Kuinka VITUSSA saada 2v nukkumaan tai
edes pysymään sängyssä jos hän ei halua tai ei osaa rahoittua?!?!?
Järkipueet eivät toimi, ja 1 min välein tulee iloisena juoksemassa ympäri kämppää. Tämä kestää illasta riippuen 30-120 min...
Mä en kestä tät kauan enää, koko ilta ns. " oma aika" menee tähän, esikoinen ei saa nukuttua kun tämä show on käynnissä.
APUA!!! Kai muilla on edes jotain samansuuntaista, miten selviätte????
Kommentit (11)
selkeä rytmi (ruoka, päikkärit jne) niin kyllä lapsi kuin lapsi osaa nukahtaa jos muut asiat ovat kondiksessa!
meillä oli sama juttu. Ja teimme sitten niin julmasti, että laitoimme oven kahvan pystyyn niin ettei poika saa sitä auki. SInne jäi oven taakse koputtelemaan ja raivostui tietysti, mutta nukahti viimein itsekseen. Ja ei taas ole ollut mitään ongelmaa nukkumisen kanssa.
Nyt jo herää ekana meidän perheessä, ja päiväkodissa eivät muka voi herätellä muita aiemmin.... No tänään ei tietenkään ole ollut. Ollaan oltu ulkona käytännössä koko päivän, liikuttu ja oltu menossa, päikkärit oli 45min (herätin sen jälkeen).
Minusta ei ole väsymyksestä kiinni vai jostain muusta... Koska en siis ole havainnut selvää korrelaatiota unen määrän ja tämän iltajuoksemisen välillä.
Itsekin tarvitsee enemmän unta kuin nuo energiapommit.
Olen ollut kotihitleri alusta asti, joten asiat ovat sujuneet suht. kivuttomasti. Jos sänkyyn mentäessä ilmoittaa lapselle että nyt jäät sänkyyn ja nukut yön. Aamulla jos yö on mennyt hyvin saa palkinnoksi tarran, yms. Jos tulee pois, ei tule tarraa. Jos tulee pois sängystä, kannat/viet takaisin vaikka sen 500 milj. kertaa takaisin, et puhu, et raivoa, et neuvottele, et anna huomiota. Olet määrätietoinen. Katsokkin ettei lapsesi voita tätä psykologista kamppailua, sillä seuraavalla kerralla hän jaksaa karkailla yhä kauemmin. Noudata joka ilta samoja rutiineja, esim. piirtelyä, iltapala, pesut, ja maate. Ei Tv:tä pikkukakkosen jälkeen, videoita, yms. Rauhallinen satu on ok. Pohjustat ennen iltatoimien aloittamista mitä tulee tapahtumaan ja mainitset että sitten jäät kiltisti omaan sänkyyn nukkumaan niin saat aamulla valikoida tarran palkinnoksi. Ja älä odota tuloksia vielä lähiviikkojen aikana. Pitkäjänteisyyttä! Ja lujia hermoja! Kaikki on aina paljon helpompaa kirjoitettuna! Kylläpä näyttää tekopyhältä tämä teksti kun sitä näin lukee, joten ymmärrän jos joku vetää taas palolliset herneitä nenään. =)
Ollaan kokeiltu enemmän tai vähemmän " julmia" keinoja, mutta itse näen asian näin: pieni itku jostain vastoinkäymisestä saattaa joskus katkaista rumban, mutta toisaalta liikaa ei pidä myöskään olla " julma" koska se sitten lisää adrenaliinia joka ei sitten ollenkaan auta siinä rauhoittumisessa/nukahtamisessa (on toki muítakin syitä...).
Suurin ongelma taitaa kuitenkin olla oma pinna, kun nukuttamiseen menee koko ilta.
T. ap joka on jo vähän rauhoittunut itse kun ikiliikkuja taisi vihdoinkin nukahtaa.
Ekana iltana saatat joutua istumaan siinä jonkin verran aikaa. Älä anna lapsen lähteä sängystä. Istut siinä kunnes nukkuu. Et keskustele lapsen kanssa, ota lehti ja lue sitä tms. mutta vahdi ettei lapsi karkaa. Seuraavana iltana tuoli vähän kauemmas jne, kunnes tuolia ei enää tarvita.
Jotenkin näin olen yrittänyt suhtautua itsekin. Mutta tämä meidän tyttö ei kyllä ollenkaan vielä osaa ajatella näin " monimutkaisia" syy/seuraus ajatuksia, hän on tosiaan tasan 2v. Eli häntä ei voisi vähemmän kiinnostaa huominen, erityisesti kun käy kierroksilla. Mutta muuten siis aika samoilla linjoilla mennään.
Aika moni ilmeisesti hoitaa itse oman rauhan (ovi lukkoon jne), mutta kysyin alunperin kyllä miten saada lapsi nukkumaan... Vaikka oma pinna siis myös on ihan merkittävä tekijä tässä.
Vajaa 2 v nukkuu siis pinnasängyssä, sieltä ei pääse karkuun, joten nukahtaa kiltisti. Muuten menisi illat meilläkin tuntikausien juoksemiseksi ees taas.
ja tyttö varmaan vaistoaa tämän, että olet väsynyt ja vihainen. Pidä vaan pintasi ja pure vaikka kieltä ja laske kymmeneen, mutta älä lähde lapsesi leikkiin mukaan. Meillä tämä " nannytekniikka" , eli ota kädestä kiinni ja vie sänkyyn, vaikka 100 kertaa, äläkä puhu tai kommunikoi (ei edes minkäänlaista irvistelyä tai kiroilua sallita) pari päivää meillä meni näin ja sitten kerrat vähenivät ja muutaman päivän päästä nukahti itse, eikä kertaakaan tullut hillumaan.
Lyhennä päiväunia ja herätä aamulla aiemmin että nukkuu päiväunensakin aiemmin.