkovenäläiset, jne. Samaa retro-vintage maailmaa jota ollut jo vaatteissa ja sisustuksessa.
Sotd laiskan lauantain Cartier Baiser Voler vanhasta näytteestä
Vierailija kirjoitti:
Fragranticassa juttu YSL Parisista. Onkohan kuinka lähellä/kaukana alkuperäistä. Jos käytit sitä 90 -luvulla niin kelpaako nykyinen Paris sinulle vielä? Ruusuhuumassa joten kiinnostaa tämä. N53
Olen testaillut myymälöissä, ja mielestäni ollut ihan kelpo tuo uusikin. Itselläni on kuitenkin kaksi vintage-pulloa, joten en ole uutta vielä joutunut ostamaan. Ehkä nyt sitten varalle on ostettava.
Paris on tuoksu, johon palaan aina uudelleen, vaikka periaatteessa harrastan ihan muunlaisia tuoksuja nykyään. Puumaisuus on ollut nyt pitkään se juttu minulla.
Mistä Byredoista pidätte ja miksi?
Sotd: Lattafa Haya. Ihanan keväinen ja tyttömäinen.
Kiitos tämän palstan, löysin tieni muutaman tubettajan kanaville, joista saanut valtavasti vinkkejä :) Tätä kautta löytänyt mm. nämä arabituoksut (vai millä nimellä suomeksi kutsutaan). Tuo tämän päivän tuoksu yksi suosikeista, ja hinnoiltaan nämä ovat tosiaan todella houkuttelevia!
Mielenkiinnosta kyselen myös, miten suuria kokoelmia teillä muilla "harrastajilla" on, ja miten saatte niitä käytettyä?
-N42
Vierailija kirjoitti:
Mistä Byredoista pidätte ja miksi?
En omista yhtään Byredoa: huono hinta-laatu-suhde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen testaillut myymälöissä, ja mielestäni ollut ihan kelpo tuo uusikin. Itselläni on kuitenkin kaksi vintage-pulloa, joten en ole uutta vielä joutunut ostamaan. Ehkä nyt sitten varalle on ostettava.
Paris on tuoksu, johon palaan aina uudelleen, vaikka periaatteessa harrastan ihan muunlaisia tuoksuja nykyään. Puumaisuus on ollut nyt pitkään se juttu minulla.
Artikkelissa ilmeisesti väärä tieto että ois lopetettu, moni kommenteissa oikaissut. Hyvä. Yhtään klassikkoa ei haluta menettää enää. YSL ei ole ollut mulla pöydällä aiemmin yhtään, mutta nyt kun vain klassikkojen tuoksumaailma kiinnostaa, niin hakuun meni perusversiot Paris, Opium, Rive Gauche. Hakuun = järkevä hinta nettikaupassa eli n.1€ per 1ml. N53
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tämän palstan, löysin tieni muutaman tubettajan kanaville, joista saanut valtavasti vinkkejä :) Tätä kautta löytänyt mm. nämä arabituoksut (vai millä nimellä suomeksi kutsutaan). Tuo tämän päivän tuoksu yksi suosikeista, ja hinnoiltaan nämä ovat tosiaan todella houkuttelevia!
Mielenkiinnosta kyselen myös, miten suuria kokoelmia teillä muilla "harrastajilla" on, ja miten saatte niitä käytettyä?
-N42
Pyrin että on noin +/- 20 kpl. Se on sopiva määrä. Löytyy joka vuodenaikaan, mielitekoon ja tilanteeseen sopiva.
Vaihtokauppoja parin tutun kanssa sillointällöin, jokunen lahjoitus pois periaatteella jos uutta tulee saa joku lähteä, jos on jäänyt käyttämättä eikä miellytä enää riittävästi. "Ihan kivassa" ei ole pointtia, tuoksuja on maailmassa niin valtavasti että sieltä löytyy kyllä ne joita isosti rakastaa, ja haluan käyttää vain rakastamiani, en puoliupeita (vain koska hinta oli hyvä?) N53
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin Guerlainin Rosa rossa fortea ja Florabloomia. Edellinen tuoksuu, no ruusulta. Jälkimmäisessä on aika voimakas tuberoosa ja vähän trooppisuutta (kookosta tms.). Ei ole kovin raskas tuoksu kuitenkaan. Ei omaan makuuni, mutta joku muu saattaisi tykätä kesätuoksuna. N52
Rosa rossa on ihana kesällä samoin saman sarjan nerolia vetiver. Omasta mielestä florabloom ei ole onnistunut, jotenkin sekamelskainen eikä sovi aqua allegoria sarjaan.
Vierailija kirjoitti:
Älkää käyttäkö hajusteita isoja määriä. Ne laukaisee monilla erilaisia oireita. Vastoittain työpaikkani tyhy-ilta teatterissa meni osin piloille kun meitä seuraavaan riviin istui vahvasti tuoksahtava nuori nainen. Yhdeltä meidän porukasta meni ääni ja toinen sai migreenikohtauksen.
Parempi pysyä kotona jos noin pahasti oireilee.
Vierailija kirjoitti:
-N42
Olen ymmärtänyt, ettei tämän ketjun hc-harrastajilla ole niinkään pulloja. Näytteitä voi olla sitten ihan tolkuttomasti.
Vierailija kirjoitti:
-N42
Minulla on noin 70 pulloa ja noin 40 näytettä. Ihan lonkalta heitetty arvio, sillä kokoelma muuttuu vähän koko ajan.
Käytän päivittäin tuoksuja niin, että päivätuoksua suihkautan kevyesti, ja iltatuoksua samoin. Eipä nuo paljon kulu, mutta joka päivä vähän. Kyllä tässä oppii. On muutamia tuoksuja, jotka ovat edukseen hyvin mietona ilmassa tai vaatteissa, niitä suihkin sitten niihin enkä itseeni. Sitten on tuoksuja, jotka ovat parhaimmillaan iholla, ne tuottavat eniten nautintoa. Oma maku on selkeytynyt ja ostamistahti siksi hiipunut. Kyttään enää vain aarteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Artikkelissa ilmeisesti väärä tieto että ois lopetettu, moni kommenteissa oikaissut. Hyvä. Yhtään klassikkoa ei haluta menettää enää. YSL ei ole ollut mulla pöydällä aiemmin yhtään, mutta nyt kun vain klassikkojen tuoksumaailma kiinnostaa, niin hakuun meni perusversiot Paris, Opium, Rive Gauche. Hakuun = järkevä hinta nettikaupassa eli n.1€ per 1ml. N53
Rive Gauchea sai ainakin elokuussa lentokentiltä sikahalvalla, olisiko ollut jotain 35 eurolla. Olen katunut, etten ostanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-N42
Olen ymmärtänyt, ettei tämän ketjun hc-harrastajilla ole niinkään pulloja. Näytteitä voi olla sitten ihan tolkuttomasti.
Mulla on tolkuttomasti näytteitä, ei ensimmäistäkään pulloa, ja mielestäni olen kyllä nämä vuodet ollut vähemmistöä täällä.
Oscar de la Rentan Something Blueta mainitaan samantyyppiseksi Fragranticassa, mutta eihän se mikään kopio ole. Juuri näin Torissa myynnissä yhden Polo Sport Womanin, nyt se on jo myyty.
Samanlaiseksi mainitaan myös Issey Miyaken L'Eau d'Isseytä, mutta se nyt ei ainakaan enää ole samanlainen kuin 90-luvulla. Testasin hiljattain. Luulisi ettei calone-nuotin aikaansaavaa ainesosaa ainakaan ole voitu kieltää, synteettinen kun on?