Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19545)
Vierailija kirjoitti:
Hei asiantuntijat, auttakaas vähän. Onko olemassa pitkään kestäviä raikkaita, kukkaisia ja hedelmäisiä hajuvesiä? Kun kaikki mun suosikkituoksut tuntuu kestoltaan niin lyhyiltä, ja vaan voimakkaammat, mausteiset tuoksut tuntuu kestävän.
Mun suosikkeja on siis tällaiset:
Versace bright crystal ja yellow diamond
Hugo Boss the Scent for her
D&G L'imperatrice
Versace Dylan Purple ja Dylan Blue
Onko vain niin, että tämän tyyppiset tuoksut ei koskaan oo niin pitkäkestoisia?
Ilmeisesti ihomme ovat erilaisia. Käytän itsekin usein Versacen Dylan Purplea ja haistan sen iholtani vielä iltaisin, vaikka olen jo aamulla tuoksua suihkauttanut.
Muutaman päivän aikana kotona näytetestattuja:
- Roja '51 Essence': muuten miellyttävä sitrus-vaniljatuoksu, mutta taitaa olla ylang-ylang mikä puskee päälle liian lujaa, ottaa lähes henkeen ja tekee tuoksua vanhanaikaiseksi, tätimäiseksi. Vaikka olen nelikymppinen niin tulee eläkeikäinen 65+ olo :D Jos ylang-ylangin riisuisi, niin olisi onnistunut tuoksu etenkin viileisiin päiviin.
- Profumum Roma 'Sabbia Bianca': purukumi-tuberosa, ei yhtä hyvä kuin Honore de Pres 'Vamp a NY' mille hain seuraajaa. Tuosta Sabbiasta puskee ylang-ylang läpi, eikä orvokista jää mitään. Purukumi-tuberosa Vampissa oli lisukkeena kiva rommi ja balsami pohjalla. Sabbia jää puolitiehen, jää keskeneräisen oloiseksi kuin ei olisi viety loppuun saakka tuoksuympyrää tai -pyramidia.
- Burberry 'For Her Blossom': oikein mukavan kepeä keväinen tuoksu roseepippureineen, pioneineen, mandariineineen, vaaleine myskeineen sekä luumunkukkineen. Luumutuoksut ei toimi minulla, tulee liian maskuliinen hajuvesivaikutelma, mutta tuo luumunkukka on oikein mukava. Tuoksu näyttää halvalta, mutta tuoksuu kalliilta, siksi yllätys :) Voisin harkita uudeksi kevättuoksuksi.
- Acqua di Parma 'Peonia Nobile': liian synteettiskukkainen ja ilmanraikastajamainen, vaikka sisältää pionia ja freesiaa joista pidän, mutta syvyys jää puuttumaan mustapippurista, patsulista, myskistä ja ambrasta huolimatta. Minulla ikävä saman merkin ja sarjan lopetettua lilakukkaista 'Iris Nobilea', se oli tyylikäs, hyvin tehty tuoksu.
-De Marly 'Oriana': odotin paljon barbiemaiselta pullolta, mutta mitä tämä on? Merellisessä ja sitrushappamassa partavedessä uitettua huvipuisto-hattaraa, joka katosi iholta vartin sisään! Ei todellakaan hintansa arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei asiantuntijat, auttakaas vähän. Onko olemassa pitkään kestäviä raikkaita, kukkaisia ja hedelmäisiä hajuvesiä? Kun kaikki mun suosikkituoksut tuntuu kestoltaan niin lyhyiltä, ja vaan voimakkaammat, mausteiset tuoksut tuntuu kestävän.
D&G L'imperatrice
Ilmeisesti ihomme ovat erilaisia. Käytän itsekin usein Versacen Dylan Purplea ja haistan sen iholtani vielä iltaisin, vaikka olen jo aamulla tuoksua suihkauttanut.
No itseasiassa Dylan Purple on kyllä noista mainitsemistani pitkäkestoisin minullakin. Mutta mikään näistä ei ole sellainen, että tuoksuisi vielä viikkojen jälkeen takin hihassa tai kaulaliinassa tms. (erehdyin joku viikko sitten Sokoksella suihkauttamaan jotain uutta the Scent for Her -versiota ranteeseen, ja villakangastakin hiha haisee yhä siltä - enkä pidä tuoksusta. Mutta juuri tämä innosti kyselemään asiaa).
Mikä on Versacen Dylanien ero? Sininen, turkoosi ja purppura-lila?
Sillä olen kokeillut vain tuota sinistä, ja se oli aivan samanlainen kirpeän vihreä omenatuoksu kuin Ralph Laurenin Ralph joka turkoosissa simppelissä pullossa sekä tuoksuu sille Yves Rocherin muinaiselle Pomme-omenashampoolle :D Ehkä sen myötä hieman liian "lapsellinen" tuoksu omaan makuuni.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on Versacen Dylanien ero? Sininen, turkoosi ja purppura-lila?
Sillä olen kokeillut vain tuota sinistä, ja se oli aivan samanlainen kirpeän vihreä omenatuoksu kuin Ralph Laurenin Ralph joka turkoosissa simppelissä pullossa sekä tuoksuu sille Yves Rocherin muinaiselle Pomme-omenashampoolle :D Ehkä sen myötä hieman liian "lapsellinen" tuoksu omaan makuuni.
Ne on ihan eri tuoksuisia. Kummassakaan noista toisista ei oo sitä omenaa esim.
Se turkoosi ei vetoa muhun, jotenkin tylsä, mutta Purple on ihan paras.
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä oli tuoksutellut Tom Fordin Vanilla sex-tuoksua, mutta nyt en löydä sitä viestiä. Jos huomaat tämän, kerrotko millainen tuoksu oli? Entä oliko myynnissä tosiaan vain se jättikokoinen ja huikean kallis pullo? Stockkan verkkokaupasta löytyy ainakin tällä hetkellä vain se.
Helsingin Stockmannilla kävin kokeilemassa, en huomannut edes katsoa mitä pullokokoja oli myynnissä..
Tuoksu oli (sen hetken kun kesti) omaan nenään sellainen lievän mausteinen manteli- vanilja, vähän kuin versio Lost Cherrystä ilman kirsikkaa. Ei huono, muttei kuitenkaan hintansa arvoinen. Parempiakin vaniljatuoksuja löytyy pilvin pimein.
Sen täydellisen vaniljan etsiminen siis jatkuu 😊 Lähimmäksi päässeet Indultin Tihota ja Mazzolarin Vaniglia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
D&G L'imperatrice
Mun iholla ei mikään kestä, mutta paitaan suihkautettuna saattaa tuoksua vielä seuraavanakin päivänä. Mausteisista ne alku- ja keskinuotit katoaa myös kuin pieru saharaan, ja vain lopputuoksu jää yhtään pitemmäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusin "pakko saada" -ihastukseni on Sisleyn L'Eau Rêvée D'Alma. Yritän odotella, että "pakko saada" menisi ohi, koska tuoksu maksaa yli sata euroa, ja on kuitenkin aika kevyt. Sitruksinen, vihreä ja pohjalta vakava, lähes tammisammaleinen. Tuoksussa ei kuitenkaan tammisammalta eli jäkälää ole.
Miellän tuoksun samaan vakavaan ja itsetietoiseen sarjaan kuin Goutalin Passionin tai jopa Paloma edt:n. Keskieurooppalaisen, varakkaan aikuisen naisen tuoksu. Niin. Kai sitä pitää varoissaan olla, että tuon ostaa.
Täytyykin kokeilla. Onko mielestäsi kesätuoksu? Haluaisin jotain ei-makeaa.
Olen ihan sekaisin tuon Sisleyn sarjan kanssa, en muista ollenkaan mikä on mikä... oletko muita kokeillut siitä sarjasta?
Alma ei ole millään lailla makea. Mielestäni sopii kesäänkin, koska on iholla kevyehkö. Kankaasta sen sijaan ei. Oli iloinen yllätys tänään, että sitä on vieläkin takinhihassa. Jälkituoksu on ehkä miehinen jonkun mielestä, mutta itse kaipaan juuri sellaista tuoksua. Hieman terävä, matala, klassinen.
Olen kokeillut sarjasta muitakin, ja ensivaikutelman perusteella luulin Ariaa parhaaksi. Mutta ei se olekaan. Alma on suosikkini.
"Rikkaiden keskieuroopplalaisen naisen tuoksuja" on myös Hermesin 24 Fabourg. Sen on sanottu tuoksuvan "kalliille silkkihuiville", juuri sellaisille jollaisista Hermes tuli joskus tunnetuksi :))
Tom Ford meni uudistamaan parhaan tuoksunsa Vanille Fatalen tänä vuonna.
Uudistettu versio on kuulemma terävä, keinotekoinen, viinainen, moottoriöljyinen....
Vierailija kirjoitti:
D&G L'imperatrice
Mulla on noi kaikki paitsi Versacet. Erityisesti L'imperaticen huono kesto harmittaa! Mulla oli aikanaan Diorin Bloomin Bouquet (se perus), ja se oli ihan ok kestoltaan. Mutta ehkä vähän "kukkaisempi" kuin nämä edellä mainitut. Oletko kokeillut Guccin Bloomin variaatioita? Mulla on niistä näytesetti, ja kesto ehkä pikkasen parempi kuin noissa mainitsemissasi.
Vierailija kirjoitti:
"Rikkaiden keskieuroopplalaisen naisen tuoksuja" on myös Hermesin 24 Fabourg. Sen on sanottu tuoksuvan "kalliille silkkihuiville", juuri sellaisille jollaisista Hermes tuli joskus tunnetuksi :))
Pidän myös Fauborgista. Kävin sitä aina haistelemassa Stockmannilla silloin kun sitä vielä oli siellä (Tampereen). Nyt ei ole pariin vuoteen enää ollut. Fauborg on paksumpi ja tätimäisempi kuin Alma, en koe sitä yhtä kaupunkilaiseksi ja seksikkääksi. Ennemminkin arvokkaaksi. Lady Di kuulemma käytti sitä, mutta olisihan se sopinut kuningattarellekin. Fauborg on hankintalistalla, ja kun sen saan, laitan läheiset kärsimään.
Hetki sitten tuli yllättävä kaipuu, suorastaan tarve saada nyt heti Red Dooria. Siinä yksi, joka koetaan jo jopa mummomaiseksi. Ja silloin aikoinaan kun se tuli, ei voinut seksikkäämpää juuri olla. Nykyversio kyllä onkin menopaussisempi kuin alkuperäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä oli tuoksutellut Tom Fordin Vanilla sex-tuoksua, mutta nyt en löydä sitä viestiä. Jos huomaat tämän, kerrotko millainen tuoksu oli? Entä oliko myynnissä tosiaan vain se jättikokoinen ja huikean kallis pullo? Stockkan verkkokaupasta löytyy ainakin tällä hetkellä vain se.
Helsingin Stockmannilla kävin kokeilemassa, en huomannut edes katsoa mitä pullokokoja oli myynnissä..
Tuoksu oli (sen hetken kun kesti) omaan nenään sellainen lievän mausteinen manteli- vanilja, vähän kuin versio Lost Cherrystä ilman kirsikkaa. Ei huono, muttei kuitenkaan hintansa arvoinen. Parempiakin vaniljatuoksuja löytyy pilvin pimein.
Sen täydellisen vaniljan etsiminen siis jatkuu 😊 Lähimmäksi päässeet Indultin Tihota ja Mazzolarin Vaniglia.
Tilasin alkuvuodesta Stockalta muuta kosmetiikkaa ja sain kylkiäisenä näytteet Tom Fordin tuoksuista, toinen oli tuo Vanilla Sex.
Omaan makuuni se oli jotenkin överivaniljainen, jopa tunkkainen, enkä muutenkaan ole TF-tuoksujen ystävä. Nuoremmille ehkä sopii, itse olen jo yli 5-kymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
La Rive Amore di Fiore on Manian kopiotuoksu.
Herranen aika! Suosikkituoksuni! Onko tuo La Riven Amore di Fiore tosiaan kopio Maniasta? Fragrantican mukaan on, mutta muistelen Manian korkin olleen musta silloin kun käytin sitä (voin toki muistaa väärinkin).
Olet oikeassa: Maniassa oli alunperin musta korkki. Sitten pullo vaihdettiin ja tuoksua muokattiin. Ilmeisesti alkuperäinen ei myynyt hyvin? Sitä en tiedä, onko tuo La Rive kopio mustakorkkisesta vai pastellikorkkisesta versiosta, mutta veikkaisin jälkimmäistä. N52
Mustakorkkinen on pelkkä Mania (Armanin "Mania"). Armanin "Armani Mania" on erilainen tuoksu, Dominique Ropionin käsialaa. Ropionin luomuksia ovat myös ikoniset Amarige ja Ysatis, ja lisäksi Dune, Kenzon L'Elephant ja Mallen Portait of a Lady ja Carnal Flower. Ollut mukana tekemässä myös nykyisiä L'Interditejä ja Muglerin Alienia. Ropion on yksi parhaista (vaikka suuri rakkauteni onkin Almairac). Alberto Morillas myös!
Ketä neniä te muut muuten arvostatte? Kuka on paras?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
La Rive Amore di Fiore on Manian kopiotuoksu.
Herranen aika! Suosikkituoksuni! Onko tuo La Riven Amore di Fiore tosiaan kopio Maniasta? Fragrantican mukaan on, mutta muistelen Manian korkin olleen musta silloin kun käytin sitä (voin toki muistaa väärinkin).
Olet oikeassa: Maniassa oli alunperin musta korkki. Sitten pullo vaihdettiin ja tuoksua muokattiin. Ilmeisesti alkuperäinen ei myynyt hyvin? Sitä en tiedä, onko tuo La Rive kopio mustakorkkisesta vai pastellikorkkisesta versiosta, mutta veikkaisin jälkimmäistä. N52
Mustakorkkinen on pelkkä Mania (Armanin "Mania"). Armanin "Armani Mania" on erilainen tuoksu, Dominique Ropionin käsialaa. Ropionin luomuksia ovat myös ikoniset Amarige ja Ysatis, ja lisäksi Dune, Kenzon L'Elephant ja Mallen Portait of a Lady ja Carnal Flower. Ollut mukana tekemässä myös nykyisiä L'Interditejä ja Muglerin Alienia. Ropion on yksi parhaista (vaikka suuri rakkauteni onkin Almairac). Alberto Morillas myös!
Ketä neniä te muut muuten arvostatte? Kuka on paras?
Eikä ollut tarkoitus luennoida, vaan alustaa Nenä-kysymystä. Mitä meriittejä muilta Neniltä löytyy? Jotenkin tykkään myös Sophia Grosjmanista, vaikka hän toistaa ja toistaa sitä ruusua ja persikkaansa joka talolle.
Vierailija kirjoitti:
D&G L'imperatrice
Hedelmäiskukkainen ja kestävä on Davidoff Run Wild. Kun tykkäät L'Imperatrice tykkäisit tod näk myös Run Wild.
Vierailija kirjoitti:
Kevään 2024 tuoksusi on?!
Lauder Beautiful Magnolia
FAKTAT
-Parfyymifanit, lukekaa ja miettikää hiljaa sisällänne kun seuraavan kerran kehoonne tuoksua suihkaisette-
Noin puoli miljoonaa suomalaista kärsii tuoksuista
Allergia- ja astmaliiton mukaan tuoksuyliherkkyys vaikuttaa merkittävästi noin puolen miljoonan suomalaisen elämään. Vaikeat oireet voivat johtaa sosiaaliseen eristäytymiseen.
Haju- ja partavedet aiheuttavat eniten voimakkaita oireita. Oireita aiheuttavat myös esimerkiksi tuoksukynttilät, hiuslakat, home ja ilmanraikastimet
Tavallisimpia oireita ovat nuha ja nenän kutina, päänsärky sekä silmäoireet. Muita oireita ovat pahoinvointi, yskä, hengenahdistus, kurkun karheus, iho-oireet ja huimaus.
Tuoksuherkkyys ei ole allergiaperäinen reaktio. Taustalla on arveltu olevan elinympäristön kemiallistumista ja stressitekijöitä. Joissakin tapauksissa tuoksuherkkyys on yhdistetty voimakkaaseen altistumiseen kemikaaleille, kuten liuottimille tai hyönteismyrkyille. Taipumus herkkyyteen on sukuominaisuus.
T.Marjatta n.500 000 ihmisen puolesta
Onko kenelläkään kokemusta Sol de janeiro -vartalotuoksuista ja noiden kestävyydestä? Itselleni uusi tuttavuus, mutta ajattelin käydä hyödyntämässä Sokoksen -20% alennuksen ja jokin noista todennäköisesti tarttuu mukaan viikon aikana. Oletteko kokeilleet yhdistää noita hajuvesien kanssa?
D&G L'imperatrice