Nukkuuko vauvasi vain 30min päikkäreitä?
Meillä poika nyt 2,5kk eikä hän nuku päikkäreitä kuin puolen tunnin pätkissä. Ihan selvästi on vielä kovin väsynyt, mutta ei saa uudestaan unen päästä kiinni. Missä vika? Yöt vauvamme nukkuu hienosti, menee nukkumaan klo 22, syö kerran yöllä ja nukkuu aamuun klo 8-9. Mutta päikkäreitä en saa häntä nukkumaan, en millään.
Vaunuissa hän ei myöskään viihdy ollenkaan, joten ulkoilu on meillä ihan minimissä. Jos vaununkoppa on näköpiirissä, niin alkaa huuto naama punaisena. Oisko kellään mitään vinkkiä kuinka mamma pääsisi vauvan kans ulos?
Kommentit (9)
Joskus kyseessä on kuuma, kylmä harvemmin, ja sitten joku ääni herättelee... tai sitten vaan vaunujen piti alkuun olla koko aika liikkeessä, eikä vaan mitään hytkyttelyä, kunnon kävelyä eteenpäin koko aika. Ja esim. kauppaan tai sisälle kotiin jos menee, niin varmasti herää.
Olen nukuttanut pitkän aikaa myös kantoliinassa, ja sitten siirtänyt umpiunesta ja pikkuhiljaa aikaisemmin jo unilauluvaiheessa rattaisiin " vauhdista" , pysähtyä ei hirveästi saa...
Ja myöhemmin on alettu istua puoli-istuvassa jostain puolivuotiaasta maisemia katsellen. Ja kun alkaa väsyttää, pitää laittaa rätti eteen, ettei näy maisemat, ja sitten uni tulee.
Hyvin harvoin on tosiaan nukkunut puolta tuntia pidempään oli konstit mitkä tahansa. Perhepedissä se onnistuu sisällä parhaiten, kun käyn imettämässä välissä ja sitten uni taas jatkuu... Jotkut vauvat ei vaan nuku 2-4h päikkäreitä...
Vielä tuossa vaiheessa. Esikoinen nukkui päiväunet 30min/kerta ihan sinne 10-11kk ikään asti, jolloin sit siirtyi vähitellen ensin kaksiin uniin (30min + 45min ;-)) ja sit vuoden paikkeilla niihin yksiin (kesto sit 1h15min yleensä). Joskus lähempänä 1,5v-2v oppi nukkumaan pidempiä unia. Eikä tykännyt nukkua koskaan vaunuissa, lopetettiin vaunuilut 5kk iässä kokonaan - sit nukkui vain satunnaisesti rattaissa kun satuttiin oleen tien päällä. Eikä muuten nukkunut tyttö koskaan ekan vuoden aikana edes turvaistuimessa autossa enempää kuin tuon 30min, vaikka mitä olisin yrittänyt. Nyt se jo naurattaa, useimmiten ei naurattaunut aikanaan. Ja yöunia tyttö nukkui aina hyvin - yleensä 12-13tuntia.
Kuopus nukkui kans 30min pätkissä päivällä ekat puoli vuotta, sit alkoi vähitellen saada pituutta uniinsa. Mutta vaunuissa ei viihtynyt koskaan hyvin - tosin 4 kk iässä lakkasi heräämästä liikkuvassa vaunussa heti sen 30 min jälkeen/tai suostui olemaan vaunussa hereillä hetken ja kun liike jatkui torkahti uudelleen toiset 30min. Mutta hänelläkin tilanne parani vasta kun ensin tuli ne kahdet unet päivässä ja vuoden jälkeen samat 1h15 min (!) nukkui hänkin. Nyt on ikää 1v7kk ja päiväuni on päivastä riippuen 1h15min-2h! Eikä hänkään viihtynyt autossa tuon ekan 4 kk aikana, nukkui samat 30min hänkin, ei kuitenkaan ihan yhtä kellontarkasti kuin isosiskonsa, jonka mukaan kykenimme tarkastamaan kellomme ;-). Yöt on kuopuksellakin menneet hyvin, tosin hän on vähäunisempi, nukkuu nykyään n.10h/yö.
Esikon aikana kuulin kyllä muistakin näistä 30min nukkuvista lapsista - ja yleensä kaikki nukkuivat pitkiä yöunia.
Meillä on myös vauva, joka nukkuu yöt ja valvoo päivät. Kärjistetysti siis noin. Hän on nukkunut läpi yön jo pitkään. Päivällä nukkuu edelleen kolmet päikkärit, mutta tänäänkin yhdet päikkärit olivat puolen tunnin mittaiset, yhdet olivat tunnin ja yhdet vähän yli tunnin. Vauva ottaa yöllä takaisin tämän kyllä.
Oletko kokeillut vauvan ulkoilutusta rintarepussa (tai liinassa)?
..ja nukkuu vain noita 30min päikkäreitä. Yöt nukkuu sitten n.22.30-9.00. yhdellä aamusyötöllä. Itse en ole asiasta mitenkään huolestunut, varsinkin kun pojalle tuntuu nuo lyhyet päikkärit riittävän ja on herättyään ihan pirteä ja valmis touhuamaan. Ja nuo yöunet ovat äidin kannalta niiiiiin ihania. Päivällä poika viihtyy aika hyvin myös itsekseen esim. mobiilikaaren alla heiluen, joten äiti ehtii myös touhuta omia touhujaan :).
Terkuin, Mangolia ja pikku-herra
Meilläkin oli sama juttu, että päiväunet nukuttiin 10-30 minuutin pätkissä ensimmäiset kolme kuukautta. Yöunet oli melko hyvät, ei tosin erityisen pitkiä pätkiä nekään (2-5 tuntia kerrallaan).
Kolmen kuukauden jälkeen poika alkoi nukkua vaunuissa kuistilla 1,5-2 tunnin unia, mutta siinä vaiheessa yöt meni hulinaksi.
Nyt pian vuoden vanhana hän nukkuu yöt läpi (n. 10-11 tuntia) ja kahdet päikkärit 1-1,5 tuntia kerrallaan.
Jos vauva inhoaa liikkuvia vaunuja niin yritä nukuttaa vaunuihin kun ne ovat paikallaan. Meilläkin tehtiin viime kesänä joitakin koiranpissityslenkkejä niin, että poika parkui vaunuissa, mutta pääsääntöisesti hän on kyllä nukkunut paremmin liikkuvissa vaunuissa.
Tsemppiä. Vauva-aika on raskasta varsinkin, jos omaa aikaa ei ole yhtään. Itse koin nuo ensimmäiset kuukaudet tosi raskaina, kun en päässyt käytännössä juuri ollenkaan vauvasta irti.
t. Olivia
Lohdullista kuulla, etten ole asian kanssa yksin. Nyt on poika vielä keksinyt sen, ettei nukkua voi kuin tissi suussa... Tutti meillä ei ole kelvannut ikinä, vaikka kovasti oon yrittänyt tarjota. Mä oon siis ihan sidottu vauvaan. Toivottavasti tää tosiaan on pikaisesti ohimenevää.
Rintarepun ostimme kesää varten -toivottavasti poju viihtyisi siinä. Kantoliinaa meillä ei ole. Autossa nukahtaa kyllä helposti, mutta herää kellontarkasti 30min jälkeen.
Mutta onhan tää tilanne toki parempi näin päin, et poju päivällä valveilla ja yöt nukkuu. Vois varmasti olla tilanne paljon hullumminkin.
Moikka!
Onpa kiva kuulla susta - ja onnittelut pienestä pojasta:) Olenkin paljon miettinyt kumpi teille tuli. Varmaan muistat minut, paljon kirjoiteltiin silloin joskus. Nukkuminen kuulostaa minusta aika tavalliselta. Meilläkin nukutaan ja nukuttiin niillä main välillä aika lyhyitä pätkiä vaan... mutta kyllä ne siitä pitenee, ihan varmasti. Koeta vaan jaksella:)
Ihana ajatella, että teilläkin on nyt pieni poikanen. Meidän pikkuinen on jo 6kk ja aloitellut juuri soseet. Nyt nukkuu ulkona, toivottavasti vielä vähän aikaa.
Hyvää kesää.
Tokihan mä sut muistan :) :)
Joo, meille syntyi poika 13.3. Mitat olivat 3760g ja 52cm. Synnytys käynnistettiin rv 40+6 lievän raskausmyrkytyksen takia ja oli mun maksa-arvoissakin jotain häikkää, vaikkei varsinaisesti hepatoosista ollut kyse.
Tosi kivasti sujunut kaikki tähän saakka, yöt on nukuttu meillä hyvin ihan alusta asti. Nyt on vaan kuvioon astuneet nää pikapäikkärit ja poju tuntuu haluavan olla tisulla koko ajan. Kuolaa tulee myös tosi paljon ja aloinkin jo miettiä liittyiskö kaikki tämä hampaisiin... Kovin aikaistahan tuo hampaidentulo tässä vaiheessa varmaan olisi, mut ei kai mahdotonta..?
Oikein ihanaa alkavaa kesää myös teille! Toivottavasti " törmäillään" täällä palstalla aika ajoin :)
oli samanlainen. Alkoi nukkua about 2kk iässä 30-50min. päikkäreitä ja vaunut oli kauhistus.Minä suosittelen ulkoiluun kantoliinaa. Kantoliina pelasti minut viime syksynä mökkihöperöitymästä :)) Nykyään tyttö nukkuu jo rattaissakin ja päiväunet muutenkin parantuneet. Uskoisin teilläkin ajan auttavan.
Meillä kantoliinailtiin 2kk-4 1/2kk.Edelleenkin kyllä, mutta nyt päästään jo rattaillakin ulos.
Jaksamisia.
t.hope-a ja typy 8kk 3vk