Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija
Poiminta

Tuossa toisessa ketjussa ihmiset muisteli, että piti ottaa joditabletteja kun Tshernobyl posahti. Ei saanut mennä pariin päivään ulos ja kun sai niin piti mennä jossain sadevarusteissa laskeuman takia.

Muistaako joku oikeasti tuollaista? Pitikö silloin todella olla Suomessa pari päivää sisällä tai ottaa tabletteja? Tai oliko joku muu juttu mitä piti tehdä arjesta poiketen tai ei saanut tehdä sen säteilyn tai laskeuman takia?

Itse olin silloin 8-vuotias, asuimme Helsingissä enkä muista että olisi ollut mitään muuta ihmeellistä kuin että ei saanut sen jälkeen syödä sieniä eikä kalaa.

Sivut

Kommentit (422)

Vierailija

Ei tehty mitään, kun eihän koko onnettomuudesta kerrottu tai sen laajuutta myönnetty kuin vasta päivien päästä. Niistä marjojen ja sienien syönnistä tietyiltä alueilta varoiteltiin myöhemmin. Olin 12-vuotias.

Vierailija

Minuakin kiinnostaa. Soivatko pommitussireenit ja ryntäilivätkö ihmiset pommisuojiin ja apteekkeihin hamstraamaan jodia?

Tuohon aikaan ei tainnut olla internetiä joten virallisen median varassa mentiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Ei Tampereella otettu joditabletteja tai ollut mitään erikoista. Ainoastaan piti välttää pitämästä suuta auki sateella ja pipon käyttö. 

Vierailija

En muista että mitään erikoista ois tapahtunut. Meille lapsille ei luultavasti edes kerrottu siitä. Kuultiin vasta myöhemmin. Olin 11.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minuakin kiinnostaa. Soivatko pommitussireenit ja ryntäilivätkö ihmiset pommisuojiin ja apteekkeihin hamstraamaan jodia?

Tuohon aikaan ei tainnut olla internetiä joten virallisen median varassa mentiin.

Eivät soineet eivätkä ryntäilleet. Eihän koko onnettomuudesta edes tiedetty heti. Kun tieto tuli, olisi ollut täysin turhaa ylireagoida pommisuojilla tms. Ei se onnettomuus kuitenkaan sotaa sytyttänyt. 

Vierailija

Olin toisella luokalla ja yksin kotona koulun jälkeen. Äiti soitti että ulos ei saa mennä ja ikkunat pitää olla kiinni. Illalla asiasta oli tv-uutisissa. Muuten ei mitään erityistä tehty, eli seuraavana päivänä sai olla ulkona ihan normaalisti. Tämä Turussa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei Tampereella otettu joditabletteja tai ollut mitään erikoista. Ainoastaan piti välttää pitämästä suuta auki sateella ja pipon käyttö

Oikeasti?

Meillä Helsingissä ei ollut mitään tuollaista. Ainoastaan oli, että niitä sieniä, marjoja tai kaloja ei saanut syödä tai siis ei meillä laitettu vuoteen ruoaksi. Ap

Vierailija

Ei tarvinnut tehdä mitään, olin 14-vuotias tuolloin. Ei ollut mitään paniikkia tai ryntäilyä missään, ihan tavallisesti jatkettiin elämää. Jossain vaiheessa sanottiin ettei olisi hyvä syödä juuri marjoja tai sieniä. Myöhemmin selvisi, ettei tänne itärajalle edes tullut paljonkaan laskeumaa.

Vierailija

En minäkään muista tuollaisia. Olin 10 v. Olen kirjoittanut päiväkirjaan, ettei saa leikkiä ojissa 😄. Oisko ollut sadevesissä laskeumia tms?

Vierailija

Ei tapahtunut yhtään mitään. Olin 26-v. silloin ja menin töihin ihan normaalisti. Eihän siitä tosiaan edes tiedotettu kunnolla alkuun  vaan vähäteltiin koko asiaa. Mistään joditableteista ei kukaan puhunut enkä tiedä kenenkään niitä syöneen eikä sireenit ujeltaneet. Elämää jatkettiin ihan normaalisti.

Vierailija

Kaikki juoksivat pommisuojaan heti, kun onnettomuus tapahtui. Ohjeet oli silloin, että pitää kuunnella radiosta ohjeita, koska mitään nettiä ei vielä ollut. Radio ei kuitenkaan kuulunut pommisuojaan, koska oli niin vahvat betoniseinät eristeenä. Siellä suojassa sitten kyykimme pitkän aikaa. Joku meistä ehdotti, että pitäisikö mennä ulos, mutta ehdotukset tyrmättiin muiden toimesta.

Kymmenen vuoden kuluttua (v. 1996) päädyimme kuitenkin lähettämään yhden tiedustelijan ulkomaailmaan. Hän lähti, muttei tullut takaisin. Oletimme hänen menehtyneen säteilyyn. Vuonna 2003 hän tuli sinne suojaan takaisin ja kertoi meille muille, että tilanne on jo rauhoittunut ja oli itse asiassa jo silloin, kun hän suojasta seitsemän vuotta aiemmin lähti, mutta unohti vain tulla mainitsemaan meille asiasta.

Niin me sitten vuonna 2003 uskalsimme poistua pommisuojasta. Kuulemma monissa muissa pommisuojissa radio oli toiminut, eivätkä siksi olleet siellä aivan yhtä kauaa kuin meidän porukka.

Vierailija

No ei mitään...Neuvostoliittohan kertoi ettei mitään ole tapahtunut ja sehän oli totuus siihen aikaan. Mikähän siinä on että kommunistisissa maissa kaikki IHAN KAIKKI yritetään pimittää. En ymmärrä tätä millään. Laiva uppoaa, lentokone putoaa, tehdas räjähtää ja koko maailma tietää että näin on käynyt, mutta pokkana vaan kiistetään.

V...un idiootteja koko aatteen kannattajat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meidän maalta on kuoltu n 50-vuotiaina syöpiin. Metsästettiin, kalastettiin, kerättiin marjoja. Kyllä se jälkensä jätti.

Syöpiin on kuoltu jo ennen kuin ydinvoimaloita oli edes keksitty. 

Vierailija

Googlailinkin äsken, että onko voitu käskeä olla sisällä tai ottamaan jodi-tabletit. Ei löytynyt yhtään sellaista uutista googlailulla eikä mainintaa Tshernobylin onnettomuutta koskevissa artikkeleissa.

Miten siinä toisessa ketjussa voi moni muistaa ottaneensa tabletin tai joutuneensa olla sisällä pari päivää tai jossain laskeuma-sadetakissa ulkona?

Hämmentävää.

Ap

Vierailija

Olin silloin 14 vuotias. Ei meilläpäin tehty mitään. Menihän siinä jonkin aikaa, kun tietoon tuli, että näin oli käynyt... Sen jälkeen oli enää turhaa suojautua yhtään miltään.

Nyt sitten on tutkittu, että yleiset kilppariongelmat ei mitenkään liity tuohon aikaan. Juujuu.

Vierailija

Olin 6-vuotias. Ei kukaan puhunut joditableteista mitään ja ne olisi sitä paitsi pitänyt ottaa jo ennen kuin tieto onnettomuudesta tuli. Televisiosta katseltiin uutisia, joissa kerrottiin asiasta. Säteilyä vastaan ei voinut suojautua tai ainakaan emme osanneet, joten elämää jatkettiin kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Alitajuntaan on jäänyt jonkinlainen säteilyn pelko, esim. syksyisin sienestäessä ajattelen aina sitä, että sienissä on säteilyä.

Vierailija

Melkein kaikki kulkivat ulkona parin kuukauden ajan sellaiset hassun näköiset "avaruuspuvut" päällä. Joillain köyhillä ei kai ollut varaa niihin, niin käyttivät sitten jotain ihan tavallista sadetakkia tms., mutta nämä kai kuolivat säteilyyn aika pian.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat